AQHA opnieuw in verweer tegen registratie gekloonde paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

AQHA opnieuw in verweer tegen registratie gekloonde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 19:12

http://www.horsetalk.co.nz / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Foto: Otternix

De American Quarter Horse Association (AQHA) vecht tegen een rechterlijke beslissing waarbij zij verplicht worden gekloonde paarden en hun nakomelingen te registreren. Zij hebben nu hun argumenten opgeschreven als verdediging tegen de nieuwe regelgeving.

De organisatie, met meer dan 270.000 leden, is niet verplicht de klonen en hun nakomelingen te registeren tot er definitief uitspraak komt in het hoger beroep. De zaak gaat om de regelgeving die bepaald werd door de rechter Mary Lou Robinson. Zij bepaalde afgelopen augustus dat de AQHA klonen en hun nakomeling moeten gaan registreren. Een jury in de zaak zei dat de ban die AQHA hanteert op het registeren van gekloonde paarden en hun nakomelingen in strijd met de wet is.

Rancher Jason Abraham en de dierenarts Gregg Veneklasen daagde in april de AQHA voor de rechter en streven naar de intrekking van regel REG106.1, zodat gekloonde Quarter Horses en hun nakomelingen geregistreerd kunnen worden waardoor ze ook uitgebracht kunnen worden op wedstrijd. Een tienkoppige jury gaf Abraham en Veneklasen, die zo'n twintig gekloonde Quarter Horses of nakomelingen van gekloonde Quarter Horses in hun bezit hebben, gelijk maar besliste dat er geen schadevergoeding betaald hoefde te worden. De aanklagers eisten een schadevergoeding tussen de $2 en $3 miljoen dollar.

De belangrijkste argumenten van de AQHA zijn als volgt: Abaraham en Veneklasen zijn er niet in geslaagd een een samenzwering bedoelt om de registratie te verbieden aan te tonen; Abraham en Veneklasen zijn er niet in geslaagd het bestaan van een goed gedefinieerde monopolie op de markt te bewijzen door de aanvoer van "elite" Quarter Horses; Abraham en Veneklasen zijn er niet in geslaagd dat de regel in kwestie schade heeft aangebracht aan de bestaande markt door een aanvoer van "elite" Quarter Horses; en Abraham en Veneklasen zijn er niet in geslaagd dat de regel een niet reële schade toebrengt aan de handel.
Er wordt ook geloofd dat het tweetal niet in staat was om te bewijzen dat de AQHA een monopoliemacht heeft in de markt.

Abraham en Veneklasen hebben 30 dagen om te reageren op de argumenten van de AQHA.

Meer informatie
[VN] AQHA stamboek voor rechter vanwege weigeren klonen
[VN] Rechtzaak tegen de AQHA
[VN] Jury muurvast in AQHA rechtszaak
[VN] AQHA houdt zich niet aan de wet door klonen te weigeren

fleurtjeuh

Re: AQHA opnieuw in verweer tegen registratie gekloonde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:23

Ligt het aan mij of zijn dat wat zwakke argumenten...

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:05

Ben ik de enige die niet wist dat er paarden gekloond werden :( dat vind ik eigenlijk best wel schokkend... ;(

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:34

Ik denk dat op lange termijn de sport hiermee achteruit kan gaan.
Worden de beste paarden gekloond, dan valt de wedstrijdsport en fokkerij ook langzaam uit elkaar.
Bovendien kan er genetisch materiaal extra worden toegevoegd, waardoor zwakkere punten beter kunnen worden en de sterke punten extra benadrukt. Als je hierin doorgaat kun je in principe dus een ''superpaard'' maken.
Ik vind dat ze de natuur lekker hun gang moeten laten gaan, ook brengt het klonen van paarden ook risico mee voor de gezondheid van de paarden, je ''speelt'' tevens met het genetisch materiaal van een paard, als er iets fout gaat creëer je wel een levend wezen wat met de gevolgen hiervan moet leven.

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:42

Mijn Magic is het waard om gekloont te worden :D en dan zou het me niet kunnen schelen of ze in het stamboek staat. Als een stamboek nog een beetje controle wil houden kunnen ze volgens mij maar beter registreren...

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:44

Ik ben het zeker met de AQHA eens, alleen de zuivere paarden met het ''stam-DNA'' moeten in het stamboek worden opgenomen.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:47

de beargumentatie is niet super nee..
maar dit moet voorkomen worden!
ze gaan hier de sport ontiegelijk mee verzwakken en dit heeft 0,0 effect op het welzijn van dieren..

we weten niet of klonen 100% goed verloopt en hoe het toekomst beeld is voor de gekloonde dieren etc.
we weten niet of het voortplanten van die dieren wel (genetisch) gezonde dieren zijn etc.
het kan 1jaar goed gaan met een kloon en de volgende dag gewoon dood zijn... hoe gaan we dat aanpakken dan?

