Geen cel voor man wiens paard dodelijk ongeluk veroorzaakte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Geen cel voor man wiens paard dodelijk ongeluk veroorzaakte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 09:15

http://www.horseandhound.co.uk / http://www.bokt.nl

Duncan Drye, de eigenaar van het paard dat tijdens de Nowton Park Country Fair in 2011 losbrak en een toeschouwer zodanig verwondde dat ze overleed, hoeft niet de cel in.

Op 13 januari jongstleden werd Drye veroordeeld tot het uitvoeren van een taakstraf van 200 uur nadat hij bekend had de gezondheids- en veiligheidsregels te hebben overtreden. De rechter concludeerde dat Drye onachtzaam was op het moment dat hij er niet voor zorgde dat de rijtuigen en het publiek door een omheining van elkaar gescheiden werden. Ook werd Drye kwalijk genomen dat hij een onervaren groom had laten mennen. Dit zijn verwijtbare tekortkomingen, maar volgens de rechter niet van dusdanige aard dat Drye in hechtenis zou moeten worden genomen.

De gemeente, die de fair organiseerde, werd eerder al vrijgesproken van het overtreden van de gezondheids- en veiligheidsregels.

Woogy

Re: Geen cel voor man wiens paard dodelijk ongeluk veroorzaakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:35

Allemachtig zeg...die man doet dit toch niet met opzet? Lijkt wel of iedereen tegenwoordig vergeet dat IEDER paard ter wereld kan schrikken en z'n eigen plan trekken om die reden...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:40

Kennelijk zijn er wel veiligheidsregels overtreden of niet in acht genomen en was er sprake van verwijtbare tekortkomingen. Dan ben je dus wel degelijk schuldig. Je kunt er niks aan doen dat een paard kan schrikken, maar een ervaren groom op de bok bij zo'n openbaar optreden en dranghekken voor de veiligheid zijn dan geen overbodige luxe. (Al vind ik dat de gemeente als organisator hier zeker wel een rol in had, die had voor een veilige situatie voor het publiek, dus de dranghekken, moeten zorgen).

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:18

Woogy schreef:
Allemachtig zeg...die man doet dit toch niet met opzet? Lijkt wel of iedereen tegenwoordig vergeet dat IEDER paard ter wereld kan schrikken en z'n eigen plan trekken om die reden...

_/-\o_

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:40

Ik vind het dan wel apart dat de organisatie van het evenement niet verantwoordelijk is bevonden maar dat de eigenaar van het paard zorg had moeten dragen voor een afscheiding tussen zijn paard en het publiek. Dat is toch juist de taak van de organisatie of ben ik nou gek? :?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:43

meggiesannie schreef:
Woogy schreef:

_/-\o_

Precies.

Hij kan misschien wel schuldig geacht worden voor een paar kleine tekortkomingen, maar de gevangenis in?
Nee, ik vind het prima zo.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:52

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:25

Naranga schreef:
Ik vind het dan wel apart dat de organisatie van het evenement niet verantwoordelijk is bevonden maar dat de eigenaar van het paard zorg had moeten dragen voor een afscheiding tussen zijn paard en het publiek. Dat is toch juist de taak van de organisatie of ben ik nou gek? :?

Nou idd datzelfde dacht ik ook al. Dranghekken zijn de verantwoordelijkheid van de organisatie, niet de deelnemers.
En onervaren groom...hoe moet ik dat zien? onervaren met groomen op evenementen/wedstrijden? Of onervaren met paarden in het algemeen?
Want daar zit natuurlijk wel een verschil in wat betreft die onervarenheid van de groom.

En wat Woogy ook al zegt; alsof die man expres zn paard een ongeluk heeft laten veroorzaken. Waarom moet er altijd iemand verantwoordelijk zijn? Dit was gewoon stomme pech, niks meer en niks minder.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 02:04

Bekijken we het even juridisch, dan kan het zijn dat meneer de eigenaar wel verantwoordelijk is voor de toegebrachte schade op het gebied van 'burgerlijk recht'; jij of jou dier brengt schade toe aan iemand anders, op bepaalde voorwaarden ben jij daar aansprakelijk voor.

Maar zoals ik dit nieuwsbericht lees, gaat het over een mogelijke gevangenisstraf, dus strafrecht. Misschien een verkapte doodslag/dood door schuld? Er wordt nl. gesproken over 'onachtzaamheid' en 'verwijtbare tekortkomingen'.

Wij zijn er allemaal niet bij geweest en in de media wordt alles ook niet met 100% zekerheid gebracht 'ik dacht dat hij zei' 'naar alle waarschijnlijkheid' 'mogelijk'......
Dat is puur speculatie.

Maar móchten deze dingen kloppen:

Iedere menner wéét en behoort te weten, dat het afnemen van een hoofdstel bij een nog ingespannen paard een absolute no-go is, dat is werkelijk de goden verzoeken om ongelukken.

Neem daarbij wat in meerdere bronnen wordt vermeld, dat de eigenaar een totaal onervaren groom het paard heeft laten besturen, dat is natuurlijk óok heel erg dom, áls dat zo geweest is.

Het ontbreken van een omheining/afscheiding/dranghekken tussen aanspanning(en) en publiek is m.i. de eigenaar van het paard absoluut niet te verwijten, dat is iets organisatorisch.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 06:43

Er is een verschil tussen schuld en aansprakelijkheid, het is misschien niet zijn schuld dat het paard er vandoor ging, maar hij is wel aansprakelijk, tenzij bewezen kan worden dat iemand het paard bewust aan het opjagen was.

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:58

Naranga schreef:

Helemaal met je eens!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:07

Wellicht niet ernstig genoeg om iemand er gevangenisstraf voor te geven maar ik vind het feit dat hij én een onervaren groom op de wagen had én dat het hoofdstel eraf is gehaald terwijl het paard nog voor de wagen stond, toch best verwijtbaar.
Dus imo had dit wel voorkomen kunnen worden.
Ik hoop maar dat het niet de onervaren (jonge?) groom is geweest die op dat moment het paard vast hield, die heeft een schuldgevoel voor zijn leven.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:16

LBLGypsyCobs schreef:
Er is een verschil tussen schuld en aansprakelijkheid, het is misschien niet zijn schuld dat het paard er vandoor ging, maar hij is wel aansprakelijk, tenzij bewezen kan worden dat iemand het paard bewust aan het opjagen was.

Daarom. En dat wordt vaak door elkaar gehaald, maar óók in dit nieuwsbericht, en dat is jammer!

aPeters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:36

Nou nou... die man doet dat toch niet met opzet?