Paardenpoep in Broekpolder onderwerp van discussie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paardenpoep in Broekpolder onderwerp van discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 10:48

http://www.bokt.nl

Via ingezonden brieven in de Vlaardingerse kranten is de paardenpoep in recreatiegebied de Broekpolder nabij Vlaardingen een discussiepunt. Twee weken geleden deed een schrijver zijn beklag over de vele hopen paardenpoep die zich op het fiets- en voetpad bevinden. “Waarom moeten paarden zoveel poepen op het asfalt en wandelpaden? Terwijl er een ruiterpad is of een groenstrook ernaast! Voor scootmobielen, rolstoelen en rollators zijn de hopen moeilijk te ontwijken, voor fietsers en crossers zijn ze gevaarlijk. En het is geen gezicht. “ De schrijver eindigt zijn brief met het verzoek aan ruiters om van Broekpolder geen poeppolder te maken. Er zijn, volgens de schrijver, genoeg andere mogelijkheden.

Deze week is er een reactie gekomen van twee vrouwen die zeggen namens de ruiters van de Manege Die Flardingha Ruiters te spreken. Ze willen hun mederecreanten van de Broekpolder uitleggen waarom er van de ruiterpaden vaak geen gebruik gemaakt kan worden. Zij beamen dat Broekpolder een schitterend gebied is met prachtige wandel- en ruiterpaden. Echter zijn laatstgenoemde voor vele ruiters niet toegankelijk. De ruiters moeten eerst onhandige tuinhekjes weten te openen alvorens ze bij de ruiterpaden kunnen komen. De tuinhekjes zijn onpraktisch, maar vooral ook te smal. “Ruiters moeten afstappen om zo’n hekje te kunnen openen. Dan moet het paard door de smalle opening - als het paard niet te breed is - en vervolgens moet de ruiter weer opstijgen. Dit laatste is een groot probleem voor veel ruiters; hun paard is te groot om zonder opstapje op te kunnen stijgen of hun paarden kunnen door hun enthousiasme niet rustig stil blijven staan.”, aldus de beide dames in hun brief. De hekjes die wel te paard geopend kunnen worden zijn defect, waardoor er waarschijnlijk alsnog afgestapt moet worden. Verder melden de dames ook: ” De paarden (…) zijn echter geen paarden uit cowboyfilms die u op tv ziet. De meesten staan hoog in het bloed en hebben geen geduld en vaardigheid om zich zo om het hek heen te bewegen dat de ruiters het hek kunnen openen.”

In de open brief wordt ook beklag gedaan over de conditie en locaties van de ruiterpaden. Zijn deze immers toch bereikt door de ruiters , dan worden de paden veelvuldig gekruist met mountainbikepaden. De gebruikers daarvan kijken, volgens de schrijfsters, niet op of om. Paarden schrikken van deze mountainbikers en in het ergste geval volgt een botsing. Daar waar de paden elkaar kruisen zijn deze, door de harde ondergrond, glad en gevaarlijk. Op een andere plaats is het ruiterpad bij tijd en wijle net een zwembad. Het zand is daar zo verzakt dat het water blijft liggen. “Doodzonde, voorheen was dit een ideaal pad om met je paard te kunnen galopperen. Al met al willen wij ruiters wel gebruik maken van de ruiterpaden, maar is dit voor vele gewoonweg niet mogelijk of te gevaarlijk. “, eindigt de brief.

De discussie over paardenpoep op de weg in Vlaardingen is niet een op zichzelf staand geval. Regelmatig verschijnen er op Bokt.nl berichten van wethouders die paarden een poepbroek willen aanmeten of de ruiters op een andere manier willen sommeren de paardenpoep per direct op te ruimen. Ook de slechte conditie of het feit dat de ruiterpaden ook gebruikt worden door mountainbikers of wandelaars is niet nieuw. Er zijn in Nederland meerdere recreatiegebieden bekend waarbij de ruiterpaden al jaren zodanig slecht begaanbaar zijn dat de ruiters uit veiligheid er voor kiezen hun tocht over de fietspaden of door het dorp te vervolgen. Soms tot grote ergernis van de fietsers of dorpsbewoners als de paarden hun behoeften doen, dat vervolgens niet opgeruimd wordt. Echter, veelal komt het ook niet verder dan dat beide partijen hun ongenoegen uiten. Beide partijen lijken ook weinig water bij de wijn te willen doen. De ruiters of de ermee gemoeide maneges willen vaak niet teruggaan om de poep op te ruimen en in afstappen hebben veel ruiters ook weinig zin. De gemeentes of andere instanties welke verantwoordelijk zijn voor het onderhoud willen of kunnen op hun beurt vaak weer niets doen aan de slechte kwaliteit of verbindingen van de ruiterpaden.

