KNHS pal achter het behoud van de buitenrit in de natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

KNHS pal achter het behoud van de buitenrit in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 20:17

www.knhs.nl
Ingezonden door Homiafortuna & Melissa1996

De paardensportbond KNHS is fel tegen het sluiten van ruiter- en menpaden vanwege bezuinigingen. De bond spreekt met Staatsbosbeheer over de mogelijkheden om de paden toegankelijk te houden voor paardensporters. Aan een eventuele invoering van een ‘Buitenrijpas’ verbindt de KNHS twee voorwaarden: de pas mag niet te veel kosten en de opbrengsten dienen rechtstreeks ten goede komen aan het onderhouden en openhouden van ruiter- en menpaden in Nederland.

De KNHS reageert hiermee op berichten in de pers dat Staatsbosbeheer op zeer korte termijn een pas zou invoeren voor buitenritten om aan geld te komen voor beheer van de paden in publieke natuurgebieden. Staatsbosbeheer mist door drastische bezuinigingen de middelen om de paden goed te onderhouden. De KNHS stelt zich op het standpunt dat dit niet mag leiden tot het sluiten van paden of gebieden.

Volgens de KNHS is het openhouden van de bossen in het belang van de paardensport en de volksgezondheid in het algemeen. In Nederland maken naar schatting 466.000 paardensporters 17 miljoen keer per jaar een buitenrit. De bond kent de situatie van Staatsbosbeheer en spreekt over mogelijke oplossingen. In het kader hiervan zal Staatsbosbeheer in de komende maanden een onderzoek doen naar de wenselijkheid en de mogelijkheden van een landelijke buitenrijpas voor de gehele groene sector. De resultaten van dit onderzoek worden in april verwacht.

“Als belangenbehartiger van de paardensport in Nederland stelt de KNHS twee essentiële eisen aan de invoering”, zegt directeur John Bierling. “De pas moet voor iedereen betaalbaar zijn en de opbrengst moet rechtstreeks ten goede komen aan het rijplezier van de paardensporter. Daartoe moeten de gelden in een fonds worden gestort waaruit louter het onderhoud wordt betaald.”

Betalen voor een buitenrit is overigens niet nieuw, diverse natuurbeheerders hebben al een tarief voor ruiters. De KNHS wil volgens Bierling voorkomen dat ruiters volledig opdraaien voor de bezuinigingen in Den Haag. De bond erkent dat er extra inkomstenbronnen nodig zijn om de ruiter- en menpaden in Nederland open te houden. Sluiten van gebieden moet voorkomen worden; evenmin mag beheerachterstand leiden tot slecht onderhouden paden en onveilige situaties.

De KNHS spant zich al jaren op lokaal niveau in om de natuur open te houden voor de paardensport. Daarbij functioneren de KNHS regioconsulenten als meldpunt voor problemen met ruiter- en menpaden; de consulenten ondersteunen tevens terreineigenaren bij de aanleg van ruiter- en menroutes. In die hoedanigheid werkt de KNHS ook al jaren intensief samen met Staatsbosbeheer.

Voor KNHS-directeur Bierling heeft het behoud van de buitenritten in de natuur in Nederland topprioriteit. “Het buiten rijden in de natuur is een groot goed onder ruiters en goed voor paarden. Buitenrijden ligt ook het dichtst bij de aard van het paard.”

Noukie

Re: KNHS pal achter het behoud van de buitenrit in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:19

Ach, mijn ruiterpenning is 100 euro per jaar en daarvoor kan ik onbeperkt over weet ik hoeveel hectare goed onderhouden ruiterpad.
Voor 12,50 kan ik bij de KNHS een dressuurproef van 5 minuten, of nog erger, 2 minuten in de springring doorbrengen...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:22

gaan ze ook toegangsgeld vragen voor de wandelpaden?
oh en die wielrenners die met noodgang over de ruiterpaden heen scheuren, moeten die dan ook mee betalen?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:24

Prima, als ik daarvoor fijne paden onder de hoeven krijg. Voor niets gaat de zon op tenslotte.

Maar... dan ook een penning voor de MTB'ers, en eigenlijk ook de wandelaars. Die paden vragen ook onderhoud en bewegwijzering, beetje l*llig om alleen de ruiters te belasten.

Ik betaal nu 30 euro per jaar om in Duitsland in het bos te mogen rijden. Klotepaden, geultjes erin gereden door de fietsers... maarja, de bak is ook maar de bak ;-)

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:27

Ik ga echt niet daar geld voor betalen. Bij ons in de buurt is Nergens een ruiterpad te vinden..

