De Prix d'Amérique in Vincennes is afgelopen weekend gewonnen door Maharajah (v. Viking Kronos). De Zweed Örjan Kilhström stuurde Maharajah op een zware 2700 meter-piste naar de winst in een tijd van 1.13,3. Up and Quick, met pikeur Jean-Michel Bazire, werd tweede. Yarrah Boko eindigde op de derde plaats.
Met deze overwinning zet hij de kroon op zijn indrukwekkende loopbaan. Voor de negenjarige Maharajaj, getraind door Stefan Hultman, was het de tweede podiumplaats in het officieuze WK drafrennen. In 2011 was hij al eens tweede. De zege levert zijn eigenaars 450.000 euro op.
Pikeur Jos Verbeeck stuurde Timoko naar een knappe vijfde plaats, net achter Cornulier-winnares Roxane Griff. Voor de Nederlander was het een evenaring van zijn beste prestatie in de Prix d'Amérique. Twee jaar geleden werd hij ook al vijfde.
Top tien van de 93e Grand Prix d'Amérique: 1. Maharajah (Örjan Kihlström) 1:13.3 2. Up and Quick (Jean-Michel Bazire) 1:13.4 3. Yarrah Boko (Pierre Vercruysse) 1:13.8 4. Roxane Griff (Eric Raffin) 1:13.8 5. Timoko (JOS VERBEECK) 1:13.9 6. Uhlan du Val (Cédric Mégissier) 1:14.0 7. Royal Dream (Jean-Philippe Dubois) 1:14.1 8. Quinoa du Gers (Matthieu Abrivard) 1:14.2 9. Tiego d'Etang (Christian Bigeon) 1:14.3 10. Vanika du Ruel (Franck Anne) 1:14.3
Winnaars van de meest recente edities van de Prix d'Amérique: 2014 Maharajah (Viking Kronos) met Örjan Kihlström 2013 Royal Dream (Love You) met Jean Philippe Dubois 2012 Ready Cash (Indy de Vive) met Franck Nivard 2011 Ready Cash (Indy de Vive) met Franck Nivard 2010 Oyonnax (In Love With You) met Sebastien Ernault
Ik ben gaan kijken. Aangezien ik volgende maand als au paire ga werken voor een van de bovenstaande trainers, kreeg ik toegang tot het hele gebeuren en dus leuke foto's gemaakt. Vernoem liever geen namen wegens privé gebeuren famillie, kan via pb bekomen worden.
Zeer spannende wedstrijd, sfeer top! Enorm sportieve fans die helemaal opgaan in de wedstrijd en hierdoor de sfeer super maken.
Zware wedstrijd wegens veel regen die dag. Hierdoor relatief trage wedstrijd, laatste jaren reden ze 1"12'. (Betekent dus dat ze een gemiddelde 1minuut en 12secondes lopen per 1 km). Maharajeh heeft een top parcours gelopen, in de rug van de grote favoriet Up and Quick en naast de tweede favoriet Ready Cash. Ready Cash springt in galop en dus gekwalifiveerd maar hierdoor krijgt Maharajah de opening dit hij nodig heeft om Up and Quick voorbij te rijden. Hij wint dan ook de sprint van Up and Quick waardoor hij uiteindelijk 'De Prix d'amerique 2014' wint. 450 000 euro winstsom + 50% ingangskaarten maar vol de eer deze wedstrijd aan het palmares toe te voegen!
Hier de officiele video met het nodige gejuich van publiek en reporter!
Heel moeilijke course door het regen en natte baan. Spijtig dat Ready Cash in galop sprong want hij was toen 3de en ging net beginnen met zijn legendarische sprint. Had wel nog eens kunnen winnen.
De renbaan in Vincennes is dan ook bijna asfalt Is de moeilijke piste (harde ondergrond + helling&daling) vandaar dat er ook de grootste wedstrijden worden gehouden.
Inderdaad ptiteblue, spijtig van ready cash. Was ook verbaasd dat hij sprong, dat was toch alheel lang geleden nog gebeurd. De aankomst had er totaal anders uitgezien. Ik supporterde voor Ready Cash en Up and Quick
@daffie: jij bedoelt Lutfi Koljini. Die heeft een dependance op Jägersro zitten. Kihlström hoort bij Solvalla.
Mooie koers, hoor. Wat een weer, zeg. Ik ben toch blij dat ik dit jaar een keertje heb overgeslagen. Leuk dat Maharajah eindelijk loon krijgt naar werken. Toppaard!!
daffie1986
Geplaatst: 31-01-14 05:13
Peetje schreef:
@daffie: jij bedoelt Lutfi Koljini. Die heeft een dependance op Jägersro zitten. Kihlström hoort bij Solvalla.
Oh, hihi al dat zweeds lijkt ook op elkaar. Dacht echt dat ik de naam Kihlström op 1 van de stalgebouwen had zien staan.