Wonderbaarlijk herstel na ongeluk voor Amerikaans meisje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Wonderbaarlijk herstel na ongeluk voor Amerikaans meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 11:15

http://rapidcityjournal.com/ / http://www.bokt.nl

Het is bijna zes jaar geleden dat de dochter van de Amerikaanse Amber West tijdens de Black Hills Stock Show & Rodeo van haar paard viel. Maar West kan zich de gebeurtenissen van die dag nog voor de geest halen alsof het gisteren is gebeurd. Dochter Jaycie, destijds vijf jaar oud, viel van haar paard en vervolgens raakte de hoef van het paard haar hoofd. Jaycie lag in het zand te kreunen, maar veel bloed was er niet. Moeder West: "Ik dacht dat het met een paar hechtingen wel gedaan was." Maar in de ambulance bleek de waarheid een stuk harder. Toen de bandana van het hoofd werd verwijderd bleek dat haar schedel open lag. Haar hersenen waren gezwollen en staken deels uit de schedel.

West: "Ik vroeg nog: ‘Alles gaat goed komen, toch?’ Maar de arts keek mij aan en zei dat de situatie niet slechter kon zijn. Het was alsof de grond onder mij vandaan zakte.”

Jaycie werd geopereerd, waarbij botsplinters werden verwijderd. Het gezwollen gedeelte van haar hersenen moest worden verwijderd. De artsen verwachtten dat dit voor het cognitieve gedeelte van haar hersenen geen problemen op zou leveren. Andere delen van het brein konden dit overnemen. Na tien dagen intensive care mocht Jaycie naar de kinderafdeling in het ziekenhuis. Daar verbleef ze een week voordat ze naar een revalidatiecentrum ging.

Jaycie heeft aan haar val weinig overgehouden. Enkel een litteken op haar hoofd en een vinger waarin ze af en toe geen gevoel heeft. Voor de familie West is het een teken van boven: “God heeft grote plannen met haar. Ze heeft geluk gehad dat ze het heeft overleefd zonder dat ze er een handicap aan over heeft gehouden.” Het heeft echter maanden geduurd voordat Jaycie weer controle had over haar beide handen en de linkerkant van haar lichaam.

Haar motivatie om door te gaan was haar paard Wanda. Ruin Wanda werd echter ziek toen Jaycie nog in het revalidatiecentrum zat. Moeder West: "In het centrum waren ze streng voor haar. Ze gaf regelmatig op en zei dan dat haar hand het niet deed. Ik zei dan tegen haar dat ze niet op mocht geven, want Wanda wachtte op haar." Een week na Jaycies thuiskomst overleed Wanda. "Hij stond in de paddock en zag er verschrikkelijk uit. We zijn nog naar een dierenarts geweest, maar dat mocht niet baten. We hebben Wanda in laten slapen."

De nu 11-jarige Jaycie heeft geen moment anders over paarden gedacht. Het ongeluk herinnert ze zich niet. De dagen in het revalidatiecentrum echter wel. Ze weet zelfs nog dat ze destijds president Obama heeft ontmoet. Ondanks het heftige ongeluk is de hele familie nog actief in de paardensport. Zowel moeder, vader als de broer van Jaycie rijden westernwedstrijden. Haar moeder is actief in het barrel racing, Jaycies nieuwste favoriete sport. Bang om te rijden is ze ook niet. Acht maanden na het ongeluk reed Jaycie voor het eerst weer. Inmiddels is ze zeer actief en succesvol in het barrel racing. "Ze rijdt erg goed. Soms wint ze meer geld dan ik."

Foto's + Foto van Jaycie net na het ongeluk

Eilatan

Re: Wonderbaarlijk herstel na ongeluk voor Amerikaans meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:24

ongelovelijk, 5 jarig meisje, zonder cap of iets. En dan nadat bewezen is hoe dodelijk het mogelijk kan zijn, gewoon weer zonder cap... Hoeveel klappen denk je dat je kind kan hebben :(

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:25

Heftig! Ze heeft echt ontzettend veel geluk gehad dan..

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:27

Wonderbaarlijk verhaal inderdaad. Net zo wonderbaarlijk vind ik dat ze na zo'n ervaring zonder cap mag rijden...

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:27

Toydoll schreef:
ongelovelijk, 5 jarig meisje, zonder cap of iets. En dan nadat bewezen is hoe dodelijk het mogelijk kan zijn, gewoon weer zonder cap... Hoeveel klappen denk je dat je kind kan hebben :(

Ze heeft toch gewoon een cap op in het filmpje?

Edit: Oh, had de foto's nog niet bekeken, daar heeft ze idd geen cap op..

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:30

Ik zie ook gewoon een cap op het filmpje hoor!!

Super fijn dat ze helemaal opgeknapt is in ieder geval!

Edit: Sorry zie in de foto's inderdaad geen cap. Niet erg verstandig.
Laatst bijgewerkt door Lisette1990 op 29-01-14 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:31

Ik dacht precies hetzelfde...

Toydoll schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:35

Precies mijn gedachte. Ontzettend naar die ervaring maar ze hebben er niet veel van geleerd. En altijd gelijk "god dit god dat", kom nou zeg... Altijd die Amerikanen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:37

Dan denk ik altijd: dan had beter voorkomen kunnen worden dat ze viel ... had een hoop ellende gescheeld ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:38

Blijkbaar moet hun kind meer trappen en ongelukken krijgen willen ze dr wat van leren....

triest.... Zeker omdat het dit meisje niet geleerd is een cap te dragen..