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:29

In barendrecht hebben we niet eens ruiterpaden... Die hoeven ook niet onderhouden worden dan lijkt mij. :')
Ik rij gewoon lekker op de weg en fietspad (jaja mag officeel niet, maar barendrecht maakt zijn gevaarlijke bermen ook niet op orde en ik ga niet op een 70 km/h weg rijden).

En daarbij, verbod van fietser en wandelaars met of zonder honden op het ruiterpad lijkt mij dan ook wel zo fijn. Niks zo vervelends of gevaarlijks als kuilen die gegraven zijn en vervelende geultjes.

Edit: daarnaast hoe willen ze dit controleren? Zo zijn er mensen die nooit van het terrein af komen met paard. Ik heb nooit mijn portomonee op zak als ik ga buitenrijden (past niet in broekzak).

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:31

Beetje jammer dan dat privelandgoederen zoals waar ik rij dan alsnog geld kosten :( betaal je dubbel...
Overigens betalen fietsers daar ook niet. zo flauw!

Bedoel, fietspaden in bosgebieden (staatsbosbeheer) worden ook onderhouden zonder 'fiets belasting', dan moeten die net zo goed betalen of verbannen worden.....

Vi2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:34

Ik denk dat ze vooral een pas bedoelen die aangeschaft kan worden indien iemand er gebruik van wil maken....

Er zijn voor bepaalde gebieden trouwens al dagkaarten voor zowel ruiter als fietsers en wandelaars

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:42

@Toydoll en Vi2002: daar hebben jullie gelijk in, dan moeten de privelandgoederen daar ook in mee.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:52

hoe willen ze het gaan controleren dat je zo'n pas hebt. ik vind het eigenlijk wel een beetje van de zotte. Vind dat fietsers en wandelaars dan ook mogen gaan betalen. Ik snap aan de ene kant dat er geld nodig is, maar straks kan je overal voor betalen! Net zoals de kwestie wat betaalbaar is, is dat 50 euro of 200 euro. voor de een kan 200 euro betaalbaar zijn terwijl je ook jonge ruitertjes hebt die kunnen echt geen 200 euro missen...laat staan dat ze het hebben

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:54

Wandelaarpas, MTBpas, 'motorvoertuigen-mag-niet-in-het-bos-maar-doe-het-toch pas', honden-losloop-in-bospas, fiets-door-bospas, extra-bos-tol-weg-pas..........

Pfff, belachelijk idee _-:( gaat veel te veel kosten aan het maken van 'pasjes' :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:06

Ik vind het helemaal niet zo'n raar idee...
We betalen toch ook allemaal wegenbelasting voor onze auto's? Daarvan worden de wegen onderhouden. Wat indirect ook weer tegen goede komt van onze auto's. :)

In dit geval ook zo.

En waarom niet betalen hiervoor als je geen ruiterpaden in de buurt hebt? Wie weet komt het geld ook ten goede aan nog aan te leggen ruiterpaden :)

Wellicht is een soort vignet een beter idee in toeristische ruitergebieden :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:30

Ik weet zeker dat er geen ruiterpaden worden aangelegd hier, alles is al zobeetje dichtgebouwd en de berm word elke keer weer opgengeraven voor nieuwe kabels en dan is er een mooi stukje en ligt het vol met wildroosters.
Daarnaast heb ik wel hoop dat er misschien een mooi netwerk kan worden aangelegd in het nieuwe stukje natuur wat ze in rhoon/barendrecht willen realiseren. Maar dat mag ik niet te hard uitspreken hier in de omgeving omdat ze massaal "red de polder" acties houden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:46

nou janine,
ik moet heel eerlijk zeggen, ik wil best een vignet betalen, maar voor die 2 keer per jaar dat ik buiten rij ga ik niet mee betalen aan alle kosten...
een vignet zou dan eerlijker zijn...
of een abonnement, of een stempel/knipkaart...
maar de vraag blijft hoe ze dit willen controleren...

verder blijf ik er bij, als wij moeten betalen moeten andere dat ook...
en zeker de personen waardoor onze ruiterpaden verwoest worden (mountainbikers, crossmotoren etc)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:47

Prima, krijg ik er dan ook een zwemdiploma bij voor de paden hier?

