Ombudsman: “Pony te snel afgemaakt”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Ombudsman: “Pony te snel afgemaakt”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 16:50

http://www.rijnmond.nl/ / www.bokt.nl

De Nationale Ombudsman heeft de politie Zuid-Holland-Zuid en justitie in Rotterdam een tik op de vingers gegeven over het laten inslapen van een pony.

De politie had bij de eigenaar in Nieuw-Beijerland een inval gedaan na een tip dat bij haar vijf gestolen paarden zouden staan. Dat bleek niet te kloppen. Wel was een van de dieren er erg slecht aan toe.

Een dierenarts kreeg toen toestemming van justitie om het dier af te maken. De eigenaar kreeg pas een dag later te horen dat het dier niet meer in leven was.

Volgens de Ombudsman heeft justitie te snel de opdracht voor het 'spuitje' gegeven en had er eerst contact gezocht moeten worden met de vaste veearts van het dier.

Eerder had de tuchtrechter eveneens gezegd dat de politie de pony te snel heeft laten inslapen.

Verwant artikel
[VN] Dierenarts heeft pony onterecht laten inslapen *update*

xxsalinaxx

Re: Ombudsman: “Pony te snel afgemaakt”

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:54

Dit dier was er slecht aan toe en had nog een operatie nodig die ze gratis kon krijgen dit wilde ze niet. En ze gaat idd niet goed met der paarden om. Ik woon hier in de buurt en weet om wie het gaat. En ze gaat echt niet goed met de paarden om! Hopelijk komt er een tijd dat de dierenbescherming (die paar keer per jaar voor de deur staat) eindelijk die arme paarden daar weg haalt

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:00

Als een dier er echt slecht aan toe is vind ik dat er eerst voor het dier gekozen moet worden als je niet snel in contact kan komen met de eigenaren. Hoe jammer het voor de eigenaren is, ik vind het persoonlijk belangrijker dat een dier niet meer lijd.

Ik ken voor de rest de hele situatie niet, dus ik laat me niet uit over de eigenaren. En ik weet ook niet hoe slecht de pony eraan toe was, maar ik ga ervan uit dat er een goede en eerlijke beslissing is genomen ten opzichte van het dier.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:42

volgens mij zal een dierenarts er ook niet aan meewerken als de pony echt onnodig ingeslapen zou zijn. Het wordt tijd dat de rechters eens wat strenger worden voor de mensen die niet het juiste met hun dier voor hebben..... |o

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:28

Het zijn dus niet alleen maar Bokkers die denken dat ze overal verstand van hebben. :Y)

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:44

meiske1577 schreef:
volgens mij zal een dierenarts er ook niet aan meewerken als de pony echt onnodig ingeslapen zou zijn. Het wordt tijd dat de rechters eens wat strenger worden voor de mensen die niet het juiste met hun dier voor hebben..... |o

Dit dus!!
En het is btw ook mijn eigen DA.
En een ander paard van deze vrouw was ten val gekomen en na deze beschuldigingen en alles durfde ze nog mijn DA te bellen. Die heb uiteraard gezegt bel maar een andere, maar die kende haar ook en ging ook niet. Is dus een da van veraf gekomen. Paard staat nu nog steeds met dikke benen (is nu zeker 3 maanden geleden) dus aan wie zou het allemaal liggen..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:26

maar betreffende pony was toch aan het herstellen van een operatie?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:40

opisop_shop schreef:
maar betreffende pony was toch aan het herstellen van een operatie?

Jupp :j

Net 4 weken geloof ik.

Beetje raar dat dit er niet bij staat in het nieuwsbericht.
Zo doet het kwader overkomen dan dat het is.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:17

Hij moest eigenlijk nog op de kliniek verblijven en nog een keer geopereert worden (gratis) maar dat wou ze niet , dus het had niet goed kunnen helen geloof ik dat er werd gezegt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:34

xxsalinaxx schreef:
Dit dier was er slecht aan toe en had nog een operatie nodig die ze gratis kon krijgen dit wilde ze niet. En ze gaat idd niet goed met der paarden om. Ik woon hier in de buurt en weet om wie het gaat. En ze gaat echt niet goed met de paarden om! Hopelijk komt er een tijd dat de dierenbescherming (die paar keer per jaar voor de deur staat) eindelijk die arme paarden daar weg haalt

Mwooaaahhh ik heb het andere topic ook even doorgespit (zouden meer mensen moeten doen die hier reageren) en als ik alles zo lees... dan staat/stond die mevrouw behoorlijk in haar recht.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:01

Amaris schreef:
xxsalinaxx schreef:

Mwooaaahhh ik heb het andere topic ook even doorgespit (zouden meer mensen moeten doen die hier reageren) en als ik alles zo lees... dan staat/stond die mevrouw behoorlijk in haar recht.

