Verslag kwalificatie FEI Wereldbeker dressuur Grand Prix

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Verslag kwalificatie FEI Wereldbeker dressuur Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 20:05

* http://www.bokt.nl

Afbeelding

Vandaag werd tijdens Jumping Amsterdam in de RAI de kwalificatie voor de Reem Acra FEI World Cup™ Dressage Grand Prix kür verreden. In totaal kwamen tweeëntwintig deelnemers aan start, van wie de vijftien beste door mochten naar de kür, die morgen, zaterdag 25 januari, wordt gereden. Om 11.00 uur kwam de eerste deelnemer aan start. Voor Nederland kwamen in totaal tien ruiters uit. Ook publieksfavoriet en Olympisch winnares Charlotte Dujardin was met haar Valegro aanwezig.

Madeleine Witte-Vrees mocht het spits afbijten met haar merrie Vitana V (Donnerhall x Hemmingway). Ze reed een mooie vloeiende proef en wist dan ook lange tijd aan kop te gaan met een score van 71.400%. Laurens van Lieren kwam als elfde aan start en reed met zijn Ulysses la Haya (Gribaldi x Ulft) een spetterende proef en werd dan ook beloond met een staande ovatie vanuit het publiek bij het afgroeten. Hij wist 69.520% bij elkaar te rijden. Ook Tommie Visser was goed in vorm en zette met Vingino (Polansky x Variant) een nette 70.960% neer. Zijn proef straalde veel lossigheid uit en ruiter en paard waren duidelijk goed op elkaar afgestemd.

Hij werd direct gevolgd door Hans Peter Minderhoud op zijn prachtige bruine hengst Glock's Romanov (Rohdiamant x Grundstein II). Met 8-en voor zijn appuyementen en uitgestrekte galop reed hij in totaal 73.440% bij elkaar, wat goed was voor een zesde plek.

Afbeelding

Bij velen in het publiek was ook Edward Gal favoriet. Hij kwam als achttiende aan start met zijn zwarte ruin Glock's Undercover (Ferro x Donnerhall). Het was goed te zien dat Gal de perfecte controle had over zijn paard. De twee gingen als eenheid door de baan en leken perfect op elkaar afgestemd. De jury beloonde zijn onderdelen met hoge cijfers. Voor de piaffe en zijn pirouette kreeg hij zelfs van enkele juryleden een 10. Het publiek werd gek toen hij zijn proef eindigde en gaf het duo een staande ovatie, die Gal bescheiden, maar overduidelijk blij, in ontvangst nam met zijn hoed in de hand. Met 81.860% wist hij de tweede plaats te behalen.

Als een van de laatsten kwam de Britse Charlotte Dujardin aan start met haar Valegro (Negro x Gershwin). Ruiter en paard waren perfect in harmonie en het was absoluut te zien dat Valegro veel plezier had in het doen van de oefeningen. Alles zag er zeer soepel en gemakkelijk uit en Charlotte straalde duidelijk tijdens haar proef. In totaal kreeg ze bij elf onderdelen een 10 van een van de juryleden, waaronder voor haar appuymenten, overgangen passage-piaffe-passage en de vliegende wissels. In totaal stond zij maar liefst 4% van Gal los met een score van 85.820%.
Opvallend was dat niet alle juryleden het er over eens waren. Zo kreeg Dujardin voor haar galopswissel op de X van het jurylid bij E slechts een 4, terwijl het jurylid bij C haar beloonde met een 10.

Ook bij de andere combinaties was er soms wat onenigheid tussen de juryleden. De Nederlander Derk Schekkerman kreeg in totaal van het jurylid bij E een score van 59.400%, terwijl het jurylid bij C op een totaalscore van 66.200% kwam, maar liefst 7% verschil. Ook de Australische Jaybee Alabaster had veel verschil in haar punten: het jurylid bij B beoordeelde haar proef met 58.600%, 8% verschil met de beoordeling van jurylid H, die uitkwam op 66.700%.

Isabell Werth wist een derde plaats te behalen met Don Johnson (Don Frederico x Warkant). Ondanks dat haar paard gespannen oogde wist zij toch een goed gecontroleerde proef neer te zetten. Voordat zij de ring in reed wees zij nog wel iemand in het publiek terecht die haar blijkbaar stoorde, zodat zij optimaal geconcentreerd haar proef kon rijden. Met een score van 75.940% bleef zij circa 5% achter Gal en maar liefst 10% achter Dujardin.

Afbeelding

De volgende ruiters zijn door naar de kür van morgen:
1. Charlotte Dujardin (GB)
2. Edward Gal
3. Isabell Werth (GER)
4. Anna Kasprzak (DEN)
5. Fabienne Lütkemeier (GER)
6. Hans Peter Minderhoud (NED)
7. Patrick van der Meer (NED)
8. Marc Boblet (FRA)
9. Jessica von Bredow-Werndl (GER)
10. Katja Gevers (NED)
11. Madeleine Witte-Vrees (NED)
12. Tommie Visser (NED)
13. Laurens van Lieren (NED)
14. Kristian von Krusenstierna (SWE)
15. Marcela Krinke Susmeij (SUI)
Klik hier voor de complete uitslag.