Neem in godsnaam je verantwoordelijkheid ouders!

Vind het filmpje er tevens ook niet vriendelijk uitzien... kan er niet vrolijk van worden al dat getrek... -O-
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 29-01-14 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:39

Edit:
Wou vragen hoe iedereen er inderdaad bij kwam dat het meisje nu zonder cap rijdt.
Voor de mensen met dezelfde vraag:
In het filmpje draagt ze inderdaad een cap, maar op de foto's uit de link is ze zonder cap te zien tijdens het barrel racen!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:40

no--a schreef:
Mag ik inderdaad vragen hoe iedereen hierboven concludeert dat het meisje nu zonder cap rijdt?
Ik kan het in de tekst nergens terugvinden namelijk en op het filmpje heeft ze ook een cap op...

Bekijk de foto's ;)

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:42

@jolliegirl, zag het inderdaad vlak na posten, had m'n post alweer aangepast:)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:46

@No--a: of ze tijdens het ongeval wel/geen cap droeg staat nergens, maar als je op de nieuwslink helemaal bovenaan klikt, dan zie je toch duidelijk barrelrace-foto's zónder cap.
Ik wordt af en toe kriegel van 't capcommentaar hier op bokt, maar dat is in dit geval zéker terecht en niet overdreven.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:52

Ouders vinden waarschijnlijk dat hun wonder dochter geen cap hoeft te dragen.
''Ze hebben toch al een deel van de hersens weg gehaald, dus hoeft niet beschermd te worden...''
Gewoon lakse ouders.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:55

Onbegrijpelijk dat haar ouders haar weer laten rijden zonder cap :n.

Mabotje schreef:
Ik wordt af en toe kriegel van 't capcommentaar hier op bokt, maar dat is in dit geval zéker terecht en niet overdreven.

Waarom moet er eerst iets ernstigs met iemand gebeuren voordat er gewezen mag worden op de extra risico's die het rijden zonder cap met zich mee brengt?
Voor iedereen is het verstandig een cap te dragen tijdens het rijden of je nu 5 of 50 jaar bent. Net als dat het verstandig is altijd je autogordel te dragen.
Het trieste hier is alleen dat het een jong kind betreft. Een kind dat zelf de eventuele gevolgen niet kan overzien van een val zonder cap tijdens het paarrijden. Je zou mogen verwachten dat ouders die verantwoordelijkheid dragen en hun kind een cap laten dragen.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:00

TuttiFrutti_ schreef:
Ik dacht precies hetzelfde...

Toydoll schreef:

:j

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:06

Mooi die plasticiteit van het brein!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:19

MacavityL schreef:

Zeker! *\o/* Helaas geldt dat meestal niet voor wat oudere breinen.

Over die afwezige cap: in Amerika dragen ze juist weer wel braaf een fietshelm op de fiets... Wat we hier in NL overdreven vinden... ;)

Mary122

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:20

OMG wat een geluk, dat had heel anders kunnen aflopen!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:28

Toen ik begon met lezen, dacht ik: waarom had dat kind van 5 dan in godsnaam geen cap op toen ze viel? Om haar vervolgens gewoon weer zonder cap op een paard te laten stappen. Echt onvoorstelbaar. Ik draag mijn cap altijd, ondanks dat ik eigenlijk een heel braaf paard heb.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:32

Het meisje heeft er in ieder geval een zuur gezicht aan over gehouden. haha wat kijkt zij chago op alle foto's!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:39

Delphi schreef:
Onbegrijpelijk dat haar ouders haar weer laten rijden zonder cap :n.

Mabotje schreef:

Waarom moet er eerst iets ernstigs met iemand gebeuren voordat er gewezen mag worden op de extra risico's die het rijden zonder cap met zich mee brengt?
Voor iedereen is het verstandig een cap te dragen tijdens het rijden of je nu 5 of 50 jaar bent. Net als dat het verstandig is altijd je autogordel te dragen.
Het trieste hier is alleen dat het een jong kind betreft. Een kind dat zelf de eventuele gevolgen niet kan overzien van een val zonder cap tijdens het paarrijden. Je zou mogen verwachten dat ouders die verantwoordelijkheid dragen en hun kind een cap laten dragen.

Ik heb het er toch niet over of het wel/niet verstandig is?
Volwassenen hebben een eigen verantwoordelijkheid en ik wordt dan kriegel van het altijd maar weer: waar is je cap???
Voor kinderen ligt dat anders, daar hebben de ouders verantwoordelijkheid voor en zij dienen daarin verstandige keuzes te maken (wat helaas dus niet altijd gebeurt).

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:41

Zoolgangster schreef:
MacavityL schreef:

Zeker! *\o/* Helaas geldt dat meestal niet voor wat oudere breinen.

Over die afwezige cap: in Amerika dragen ze juist weer wel braaf een fietshelm op de fiets... Wat we hier in NL overdreven vinden... ;)

En terecht dat we dat overdreven vinden als je het vergelijkt met de paardensport.
Mijn moeder is nu 40 (!!) jaar hoofd eerste hulp en heeft in haar hele carrière (van minimaal 32 uur per week) geen 1 kind gehad met hersenletsel ter gevolgen van een val met een fiets.
Trauma's ter gevlogen van een val met/van een paard daar in tegen, kan ze boeken over schrijven.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:42

Zijn de foto's niet van voor het ongeluk en het filmpje erna? Volgens mij ook een ander paard?
Gelukkig is ze hersteld van haar ongeluk.