Amazone door paard in vuur geworpen bij reinigingsritueel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Amazone door paard in vuur geworpen bij reinigingsritueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 11:53

Bron:www.equisport.pt / www.bokt.nl
Link bevat video van het ritueel. (Niet van het ongeval) Er is uitleg in het engels te zien op de video.

Een 17 jarige amazone is afgelopen vrijdag tijdens een religieus festival in Spanje van haar paard in het vuur gevallen. Ze heeft het overleefd, maar ligt in het ziekenhuis.

Het incident vond plaat tijdens de religieuze viering van de Luminárias in Spanje. De reinigings rite vindt plaats op de vooravond van St Antonius- die in Spanje op deze zaterdag de 18e viel- in het stadje San Bartolomeu de Pinares, zo´n 100 km van Madrid.

In dit christelijke feest dat al 500 jaar oud is, doen ongeveer 100 ruiters mee. De plaatselijke bewoners gaan met hun paarden door het vuur om ze te reinigen.

Niemand weet feitelijk waar het feest vandaan komt dat uit de middeleeuwen stamt en waarschijnlijk was om de paarden tegen het boze oog te beschermen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 20-01-14 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: On>VN

leeneliefje

Re: Âmazone door paard in vuur geworpen bij reinigingsritueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:56

jezus wat belachelijk. Is toch totaal niet van deze tijd om nog zulke achterhaalde rituelen te beoefenen. Kijk in een show als appassionato een beetje vuur is mooi voor de show, maar die paarden en ruiters zijn er helemaal op getraind. Als dit er 100 zijn, zijn ze vast niet allemaal professionals. Heel erg sneu voor de ruiter natuurlijk. Maar paard heeft er niet voor gekozen

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:00

Ik heb niet het idee dat de meeste van die paarden ermee zitten om even door dat vuur te hoppen. Zo lijkt het op de video in ieder geval. Pech voor het meisje, gelukkig komt ze er wel weer bovenop.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 12:03

leeneliefje schreef:
jezus wat belachelijk. Is toch totaal niet van deze tijd om nog zulke achterhaalde rituelen te beoefenen. Kijk in een show als appassionato een beetje vuur is mooi voor de show, maar die paarden en ruiters zijn er helemaal op getraind. Als dit er 100 zijn, zijn ze vast niet allemaal professionals. Heel erg sneu voor de ruiter natuurlijk. Maar paard heeft er niet voor gekozen

Pardon, waarom ga je er van uit dat ze er niet op getrained zijn?
Ik raad je aan even de video te kijken voordat je met commentaar komt.

Als het voor een show is waar mensen voor betalen is het okee, maar als het een bestaand ritueel is , is het plots belacheliijk? Aparte denkwijze.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:05

ach hier doen ze toch van die stroa's ? Kan je ook verzuipen of je nek breken.... ook dat is een ritueel.
risico van t vak hoor.

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:08

Ik vraag me af of iedereen hier zo maar aan mee kan doen.. Vind het wel een beetje vreemd.. Zou het zelf ook nooit durven :=

HollyDiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:09

Ik vind die paarden toch wel bijzonder rustig zo bij dat vuur op het filmpje, denk dat ze dan toch wel geoefend hebben.
Zal wel flink schrikken zijn geweest voor het meisje en de omstanders.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:12

Lusitana schreef:
leeneliefje schreef:

Pardon, waarom ga je er van uit dat ze er niet op getrained zijn?
Ik raad je aan even de video te kijken voordat je met commentaar komt.

Als het voor een show is waar mensen voor betalen is het okee, maar als het een bestaand ritueel is , is het plots belacheliijk? Aparte denkwijze.

ja mijn gedachtegang was dat de paarden in shows uitvoerig getraind werden om dit soort stunts te doen. Professionals.
Had niet het idee dat het bij dit ritueel ook zo was, ik hoop dat ik het verkeerd zag :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:14

Tja, dat risico zit erin. Tijdens een gewone springwedstrijd kan je ook in de hindernis vallen.

Dus ook bij zulke rituelen, het zijn en blijven levende dieren en zulke dingen gebeuren nou eenmaal.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:18

Door paard in vuur geworpen nog wel, alsof dat dier dat bewust gedaan heeft :n

Gewoon eraf gevallen, kan altijd gebeuren :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:21

Muggenziften is een vak.

Dat ze die beesten allemaal een nazar geven ipv ze door het vuur te laten gaan. Helpt even veel/of weinig tegen het boze oog en het risico is een stuk kleiner.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:26

HollyDiva schreef:
Ik vind die paarden toch wel bijzonder rustig zo bij dat vuur op het filmpje, denk dat ze dan toch wel geoefend hebben.
Zal wel flink schrikken zijn geweest voor het meisje en de omstanders.

