Rendac verhoogt prijzen ophalen en verwerken kadavers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Rendac verhoogt prijzen ophalen en verwerken kadavers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 13:04

http://www.bokt.nl
Getipt door Bokker Pipo

Het ophaal- en destructiebedrijf Rendac BV heeft per 1 januari zijn prijzen verhoogd. Rendac haalt onder andere paardenkadavers op en verwerkt deze op een zodanige manier dat er duurzame bio-brandstoffen van ontstaan. Hoewel je er liever niet bij stil staat, bestaat de kans dat jouw paard of pony ooit bij hen terecht komt. Naast paarden en pony’s haalt Rendac ook andere hoefdieren op.

De prijzen zijn voor vrijwel elk dier verhoogd. Volgens Levende Have komt dit omdat de Nederlandse Mededinging Autoriteit (NMA) een onderzoek heeft ingesteld in 2011. Er zou sprake zijn van een onredelijke verdeling van de kosten. De NMA is tot de conclusie gekomen dat het tariefstelsel geen objectieve rechtvaardiging had en daarmee onredelijk was. Deze zienswijze is bepalend geweest voor de wijziging van de tarieven. Mogelijk werkt deze wijziging nu nog steeds door.

Het is bij Rendac mogelijk je paard individueel op te laten halen. Het kadaver gaat dan niet mee op de grote hoop met de andere dieren, maar wordt apart met een speciale vrachtwagen opgehaald. Dit tarief blijft 419,75 euro exclusief btw (á 21 procent). De verwerkingskosten van een paard zijn 9,43 euro, een veulen 1,89 euro en een pony 4,31 euro. Ook dit zijn bedragen zonder 21 procent btw. Het ophalen kost 17,75 euro (voor een reguliere stop).

Benieuwd naar de tarieven? Kijk dan hier.

Wil je meer weten over wat Rendac doet met de kadavers? Kijk dan in de Wiki: Rendac

miccamaaike

Re: Rendac verhoogt prijzen ophalen en verwerken kadavers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:36

Wat een verschil in prijs of je je paard individueel laat ophalen of 'op de grote hoop'...

Ik wist niet dat ze in feite verwerkt worden tot duurzame bio-brandstoffen, wel een raar idee...

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:42

Klopt,
en toch hebben wij gekozen voor individueel. Vooral omdat we dan nov extra dag hadden afscheid te nemem. Maaike werd 4 week geleden op maandag ingeslapen en is dinsdag opgehaald..

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:47

Wij kiezen ook altijd voor individueel, alleen wij omdat ze dan direct opgehaald kunnen worden. Ik ben blij dat ze dan juist niet nog een dag hoeven te liggen. Pas nog 1, is om 16u ingeslapen en is om 17u opgehaald.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:00

Ik bedoel wij hebben gekozen voor gezamenlijk niet individueel

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:06

Gelukkig hebben de eigenaren van mij vz paard besloten dat mocht het zo ver zijn ze niet wordt opgehaald.
Bio-brandstof... brr moet er niet aan denken

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:06

Ik dacht dat het verschil in kosten juist zat of je een "abbonnement" hebt op de Rendac of niet? Dit kan ik eigenlijk niet uit de tekst opmaken. Individueel afvoeren kost zoveel omdat je niet (zoals een gemiddelde varkensboer of veehouder) "standaard" bent opgenomen in de route. Wie kan mij hierover opheldering geven? Betaal ik als particulier slechts het bedrag van € 17,75 wanneer er onverhoopt een van paarden komt te overlijden en opgehaald dient te worden??