Wellicht kan de ruiterpas hier verandering in brengen. Staatsbosbeheer wil namelijk op zeer korte termijn een pas invoeren voor gebruikers van hun (natuur)gebieden om aan geld te komen voor beheer van de paden. Staatsbosbeheer mist door drastische bezuinigingen de middelen om de paden goed te onderhouden. De KNHS steunt dit voorstel, maar verwacht wel dat de opbrengsten van de pas ook volledig ten bate komt van de ruiterpaden.

Verwant artikel
[VN] KNHS pal achter het behoud van de buitenrit in de natuur

Amaris

Re: Paardenpoep in Broekpolder onderwerp ter discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:51

nou.... laat de poep-discussie maar weer eens losbarsten!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:06

Zal ik even aftrappen dan?

Citaat:
De meesten staan hoog in het bloed en hebben geen geduld en vaardigheid om zich zo om het hek heen te bewegen dat de ruiters het hek kunnen openen

Als je niet tijdens een buitenrit kunt af- en opstappen, moet je mijns inziens je toch even achter de oren krabben waar je precies mee bezig bent. Dit is geen excuus om het ruiterpad niet te hoeven gebruiken. En ook een "hoog in het bloed staand paard" hoort gewoon opgevoed genoeg te zijn dat ie even stilstaat of in ieder geval door een hekje kan. Ik heb een rilkikker eerste klas, maar als ik zeg dat wij even stilstaan bij een hekje, gebeurt dat. Als je én dat niet kan én niet kan afstappen, ben je zelf al gevaarlijk bezig, want kan je blijkbaar je paard niet onder controle houden. (Ik snap dan overigens wel meteen het stukje over de mountainbikers. Als een hekje al levensgevaarlijk is, dan krijgt zo'n paard een hartverzakking van een fiets uiteraard).

Dat de hekjes waar ze doorheen moeten blijkbaar te smal zijn voor de paarden is uiteraard wel heel onhandig. Dan is het ruiterpad simpelweg niet te bereiken.

Lusitana

Re: Paardenpoep in Broekpolder onderwerp ter discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:09

Waarom staat er een hekje voor het ruiterpad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:12

Die ruiterpaden hebben toch niks te maken met goed fatsoen om de poep van je paard op te ruimen? Of je stapt af en leert paardlief stil te staan met opstappen (zoek desnoods een hekje/bankje om via op te stappen omdat ie te groot is). Of je gaat na het rijden gelijk terug en ruimt op.

Toch erg als je onderweg niet meer op kunt stappen. Wat als iemand onwel wordt en er is verder niemand? Of als je er zelf afvalt. Zou op zo'n basisvaardigheid eerst oefenen :+

Wel onhandig van die hekjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:14

Ik ken het gebied daar en het is inderdaad echt een belabberd gebied.

Leuk hoor, ruiterpad, maar inderdaad, hekje open hekje dicht, nog een hekje open, dan zit je vervolgens meer in een greppel dan op een ruiterpad want niet alle paden zijn even top onderhouden, hup weer een hekje en weer een bruggetje.

Zelfs het meest nuchtere paard kan daar kriegel van worden hoor. Mooi gebied, als je een stokpaard tussen je benen hebt, want een levend dier gaat daar echt van zuchten.