Zou een goeie oefening zijn voor al die mensen die niet van hun erf afkomen omdat paardlief al hysterisch staat te stuiteren als er een blaadje uit de boom valt :')
Ach, je kan zelf kiezen om mee te doen met traditionele feesten/rituelen, risico van de sport.
leeneliefje: dit zijn gebruikspaarden hè, die beesten doen z.g.a. alles voor hun baas, ze zijn wel wat gewend..

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:44

volgens mij is het hellevuur wel andere koek...
?!

Laatst bijgewerkt door purkie op 20-01-14 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:50

Ik kan de site niet openen.
Zegt dat link ongeldig is ? Zowel Comp als tel

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:53

Krijgen die paarden geen brandwonden daarvan?
Lijkt me eng om te doen zeg!

Laura01234

Re: Amazone door paard in vuur geworpen bij reinigingsritueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:32

huh hoe kan dat haha? @video hierboven

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:40

Is dat niet zoiets als over hete kolen lopen. Als je snel doorloopt dat je er niets van voelt.
De paarden die het doen, doen het wel rustig en zoals ik het zie loopt 80% er gewoon langs.
Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Dit doen ze ieder jaar zonder blijkbaar veel problemen en omdat er nu een ongeluk gebeurd is, is het meteen belachelijk.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:41

Wel verbazingwekkend hoe rustig die paarden erdoor gaan.Geen belang bij brandbare kleding dragen! :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:42

Ik vind het hoe dan ook belachelijk om dit met een paard te doen. Of het nu goed gaat of niet... Die beesten snappen niks van onze menselijke rituelen en heet zal het toch wel zijn, om nog maar te zwijgen over de rook en de angst die een paard op instinctief niveau voor vuur heeft.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:20

Christenen en het boze oog? _O- Wauw, snugger.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:23

Het boze oog is niet enkel "van" de islam. De romeinen kende er ook al een variant op net als de Joden, de egyptenaren, de bhoeddisten, hindoe's enz.. :) ook de aziaten kennen 'm.
Boze oog heeft overal wel een variant. :) In geval van het christendom heeft zowel het oude als het nieuwe testament wel een verwijzing er naar. Dus wat er zo grappig aan is?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-01-14 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 14:30

Ayasha schreef:
Ik vind het hoe dan ook belachelijk om dit met een paard te doen. Of het nu goed gaat of niet... Die beesten snappen niks van onze menselijke rituelen en heet zal het toch wel zijn, om nog maar te zwijgen over de rook en de angst die een paard op instinctief niveau voor vuur heeft.

Dat valt tegen. Net zoals ze instinctief niks tegen bloed hebben. De mate waarin is van invloed. Het gaat hier niet om een bosbrand.

Als ik hier een fikkie stook, komen ze gezellig kijken wat ik aan het doen ben, hoor.

Het hele eier-eten is dat mensen het component "vertrouwen" toevoegen. Ze doen het niet uit of met angst, maar uit vertrouwen.

Hier en in Spanje heb je sowieso met heel ander omstandigheden te maken dat in Nederland waar een plastic zak al eng is. Ze vinden eigenlijk maar weinig tot niets het schrikken waard.

Dit paard had blijkbaar wel iets van doe het zelf maar.

Citaat:
Door paard in vuur geworpen nog wel, alsof dat dier dat bewust gedaan heeft

Dat is "door het paard afgeworpen en daarbij in het vuur beland" in het kort gezegd...
De titelbalk is kort en ik heb gewoon vertaald hoe het in de media is gebracht.

@leeneliefje Je kunt rijden of niet, of je pro bent-wat niet meer wil zeggen dat je er voor betaald wordt- voegt niks toe aan je kunnen.

Het is niet moeilijk om ze er voor te trainen, echt niet anders dan schriktraining of ze leren door een plas water te laten lopen.

Daarbij gaat, terecht opgemerkt, een groot deel er langs. Ze hoeven niet. Die het doen weten dat hun paard het doet. De amazone heeft daarin zich vergist. Misschien heeft die in haar enthousiasme iets willen doen wat ze idd niet eerder geprobeerd had.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:35

Daphne__ schreef:

Ik vind eigenlijk jouw opmerking vooral heel "snugger" _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:36

Amaris schreef:
Daphne__ schreef:

Ik vind eigenlijk jouw opmerking vooral heel "snugger" _O-

Niet gehinderd door enige kennis.... O:) ;)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:39

Ik denk ook dat het vuur er spectaculairder uitziet omdat het donker is.