Hoe zoet is jouw weide: suikergehalten in gras bepaald

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Hoe zoet is jouw weide: suikergehalten in gras bepaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 16:32

http://www.horsetalk.co.nz / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Ook in Nederland is Engels Raaigras een van de meest gebruikte grassoorten.
Foto: E. Fleming

De meeste eigenaren van paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid en overgewicht, of die EMS of de ziekte van Cushing (PPID) hebben, zijn actief bezig met beheren van de weidegang die hun paard heeft. Gras en hooi kan namelijk wateroplosbare koolhydraten bevatten in de vorm van simpele suikers zoals sucrose, glucose, fructose en fructaan, die hoefbevangenheid kunnen veroorzaken.

Veel paardeneigenaren zijn zich er ook van bewust dat de hoeveelheid suiker in het gras afhankelijk is van het seizoen en de weersomstandigheden, waardoor zij veel tijd besteden aan het selecteren van "veilige" graastijden om een teveel aan suiker te voorkomen. Het is duidelijk dat paarden ontworpen zijn om gras te eten en te verteren, echter bestaat hun natuurlijke dieet ook uit schors en kruiden, iets wat vaak vergeten wordt. Vele rassen zijn ook ontworpen om in barre omstandigheden te kunnen overleven.
Maar is het mogelijk om in ons huidige stalbeleid een "veilige weide" te vinden of een accurate manier om de suikerinname te berekenen?

Met het perspectief op een veilige weide heeft de Bangor School of Chemistry in Wales de suiker in de zogenaamde "inferieure inheemse grassoorten" onderzocht en vergeleken met de meest populaire grassoort in Groot-Brittannië: het Engels raaigras, welke goed is voor 86% van het verkochte graszaad.

Sinds 2005 wordt het Engelse raaigras zo geproduceerd dat het een zeer hoog fructaangehalte heeft (80%), ongeacht de weersomstandigheden of andere omgevingsinvloeden. Dit is logisch voor een melkveehouder welke een hoge melkopbrengst wil zonder grote hoeveelheden krachtvoer te moeten voeren. Het idee achter de ontwikkeling van het suikerrijke raaigras is dat pensbacteriën graag het fructaan metaboliseren, waardoor er meer aminozuren aanwezig zijn die door de koe worden opgenomen met betere groei en efficiënter gebruik van stikstof als resultaat. Helaas maakt dit juist dat het type gras volledig ongeschikt is voor sobere paarden.

De hoeveelheid fructose is vergeleken tussen het authentieke Engels raaigras (zoals het gezaaid werd 25 jaar terug) en het moderne Engels raaigras, én met een aantal andere grassoorten, waaronder de Gestreepte Witbol (Holcus lanatus), Beemdlangbloem (Festuca pratensis), Kropaar (Dactylis glomerata), Fioringras (Agrostis stolonifera) en Roodzwenkgras (Festuca rubra). Het onderzoek is gedaan van oktober 2012 tot oktober 2013 en onderzocht daardoor ook seizoensverschillen.

De eerste resultaten waren opmerkelijk: zowel de oude als de nieuwe varianten van het Engels raaigras waren hoog in fructose, waarbij de moderne variant zelfs 332 mg/g fructose bevatte. Dit is meer dan zeshonderd keer hoger dan het fructose gehalte in Beemdlangbloem gras, dat maar 0,52 mg/g fructose bevat.

De meest arme grassoorten bleken Kamgras (Cynosurus cristatus), met respectievelijk 0,48 mg/g fructose, 0,23 mg/g glucose en 0,13 mg/g sucrose, en Beemdlangbloem gras, met respectievelijk 0,52 mg/g fructose, 0,26 mg/g glucose en 0,19 mg/g sucrose.

Wanneer een paard de keus heeft tussen Engels raaigras en Beemdlangbloem gras zal het absoluut voor de meest zoete variant kiezen en zich mogelijk overeten, terwijl het Beemdlangbloemgras minder aantrekkelijk is waardoor het paard langzamer eet en ook andere planten zal eten als een gezond alternatief.

