Jazz en Heartbreaker zijn best fokkende KWPN hengsten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Jazz en Heartbreaker zijn best fokkende KWPN hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 11:46

In de Strengen / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Ketaki

Afbeelding
Don Tango B (v. Contango) lijkt veel potentie te hebben voor de toekomst.
Foto: http://www.focussed.nl

De nieuwe fokwaarden van de KWPN-hengsten zijn bekend gemaakt, onderverdeeld voor de dressuur- en springsport. Bij fokwaarden wordt de genetische aanleg van een individueel paard vergeleken met de gemiddelde genetische aanleg van alle KWPN-paarden. Daardoor kan in één oogopslag worden gezien welke positie een paard inneemt in de populatie. Voor het hoofdkenmerk sport geldt dat tweederde van alle paarden zich tussen de 80 en 120 punten bevindt, een fokwaarde boven 120 mag dus bovengemiddeld genoemd worden. Voor de exterieur-, bewegings- en gezondheidskenmerken is een spreiding van 4 punten aangelegd. Een paard met een exterieurfokwaarde lager dan 96 of hoger dan 104 wijkt dus met zijn genetische aanleg duidelijk af van het gemiddelde in de populatie.

Bij de dressuurhengsten met tien of meer nakomelingen is de onbetwiste winnaar nog altijd Jazz (v. Cocktail). De vos behaalde maar liefst 196 punten met een betrouwbaarheid van 97%. Gevolgd door de overleden hengst Contango (v. Contender), die eindigde op de tweede plaats met 165 punten (92% betrouwbaarheid). Op de derde plaats kom de hengst Clavecimbel (v. Statuar) met 157 punten (90% betrouwbaarheid). De zwarte hengst Negro (v. Ferro) eindigde op plaats vier met 155 punten (93% betrouwbaarheid) en Gribaldi (v. Kostolany) sloot de top vijf af met 154 punten (97% betrouwbaarheid).

Ook werden de hengsten met minder dan tien nakomelingen beoordeeld op fokwaarde. Hierbij scoorde de tienjarige Zardano (v. Tango) het hoogst met 163 punten (58% betrouwbaarheid). De achtjarige hengst Bordeaux behaalde de tweede plaats met 162 punten (56% betrouwbaarheid). Verder scoren de hengsten Amazing Star (v. Flemmingh), Bodyguard Moorland (v. Gribaldi), Hofrat (v. Gribaldi) en Apache (v. UB40) boven de 150 punten.
De jonge hengsten Chagall D&R (v. Jazz) en Don Tango B (v. Contango) steken in de lijst van verwachtingswaarden voor hengsten op basis van afstamming en eigen prestaties met kop en schouders boven de concurrentie uit.

Afbeelding
Ook de hengst Chagall D&R (v. Jazz) wekt hoge verwachtingen op basis
van zijn prestaties en afstamming. Foto: http://www.focussed.nl

Bij de springhengsten schrijft Heartbreaker (v. Nimmerdor) de eerste plek op zijn naam. Hij behaalde een score van 181 punten met 96% betrouwbaarheid. Hij wordt op afstand gevolgd door zijn nakomeling Padinus, die 160 punten scoort met een betrouwbaarheid van 91%. Op de derde plaats staat Oklund (v. Holland) met 152 punten (90% betrouwbaarheid. Gevolgd door Ustinov (v. Libero H) die een vierde plaats haalt met een socre van 150 (90% betrouwbaarheid). Cantos (v. Contender) sluit de top vijf af met 149 punten (94% betrouwbaarheid).

Bij de hengsten met minder dan tien nakomelingen prijkt Bernini (v. Vigo d'Arsouilles) bovenaan met een fokwaarde van 171 (59% betrouwbaarheid). Hoge fokwaardes zijn er ook voor Baltic VDL (v. Quaprice Z) met 166 (73%) en Arezzo VDL (v. Chin Chin) met 165 (77%). Cidane (v. Heartbreaker) en Fabriano VDL (v. Casall) staan bovenaan bij de lijst op basis van afstamming en eigen prestatie.

nickynicole

Re: Jazz en Heartbreaker zijn best fokkende KWPN hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:26

Het blijft een verwachting. Ik heb zelf een Negro x Clavecimbel. Fijn paard maar om nou te zeggen dat hij de hoge fokwaardes van beide heeft overgenomen...

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:39

Iedereen wilt tegenwoordig een jazz. Het zijn vaak prachtige paarden die goed kunnen bewegen. Maar het percentage betrouwbaarheid snap ik niet helemaal... Ze zijn vaak heel moeilijk te rijden..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 00:03

Betrouwbaarheid heeft te maken met de betrouwbaarheid van de gegevens :D Dus in hoeverre de fokwaardes en de vererving van de hengst kloppen (betrouwbaar zijn). Hoe ouder een hengst, hoe meer betrouwbaarheid over het algemeen. Voor deze gegevens zijn de gegevens van de nakomelingen nodig. En hoe ouder een hengst, hoe meer (over het algemeen) de meer nakomelingen hij heeft die naar een keuring zijn geweest of uit zijn gebracht in de sport.

Zie ook: http://www.kwpn.nl/over-kwpn/fokkerij/fokwaarden/

vfrgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:46

mandy_shenzi schreef:
Iedereen wilt tegenwoordig een jazz. Het zijn vaak prachtige paarden die goed kunnen bewegen. Maar het percentage betrouwbaarheid snap ik niet helemaal... Ze zijn vaak heel moeilijk te rijden..

Dat kun je wel stellen. Ik heb een 15 jarige Jazz en nog steeds zit die kop erop. Gelukkig heb ik haar niet gekocht om haar afstamming, maar omdat het gewoon een super lief en leuk paard is.

(BTW ze is wel afgekeurd op haar franse stap, dus afstamming zegt niet alles)

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:47

vfrgirl schreef:
mandy_shenzi schreef:

Dat kun je wel stellen. Ik heb een 15 jarige Jazz en nog steeds zit die kop erop. Gelukkig heb ik haar niet gekocht om haar afstamming, maar omdat het gewoon een super lief en leuk paard is.

(BTW ze is wel afgekeurd op haar franse stap, dus afstamming zegt niet alles)

Bij ons op stal staat een Jazz en die is super lief en betrouwbaar. Ze zijn dus niet allemaal hetzelfde.