Nieuw-Zeeland: aanmoedigen tweede carrière voor racepaarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Nieuw-Zeeland: aanmoedigen tweede carrière voor racepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 13:40

www.eurodressage.com / bokt.nl

Equestrian Sports New Zealand (ESNZ) en New Zealand Thoroughbred Racing (NZTR) hebben een gezamenlijk initiatief aangekondigd. Daarmee wil men volbloed racepaarden, die teruggetrokken zijn van de renbaan, meer kansen op een tweede carrière geven. Het initiatief wil ook meer aandacht voor het aanpassingsvermogen van volbloeden in andere takken van de paardensport. Het initiatief, Thoroughbreds in Equestrian Sports (TiES) wil ook de banden tussen de wereld van de paardenrennen, de grotere paardengemeenschap en het publiek verbeteren, om er zo voor te zorgen dat meer ex-racepaarden een tweede carrière kunnen krijgen.

Er wordt een reeks van wedstrijden enkel voor volbloeden en in de drie disciplines (jumping, eventing en dressuur) toegevoegd aan de kalender van dit seizoen. Elk paard kan punten verzamelen tijdens welbepaalde wedstrijden. Die punten worden gegeven op basis van hun ranking in een individuele klasse. Het paard met het hoogste aantal punten zal uiteindelijk de titel 'TiES (Eventing/Jumping/Dressage) Champion' krijgen. De hoogstgeplaatste volbloed (ongeacht de discipline) zal aan het einde van het seizoen ook een Grote Prijs krijgen.

Matthew Goodson, voorzitter van NZTR, zegt: "Mensen uit de racewereld zijn gepassioneerd door hun paarden en ze zien in dat programma's voor het welzijn van het paard belangrijk zijn voor zowel de volbloedpaarden als voor het racen. Ook het welzijn van onze gepensioneerde racepaarden en paarden die niet tot op de renbaan raken is van groot belang. NZTR wil hier een antwoord op geven, vandaar het partnerschap met ESNZ. Ons ultieme doel is het bereiken van een evenwicht tussen het aantal paarden dat teruggetrokken wordt uit het racen en het aantal enthousiaste en geschikte nieuwe adressen waar een ex-racepaard kan verzorgd worden."

Jim Ellis, directeur van ESNZ, voegt toe: "Een groot aantal hertrainde volbloeden drukken elk seizoen hun stempel op het wedstrijdcircuit. De Nieuw-Zeelandse volbloed is lange tijd beschouwd als het ideale eventingpaard en is nog steeds de eerste keuze voor veel topeventingruiters. Volbloeden worden ook meer en meer uitgebracht in jumping en dressuur. De nieuwe wedstrijden die we opstarten zullen een erkenning zijn voor het harde werk en de jaren training die nodig zijn om een hertrainde volbloed naar een hoog niveau te brengen."

Woogy

Re: Nieuw-Zeeland: aanmoedigen tweede carrière voor racepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:55

*\o/* en terecht want het zijn toppers van rijpaarden, niet voor iedereen geschikt maar doorgaans zijn ze super te rijden en erg leergierig

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:09

Bijna al onze eventingpaarden zijn wel ex-racepaarden, en ze winnen genoeg :D

Ikas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:08

Geweldig plan, voor de juiste ruiters zijn dit zeker heerlijke paarden met (doorgaans) top karakters!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:27

Super initiatief ! :j Ook in dressuur kunnen bepaalde ex-racers echt wel uit de voeten op hoog niveau !

