Alarmerend niveau MRSA bacterieën aanwezig in paardenwonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Alarmerend niveau MRSA bacterieën aanwezig in paardenwonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 13:56

www.horsetalk.co.nz / www.bokt.nl

Een alarmerend hoog niveau van de methicililine resistente Staphyloccocus Aureus (MRSA) bacterie is gevonden in paarden, katten en honden.

De Staphylococcus aureus bacterie is een belangrijke veroorzaker van wondinfecties in gezelschapsdieren en infecties met de voor methicilline resistente variant is zorgelijk. Er zijn weinig behandelingen voor en ze kunnen ook de mens infecteren.

Onderzoekers in Duitsland hebben 5229 wonden onderzocht, waarvan 3479 van honden, 1146 van katten en 604 van paarden. De Staphylococcus aureus bacterie werd bij 5,8% van de honden ontdekt (201 dieren), bij 12,2% van de katten (140 dieren) en bij 22,8% van de paarden (138 dieren). Verder onderzoek naar de bacterie liet zien dat er hoge gehaltes van MRSA aanwezig was. De resistente bacterie was aanwezig bij 62,7% van de relevante hondenwonden, bij 46,4% van de relevante kattenwonden en bij 41,3% van de relevantie paardenwonden.

De met mensen geassocieerde MRSA variant kwam het meest voor bij honden en katten, terwijl een speciale variant dominant was bij de paarden.

De onderzoekers pleiten voor meer onderzoek naar de bacterie in mensen en dieren. "Hierdoor kunnen we een meer betrouwbare risicobeoordeling maken en interventie strategieën ontwikkelen om verspreiding van de bacterie te kunnen verminderen" zeggen zij.

henrie1977

Re: Alarmerend niveau MRSA bacterieën aanwezig in paardenwonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:57

oud nieuws! het is alleen nooit eerder serieus genomen!
altijd wordt er alleen maar tegen de varkens boeren aangeschopt over de mrsa, terwijl juist zij al jaren bezig zijn om het te minimaliseren.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:54

henrie1977 schreef:
altijd wordt er alleen maar tegen de varkens boeren aangeschopt over de mrsa, terwijl juist zij al jaren bezig zijn om het te minimaliseren.

helaas nu ook bij koeistallen. -O-
week of 3 geleden lag ik met me zoontje in het ziekenhuis.
s'morgens kwam er een meisje voor dag behandeling bij op de kamer. die moest naar de O.K.
dat ze op een melk vee houderij woonden gaf veel problemen.
dit was nieuw zei de verpleegkundige toen tegen haar moeder

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:18

hanny_jelke schreef:
henrie1977 schreef:

helaas nu ook bij koeistallen. -O-
week of 3 geleden lag ik met me zoontje in het ziekenhuis.
s'morgens kwam er een meisje voor dag behandeling bij op de kamer. die moest naar de O.K.
dat ze op een melk vee houderij woonden gaf veel problemen.
dit was nieuw zei de verpleegkundige toen tegen haar moeder

Niks nieuw alleen een verscherpte aandacht op het BRMO protocol door de inspectie, waardoor sommige ziekenhuizen wakker worden : http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... e-zorg.pdf

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:45

okee, ja ik stond daarbest van tekijken ook nog nooit gehoord

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:57

mijn merrie heeft het ook gehad, na operatie aan een grote buikwond in Utrecht...
gelijk in quarantaine gezet en strakke maatregelen, het herstel duurde langer dan gepland en gaf veel extra zorg, maar het is toen wel helemaal goed gekomen...

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:03

Die van mij was na een operatie in Utrecht ook positief getest. Had verder nergens last van, alleen mensen die in bv de verpleging zaten moesten extra opletten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:09

Die van mij had het opgelopen na een koliekoperatie in Wolvega, in 2008. Toen wisten ze er nog niet zo heel veel van af, ja, in Utrecht, maar verder was er bij paarden weinig over bekend. Voor ons wel jammer, want hierdoor is de peesplaat in de buik slechter geheeld dan nodig was. Als het eerder onderkend was ( beter gezegd: als mij erop gewezen was bij ontslag dat ik daarop moest letten en als het ook aan de plaatselijke DA die me had doorverwezen was verteld), was het misschien beter genezen en was ik niet onnodig lang doorgegaan met de Sulfatrim. Ze hebben het uiteindelijk heus goed opgelost, maar jammer genoeg is die peesplaat nooit meer geworden wat het had kunnen zijn en Lou dus eigenlijk ook niet meer. Lou was inmiddels dus al weer ruimschoots "thuis" en is dus nooit in quarantaine geweest. wel hebben we heel wat maatregelen genomen toen het eenmaal bekend was, alleen toen stond ik daar alweer een paar weken op die stal...
Talida, de jouwe heeft geluk gehad dat die er geen last van heeft gehad.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:45

Eindelijk!! En dan moet t nu maar eens afgelopen zijn met het discrimineren van varkensboeren en kalverhouders in ziekenhuizen. Elke huisdieren of paardenbezitter veroorzaakt net zo veel risico!! Jammer dat dit heel lang niet onderkent is. Misschien het hele protocol voor wat betreft de MRSA in ziekenhuizen, eens opnieuw herzien? Lijkt me geen overbodige luxe.