Klik hier voor een grafiek met de suikergehalten in de verschillende grassen.
Oud Engels raaigras = Perennial Ryegrass
Modern Engels raaigras = Perennial Ryegrass 2
Roodzwenkgras = Red Fescue
Beemdlangbloem = Meadow Fescue
Kamgras = Crested Dogstail

opisop_shop

Re: Hoe zoet is jouw weide: suikergehalten in gras bepaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:36

ontzettend interessante informatie voor de mensen waarvan de paarden er gevoelig voor zijn.
Ben wel benieuwd naar het prijsverschil in aanschaf van de verschillende graszaden ;)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:16

Boeiende informatie. Mijn ervaring is dat veel afhangt van het weidebeheer. De paarden bij de stal, waar ik vroeger een paard had, werden regelmatig verweid. In de zomer kregen ze de kleinere weides en in de winter de grotere weides. (Edit: de grotere weides werden gehooid in de zomer.) Wel werd steeds een weide gebruikt, terwijl de rest van de weides bij kon komen en onderhouden werd. De boer (en eigenaar) van de stal zei dat je aan de kleur van het gras kon zien hoe goed de weide was, en dat je de verschillende kleuren groen van de verschillende grassoorten moest kunnen zien. Gemengd gras was het beste, vond hij. Mijn ervaring is dat tegenwoordig paarden in de zomer op de grote weides gaan en in de winter op de kleine weides. Dan is de overgang in voeding veel en veel groter, dan andersom.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:42

Dit is toch al antiek nieuws?
Er zijn eerder precies dezelfde onderzoeken gedaan, zelfs al voor periodes van 10 jaar om zo een beter beeld te krijgen dan van 1 seizoen...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:08

Oud nieuws, misschien..ik wist het ook maar dat het zoveel suiker was, zoveel meer, dat had ik niet voor mogelijk gehouden..
In ieder geval kan je dit nieuws beter 2x lezen en weten, dan nooit ;-)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 03:35

opisop_shop schreef:
ontzettend interessante informatie voor de mensen waarvan de paarden er gevoelig voor zijn.
Ben wel benieuwd naar het prijsverschil in aanschaf van de verschillende graszaden ;)

ook al is je paard er nú niet gevoelig voor, door het overmatig op een te zoete wei te zetten kan je het gevoelig maken!
dus ook voor hen die er nu nog niet mee te maken krijgen, hoop ik dat ze beter nadenken wanneer en wat ze hun paard voeren.

erg interessant.

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:49

Handig om bij de hand te hebben als ik nieuw graszaad ga bestellen voor het doorzaaien!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:25

interessant, ik ga het aan m n vader doorsturen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:32

Barenburg heeft special paardengras, als je dat elk jaar goed doorzaait dan zul je uiteindelijk meer paardengras gaan krijgen. Het is wel gras wat met erg droge perioden kapot gaat.. Maar als je er met beleid me om gaat, krijg je wel een mooie dichte grasmat, het groeipuntje ligt nl erg laag bij de grond...

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:45

Die had ik idd al op het oog om te gaan bestellen Russel!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:15

russel schreef:
Barenburg heeft special paardengras, als je dat elk jaar goed doorzaait dan zul je uiteindelijk meer paardengras gaan krijgen. Het is wel gras wat met erg droge perioden kapot gaat.. Maar als je er met beleid me om gaat, krijg je wel een mooie dichte grasmat, het groeipuntje ligt nl erg laag bij de grond...

Hmm... onze ervaring, met een voormalig "koeienland", is dat Engels raai zo sterk is, dat doorzaaien met Horsemaster zonde van het geld is, dat wordt harder weer verdrongen dan dat je het kan zaaien. Als je van een bestaande grasmat die voornamelijk uit engels raai bestaat, naar een meer gevarieerde mat met bijv. veldbeemd en roodzwenk wil, moet je de oude mat eigenlijk eerst doodspuiten en dan heel hard hopen dat daar een niet al te groot zaadbed van in de teellaag zit.

mylittle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:39

Ik heb gehoord dat er een app is die kan aangeven hoeveel suikers er in het gras zitten. Weet iemand hoe die app heet? Mijn paard is namelijk aan het herstellen van hoefbevangenheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:47

Fructaan app?

En is jammer dat van soort gras van je stal afhankelijk bent. En gezien meeste stallen van oorsprong boeren zijn geweest kom je bijna alleen maar raaigras tegen.
Desondanks doet mijn Fjord er wel goed op en heeft hij nooit pronblemen mee. Wat wel belangrijk is dat je de hoeveelheid doseert.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:47

Ach, die fructaanmeter staat al sinds jaar en dag op hoefnatuurlijk.nl. Is globaal, beter zou het zijn als paardenbaasjes weten op welk gras hun paarden lopen, en wanneer het wel en niet verstandig is om ze erop te gooien. Maar vermoed dat de meesten gewoon meegaan in het duur betaalde pension-stal-riedeltje. ;) Waar dan overigens de meeste paarden wel tegen kunnen...

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 00:00

Doseren en afwisselend beweiden (op de juiste weide op het juiste moment) is het belangrijkst. Dus wat Fjorj hier boven al zegt. Dan kunnen ze iedere dag van het jaar op het gras. Dan dus wel een goed gemengd grasmengsel op de wei hebben.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 00:10

zoutenootjes schreef:
Doseren en afwisselend beweiden (op de juiste weide op het juiste moment) is het belangrijkst. Dus wat Fjorj hier boven al zegt. Dan kunnen ze iedere dag van het jaar op het gras. Dan dus wel een goed gemengd grasmengsel op de wei hebben.