En genoeg wandelaars die ook er 1 grote rommel van maken. Waarom moeten ze daar hun plastic zakjes, papieren zakjes, pakjes wicky en flesjes en blikjes energy dumpen? En dan raar kijken als je paard schrikt als er ineens een plastic zakje achter 'm aan komt en je asociaal bent als je paard dan even dwars staat. Misschien je rommel bij je houden.. Maar vooral blijven klagen over de paardenmest... Als ze nou die troep en al die pokkehekjes weghalen, is er minder spanning poepen ze ook gelijk minder :+

sam_antha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:15

Er staan hekken, omdat er sinds eind 2012 Schotse Hooglanders loslopen in de broekpolder Lusitana. Ik weet niet zo heel goed wat ik van deze discussie moet vinden. Sta zelf op deze stal en maak regelmatig een buitenrit. De hekjes zijn vrij smal, maar mijn paard van 1.72m hoog past er gewoon doorheen en ik kan de meeste wel te paard open maken of ik vraag het een voorbijganger. Grote nadeel van de zogenoemde 'paardenhekken' is dat je je paard met zijn neus in de stroomdraad moet parkeren wil je deze openen. De conditie van sommige paden is wel slecht. Het galoppeerdpad wat hierboven wordt benoemd, wordt idd gekruist met een mountainbikepad waardoor een deel ineens vol met stenen ligt. Erg zonde... maar over het algemeen rij ik prima buiten en vind ik dat er genoeg rekening met elkaar wordt gehouden. Volgens mij is het gewoon een kwestie van soms even tot tien tellen en elkaar respecteren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:17

En er staan geen hekken op de fietspaden? Hoe moet ik me dat voorstellen? En verder kunnen ze de hekken natuurlijk wel aanpassen, dat is wel iets waar je de beheerder op kunt aanspreken.

Maar je hoort gewoon niet op voet- of fietspad, punt. Dat hoort niet eens een discussie te zijn.

En verder ja, beetje poep aan de kant schoppen hoort ook geen probleem te zijn.
Deed ik zelfs met de hengst waar ik best wel lastig op kon komen.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:19

Straks moeten wij allemaal betalen omdat er ruiters zijn die te beroerd zijn om de mest van hun paard op te ruimen. Je hebt toch op een gegeven moment wel door als je paard z’n behoefte moet doen. Hoeveel moeite is het dan om hem even de berm in te sturen. En mocht het wel op het pad terecht komen zorg maar dat je het op ruimt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:21

Ik denk dat heel veel ruiters vergeten dat het een gunst is dat ze gebruik mogen maken van zo´n gebied.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:28

mylittlejoy schreef:
Zal ik even aftrappen dan?

Citaat:
De meesten staan hoog in het bloed en hebben geen geduld en vaardigheid om zich zo om het hek heen te bewegen dat de ruiters het hek kunnen openen

Als je niet tijdens een buitenrit kunt af- en opstappen, moet je mijns inziens je toch even achter de oren krabben waar je precies mee bezig bent. Dit is geen excuus om het ruiterpad niet te hoeven gebruiken. En ook een "hoog in het bloed staand paard" hoort gewoon opgevoed genoeg te zijn dat ie even stilstaat of in ieder geval door een hekje kan. Ik heb een rilkikker eerste klas, maar als ik zeg dat wij even stilstaan bij een hekje, gebeurt dat. Als je én dat niet kan én niet kan afstappen, ben je zelf al gevaarlijk bezig, want kan je blijkbaar je paard niet onder controle houden. (Ik snap dan overigens wel meteen het stukje over de mountainbikers. Als een hekje al levensgevaarlijk is, dan krijgt zo'n paard een hartverzakking van een fiets uiteraard).

Dat de hekjes waar ze doorheen moeten blijkbaar te smal zijn voor de paarden is uiteraard wel heel onhandig. Dan is het ruiterpad simpelweg niet te bereiken.

De hekjes zijn natuurlijk erg lastig maar de 'smoes' dat de paarden hoog in het bloed staan waardoor je bepaalde dingen niet zou kunnen doen vind ik wel erg makkelijk. Zoals in de quote al wordt gezegd hoor je gewoon af en op te kunnen stappen tijdens je rit, anders zou je niet buiten moeten rijden... En het is toch niet meer dan normaal dat je ff de poep aan de kant schopt als je paard op de weg of het fietspad poept?

