Pony van Terceira vierde inheemse ras van Portugal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Pony van Terceira vierde inheemse ras van Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 15:20

* www.equitacao.com / http://www.bokt.nl

Afbeelding
De pony van Terceira, een van de eilanden van de Azoren, die bij Portugal horen, is erkend als vierde inheems ras naast de Lusitano, Sorraia en Garrano, na een proces van twee jaar.

Om daartoe te komen zijn ze veel eerder begonnen, ongeveer 14 jaar geleden. Eerst zijn de bestaande ponies vermeerderd en daaruit zijn de exemplaren gekozen die het beste aan de raskenmerken voldeden voordat de erkenning werd aangevraagd.

Afgelopen dinsdag gaf de project leider, Artur Machado, onderzoeker van de Universiteit van de Azoren, een persconferentie in het gemeentehuis van Angra de Heroísmo op Terceira. "Het is het ideale paard voor jongeren. Het is de bedoeling om een beroepsruiter aan te trekken die kan helpen om de mogelijkheden in de ruitersport met deze dieren kan uizoeken."

Op dit moment zijn er 118 Ponies van Terceira, waarvan 54 op de Universiteit van de Azoren en zes op het vaste land van Portugal, in een poging het ras te verspreiden.

De Pony van Terceira, of op z´n Portugees Pónei da Terceira, heeft het uiterlijk van een Lusitano in het klein.

Negen november 2012 werd het ras nog uitgelicht op het feest van Golegã.

Zie deze video en zie deze video.

En een andere foto is te zien in dit bericht.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 31-01-14 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: ON>VN

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:47

Ahh wat zijn ze leuk :) Ik ben half Portugees maar had hier nog niets van gehoord

Rintah

Re: Pony van Terceira vierde inheemse ras van Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:46

Waar zijn de overige 58 dan? :+ (118-54-6= 58)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 09:51

Op het eiland Terceira, maar niet op de Universiteit. Die zijn gewoon van particulieren.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:49

Lusitana schreef:
Op het eiland Terceira, maar niet op de Universiteit. Die zijn gewoon van particulieren.

Leuke Portugese E-pony! Kleine lusitano, bedankt voor het plaatsen van het bericht, ik kende het ras niet.

Mijn forse connemara wordt hier (in Portugal dus) ook wel eens aangezien voor een kleine lusitano trouwens.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 11:19

Ze moeten onder de 1.48m zijn om aan de rasstandaard te voldoen.

Het zijn dus geen E ponies. Lusitanos vaak wel, trouwens.
Overigens bestaat natuurlijk het begrip E pony buiten Nederland niet.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:17

Lusitana schreef:
Ze moeten onder de 1.48m zijn om aan de rasstandaard te voldoen.

Het zijn dus geen E ponies. Lusitanos vaak wel, trouwens.
Overigens bestaat natuurlijk het begrip E pony buiten Nederland niet.

Ik wist niet dat e-pony een nederlands begrip was :)).

Officieel ligt de hoogte van een connemara ook op 1.48m. Omdat het een bergpony is, is dit ras ook uitermate geschikt voor bergachtig terrein hier in Noord portugal.

Ik zou best eens een Terceira-pony in het echt willen zien.......Heb jij die toevallig wel eens echt aan het werk gezien?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 17:46

Nee, ik ben nog niet op de Azoren geweest en ik weet niet waar de ponies staan die op het vaste land staan. Zal eens informeren.

De E pony is ontstaan omdat men in Nederland lang wedstrijden bij de ponies wil blijven rijden (vroeger was er best nog niveau verschil, ik weet niet of dat nog zo is) oftewel niet de overgang naar paarenrubrieken wilde maken voor hun 18e- wat wel mocht en nog steeds mag met een pony, en er onzettend gesjoemeld werd met meten. Veel D ponies bleken eigenlijk officieel paarden. Toen hebben ze maar een rubriek voor ponies van groter dan 1.48m in het leven geroepen. Dat was volgens mij in de jaren 80. De oudere ruiters onder ons weten dat nog.

Het hele begrip en woord "pony" is uit Engeland (en Amerika, in het geval van de Azoren) overgewaaid, trouwens.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:16

*gniffel* De pony van Terceira is het vierde officiële ras :P

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:26

Lusitana schreef:
Nee, ik ben nog niet op de Azoren geweest en ik weet niet waar de ponies staan die op het vaste land staan. Zal eens informeren.

De E pony is ontstaan omdat men in Nederland lang wedstrijden bij de ponies wil blijven rijden (vroeger was er best nog niveau verschil, ik weet niet of dat nog zo is) oftewel niet de overgang naar paarenrubrieken wilde maken voor hun 18e- wat wel mocht en nog steeds mag met een pony, en er onzettend gesjoemeld werd met meten. Veel D ponies bleken eigenlijk officieel paarden. Toen hebben ze maar een rubriek voor ponies van groter dan 1.48m in het leven geroepen. Dat was volgens mij in de jaren 80. De oudere ruiters onder ons weten dat nog.

Het hele begrip en woord "pony" is uit Engeland (en Amerika, in het geval van de Azoren) overgewaaid, trouwens.

Hihi, ik val onder het begrip "oudere ruiter" (ben 62 en heb al zo'n beetje mijn hele leven ponies/paarden; mijn vader heeft altijd met paard en wagen gewerkt als melkboer. Hij kon zijn hitten niet missen toen hij met een een elektrische wagen de wijk ging doen, dus ja, daarom bleven en gewoon ponies voor de kinderen komen), maar ik ben nooit wedstrijdgericht geweest. Lekker zonder zadel met vriendjes over het strand crossen toen ik kind was. Ponies bij een boer, niks manege......wel onderlinge wedstrijdjes, maar alles zeer informeel.

Laat maar weten als je toevallig op een Terceirapony stuit, graag zelfs. Ik zoek er niets bij hoor, maar gewoon leuk om in het echt te kunnen zien als ik de kans krijg.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 19:32

Ze hebben trouwens op punt van uitsterven gestaan. Dus het is maar een gelukje dat iemand er iets in zag om ze als ras erkend te krijgen!

Er is interesse in de rest van Europa, maar het is nog te vroeg om aan verkoop/export te denken.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:12

Wat bijzonder dat zo'n klein eiland een eigen pony-ras heeft.

Iedereen die ze graag eens in het echt wil zien, kan ik héél erg aanraden om eens naar Terceira te gaan! De Azoren zijn echt prachtig, (vooral) ook om te paardrijden.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 07:26

Koper schreef:
*gniffel* De pony van Terceira is het vierde officiële ras :P

Haha echt he :j

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 07:27

Appelsapje schreef:
Ahh wat zijn ze leuk :) Ik ben half Portugees maar had hier nog niets van gehoord

Ik ook! :D