Leg eens uit hoe je dat goed gemengde grasmengsel hebt verkregen? En wat staat er aan evt 'onkruid'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 01:15

In per dag deel op zo fructaanmeter te gaan kijken en elke keer paard binnen of buiten zetten is voor meeste mensen geen doen.
Jammer genoeg doen ze bij ons niet aan strook begrazing. Dus als mijn paardje van land wordt gewisselde dan zorg ik er altijd voor dat die extra veel beweging heeft. Zo raakte dan ook prima de suikers kwijt waardoor er dan ook niks aan handje is.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:50

Sientje, dat grasmengsel was al op de weide aanwezig. Ik heb er niet veel aan gedaan, indertijd. Het was niet van mij. Ik mocht af en toe meerijden op de trekker, en een beetje meehelpen hooi van het land halen. En dan vroeg ik wel eens wat over de weides. (Edit: het waren ongeveer 12 hectares weiland.)

Het was voorheen een koeienboer, die om schakelde naar paarden en pony's. Het om schakelen is in de jaren zeventig gebeurd. Toen was het gras ook nog niet zo ver veredeld als nu het geval is (staat ook hier boven). Hij hield het bij met een kleine trekker, en verschillende soorten slepen en maaiers. Ook een (aanhang) giertank die hij voor water geven gebruikte. Een of twee keer per jaar (in het voorjaar, soms ook in het najaar) werd het land bestrooid met kalk. Hij had wat schaapjes erbij om het grazen af te wisselen. Schapen eten andere soorten dan paarden en produceren ook andere mest. Hij was dagelijks bezig met het goed houden van de weides. Er was een betonnen koeienpad tussen de weides door, waardoor de paarden altijd naar de schuilstal (was behoorlijk grote schuur) konden lopen. Over het pad ging hij dan met de trekker naar de weide die bewerkt werd.

Paarden hebben vrij zure mest, vandaar dat er snel zuring op paardenweides komt. Vandaar ook dat je het kalkgehalte in de gaten moet houden. Als het gras gaat bloeien kun je goed de verschillende soorten zien, omdat ze allemaal net anders bloeien. Het is wel groen, maar er zit variatie in het groen. Dus: een beetje blauw of geel, grijs, bruin, rood, wit, donker of licht in de topjes. Ook de kleur van het gras zelf is verschillend. Maar je moet er wel oog voor hebben, en het is even goed oefenen voor je het ziet. Het ene is ook wat hoger dan het andere. Ook zat er wat klaver door en andere niet grassoorten. De brandnetel, die bij de buren stond, had hij niet. De grond bij hem was anders en dat vonden de brandnetels niet lekker. Als de grond en het gras in balans is qua samenstelling, hoef je er niet zoveel meer aan te doen. Alleen goed onderhoud plegen. Wat je geeft, krijg je terug (van de weides). Helaas is hij er niet meer en de weides zijn nu woonwijken en voetbalvelden.

Je kan je weidegrond eenvoudig laten testen bij een agrarische winkel, dan kunnen ze je vertellen wat er aanwezig is en wat er ontbreekt. Gewoon wat in een potje doen en meenemen.

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:01

Eens even gekeken wat er nu precies in horsemaster zit... En dat bestaat uit 50% uit engels raai. Dat schiet dan niet erg op als mn weiland al uit raaigras bestaat. Denk erover om grasmengsel nr1 van Bio-ron te nemen. Hier zit helemaal geen raai in.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:07

kan je dat ook bepalen van het gras waarop het paard nu staat? Zou niet weten wat gras de paarden hebben die ik mag trainen. (staan gewoon in een wei, en ze hebben 3 hele grote weides)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:25

Zal dat hetzelfde engels raai zijn die ze voor de melkkoeien gebruiken? Ze kunnen vele soorten brassen ontwikkelen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:27

MaricoGraphy schreef:
kan je dat ook bepalen van het gras waarop het paard nu staat? Zou niet weten wat gras de paarden hebben die ik mag trainen. (staan gewoon in een wei, en ze hebben 3 hele grote weides)

Ja kan het laten bepalen door iemand van bijvoorbeeld een loonbedrijf of agrarische winkel. Die komen langs en kunnen vaak ook advies geven wat je er aan kan doen qua onderhoud. Je moet wel even doorvragen. Of zelf gaan kijken. Op internet staat ook veel informatie. Eventueel kun je zelf ook een poging doen. Staat ook op internet. Hou er rekening mee dat er heel veel soorten gras zijn (honderden), om over de andere planten maar niet te beginnen.