Edit: En als je er niet meer opkomt omdat je paard zo hoog is zijn er tegenwoordig hele leuke opstaphulpen die je gewoon mee kan nemen op buitenrit :)*

sam_antha

Re: Paardenpoep in Broekpolder onderwerp van discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:40

Er liggen op veel plekken gewoon boomstammen, speciaal voor ons neergelegd om te gebruiken om op te stappen.
Lusitana, er is een groot fietspad omheen waar nog geen hekken staan. Echter het gebied waar de schotse hooglanders staan (en de ruiterpaden liggen) zijn omringd door hekken (paardvriendelijke en gewone) of veeroosters.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:43

Okee, bedankt voor de uitleg.

Als je niet op je paard kunt komen, moet je niet gaan buitenrijden, want er kunnen altijd omstandigheden zijn dat je af moet stappen.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:09

Iedereen zegt dat als je niet makkelijk kan opstappen dat je dan niet op buitenrit hoeft. Maar ik vind dat best wel gek. Kijk afstappen kan je zo, dus in een noodgeval sta je er zo naast. Maar opstappen, tja, als je daar een kwartier over doet of eerst een kilometer moet lopen voor je een opstapje vind, maakt dat toch niets uit voor de veiligheid? desnoods loop je naar huis, je valt er niemand mee lastig behalve jezelf. En dan snap ik dat je niet gaat afstappen voor een hekje, wat naar een half onderwater staand pad gaat.

Ik zou de ruiters adviseren om gewoon met hekken te gaan oefenen. En de beheerders van het gebied adviseren om ruitervergunningen in te voeren en overal mooie hekken neer te zetten en de paden te verbeteren

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:46

Of het nou wel zou moeten kunnen of niet, feit is dat er altijd ruiters zullen zijn die niet op buitenrit willen opstappen, om welke reden dan ook. De enige oplossing is om de hekjes weg te halen, anders zullen deze ruiters gebruik blijven maken van het fietspad en blijft het poepprobleem bestaan..

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:51

Kunnen ze niet van die hekken maken die je gewoon open kunt doen op het paard en automatisch sluiten? Die kom ik altijd tegen op buitenrit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:53

Ik denk niet dat de KHNS zich veel van de Broekpolder gaat aantrekken aangezien die in België ligt en niet in Nederland :Y)

Maar dat even terzijde. Dat ze het hier niet altijd nauw nemen met ruiters en ruiterpaden in België weten we al langer. Ze zijn er wel, maar het onderhoud is vaak een andere kwestie. Zo zou hier in de regio ook een nieuw pad aangelegd zijn, dus ik met de pensionhouder van mijn vorige stal erheen te paard om de boel te verkennen. Rarara... Pad is goed breed om elkaar te paard te passeren, maar je moet geen koets tegenkomen, dat past niet meer, om over 2 koetsen in tegengestelde richting maar te zwijgen. Aan weerszijden een hoop bomen, uitwijken kan niet.
ook hier een groot hek. dat was dicht met hangslot eraan. Briefje erbij "ruiterpad enkel toegankelijk buiten het jacht- en broedseizoen." Ja hallo, wat is dan het nut? Jacht start in september tot februari-maart gok ik en dan erna broedseizoen, er stonden geen periodes bij of welke diersoort. Hoe kan je er dan op? Tegelijk is het ook een wandelpad en mountainbikeroute. Ben er deze zomer meermaals langs gereden, heb het hek nooit open gezien. Woensdag reed ik er weer langs en jeetje... Alles was gewoon stukgereden tot enorme blub, want ze waren op dat pad aan de slag met een paar hele mooie tractoren. Bomen snoeien voor zover ik kon zien.

Ik ga wel akkoord, als je niet op en af kan op stap met je paard, ga dan gewoon niet. Of toch niet alleen. Hekje open en dicht kunnen doen is weer wat anders, op zich vind ik ook niet dat dat nodig hoeft te zijn. Zeker niet als het klopt dat je je dier zowat in de stroomdraad moet gaan parkeren.

