JA: Dujardin wint wereldbekerkwalificatie Kür *update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

JA: Dujardin wint wereldbekerkwalificatie Kür *update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 15:15

* http://www.bokt.nl

Afbeelding
Dujardin en Valegro tijdens Jumping Amsterdam. Foto: http://www.focussed.nl

Vanmiddag was het genieten van de dressuursport in optima forma. Hoewel een groot deel van de deelnemers van Nederlandse afkomst is, ging de Britse Charlotte Dujardin er wederom met de eerste plaats van door. Zij won vanmiddag overtuigend met haar Negro-zoon Valegro. Ze ontving van de jury 91.275 procent. Tweede werd Edward Gal met, de nog altijd beter wordende, Glock's Undercover (v. Ferro) 85.125 procent. De Deense Anna Kasprzak met de vosruin Donnperignon (v. Donnerhall) eindigde op de derde plaats. Isabell Werth met Don Johnson (v.Don Frederico) belandde op de vierde plaats.

Madeleine Witte-Vrees met Vitana V (v. Donnerhall) werd achtste (74.500 procent). Gevolgd op plaats negen door Katja Gevers met Thriller (v. Gribaldi) en Tommie Visser Vingino (v. Polansky). Laurens van Lieren met Ulysses la Haya (v. Gribaldi) werd twaalfde (70.875 procent). Patrick van der Meer met Uzzo (v. Lancent) scoorden 68.800 procent en bleven daarmee steken op de laatste plaats. Hans Peter Minderhoud kwam niet aan start. Zijn paard liep vanmorgen niet helemaal lekker. Uit voorzorg is besloten om Glock's Romanov niet te starten.

Dujardin bij de prijsuitreiking: "Ik heb het hier erg naar mijn zin gehad. Valegro voelt zich hier helemaal thuis."

Update vanaf knhs.nl

Voor Edward Gal en Dujardin waren de voorbereidingen niet optimaal. Dujardin had net een vakantie achter de rug. Kort voor Gal ging lostijden bleek Glock's Romanov van zijn partner Hans Peter Minderhoud niet 'fit to compete'. "Dat heeft me wel even afgeleid, maar als je dan begint met de voorbereidingen op je eigen rit weet je toch weer snel je focus te vinden", vertelde Edward. Toch werden Gal en Undercover direct bij het binnenrijden in de arena geconfronteerd met spanning. "Ik had inderdaad vandaag meer last van spanning dan gisteren en dat kwam bijvoorbeeld tot uiting in mijn eerste pirouette, waarin Undercover ineens omsprong. Vorig jaar zou ik gedurende de gehele verder rit last hebben gehouden van die spanning, maar nu kon ik niet alleen gewoon doorrijden, maar was die spanning in bijvoorbeeld de stap ook nauwelijks merkbaar". In zijn Kür zaten zeer aansprekende onderdelen, die een hoge moeilijkheidsgraad hebben. Zo reed Edward vanuit passage de middellijn op, om daar over te gaan in piaffe en vervolgens op te accelereren naar de uitgestrekte draf, om aan het einde van de middellijn probleemloos over te gaan in stap. Ook de uitgestrekte galop met aan het einde een pirouette heeft een extreem hoge moeilijkheidsgraad. Jammer was alleen dat in de eerste pirouette dat foutje sloop.

Francis Verbeek, die als voorzitter van de jury fungeerde, was van mening dat voor de pauze de nieuwe combinaties nog niet helemaal aan de verwachtingen konden voldoen. "Na de pauze hebben we top combinaties in actie gezien, waardoor dit een echte 'top class' wedstrijd is geworden".

Positieve uitschieter in het Nederlandse deelnemersveld was volgens bondscoach Wim Ernes de als achtste eindigende Madeleine Witte-Vrees met de 12-jarige merrie Vitana V (v. Donnerhall). "In mijn overtuiging een combinatie die nog sterk kan verbeteren. Ze reed zonder fouten. De sympathieke merrie mist misschien nog het laatste aan expressie, maar zij beschikt echter wel over een ijzersterke piaffe en passage. Ik ben er zeker van dat Madeleine de competitie op zal gaan zoeken en mede daardoor zal verbeteren", aldus Ernes.

Vanaf 16.30 uur zendt Nederland 1 beelden uit van de wedstrijd.

friendly

Re: JA: Charlotte Dujardin wint wereldbekerkwalificatie Kür

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:41

Is er ook bekend waarom HP niet aan start kwam?

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:46

friendly schreef:
Is er ook bekend waarom HP niet aan start kwam?

What a pitty We had to withdraw GLOCK"s Romanov today. He is not walking as well as normal and we won"t take any risk.

Dit stond vermeld op Facebook vanmiddag

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:47

@ friendly: Ik las op de facebookpagina van Glock dat Romanov niet helemaal zuiver liep en dat ze geen risico wilden nemen.

Dujardin weer ontzettend sterk, maar stiekem geniet ik ervan dat Edward met Undercover steeds dichterbij komt. Het maakt mijn bewondering voor hem alleen maar groter!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:52

Ah oke, ik volg die pagina niet dus had geen idee. Je kan beter niet rijden dan wel en ontdekken dat hij ècht lang uit de running gaat zijn. Goede keuze, wel jammer..is een gaaf paard!

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:55

Tiepfoudt schreef:
@ friendly: Ik las op de facebookpagina van Glock dat Romanov niet helemaal zuiver liep en dat ze geen risico wilden nemen.