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:09

Mn buren hebben toen hun paarden werden ingeslapen voor de tijd gebeld wanneer ze opgehaald konden worden en daarop de afspraak met de dierenarts op aangepast. In nood situatie werkt dat natuurlijk niet zo maar goed als je je paard gepland in laat slapen kan je dat ook zo oplossen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:11

Snooki schreef:
Gelukkig hebben de eigenaren van mij vz paard besloten dat mocht het zo ver zijn ze niet wordt opgehaald.

het gaat er niet om of je het wel of niet Brr vind , het gaat hier om de prijsverhoging

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:14

Linda2B schreef:
Ik dacht dat het verschil in kosten juist zat of je een "abbonnement" hebt op de Rendac of niet? Dit kan ik eigenlijk niet uit de tekst opmaken. Individueel afvoeren kost zoveel omdat je niet (zoals een gemiddelde varkensboer of veehouder) "standaard" bent opgenomen in de route. Wie kan mij hierover opheldering geven? Betaal ik als particulier slechts het bedrag van € 17,75 wanneer er onverhoopt een van paarden komt te overlijden en opgehaald dient te worden??

Je betaald inderdaad 17.75 voor de stop op jou adres. Daarnaast betaal je nog die paar euro die verder is genoemd per paard/pony of veulen.

Kosten zijn dus niet heel hoog. Wel zijn er wat voorwaardes en regels. 1 van de voorwaardes is dat het dier afgedekt aan de weg dient te liggen. De vrachtwagen moet dus vanaf de weg het kadaver kunnen 'pakken'.

Daarnaast gaat je paard/pony dus op de 'grote' berg. Wil je dit niet dan zul je dus het individueel transport moeten nemen met bijbehorende kosten.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:21

Ik snap de kosten duurder is geworden maar dat verschil is echter heeeeeel groot.

Maar wij weten de overige kosten niet.
Diesel, afstand kosten wat mee weegt in het transport wat betreft de zwaarte.
De chauffeurs die apart naar jou adres gaan.

Voor het bedrijf voornamelijk voordeliger om in 1 keer achter elkaar op te halen.

Maar toch dat €400,- is best een aardig bedragje...

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:23

Maar even heel cru... als je individueel transport hebt, dan komt t paard eenmaal daar lijkt mij alsnog bij de rest terecht? Lijkt mij niet dat t anders verwerkt wordt uiteindelijk?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:31

Mijn paard afgelopen mei laten ophalen door de individuele service. Ik vermoed dat de kosten in het volgende zitten:
1. Chauffeur moet ergens vandaan komen, mijn geval omg Eindhoven
2. Chauffeur moet met de combinatie naar je toe rijden (grote mercedes suv en henra trailer)
3. Chauffeur is toch even bezig met het paard opladen.
4. Chauffeur geeft de eigenaar genoeg tijd om afscheid te nemen.
Het is geen karwei van 10 min. Denk dat de beste man een uur is geweest eer hij weer wegging. Dan moeten ze nog vanuit de plaats naar Son & Breugel rijden. Kost ook tijd en kosten.
Het verschil is idd groot maar dubbel en dwars waard en gezien de tijd die de mensen eraan kwijt zijn valt het mee. Overigens komen deze mensen vrijwel meteen als je gebeld hebt. Mijn paard werd om 4 uur 's middags ingeslapen en om 7 uur 's avonds ingeslapen.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:32

miccamaaike schreef:
Maar even heel cru... als je individueel transport hebt, dan komt t paard eenmaal daar lijkt mij alsnog bij de rest terecht? Lijkt mij niet dat t anders verwerkt wordt uiteindelijk?

Ja, dat komt daar gewoon bij de rest terecht. Het individueel ophalen gaat erom dat de eigenaar die grijper niet onder eigen ogen hoeft te zien en, zoals eerder aangegeven, het lichaam niet een dag langs de weg hoeft te liggen. Maar weg is weg, daarna gebeurt er hetzelfde met het stoffelijk overschot als alle andere dieren, hoe cru het ook klinkt :j

Ik snap wel waarom het zo duur is, apart rijden is een stuk minder 'rendabel'.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:33

Logisch dat individueel ophalen duur is, ze moeten dan speciaal komen, met een aangepaste trailer.
Dan worden ze dus niet met een knijper langs de weg geplukt.

