"Teleurstellend dat cultuuromslag uitblijft bij couperen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

"Teleurstellend dat cultuuromslag uitblijft bij couperen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 13:16

* http://www.bokt.nl

Afbeelding
Invlechten van de staart is een goed alternatief voor couperen.
Foto: Dave Hamster

Vandaag heeft staatssecretaris Dijksma (EZ) wederom vragen van het Kamerlid Van Gerven (SP) beantwoord. Deze vragen (en antwoorden) zijn een vervolg op vragen (en antwoorden) die gesteld zijn in oktober 2013.

Inmiddels is het ruim 10 jaar geleden dat gecoupeerde staarten bij paarden niet meer mogen. Toch blijken er nog steeds paarden zonder staart aangeboden te worden bij de Koninklijke Vereniging “Het Nederlandse Trekpaard en De Haflinger”. De vragen hebben ondermeer betrekking op dat stamboek. Van Gerven vraagt zich bijvoorbeeld af of de erkenning van het stamboek kan komen te vervallen.

"Ik vind het teleurstellend dat er na 12 jaar nog steeds geen cultuuromslag heeft plaatsgevonden binnen bepalende geledingen in de fokkerij van de Nederlandse trekpaarden.", aldus Dijksma. "Ik zal het bestuur van de KVTH uitnodigen voor een gesprek en hen vragen om mij binnen afzienbare termijn te informeren over de maatregelen die zij gaan nemen en mij een datum gaan noemen vanaf welke zij gecoupeerde paarden niet meer toe zullen laten op tentoonstellingen en keuringen. Ik ga er vanuit dat een dergelijk voorstel de paarden betreft die bijvoorbeeld na 1 januari 2014 geboren zijn."

Lees hier de vragen & de antwoorden

Verwant artikel
[VN] Kamervragen over het couperen bij KVTH stamboek

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:16

Teleurstellend is nog zwak uitgedrukt -O-
Ik heb de vragen en antwoorden gelezen, helaas bevatten de antwoorden niks inhoudelijks.

Goed dat er op gewezen wordt dat zowel de voorzitter als secretaris van het KVTH al hun trekpaarden en veulens te koop aanbieden met gecoupeerde staart.
Ergens moet de omslag vinden en ik denk dat daar zeker het bestuur een voorbeeldfunctie in moet hebben.

Ongelooflijk dat dit door het KVTH/de keurmeesters in stand wordt gehouden :n

Afgelopen voorjaar kwam ik geregeld langs een weide met daarin een merrie en veulen. En ineens liep datzelfde veulen in de wei met een gecoupeerde staart...... Zo goed werkt dat verbod dus in Nederland.

Op deze pagina zie je de goedgekeurde hengsten voor 2014 http://www.kvth.nl/nl/trekpaarden-hengsten
Merendeel geboren na het coupeerverbod. Niet een met staart!!
En dan zijn er mensen die vol blijven houden dat het echt toeval is en dat er dus niet een hengst was met staart die betere kwaliteiten had.......

Of er uberhaupt hengsten met staart aangeboden zijn weet ik niet, maar ook dat zegt dan meer dan genoeg lijkt mij. Wil je als hengstenhouder perse een hengst zonder staart of durf je wellicht niet met een hengst met staart te verschijnen, bang om niet geplaatst te worden??

kinel

Re: "Teleurstellend dat cultuuromslag uitblijft bij couperen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:21

Het is idd zeer teleurstellend dat dit nog mag. Ben al vaker de discussie aangegaan met trekpaard liefhebbers. En dan zijn het twee groepen die lijnrecht tegenover elkaar staan.
Het wordt nu toch eens echt tijd dat ze alleen nog met staart toegelaten worden.
Er zijn van horen vertellen dat er wel hengsten met staart zijn aangeboden.Maar dat de hengsten zonder toch de boventoon voerden. Jammer maar helaas.
Ik zeg flink aanpakken die handel en niet dat geleuter.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:22

Inderdaad Kinel.

Sammie schreef:
"Ik vind het teleurstellend dat er na 12 jaar nog steeds geen cultuuromslag heeft plaatsgevonden binnen bepalende geledingen in de fokkerij van de Nederlandse trekpaarden.", aldus Dijksma. "Ik zal het bestuur van de KVTH uitnodigen voor een gesprek en hen vragen om mij binnen afzienbare termijn te informeren over de maatregelen die zij gaan nemen en mij een datum gaan noemen vanaf welke zij gecoupeerde paarden niet meer toe zullen laten op tentoonstellingen en keuringen. Ik ga er vanuit dat een dergelijk voorstel de paarden betreft die bijvoorbeeld na 1 januari 2014 geboren zijn."
Goed plan, maar ben benieuwd hoeveel tijd hier weer overheen gaat.

