Opnieuw paardenvlees aangetroffen in rundvleesproducten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Opnieuw paardenvlees aangetroffen in rundvleesproducten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 20:19

http://www.eenvandaag.nl/
Ingezonden door Bokker speurneusc

Er is opnieuw een vleesschandaal in Nederland. Bij slachthuis Van Hattem Vlees in Dodewaard is paardenvlees gevonden in partijen rundvlees. Dat bedrijf leverde onder meer vlees aan de supermarkten Deka, Deen en Vomar.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft partijen vlees van het bedrijf preventief geblokkeerd en doet op dit moment onderzoek.

Tijdens een strafrechtelijk onderzoek van de Inlichtingen- en Opsporingsdienst (IOD) van de NVWA is paarden-DNA aangetroffen in vier partijen rundvleessnippers van het slachthuis. Uit het onderzoek van de IOD blijkt ook dat de administratie van het bedrijf niet in orde is. Uit de gegevens van het bedrijf valt vooralsnog niet na te gaan in welke partijen rundvlees paardenvlees is verwerkt en waar het (paarden)vlees precies ligt opgeslagen.

Bij diverse koelhuizen in Nederland zijn partijen vlees geblokkeerd. Het zou in totaal gaan om 690.000 kilo vlees. Van Hattem Vlees moet eerst aantonen wat de inhoud en de herkomst van de partijen vlees is. Tot op heden kan het bedrijf dat niet volgens de NVWA.

Het slachthuis moet de tracering van producten direct op orde brengen. Als dit niet snel genoeg gebeurt wordt de erkenning van het slachthuis geschorst en mag het bedrijf geen dieren meer slachten. Het slachthuis staat ondertussen onder verscherpt toezicht van de NVWA. Dit betekent dat er tijdens de slacht continu een dierenarts en een inspecteur van de NVWA aanwezig zijn en dat er alleen dieren aangevoerd mogen worden in aanwezigheid van de NVWA. De NVWA houdt ook toezicht op de afvoer van partijen vlees van het slachthuis.

Paardenvlees kan gevaarlijk zijn voor menselijke consumptie als de paarden het medicijn Fenylbutazon hebben gekregen. Bij veel paarden die illegaal zijn geslacht en verwerkt zijn sporen van dit medicijn aangetroffen. Bij de vorige grote vleesfraudezaak, die van Willy Selten in Oss, werd paardenvlees in rundvlees gevonden en werd dit medicijn ook aangetroffen in het vlees. De NVWA riep toen 50 miljoen kilo vlees terug en arresteerde eigenaar Willy Selten. Wanneer de rechtszaak tegen de Brabantse ondernemer dient is nog niet bekend.

Directeur Bennie Van Hattem van 'Van Hattem Vlees' wil niet ingaan op vragen van EenVandaag. Een woordvoerder van het bedrijf laat aan EenVandaag weten dat men zich niet herkent in de beschuldigingen van de NVWA.

Audio

Update
[VN] Van Hattem Vlees: “Paardenvlees staat gewoon op etiket”

Borisje

Re: Opnieuw paardenvlees aangetroffen in rundvleesproducten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:23

Ik begin me echt af te vragen wat er nu zo moeilijk is aan gewoon rund in rundvleesproducten te stoppen :Y)

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:25

Alweer....stiekem ben ik blij dat ik geen vlees eet!

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:26

Ik vraag mij bij dit soort acties altijd af: 'Leren die mensen dan helemaal nooit iets?'

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:27

Gaaaaaan we weer............

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:48

Goh houdt dit ooit op..?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:49

Wtf is nou het probleem van rund in rundvleesbakjes/zakjes doen...
En paard bij paard...