Gewoon ophalen kan ook zonder abonnement wat hierboven een keer genoemd werd, dan ben je voor 30 euro ongeveer klaar.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:35

[
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 17-07-22 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:35

Snooki schreef:

Het is toch mooi dat zijn lichaam na zijn dood nog iets kan betekenen.?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:23

belle_boef schreef:
Snooki schreef:

Dat vind ik nou ook. Ik gaf bij mijn paard iig hier de voorkeur aan boven de slacht. En ik heb hem gewoon op de hoop laten gooien om het een beetje cru te zeggen, hij merkt er niets meer van, ik was er zelf (uiteraard) niet bij en de staleigenaar wou zelf ook niet dat hij een dag langs de weg zou liggen. Dat doet hij nooit, bij geen enkel dier dat daar op stal doodgaat en daarom bleef mijn paard gewoon op het erf. Daar betaalde ik dan wel iets van €50,- voor, maar scheelt behoorlijk met die individuele ophaalservice.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:27

Behoorlijk verschil, maar ik snap wel waar het vandaan komt. Ik weet niet wat ik zou doen, ik wil hier eigenlijk ook niet over nadenken.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:31

belle_boef schreef:
Snooki schreef:

Vind ik idd ook. Maar goed, daar gaat het nu niet om.

Naast individueel ophalen en langs de weg leggen is nog een mogelijkheid: van het erf halen.

Ik vind het heel akelig als mijn paard of een pensionpaard langs de weg moet liggen, dus wij hebben beide keren voor het erfabonnement gekozen. Je moet dan zorgen dat de vrachtwagen op de verharding kan blijven staan. De grijper heeft een vrij lange arm en kan het dode paard wel uit de wei/rijbaan/paddock naast de weg oppakken. Bij mijn eigen paard kon ik het niet, maar bij het pensionpaard ben ik erbij gebleven. Ik vond het echt niet akelig om te zien. De Rendac chauffeur deed echt z'n best om het netjes te doen.
Wij hadden het paard 's ochtends zelf met de trekker en wagen achteruit de wei gehaald. Je merkt dan dat je gewoon groot materieel en veel tijd nodig hebt om zo'n zwaar dier te verplaatsen.

Wat de meerkosten voor thuis ophalen zijn, weet ik niet. Beide keren werd gewoon het stoptarief gerekend (laatste keer nog geen € 32 totaal incl. BTW). Volgens mij is het nu nauwelijks duurder geworden.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:33

belle_boef schreef:
Snooki schreef:

nou dat vind ik idd ook!

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:06

Overigens komen ze toch wel vaak gewoon het erf op. Tenminste, mijn paard heb ik niet aan de weg hoeven leggen. En bij ons op stal komen ze ook (een stuk) het erf op. Je kunt een - soms wat opgeblazen - paard niet op de stoep of het fietspad aan een drukke doorgaande weg leggen. En als er mensen bij zijn, leggen ze het paard ook heel rustig in de bak. Ze laten 'm er niet in ploffen. En groene stroom vind ik een goed doel! Hij is tenslotte toch al overleden.... Zouden ze met mij ook mogen doen als ik overlijd.. ;-)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:28

Hier komen ze ook het erf op, ze weten altijd wel waar de koeien/paarden liggen. Dit ook omdat pal tegenover de boerderij een woonwijk is en er veel kinderen en veel schoolkinderen langs fietsen rondlopen etc. Ze kunnen heel makkelijk rond rijden op het erf, dat zal ook wel een vereiste zijn.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:35

Ik kan me herinneren dat wij destijds (intussen 3 jaar geleden, als ik het goed heb) €50 hebben betaald voor het ophalen. Is dat dan omdat wij in het buitengebied zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:48

Die prijsverhoging was te verwachten.
Een maand geleden is Rendac in Amerikaanse handen over gegaan. Wij Nederlanders hebben niets meer te zeggen in ons eigen landje.