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:30

Dit zouden ze in Nederland ook moeten doen en dan vooral voor de dravers (die hebben we in Nederland meer dan "race" volbloeden :D )

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 01:09

Goed initiatief. _/-\o_
De meerderheid van onze paarden zijn ex race paarden. Deze paarden hebben vaak een super start in leven gehad. Ze zijn goed gehandelt, goed verzorgt, in de trailer en op de vrachtwagen. Vaak komen ze ook met alle medische papieren etc dus je weet meestal precies wat je eraan hebt.
Helaas bestempelen mensen ze graag als "veel te heet en gestoort". Sommige paarden vallen in deze klasse maar onder goede begeleiding kan je er toppers uit zoeken.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:11

Wij werken trouwens samen met Hong Kong, en daar bestaat ook zo iets. Heb wel eens midden in de nacht mijn bed uit gemoeten dat er een ex racer uit HK overkwam :+

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:46

Gelukkig worden de slechte beelden over harddravers ook steeds vager en komen er steeds meer goed terecht. blijft echter wel een andere doelgroep voor zijn dan een paard wat van nature 3 goede basis gangen heeft(en één extra voor de durfal ;) )

Volbloeds zijn top, zeker als ze niet meer koersen veel worden aardslui ;)

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:05

casperrr schreef:
Wij werken trouwens samen met Hong Kong, en daar bestaat ook zo iets. Heb wel eens midden in de nacht mijn bed uit gemoeten dat er een ex racer uit HK overkwam :+

Yep, Hong Kongers zijn de meest gewilde ex race paarden hier. Zijn geweldig rustig, mooi gebouwd and erg lieve paarden qua karakter. Als ze in New Zealand worden gefokt, komen ze soms terug via vliegtuig als de eigenaar of trainer dat wenst om hier nog te racen of als als sport paard verder te gaan (kan het altijd zien aan het dubbele brandmerk :D ). De laatste die wij binnen kregen kwam helaas uit Hong Kong met steroids in zijn systeem, verloor al zijn spieren binnen dagen en duurde een half jaar om niet meer op een zak botten te lijken :') , dat is de kans die wij namen... Maar ze zijn zeker de moeite waard!

gijs_0606

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:45

Volbloeds zijn heel fijn om te rijden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:04

Heeft iemand hier foto's van zo'n ex-racers ? Vind het altijd zoooo mooi om zien !

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:03

Ik heb 5 jaar in NZ gewoond en de eerste paarden waar ik ooit op gereden heb waren volbloedjes die in het weekend op de baan liepen (mijn ouders hadden niet veel verstand van paarden) dwz als 10 jarige op een volbloedje gewoon over de eindeloze weides galloperen...zou het niet meer durven :D alhoewel....
Mijn eerste verzorgpaard was een ex steeplechaser genaamd Sobiyeski, na diverse vlieglessen waarbij ik zeker wel het record "afstand vrije val" heb verbeterd vonden mijn ouders het genoeg en kreeg ik een verzorgpaard Arabier (Leggs) :+ achteraf ook niet helemaal geschikt maar dat heb ik kunnen verbergen voor mijn ouders :D
De liefde voor paarden, vooral de snellere types was wel geboren :P

@northequest; ik heb ook 3 jaar in Whangarei gewoond, was daar ook elk weekend te vinden op Bushline Farm ( eigenaar was Frank Parr- maar die zal inmiddels wel overleden zijn...of stokoud) Bestaat dat nog ???

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:29

Helemaal super, toptoptop!!! Lang leve de volbloeds, een paard dat niet meer op de baan loopt kan nog heel lang een fijn recreatie of wedstrijdpaard zijn.

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:35

Pandora2 schreef:
Heeft iemand hier foto's van zo'n ex-racers ? Vind het altijd zoooo mooi om zien !

Als je naar onze Facebook gaat (http://www.facebook.com/northlandequestrian) staan ze op de rij!! ;) Ergens is een foto map (ik denk redenlijk onderaan??) die dacht ik heet "horses for sale", daar staan een aantal leuke sta/hoofd foto's in van Ex race thoroughbreds.
Mist schreef:
@northequest; ik heb ook 3 jaar in Whangarei gewoond, was daar ook elk weekend te vinden op Bushline Farm ( eigenaar was Frank Parr- maar die zal inmiddels wel overleden zijn...of stokoud) Bestaat dat nog ???