Iedereen gelijke kansen.
En dan vlecht je de staart, bandageert het op en laat op die manier de bilpartij en het sterke achterbeen goed uitkomen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:30

Verboden is verboden.
Geen discussie aan gaan geen vragen stellen gewoon beboeten klaar.
Het verminken van dieren moet afgelopen zijn.
Deze achterhaalde ouderwetse methode moet direct bij constatering aangepakt worden.
Is toch niet zo moeilijk of denk ik te simpel.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:34

Goed idee om de erkenning van het stamboek te laten vervallen als ze niet heel gauw de regelementen aanpassen. Heel recent zijn er weer hengsten goedgekeurd met gecoupeerde staart.

Het wordt tijd om boetes te gaan uitdelen aan eigenaren van paarden met gecoupeerde staart. Maar... je hebt natuurlijk altijd medische redenen (ongeval/infectie) waardoor een paard de staart kan kwijtraken. Ik gok dat trekpaarden opeens veel ongevallen/infecties gaan krijgen.

Stamboek zou korte staart niet meer mogen accepteren gewoon. KWPN-er zonder staart wordt ook niet goedgekeurd.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:40

Ik heb altijd gedacht dat gecoupeerde paarden niet naar de keuring mochten.
Ik naïef dacht dit automatisch inhield dat je werd buitengesloten van evenementen keuringen etc.
Waarom dit niet is gebeurt is mij een raadsel ze lopen wel erg achter de feiten aan zo.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:57

@gabyfedde, dat werd mij ook al gezegd om medische redenen. Dan kunnen ze het blijven doen. Anders gewoon hun predikaat afnemen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:09

Eerlijk gezegd vind ik kortstaarten mooier dan langstaarten, maar dat is puur voor het zicht.
Vanuit dierenwelzijn vind ik couperen echt heel sneu, als je de trekpaarden bij ons ook in de zomer ziet staan zwiepen met die stompjes naar de vliegen ;( :n
Dan als compromis maar een blokstaart. Ik zou zelf ook nooit een veulen kunnen wegbrengen om te laten couperen, ik weet dat eigenaren (fokkers) gewoon genoeg veulens verzamelen en dan met z'n allen op de vrachtwagen gaan naar Frankrijk om ze daar te laten couperen :n

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:10

ashley1 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik kortstaarten mooier dan langstaarten, maar dat is puur voor het zicht.
Vanuit dierenwelzijn vind ik couperen echt heel sneu, als je de trekpaarden bij ons ook in de zomer ziet staan zwiepen met die stompjes naar de vliegen ;( :n
Dan als compromis maar een blokstaart. Ik zou zelf ook nooit een veulen kunnen wegbrengen om te laten couperen, ik weet dat eigenaren (fokkers) gewoon genoeg veulens verzamelen en dan met z'n allen op de vrachtwagen gaan naar Frankrijk om ze daar te laten couperen :n

Wat is een blokstaart :)?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:23

Mjetterd schreef:
ashley1 schreef:

Wat is een blokstaart :)?

Kort afgeknipte staart denk ik. Maar dat vind ik nog zielig want dan kunnen ze nog niet de vliegen wegjagen.

Gewoon heel hard beboeten en koningklijk afschaffen.

safari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:50

Ook ik vind couperen verschrikkelijk. Het zou inderdaad verboden moeten worden. Simpelweg niet goedkeuren is al een heel eind op weg. Zou een merrie of hengst van een ander ras op een keuring zonder staart niet ook minder hoge ogen gooien?
Maar sinds ik een koudbloed heb MET een enorme laag aangezette dikke staart zie ik wel dat ze ook met staart weinig vliegen kunnen verjagen daarmee. Ik moet hem geweldig uitdunnen en inkorten wil onze dikke Dora niet in haar staart staan te plassen en er een beetje beweging mee kunnen maken.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:53

lady62 schreef:
Verboden is verboden.
Deze achterhaalde ouderwetse methode moet direct bij constatering aangepakt worden.