Niet alles wat op internet staat is waar hou je daar ook rekening mee? ;) en ik woon er redelijk dichtbij en weet dan ook meerdere dingen. Kijk als er alleen dit was gebeurd oke, maar er staat niet bij dat het dier nog een operatie moest (gratis) om te kunnen herstellen. Dit wilde ze niet, naja okee raar maarja. Punt is dat dit niet het enige dier is bij haar dat lijdt.
Laatst bijgewerkt door xxsalinaxx op 31-01-14 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:04

Als niet alles wat op het internet waar is, dan hoeven jouw uitlatingen dus ook niet waar te zijn. ;)

Want excuseer me maar ik heb meer geloof in de ombudsman en de tuchtrechter dan in een uitlating van 'zomaar' iemand.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:08

Haha ja is goed hoor ;) gelukkig weet ik het beter dan jij denkt. Ze hadden er meer informatie bij moeten zetten dan had je het misschien gesnapt. . Ik sta der namelijk heel dichtbij en ken haar buren heel goed die dus alles ook meemaken..

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:45

meiske1577 schreef:

Wat ik hiermee dus wilde zeggen is dat ik het jammer vind dat de mensen die op dat moment het beste met het beestje voor hadden ( dat mag ik dan tenminste hopen hoe de situatie werkelijk was weet ik natuurlijk niet) wel aangepakt worden, maar als je berichten leest over mishandelde en verwaarloosde dieren dat diegenen er dan vaak met een waarschuwing vanaf komen. Vaak krijgen deze mensen nog een kans om het op te lossen etc. Voor zulk soort mensen mogen ze van mij best strenger zijn en hogere straffen geven.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:40

@meiske1577,
Ja precies! En in dit geval mogen ze idd strenger worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:24

xxsalinaxx schreef:
meiske1577 schreef:

Dit dus!!
En het is btw ook mijn eigen DA.
En een ander paard van deze vrouw was ten val gekomen en na deze beschuldigingen en alles durfde ze nog mijn DA te bellen. Die heb uiteraard gezegt bel maar een andere, maar die kende haar ook en ging ook niet. Is dus een da van veraf gekomen. Paard staat nu nog steeds met dikke benen (is nu zeker 3 maanden geleden) dus aan wie zou het allemaal liggen..

Weet niet wie er slechter is dan; de eigenaar van het paard of jouw dierenarts, dat ie niet komt kijken bij een paard welke zorg nodig heeft? Lekkere dierenarts heb jij dan....

Een dierenarts zal niet onnodig een paard afspuiten. Wat ook apart is, de DA heeft aan justitie toestemming gevraagd om het dier te laten inslapen, en nou was het ineens te vroeg? Waarom hebben ze die toestemming gegeven dan?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:29

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de dierenarts prima gehandeld heeft maar dat het juridisch niet klopt. Het juridisch goed doen en moreel de juiste dingen doen zijn niet altijd dezelfde beslissingen.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:31

De DA kreeg de opdracht om dat te doen, zij werd door de politie of justitie opgeroepen om hem in te laten slapen.

En @chelle_dora
Als je haar niet kent vind ik het absoluut niet netjes om te zeggen' wat voore da heb jij?! Ik weet heel zeker dat ze een goede arts is!! Ze is namelijk heel vaak bij mij te vinden voor mijn zorgenkindje. En heb alleen nog maar goede ervaringen met haar en andere mensen zijn ook zeer tevreden.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:25

In dat andere topic is de volledige uitspraak van de tuchtrechter te lezen. Dat zou ik iedereen aanraden die wil weten hoe de vork in de steel zit.

Dat de mevrouw in kwestie geen goedwillende paardeneigenares is, lijkt me vrij duidelijk. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je voor de rechter ook per definitie in het ongelijk wordt gesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:20

xxsalinaxx schreef:
De DA kreeg de opdracht om dat te doen, zij werd door de politie of justitie opgeroepen om hem in te laten slapen.

En @chelle_dora
Als je haar niet kent vind ik het absoluut niet netjes om te zeggen' wat voore da heb jij?! Ik weet heel zeker dat ze een goede arts is!! Ze is namelijk heel vaak bij mij te vinden voor mijn zorgenkindje. En heb alleen nog maar goede ervaringen met haar en andere mensen zijn ook zeer tevreden.

Och ze zal een goede DA zijn, maar een DA die een paard laat staan en roept 'bel maar een andere DA, ik kom niet' vind ik een rare DA. Als DA laat je toch niet dieren onnodig lijden, hoe vervelend de eigenaren ook zijn?

Aan de andere kant, je zegt zelf 'je moet niet alles geloven wat op internet staat' dus misschien ben jij ook wel niet de meest betrouwbare bron.