Amerikaanse draver verruilt telgang voor draf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Amerikaanse draver verruilt telgang voor draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 19:08

http://www.cleveland.com / http://www.bokt.nl
Ingezonden door WendyBZ

De Amerikaanse dravers die hun rondes lopen op Northfield Park zijn doen dit ofwel in draf (dravers), ofwel in telgang (pacers). In Amerika worden vooral koersen voor pacers uitgeschreven. Over het algemeen zijn pacers sneller en bovendien is het gemakkelijker om een pacer in zijn gang te houden, door het gebruik van zogenaamde 'hobbles'. Dit zijn banden die het voor een paard vergemakkelijken om te blijven telgangen, omdat de benen met elkaar verbonden zijn. Vaak wordt beweerd dat de paarden goed in één van de twee gangen zijn, maar nooit in allebei.

Action-Ear-To-Ear bewees het tegendeel. Als zes-jarige pacer werd hij in augustus 2013 aangeschaft door Andrew Coblentz. Gereden door John G. Wengerd, leek het paard eindelijk tot bloei te komen en wist het in 2013 twee koersen te winnen. Echter, na zijn laatste koers kwam hij de baan af met een pijnlijk en gezwollen voorbeen, dit leek een streep door zijn carrière te zetten.

Wengerd koos voor een onconventionele manier van revalidatie. Action-Ear-To-Ear werd voorzien van andere hoefijzers en verscheept naar een paar Amish vrienden van de trainer. Zij gebruikten het paard voor de koets en Wengerd hoopte dat dit werk ervoor zou zorgen dat Action-Ear-To-Ear weer zou herstellen. Iets heel bijzonders gebeurde: het paard dat gefokt is uit twee telgangende ouders en altijd getraind is als een pacer, leek een voorkeur voor de draf te hebben.

Omdat een draver heel andere spiergroepen aanspreekt dan een pacer, duurde het wel een poos voor Action-Ear-To-Ear het draven voor een koets volledig onder de knie had. Wengerd bekende dat het paard, vanaf het moment dat hij aan Coblentz verkocht was, de neiging had om te draven. Action-Ear-To-Ear draafde dat het een lieve lust was en zijn trainer vroeg zich af hoe ver het paard het als draver zou kunnen schoppen. Om dit te testen schreef hij hem in voor een kwalificatie, die noodzakelijk was omdat het paard van gang veranderd was. Deze kwalificatieproef was succesvol en Action-Ear-To-Ear mocht van start in de koersen. Zijn eerste wedstrijd voor dravers zonder winsom, wist hij direct te winnen. Door materiaalpech zat moest hij in zijn tweede koers verstek laten gaan, maar Wengerd waarschuwt zijn concurrenten:"Pas maar op als hij volgende week weer op de drafbaan verschijnt."

Orchidee21

Re: Amerikaanse draver verruilt telgang voor draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:37

Grappig verhaal
ben benieuwd

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:49

Nou ik ben benieuwd hoe dat er uit moet hebben gezien voor de koets. :D Normaal zijn dit best hete paarden, en ik kan me zo voorstellen dat het paard er ook helemaal op is getraind om zo hard mogelijk te gaan.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:14

Ik ben benieuwd of hij dan misschien ook wel sneller draaft dan de drafgefokte dravers... We zullen het zien :D

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:14

Ilse_123 schreef:
Ik ben benieuwd of hij dan misschien ook wel sneller draaft dan de drafgefokte dravers... We zullen het zien :D

Daar ben ik ook heel erg benieuwd naar!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:26

Moschino schreef:
Nou ik ben benieuwd hoe dat er uit moet hebben gezien voor de koets. :D Normaal zijn dit best hete paarden, en ik kan me zo voorstellen dat het paard er ook helemaal op is getraind om zo hard mogelijk te gaan.

Amish hebben wel vaker dravers voor de koets en ook in Nederland wordt aangespannen gereden met uitgekoerste dravers, is geen probleem hoor!

Wel een leuk verhaal!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:50

erg leuk verhaal, dikke kans dat hij daarom zere pootjes had, door de 'forcering' in de pace. Ben benieuwd hoe hij het gaat doen

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:14

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:52

Lies_Beuker schreef:
Ja ik hou helemaal niet van dat geforceerde telgangen, het is gewoon zielig. Kijk even naar: https://www.google.nl/search?q=hobbles+ ... 80&bih=494

Heel mooi, dat zijn plaatjes van hobbles? En wat is daar dan zielig aan?

Ook kun je voor geen meter weten of de blessure door het pacen kwam, er staat niet eens bij wat voor blessure het is.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:11

ruitje schreef:
Lies_Beuker schreef:
Ja ik hou helemaal niet van dat geforceerde telgangen, het is gewoon zielig. Kijk even naar: https://www.google.nl/search?q=hobbles+ ... 80&bih=494

Heel mooi, dat zijn plaatjes van hobbles? En wat is daar dan zielig aan?

Ook kun je voor geen meter weten of de blessure door het pacen kwam, er staat niet eens bij wat voor blessure het is.

Sorry je begrijpt me niet. Wat bedoel met geen meter weten??