Het punt is nou net dat het in Frankrijk wel mag en dat alle gecoupeerde paarden (zogenaamd) naar frankrijk zijn geweest en dan gedogen ze het.Dat is de maas in de wet. Dus of bij wet verbieden of het stamboek gaat vanaf nu alle kortstaarten uitsluiten van deelname, maja dat durven ze weer niet

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:00

het is opzich wel na te gaan, als men een trekpaard in de wei zien staan met korte staart gewoon naar de papieren vragen is deze gecoupeerd en na 2001 geboren, gewoon de fokker van dit paard een boete opleggen.

kort maar krachtig

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:07

Het stamboek is bang dat als ze een verbod op couperen op keuringen maken dat er geen 1 fokker meer komt met zijn paarden op een keuring en dat dan het ras uitsterft. Er zijn al niet veel trekpaarden in Nederland. Ik vind het belachelijk dat het KVTH er niets aan doet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:07

Ah, dit verklaard het antwoord dat ik via mail kreeg van dhr van Rossum betreft mijn vraag over de geblokstaarte kampioenen van afgelopen hengsten keuring....
Stamboek moet gewoon ballen tonen en gecoupeerde paarden niet meer toe laten.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:11

Wat was jou vraag en het antwoord van het stamboek?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:17

Wesco schreef:
Het stamboek is bang dat als ze een verbod op couperen op keuringen maken dat er geen 1 fokker meer komt met zijn paarden op een keuring en dat dan het ras uitsterft. Er zijn al niet veel trekpaarden in Nederland. Ik vind het belachelijk dat het KVTH er niets aan doet.

als er 1 lijn word getrokken zal dit wel meevallen.
nu zijn fokkers inderdaad bang als er 1 gecoupeerde bijzit dat deze de winnaar word ivm de staart.
als er 1 lijn word getrokken heb je dat niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:52

Wesco, mijn mail:
Beste....

Na een blik op de foto's van de hengstenkeuring rijst mij, als elk jaar, helaas weer de vraag: waarom zijn alle winnaars toch weer de gecoupeerde paarden? Couperen is al jaren verboden, maar toch lijkt het bij de kvth de normaalste zaak van de wereld te zijn.
Waarom zegt het stamboek niet gewoon: paarden geboren na dat en dat jaar, zijn niet welkom op de keuring.
Zolang het stamboek hier geen standpunt in neemt, en het omzeilen van de wet juist in de hand werkt door het toe te laten, zal er ook niks veranderen.

In afwachting van uw antwoord,

Met vriendelijke groet,

Antwoord:

Beste mevrouw

Graag verwijs ik u voor de beantwoording van uw vraag naar ons communicatieplan op onze website www.kvth.nl. Hierin zijn de mogelijkheden van onze vereniging volledig omschreven en toegelicht.

Met vriendelijke groeten
.....

Dus tja....

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:53

Haha wat een onzin antwoord

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:53

dat is een lekker kort door de bocht antwoord |o

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:56

ashley1 schreef:

maar waarom zou je een 'blokstaart' willen, als je de staart ook gewoon kan invlechten en opsteken?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:35

lady62 schreef:
Verboden is verboden.

Je snapt het verkeerd, dit kunnen we niet beslissen want wij zijn het stomme volk en we moeten ons maar schikken naar Den Haag. Pas als je daar werkt kan je erin meebeslissen. -:)

KVTH moet echt een punt gaan maken en bijvoorbeeld zeggen, van elk paard geboren na het jaar 2012 (ik noem maar wat) mag alleen deelnemen aan wedstrijden/keuringen enz indien deze een staart heeft (blok, uitgedund enz. toegestaan) Het is nu overduidelijk voor iedere leek en idioot om te zien dat KVTH de regels overtreed zonder daarvoor gestraft te worden. Ik zeg predicaat koninklijk afpakken en onverwacht en onaangekondigd controleren. Beest na 2012 geboren (voorbeeld) en zonder staart? Boete van een paar duizend. :$

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:00

Waarom is er geen controle door de DB met de politie. Hier wordt een wet al jaren overschreden. Tijd dat er bekeuringen e.d. Worden uitgeschreven. Moet je als schapenhouder de lammeren couperen, krijg je toch een partij bekeuringen....

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:51

Zo makkelijk is het niet.
De overheid kan met de huidige wet alleen optreden tegen de daad van het couperen zelf. Couperen is verboden. Dat mag niet in Nederland gebeuren of gebeurd zijn.
Als dat al in Nederland gebeurd is, dan is dat vaak moeilijk te bewijzen.
Als dat in een ander land is gebeurd, dan kan dat land beboeten als couperen er verboden is. Nederland niet.

De overheid kan geen gecoupeerde dieren weren. Dat gaat in tegen vrij verkeer van diensten en producten.
De overheid niet eisen van het stamboek op straffe van intrekken van de vergunning.

Het stamboek zal ermee aan de s'lag moeten, lijkt mij.
Maar ik begrijp hun probleem ook wel.

Neemt niet weg dat ook ik tegen het couperen ben en er verbolgen over ben dat er maar geen einde aan komt.