"gaat je top paard dood, heb je toch al nageslacht van hem/haar staan' dus kan je makkelijk afdanken...

daarbij vind ik dat wil je nakomelingen van je hengst
dan had je de ballen moeten hebben om hem hengst te laten op wedstrijd, ipv hem ruinen zodat je bereikt wat je wilt :)

registreer maar op DNA, en niks dubbel DNA
er is maar 1dier met dat DNA en niet zijn klonen..

Liannedb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:51

Als iets niet natuurlijk is kan het haast niet goed zijn vind ik.

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:52

KingYasFenn schreef:
registreer maar op DNA, en niks dubbel DNA
er is maar 1dier met dat DNA en niet zijn klonen..

Dat is nou juist het probleem, het DNA word gekopierd waardoor je dus precies hetzelfde paard krijgt. Dat is een reden om ze dus wel in het stamboek op te nemen, waar ik het overigens niet mee eens ben.
Waar gaat het toch geen zeg.. denk eerst eens aan het welzijn van het paard voordat je een back-up ervan maakt voor ''het geval dat'' en om de winst natuurlijk als je een heel goed paard hebt.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:54

Springs,
daarom bedoel ik.
als pietje met zijn DNA al geregisterd staat.
kan zijn kloon (met hetzelfde DNA) niet meer geregistreerd worden :)

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:56

inderdaad,
Ze zouden ze op dna moeten registreren, als dat soort dna al geregistreerd staat kan dan dan niet nog een keer.
dan moeten de paarden die gekloond worden dus wel ingeschreven staan, zou houd je alleen de stampaarden over en niet de kloons.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:01

KingYasFenn schreef:
we weten niet of klonen 100% goed verloopt en hoe het toekomst beeld is voor de gekloonde dieren etc.
we weten niet of het voortplanten van die dieren wel (genetisch) gezonde dieren zijn etc.
het kan 1jaar goed gaan met een kloon en de volgende dag gewoon dood zijn... hoe gaan we dat aanpakken dan?

"gaat je top paard dood, heb je toch al nageslacht van hem/haar staan' dus kan je makkelijk afdanken...

Er zijn al dekhengsten geweest die gekloond zijn omdat de andere al geruind was. Kwa prestatie en karakter vielen ze vies tegen. Ik zou zie gemanipuleerde rotzooi ook niet moeten hebben. Ik snap het niet waarom een land wel mag bepalen dat ze tegen zijn, maar een stamboek niet? Los van de financiële situatie ben je gewoon aan het rotzooien met de natuur.

Volgens mij zouden ze wel kunnen doen als het KWPN, maak gewoon een afscheiding tussen de volledige registratie en die van de gekloonde paarden. Kwpn kent ook het volledige papier en een Bijboek. Op die manier kunnen ze dan gewoon meedoen aan wedstrijden en hou je toch als stamboek een beetje controle.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:38

Het is een rare kwestie, het gaat om heel veel geld dat word geinvesteerd in een kloon, en de vraag of je en kloon wilt registreren.
Ik ben tegen registratie van klonen.
Grote grap van het verhaal is dat die klonen helemaal niks presteren in de sport!
De tijd staat niet stil, en de sport en de paarden ook niet, dus als je en goed paard kloont, die ruim 20 jaar geleden goed presteerde,
wil dat ook niet zeggen dat die vandaag nog in de top mee "zou" kunnen
Een superpaard is niet alleen het gevolg van DNA, gelukkig.
Ik hoop dat de AQHA wint, dan stoppen ze er vanzelf mee ;)

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 08:00

Ik vind het echt bizar hoe weinig reacties er maar komen op dit bericht (en de voorgaande berichten over dit onderwerp)... Ik ben zó verontwaardigd over het verloop van deze zaak (en ik heb niet eens speciaal iets met het AQHA :') ). Ik snap niet dat een rechter gaat tornen aan de voorwaarden van een stamboek. Ik ben zelf voorzitter van een register en wij hebben op dit moment nog niets opgenomen in onze voorwaarden over klonen (denk ook niet dat, dat nodig zal zijn), maar ik zou er niet gelukkig van worden als wij gedwongen zouden worden om klonen op te nemen. Het is algemeen bekend, dat bij klonen de celleeftijd behouden blijft. Oftewel, als je een kloon maakt van een paard dat 15 jaar oud is, is de kloon bij geboorte al 15... Ik ben nog geen enkel verhaal tegen gekomen over een kloon dat qua uiterlijk en prestaties (karakter laten ik even buiten beschouwing omdat je nooit precies kunt onderscheiden wat aangeboren is en wat is aangeleerd) zijn origineel kon evenaren. Kan het mis hebben hoor, dus als iemand daar wel een verhaal van kent en me aan bronnen kan helpen heel graag :=

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:48

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:59

dat bedoel ik,
wat hiervoor al gezegd is wanneer het paard op bijv. 10 jarige leeftijd word gekloond, zijn de cellen van het veulen 10 jaar bij de geboorte. Natuurlijk fokken is dus beter, van klonen kun je naar mijn mening niks goeds maken.