Mijn god.... T vlees lijkt niet eens op elkaar!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:52

Wat nog niet in het bericht staat is dat de meneer van de nvwa ook vermeldde dat het aantal paarden dat aangeboden wordt voor slacht niet overeenkomt met het aantal paarden dat er weggaat als vlees. Dat daar alleen al een groot probleem zat.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:53

Ag we worden met alles bedonderd, merendeel van wat we denken te eten is het gewoon niet. Net als diverse ossenstaartsoepen... Bevatten niet eens ossenstaart, sta hier niet van te kijken

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:56

karuna schreef:
Wat nog niet in het bericht staat is dat de meneer van de nvwa ook vermeldde dat het aantal paarden dat aangeboden wordt voor slacht niet overeenkomt met het aantal paarden dat er weggaat als vlees. Dat daar alleen al een groot probleem zat.

Ik geloof inderdaad niet dat die paarden waarvan op hun papieren aangeduid staat 'niet bestemd voor de slacht', dat die ook écht allemaal niet geslacht worden. Die paarden staan natuurlijk niet aangeduid als geslacht voor consumptie, maar zijn dat wss wel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:04

Daar doelde de meneer niet eens op. Wat hij bedoelde was dat er bv 10 paarden ingaan en er maar 7 uitkomen. Er verdwijnen in het slachthuis paarden, nu ja kilos paardenvlees dus.

4horsenl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:35

Schandalig weer. Het houdt ook niet op. Misschien moeten ze de boetes even flink verhogen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:00

Wat ik dus niet begrijp is dat dit kan gebeuren. Dat er medicijnen wordt aangetroffen in het vlees betekend dat het dier niet eens voor consumptie geslacht mocht worden. Dus dat er paardenvlees in rundvlees vind ik nog daar aan toe, maar dat het ook om dieren die medicijnen hebbem gehad kan er bij mij niet in. Waar gaat dit naar toe?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:19

ag ja wat zal ik es zeggen... ze leren t nooit

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:38

Nu snap ik wel dat Nijkerk alles zo heeft aangescherpt dat paarden die niet bestemd zijn voor menselijke consumptie niet meer geaccepteerd worden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 02:15

Jet schreef:
Nu snap ik wel dat Nijkerk alles zo heeft aangescherpt dat paarden die niet bestemd zijn voor menselijke consumptie niet meer geaccepteerd worden.

Is dat zo? Kun je daar dan ook niet meer terecht om paarden te brengen die niet voor consumptie zijn maar wel ingeslapen/afgemaakt moeten worden? Vond hun omgang en werkwijze nou juist wel prettig als ik afscheid zou moeten nemen van mijn paard.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 02:22

zet er dan even op dat er ook paardenvlees inzit he, want deze partij vlees mag weer weggesmeten worden, weer dieren voor niets geslacht. Zonde, echt diepe zonde :n

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 03:11

Ik hoor net op de radio dat het gewoon op het etiket stond :+

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 03:13

Tessa_93 schreef:

gelukkig!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 03:16

Tessa_93 schreef:

Zo van: Rundvlees, kan paardenvlees bevatten? :=

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 03:34

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 07:37

Zolang de consument verwacht in supermarkten een stuk vlees voor
3 x niks te kunnen kopen , zullen dit soort praktijken steeds weer opduiken .
Vraag ..en aanbod ..zo gaat het in de wereld ...
Helaas gaat dit wel ten koste van het dieren welzijn in de vee industrie ... -O-

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:57

Cissy, afgelopen week kon een paard van een stalgenoot er niet terecht en die is uiteindelijk bij de dierenarts ingeslapen. Ik was met haar mee ( zou anders met haar mee naar Nijkerk) en dat ging echt heel netjes. Ik was altijd erg bang voor inslapen, maar daar zou ik het wel aandurven.

Ik hoorde het al op het late nieuws net na 0.00 uur dat het op het etiket van de verpakking stond, op het label op het vlees en op de "paklijst" o.i.d. Misschien zijn er resten paardenvlees op die manier ook bij rundvleespakketjes terecht gekomen, ik weet het niet. Niet helemaal grondig schoonmaken van een apparaat ofzo...
In heb ook nergens gelezen dat er in dit geval verboden stoffen in het vlees zijn aangetroffen, dus misschien is de NVWA in deze zaak wel mis.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 11:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:35

Jolliegirl schreef:
Wtf is nou het probleem van rund in rundvleesbakjes/zakjes doen...
En paard bij paard...

Geld?