www.nrps.nl
De titel NRPS Paardenman van het Jaar gaat dit jaar naar André Veldmate uit Luttenberg. In dit geval is "Paardenman van Heel Wat Jaren" een betere benaming, want André en zijn broers houden de eer van het NRPS al hoog zolang het stamboek bestaat. Uit hun D-ponymerrie Monique keur; pref; prest.fok (v. Apollo) fokten zij EK-pony's, internationale springpony's, veelzijdige sportpony's die zowel in springen als dressuur in de prijzen rijden, en daarnaast een complete rijpaardlijn die alweer een goedgekeurde hengst heeft voortgebracht.
Al die jaren dekte Veldmate bewust met NRPS-gekeurde hengsten - wat de hengstenkeuringscommissie als een groot compliment opvat - en hij durft jonge, veelbelovende, maar vanwege hun leeftijd nog niet bewezen hengsten te gebruiken. Wat in het algemeen verrassend goed heeft uitgepakt, natuurlijk ook mede dankzij de invloed van de ijzersterke stammoeder Monique. Daarnaast probeert Veldmate zijn pony's zoveel mogelijk na hun sportcarrière nog een aantal jaren in te zetten voor de fokkerij, iets wat het NRPS ook zeer waardeert. Zo is bijvoorbeeld de EK-pony (sgw) Montignac du Vi, de laatste rechtstreekse nakomeling van Monique in combinatie met de zelf gefokte internationale springpony Zorba du Vi (v. Zodiak) sinds kort weer terug op haar geboortestal om de fokkerij te gaan dienen.
André zelf is niet de persoon die graag midden in de belangstelling staat en was er een beetje beduusd van: "'t Is allemaal nog een beetje onwerkelijk. Vind het wel een hele eer te worden uitgeroepen tot NRPS Paardenman. Een mooie waardering voor onze fokkerij. Bij deze wil ik de verkiezingscommissie hartelijk danken voor de uitverkiezing! Ik wil de titel graag opdragen aan m'n vorig jaar overleden vader, de grondlegger van stal du Vi en degene die Monique destijds als tweejarige heeft gekocht. Ik zal de titel met trots dragen."