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:17

Práchtig, ik was aanwezig en merkte dat het in de zaal tijdens de proeven van Gal en Dujardin echt muisstil was. Vooral de muziek van Gal vond ik mooi, en bij Dujardin de harmonie tussen paard en ruiter.
Laatst bijgewerkt door MarMarieke op 24-01-14 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:17

kan niet wachten tot morgen *\o/*

josie

Re: Verslag kwalificatie FEI Wereldbeker dressuur Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:25

Zou het wel graag willen zien, wordt het ook ergens uitgezonden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:19

MarMarieke schreef:
Práchtig, ik was aanwezig en merkte dat het in de zaal tijdens de proeven van Gal en Dujardin echt muisstil was. Vooral de muziek van Gal vond ik mooi, en bij Dujardin de harmonie tussen paard en ruiter.

De muziek? Da's wel knap bij een proef :')
Hartstikke mooie resultaten, ik ga kijken of ik ergens de proef van Gal terug kan zien.

EDIT: Als je de achtergrondmuziek bedoelde, bij de galop is dat Indaco van Ludovico Einaudi ;)
EDITEDIT: Of Lady Labyrinth :') Ik twijfel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-01-14 21:27, in het totaal 4 keer bewerkt

Xx_Joyce_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:19

josie schreef:
Zou het wel graag willen zien, wordt het ook ergens uitgezonden?

ben ik ook wel benieuwd naar ja

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:32

Lijkt me dat het jurylid bij C bij die galopswissel wel een beoordelingsfout heeft gemaakt := Een 4, 4, 5, 6 en een 10 :+
Eens zoeken of ik haar proef nog terug kan vinden op film!

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:50

Bizzybijtje schreef:
MarMarieke schreef:

De muziek? Da's wel knap bij een proef :')
Hartstikke mooie resultaten, ik ga kijken of ik ergens de proef van Gal terug kan zien.

[ Video ]

EDIT: Als je de achtergrondmuziek bedoelde, bij de galop is dat Indaco van Ludovico Einaudi ;)
EDITEDIT: Of Lady Labyrinth :') Ik twijfel.

Ja, dat bedoelde ik inderdaad, de muziek

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:13

Heleen_B schreef:
Lijkt me dat het jurylid bij C bij die galopswissel wel een beoordelingsfout heeft gemaakt := Een 4, 4, 5, 6 en een 10 :+
Eens zoeken of ik haar proef nog terug kan vinden op film!

Staat op de hoefslag een stuk over.
Citaat:
Het verschil tussen Dujardin en Gal was uiteindelijk nog aanzienlijk, maar dit sprong vooral in het oog bij juryvoorzitter Jean-Michel Roudier. De Fransman beloonde Dujardin met 89,60%(!) en gaf Gal 79,90%. Hij verklaarde het verschil als volgt en stak daarbij ook de hand in eigen boezem. ‘Ik moet bekennen dat ik de gemiste wissel van Dujardin niet heb gezien. Dat was lastig vanuit mijn positie op C. Ik zit bij Edward net als mij collega’s op de 80% en ben ook onder de indruk van Undercovers ontwikkeling. Wat vooral het verschil heeft gemaakt is dat het geheel er bij Dujardin vloeiender uitzag. Valegro was fenomenaal’

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws/dressuur/dujardin-en-valegro-indoor-brabant.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:34

Heb nu al zin om morgen de kür te bekijken! <3

Birmaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:10

Wat een mooie proef van Edward Gal en heeft iemand misschien de proef van Dujardin want erg benieuwd hoe ze gereden heeft?

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 01:06

Was super om te zien, ik vond de proef van de fransman Marc Boblet wel ondergewaardeerd.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 01:20

Werth stoorde zich niet aan iemand uit het publiek, maar achter de tribune kwam ergens herrie vandaan.

Ik vond er persoonlijk hele mooie proeven tussen zitten en vind het jammer dat ik er morgen niet bij kan zijn.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 02:54

Heb de filmpjes bekeken.

Edward is mooi vooruitgegaaan zeg!

Vind zijn piaffe en pirouttes beter dan die van Charlotte.
Vind de best dat de uitkomst wat dichter bij elkaar had mogen liggen.
Maar daar is Valegro niet iets expressiever.. (Zeg ik dat goed zo? :+ )
Ben benieuwd morgen!!

Figaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:33

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:41

Is de kur op muziek ergens live te bekijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:27

Ja, via FEI. Heeft iemand toevallig de live scorelijst? Op de een of andere manier kan ik die nooit vinden bij de FEI.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:33

Wuis schreef:
Ja, via FEI. Heeft iemand toevallig de live scorelijst? Op de een of andere manier kan ik die nooit vinden bij de FEI.

Daarvoor moet je inloggen en een lidmaatschap kost 12 euro per maand :?
Dat word hem dus niet |(

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:52

Heb ik iets gemist trouwens, waarom doet Adelinde niet mee?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:53

Die doet niet mee aan de wereldbeker dit jaar.

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:02

Die mag sowieso al starten op de finale, dus hoeft geen tussentijdse wedstrijden te rijden.
En het is natuurlijk ook wel typisch dat ze alleen de finale tegen Charlotte zal starten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:16

Klopt niet. Als ze mee zou willen doen, dan moet ze wel 2 keer in het seizoen gestart zijn op een wereldbekerwedstrijd.

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:28

Omdat ze haar titel mag verdedigen hoeft ze niet voldoen aan die eis. :o Volgens mij
Maar ze is wel 1 keer gestart

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:35