Leuk dat je ook in Whangarei hebt gewoont. Helaas heb ik nog nooit van Bushline Farm of Frank Parr gehoord, Wij zijn hier sinds 2007, zal wel van voor onze tijd zijn geweest. Ben je terug verhuisd naar Nederland? We weten wel een Parr Bloodstock Ltd, maar deze zijn gevestigd in Ashburton.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:19

northequest1 schreef:
Als je naar onze Facebook gaat (http://www.facebook.com/northlandequestrian) staan ze op de rij!! ;) Ergens is een foto map (ik denk redenlijk onderaan??) die dacht ik heet "horses for sale", daar staan een aantal leuke sta/hoofd foto's in van Ex race thoroughbreds.

Waaaaw ! Supergaaf gewoon ! <3 Wat een leuke paarden en wat een mooie omgeving daar !
Wat hebben die ex-racers toch allemaal die hondstrouwe blik in hun ogen hé...
Ik spotte ook een paar veels te snoezige varkentjes...echt gewoon veel te schattig ! <3

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:53

northequest1 schreef:
casperrr schreef:

Yep, Hong Kongers zijn de meest gewilde ex race paarden hier. Zijn geweldig rustig, mooi gebouwd and erg lieve paarden qua karakter. Als ze in New Zealand worden gefokt, komen ze soms terug via vliegtuig als de eigenaar of trainer dat wenst om hier nog te racen of als als sport paard verder te gaan (kan het altijd zien aan het dubbele brandmerk :D ). De laatste die wij binnen kregen kwam helaas uit Hong Kong met steroids in zijn systeem, verloor al zijn spieren binnen dagen en duurde een half jaar om niet meer op een zak botten te lijken :') , dat is de kans die wij namen... Maar ze zijn zeker de moeite waard!

Wij werken samen met de HKJC en 2 keer per jaar vliegen wij een tiental paarden inclusief riders and grooms over. Die worden dan daarna daar op de veiling verkocht, dat zijn bedragen :o

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:01

lol riders en grooms worden ook geveild? Zo van buy a horse and also buy staff? ;)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:10

Haha het staat een beetje scheef zie ik _O- Nee die vliegen na 6 weken weer terug naar Australia. Al hebben we een keer een eventing paard gehad waarbij de nieuwe eigenaresse mij erbij wilde hebben. Mijn baas zei dat ik maar extra lief tegen hem moest zijn, ik heb hem een mac flurry gegeven :')

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:24

northequest1 schreef:
Goed initiatief. _/-\o_
De meerderheid van onze paarden zijn ex race paarden. Deze paarden hebben vaak een super start in leven gehad. Ze zijn goed gehandelt, goed verzorgt, in de trailer en op de vrachtwagen. Vaak komen ze ook met alle medische papieren etc dus je weet meestal precies wat je eraan hebt.
Helaas bestempelen mensen ze graag als "veel te heet en gestoort". Sommige paarden vallen in deze klasse maar onder goede begeleiding kan je er toppers uit zoeken.

off-topic, leuk nog iemand uit nieuw-zeeland.

Ik snap het probleem niet helemaal, hier in Nieuw-zeeland mogen toch geen paarden afgemaakt worden? Wat gebeurd er dan nu met al die uitgekoersde paarden? Zou met liefde in de toekomst een paar 100% gezonde volbloed merrie's aanschaffen

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:36

Is het niet zo net als in Engeland waar het niet gebruikelijk is om orsies te eten maar ze wel geslacht worden en in hondenvoer verdwijnen? Weet dat dat wel de regel was in Japan

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:14

daffie1986 - Paarden worden hier niet verwekt voor human consumption maar ze worden wel vaak afgemaakt voor de hunt honden of ze krijgen een kogel en gaan het gat in. Bij ons in de buurt zit het tijger park van Craig Bush (die is in NL ook wel op de tv geweest). Hier gaan ook elke week paarden heen voor vlees voor de tijgers.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:14

ah, ik begreep van de slager hier dat ze geen paarden mogen verwerken. Maar mag dus wel voor dierenvoer. Dat wist ik dus niet, ik nam eigenlijk aan dat ze richting china/Japan gingen om daar geslacht te worden.