Dujardin weer ontzettend sterk, maar stiekem geniet ik ervan dat Edward met Undercover steeds dichterbij komt. Het maakt mijn bewondering voor hem alleen maar groter!

Valegro is fenomenaal maar er rijdt niemand zoals Edward *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:58

Zo, dit had ik nou echt niet verwacht !

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:10

@ friendly: Inderdaad die Romanov is echt een knapzak! Kijk voor de lol eens tussen de foto's op de facebookpagina van Glock, echt een imponerend dier om te zien!

@ thembi: Klopt helemaal. Ik vind Dujardin en Valegro ook zeker weten een topcombinatie plus dat Charlotte een ontzettend sympatieke ruiter is, maar op de een of andere manier bezorgen ze mij geen kippenvel.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:13

De fout in in de wissels om de 2 bij valegro kwam door een flits uit het publiek. Ik snap echt niet waarom mensen niet snappen dat flitsen en paarden niet samen gaan. Kijk gewoon naar de kür of zet de flits op je kamera uit. (dat was even wat opgekropte frustratie als ik zelf fotografeer bij evenementen) Wel geweldige score weer.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:44

Nu is het op Nederland 1.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:17

Ik schakel echt net op tijd in haha!

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:17

Terechte winnaar!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:20

Edward Gal kijkt toe. ''Maar hij kan het niet meer aan.'' :')

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:02

Vond ik ook humor. Zal vast toeval wezen dat ie net op dat moment wegliep maar het was wel heel grappig :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:05

Air schreef:
Edward Gal kijkt toe. ''Maar hij kan het niet meer aan.'' :')

En terecht :P

Dujardin is momenteel gewoon beter. Vind het sowieso een fijne combinatie om naar te kijken. Fijner dan Gal en totilas (toen der tijd) eerlijk gezegd. :o

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:08

Valegro loopt ook gewoon gemakkelijk. Undercover heeft nog werk nodig maar kruipt steeds dichterbij het niveau van Valegro. Dus er zit zeker vooruitgang in. Edward heeft m fijn aan het lopen dus die komt er wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:56

Super gereden van Dujardin. Alleen vind ik het enorm storend dat Valegro altijd afgebogen is bij de derde halswervel. Ik vind het zo zwaarmoedig en op de voorhand aandoen.
Positief vond ik dat hij in de kur met meer impuls door de baan ging dan gewoonlijk.
Ik ben benieuwd wat Edward nog in de toekomst gaat scoren. Die gaat Dujardin vast nog eens voorbij.

Angeline1990

Re: JA: Dujardin wint wereldbekerkwalificatie Kür *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:54

Weer mooie dressuursport gezien :)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:56

Poeh Valegro op de voorhand, dan liep de mijne vast lijntjes zand te zuigen in de bak ofzo.... :+

jansje73

Re: JA: Dujardin wint wereldbekerkwalificatie Kür *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 09:18

Edward en Undercover reden ook goed hoor, ze worden steeds beter. Alleen Charlotte en Valero zijn op dit moment de beste, daar is moeilijk om van te winnen. Edward en Undercover zitten Charlotte en Valero op de hielen, er komt eens een dag dat Edward Charlotte verslaat.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 09:23

Tiepfoudt schreef:
@ friendly: Inderdaad die Romanov is echt een knapzak! Kijk voor de lol eens tussen de foto's op de facebookpagina van Glock, echt een imponerend dier om te zien!

@ thembi: Klopt helemaal. Ik vind Dujardin en Valegro ook zeker weten een topcombinatie plus dat Charlotte een ontzettend sympatieke ruiter is, maar op de een of andere manier bezorgen ze mij geen kippenvel.

Met dat laatste ben ik het helemaal eens :j het ziet er mooi ongedwongen en uit het boekje uit, maar ik heb niet gezien dat mensen tot tranen toe geroerd zijn bij haar, wat bij Edward en Totilas wel zo was.

Bij Undercover vind ik het beeld nog wat te gespannen en vooral opgekropt ogen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 09:36

jansje73 schreef:
Edward en Undercover reden ook goed hoor, ze worden steeds beter. Alleen Charlotte en Valero zijn op dit moment de beste, daar is moeilijk om van te winnen. Edward en Undercover zitten Charlotte en Valero op de hielen, er komt eens een dag dat Edward Charlotte verslaat.

Ik verbaasde me dat Undercover het eerste deel van de proef nog kon ademhalen.
Hij was zoooo kort.
Knap dat hij hem het 2e deel beter kon laten ontspannen.
Maar over de winnaar was geen twijfel :D

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:55

jansje73 schreef:

Ik betwijfel het ten zeerste, lijkt me erg onwaarschijnlijk dat Undercover (in de toekomst) het niveau van Valegro kan evenaren. Undercover mist ten opzichte van Valegro de houding en gedragenheid en is lichamelijk een stukje beperkter dan Valegro. Dat maakt dat Undercover voor een technisch correct uitgevoerd onderdeel bijvoorbeeld een 8 of 9 scoort, terwijl Valegro voor een technisch correct uitgevoerd onderdeel een 10 scoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:14

Ik vind juist de houding van Valegro niet fijn. Paard loopt te weinig bergopwaarts. Nek is nooit het hoogste punt. Als Charlotte dat ooit nog eens voor elkaar zou kunnen zijn ze echt onverslaanbaar. Nu loopt valegro steeds met een valse knik in de derde halswervel. En dat is heel jammer. Gelukkig voor Charlotte wil of ziet het gros van de mensen het niet. Want ze heeft heel veel krediet door haar vriendelijke manier van rijden gekregen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:16

Is het al ergens terug te zien?