En nog wat. Ik denk als ze alle mensen gaan testen dat er dan ook schrikbarend veel positieve uitslagen zullen zijn. Zuid-Europeanen testen boven de 80% positief, nika nieuws..

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:16

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:27

ik werkte bij een varkenshouder en was MRSA positief,maarja had thuis ook paarden,honden en katten.
werd zo ongelooflijk achterlijk behandeld in het ziekenhuis.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:26

Ik heb mezelf destijds laten testen, omdat ik op mijn werk ook veel met mensen in aanraking kwam en het niet wilde overbrengen als ik het had. Gelukkig testte ik negatief. Toen ik nl. nog niet wist dat het MRSA was, heb ik de wondjes vaak gewoon zo schoongemaakt zonder handschoenen. Toen ik het eenmaal wist ben ik haar steeds gaan behandelen met wegwerphandschoenen.

Als de ziekenhuizen iedereen die huisdieren heeft, of paarden of van mij part geiten moet benaderen als MRSA-positief mag iedereen wel in quarantaine gezet worden.

Iets anders: mijn echtgenoot had op de IC van een ziekenhuis ESBL opgelopen. Net zo'n rot iets als MRSA, maar om dat op te lopen op de IC van een ziekenhuis is dan wel heel zuur...

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 08:28

Ik werk zelf als verpleegkundige op een OK in Be, wij beschouwen patiënten die mogelijks besmet zijn met MRSA of CPE (nog erger), als besmet tot het tegendeel bewezen is. Voor de veiligheid van de andere patiënten en van de zorgverstrekker.
verder is het heus niet zo raar dat patiënten op de IC unit vatbaarder zijn zijn voor resistente kiemen, want zij zijn verzwakt door bvb zware heelkunde (en sommigen zijn al lang drager, veel mensen hoor!!) En dan woekeren die kiemen veel sneller dan je zou denken.

Dat er in de diergeneeskunde nu ook resistente kiemen opduiken, ligt volledig in de lijn van de verwachting, want hoe meer (breedspectrum) antibiotica gebruikt wordt, hoe sneller er resistentie optreedt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:31

Saariewaarie, ik snap dat mensen op de IC sneller vatbaar zijn voor infecties, maar je zou dan juist verwachten dat er extra zorgvuldig met een bekende besmetting om wordt gegaan. 2 IC afdelingen, maandag 1 kant gesloten ivm ESBL, je komt op de schone kant terecht, woensdagochtend naar zaal, woensdagavond was de ESBL onder controle en is hij op de niet-schone kant terechtgekomen. Had bijna tot gevolg dat hij een canule had gekregen, terwijl spreken juist zo ongeveer het enige nog was dat hij kon.

Dat er bij de dieren veel te lang laks is omgegaan met antibiotica speelt inderdaad al een behoorlijke tijd, dus dan is het zeker begrijpelijk dat daar ook resistentie optreedt. Wel heel vervelend als je er mee te maken krijgt, op wat voor manier dan ook.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:50

Ik ga me niet moeien met hoe er met besmettingen in andere centra omgegaan wordt, want daar weet ik het fijne niet van. Hoop dat je echtgenoot aan de beterhand is!
In 'mijn' ziekenhuis (Universitair centrum wel) worden besmette patiënten wel in isolatie gebracht en worden de nodige ziekenhuishygiënische maatregelen genomen. Toch is het iets dat niet te voorkomen is op een plek waar zieke, zwaar verzwakte patiënten verblijven.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:20

Ik snap je helemaal hoor, SW, het speelde januari 2007, hij heeft tot juni af en aan in het ziekenhuis gelegen, dan weer een dag en een nacht terug in het tehuis, dan weer naar het ziekenhuis. Uiteindelijk is hij eind september van dat jaar weer opgenomen, derde week oktober weer naar het tehuis geraakt en toen binenn een week overleden. Hij had MS en was "zelf" dus ook in vier jaar tijd resistent geworden. Zonder die ESBL had hij ook niet heel lang meer geleefd, maar het heeft zijn laatste driekwart jaar wel veel zwaarder gemaakt.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:40

Oei, spijt me dat te lezen, smerige ziekte, MS :(

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:48

Geeft niet, dat is het ook inderdaad. Het kan best rustig verlopen, maar ook veel te snel en te heftig. Dan is iets als wat voor ziekenhuisbacterie ( of Noro of wat voor besmettelijks dan ook dat je in een verpleeghuis of ziekenhuis oploopt) soms te heftig voor een lichaam. Maar het maakt wel dat ik bepaalde zaken in bepaalde ziekenhuizen niet echt snap. Kennelijk ben je daar neit echt een mens van vlees en bloed, maar meer een nummer...
Fijn dat het bij jullie in elk geval beter geregeld is.

Ik vraag me wel af hoe we het tij in de dieren-situatie nu goed kunnen keren...