Paarden in leven houden niet altijd beter, zegt deskundige

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Paarden in leven houden niet altijd beter, zegt deskundige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 14:59

http://www.horsetalk.co.nz / http://www.bokt.nl

Het idee dat paarden in leven houden een goed welzijn vertegenwoordigt wordt betwist door een senior British Horse Society lid. De directeur van het paardenbeleid, Lee Hackett, geeft een kijkje in de crisis die de Britse paardenpopulatie treft.

Hackett dringt erop aan dat mensen de realiteit van de huidige situatie onder ogen zien. Met zoveel ongewilde paarden in Groot-Brittannië denken sommige paardenliefhebbers dat ze het beste het heft in eigen handen kunnen nemen. Lee adviseert echter dat deze mensen hun plannen nog een keer overdenken voordat ze ter hulp schieten. Hij zegt dat een pragmatische aanpak nodig is.

"Laten we het idee varen, dat goed welzijn altijd betekent dat we dieren in leven moeten laten. We kunnen het niet langer opbrengen zo te denken. Een nieuwe functie of huis voor een paard vinden zodat hij niet ingeslapen hoeft te worden is niet altijd de beste oplossing. Een humane dood door euthanasie is een heel stuk beter dan het lot dat een paard kan treffen. Vraag het maar aan een van de 200 welzijnsagenten van The British Horse Society, zij zijn constant bezig met paardenleed."

The British Horse Society lanceert ook haar nieuwe campagne over grass sickness in samenwerking met het Equine Grass Sickness Fund en de Animal Health Trust. Het doel is om geld op te halen om een volledige klinische trial te kunnen doen naar een nieuw vaccin, dat een einde kan betekenen voor de verwoestende aandoening. De Animal Health Trust heeft al een succesvolle pilot studie gedaan met een enorme doorbraak. "Grass sickness zorgt voor enorm veel lijden voor de paarden én voor de mensen die voor hen zorgen." zegt Hackett. "Op dit moment hebben wij geen behandelingen of middelen om de aandoening te voorkomen en sterven de paarden tot een middel is gevonden. Echter is er nu licht aan het einde van de tunnel, dankzij het vooruitzicht van een vaccin. "

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:57

Euh... ja paarden in leven houden is niet altijd de beste oplossing volgens het artikel maar indien het grass sickness betreft moeten we wel geld geven om de beesten in leven te houden.... vreemd...

Amaris

Re: Paarden in leven houden niet altijd beter, zegt deskundige

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:02

Ik ga er zomaar vanuit dat het genezen van een ziekte iets heel anders is dan het lot dat een paard kan treffen als het door crisis in het handelscircuit komt.

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:40

Beide uitspraken lijken mij zinnig. Grass sickness is nog altijd een raar verschijnsel die in principe gezonde paarden plots heel ziek maakt met zo goed als geen uitzondering uiteindelijk overleiden (dan wel vervroegd door euthanasie), ben benieuwd of er ook een echte oorzaak voor wordt gevonden.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:46

Tjonge, was wakker worden moeilijk?

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:58

Nee dat is niet moeilijk voor hem, maar om het onder mensen te brengen zonder dat die overstuur gaan wel.
Dat zelfde geldt voor het afschieten van wilde en verwilderde katten bv wat vorig jaar zo'n ophef gaf.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:40

Laat ik zo zeggen het stukje mist wat samenhang en daardoor staan er twee uitspraken in die elkaar totaal tegenspreken.

Volgens mij werden er al heel veel paarden afgemaakt vanwege de crisis, veel meer als jaren terug.

Als je besluit van je paard af te moeten, kun je hem niet maar zo aan een ander geven die vervolgens geen stalling of weide kan betalen. Dan is het paard alleen nog maar slechter af.

Daarnaast vraag ik me af hoeveel welzijnsagenten er zonder/ voor de crisis aan het werk waren en of dat er echt veel meer zijn geworden door de crisis.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:16

Die organisaties zijn vaak afhankelijk van donaties en adoptanten voor de paarden die klaar zijn voor een ander huis. Nu de crisis zo lang duurt komt er denk ik van beide groepen te weinig binnen, terwijl er meer en meer paarden opvang nodig hebben. Dat moet ook op de een of andere manier minder worden, anders loopt het systeem geheel vast. Als opvang is meer dieren inslapen slecht voor je naam en dus inkomen en dan blijft een oproep aan de eigenaren die in geldproblemen komen over.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:26

in Engeland is toch een slachtverbod?