Voordeel: als je van je paard vliegt weet je wel dat hij iig niet weg kan, want het domein is afgesloten.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:54

die hekken hebben we hier ook, is even oefenen maar kun je er makkelijk langs. Wat ik wel snap is dat er geklaagd gaat worden als het alom ligt op fiets en voetpaden....stap af en schop het even aan de kant doen we hier ook. Als je rekening houd met hun doen hun dat ook met jou! Maar dat is mijn visie hoor:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:54

Varekaj: Helaas gaat het om de broekpolder in Vlaardingen, die toch écht in Nederland ligt en niet in Belgie :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:57

Hier zijn ze blij met de mest, gratis voor in de bloementuin haha :))

Automatische hekjes zijn wel interessant, ware het niet dat je er wel bij moet kunnen. Paardlief is 1m65 hoog, als dat ding maar 80cm boven de grond hangt mag ik al aardig bukken om erbij te kunnen. Terwijl het voor ponyruiters ook niet handig is als die dingen loodzwaar en torenhoog zijn.

Edit: verwisselt met de gemeente Vlamertinge in West-Vlaanderen. Oeps :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:05

Varekaj schreef:
Automatische hekjes zijn wel interessant, ware het niet dat je er wel bij moet kunnen. Paardlief is 1m65 hoog, als dat ding maar 80cm boven de grond hangt mag ik al aardig bukken om erbij te kunnen. Terwijl het voor ponyruiters ook niet handig is als die dingen loodzwaar en torenhoog zijn.

Geen excuus. Er zijn genoeg landen waar het heel normaal is dat je te paard een hek open en dicht moet doen en die zijn ook echt niet hoger en daar gaan ze zowel met jachtpaarden als shetlanders langs.
Ik heb het ook gewoon in Engeland moeten leren, 35 jaar geleden. Daarbij, aan een "echt" paardenhek zit een stengeltje waar de ruiters bij kunnen, dus die zouden ze er aan kunnen maken als die er niet zijn, en juist voor ponyruiters lijkt mij op en afstappen geen probleem.....

Kan me verder niet voorstellen dat een hek voor vee maar 80 cm is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:06

Hier is er vaak niet eens een hek, maar is de toegangsweg gewoon afgesloten met 2 of 3 draden met zo'n handvat eraan dat je moet loshaken en weer straktrekken.. Waarvan de onderste meestal maar een goeie 50cm van de grond af, vaak gewoon in ijzerdraad of prikkeldraad. Of een oud verroest ijzeren hek dat je op de grond al met moeite nog openkrijgt, laat staat de paard. Daar wil je met je paard niet doorheen :P Denk ook niet dat ze er hier blij van worden als je te paard even gaat proberen om iemands weiland over te steken. Ikzelf heb er wel aan gedacht om dat mogelijk te maken met 2 smeedijzeren hekken, maar aangezien ik 1 shethengst heb en 1 warmbloed leek me dat niet zo aantrekkelijk voor andere ruiters :Y)

De beste ruiterpaden zitten in de kempen en limburg en aan d kust, mooi met wegwijzers en dergelijke, maar ik zit (helaas) niet echt in een regio waar de meeste boeren tuk zijn op ruiters, maar de reden waarom begrijp ik ook wel.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:13

Hekjes, ála! Meerdere hekken. De ruiterpaden zijn er driekwart van het jaar onberijdbaar voor paarden en pony's. Het is er erg modderig en paarden zakken te ver weg of gaan glijden. Het is een veenweidegebied, erg nat allemaal. De ruiterpaden zijn slecht aangelegd, gewoon ongeschikt! De bermen idem dito. Dan gaan ruiters met hun paarden op fiets- en wandelpaden stappen, om toch een ritje te kunnen maken. Er staan veel paarden in dit gebied, veel privé stallen, pensions en maneges. Je zou toch denken dat het de moeite loont om fatsoenlijke ruiterpaden aan te leggen. Slechte ruiterpaden zijn niet goedkoper, nl!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:20

Nogmaals HET IS EEN GUNST als je als ruiter toegelaten wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:22

Maar stel nou he, die buitenrijpas gaat daadwerkelijk in. Dan is het dus geen gunst maar een dienst waar je voor betaalt. Zouden ze dan ineens wel wat gaan doen aan die belabberde ruiterpaden en stomme hekjes? En dan ook echt ruitergebied ipv fiets/wandelgebied met een greppel met wat zand (aka ruiterpad) zodat anderen geen last hebben van het paardenvolk, maar het paardenvolk ook geen last heeft van de andere idioten?

Want in dat geval vraag ik liever vandaag als morgen zo'n pas aan. Maar dan is het dus geen gunst meer maar een dienst.