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:05

Voor het GNR hier betaal je ook elk jaar rond de 48 euro om te kunnen rijden! Geel nummer aan je hoofdstel zodat de boswachter kan zien dat je een vergunning hebt. En zo niet dan wordt je aangehouden en krijg je een boete aan je gat. Als de paden dan goed onderhouden blijven vind ik het niet zo heel raar hoor om te betalen voor het gebruik.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:05

Psydoxy schreef:
Wandelaarpas, MTBpas, 'motorvoertuigen-mag-niet-in-het-bos-maar-doe-het-toch pas', honden-losloop-in-bospas, fiets-door-bospas, extra-bos-tol-weg-pas..........

Pfff, belachelijk idee _-:( gaat veel te veel kosten aan het maken van 'pasjes' :=

Mijn moeder vind het maar onzin: "Vergeet niet de, ik-luister-toch-niet-en-rij-waar-ik-wil-pas, Ik-houd-me-wel-aan-de-regels-pas.. Buiten-de-paden-bos-pas. Voor als je de weg over moet heb je natuurlijk ook een Ik-moet-oversteken-bos-pas.. In-de-berm-want-er-is-geen-ruiterpad-pas, wel-duinen-strand-maar-geen-bos-pas, wel-bos-maar-geen-bos-pad en de ik-loop-naast-mijn-paard-pas"

Nee, idd wat een onzin _-:(
Is de pas op paard en ruiter, dat betekend dat als mijn vriendin een keertje wil rijden ze ook een pas moet hebben..

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:21

Ik snap van de ene kant dat het geld ergens van daan moet komen, maar om nu alleen de ruiters te laten betalen is rond uit belachelijk! Laat ze dan lekker parkeermeters neer zetten op de parkeerplaatsen bij het bos om mee te beginnen bijv.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:22

M_D_H schreef:
nou janine,
ik moet heel eerlijk zeggen, ik wil best een vignet betalen, maar voor die 2 keer per jaar dat ik buiten rij ga ik niet mee betalen aan alle kosten...

en zeker de personen waardoor onze ruiterpaden verwoest worden (mountainbikers, crossmotoren etc)

Daar ben ik het absoluut mee eens!

Ik ben ook geen buitenrijder hoor, denk dat de optie van Madeliefjes dan ook een stuk beter in de buurt komt.

Hoe ze dit willen controleren, tsjah... Dat is de lastigste vraag...

Vi2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:26

M_D_H schreef:
nou janine,

In de duingebieden heb je een dagkaart voor 5 euro en een jaarkaart voor 35 dus als ze zoiets zouden invoeren voor heel nl ben ik voor als we de ruiterpaden op die manier open houden

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:38

Ben trouwens benieuwd hoe ze dat met paard en wagen doen, die gebruiken vaak heel andere routes: alleen verbindingsstukjes door het bos. En waar ik woon is er ook nog zoiets als een 'openbare' zandweg, die valt ook onder een ruiterroute, ben benieuwd hoe dit wordt ingericht..... Iets wat onzalig plan misschien....

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:46

Wij staan met onze paarden naast een super mooi natuurgebied.
Daar mogen/kunnen we niet met de paarden doorheen rijden.
Dit vind ik echt ontzettend jammer!
Ik zou het super vinden als daar wel een ruiterroute wordt aangelegd.
Ruiterroutes die er goed bij liggen zullen dan ook meer gebruikt worden en is dan ook nog veiliger voor iedereen.
Menroutes zijn hier volgens mij helemaal niet in de buurt.

Ik persoonlijk zou er ook nog geld voor over hebben om daar wel doorheen te rijden.
Nu moet je hier als wandelaar dacht ik wel intree betalen, fietsers mogen er volgens mij ook niet doorheen.

Maar inderdaad liggen er ruiterpaden komen de fietsers er ook doorheen, moeten wij eens met een paard over een fietsroute gaan rijden....

Hier moet je al parkeergeld betalen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:50

Hier zijn geen ruiterpaden, dus kan er ook geen gebruik van maken.

Als ik in de L en D duinen ga rijden heb ik een vergunning nodig, kosten 15 euro per jaar.
Heb al jaren zo'n ding.
Overigens moet je daar als moutainbiker ook een vergunning hebben.

Dat is dan wel weer eerlijk.

Rondje hond mag ik daar dan wel weer gratis.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:57

Madeliefjes schreef:
Voor het GNR hier betaal je ook elk jaar rond de 48 euro om te kunnen rijden! Geel nummer aan je hoofdstel zodat de boswachter kan zien dat je een vergunning hebt. En zo niet dan wordt je aangehouden en krijg je een boete aan je gat. Als de paden dan goed onderhouden blijven vind ik het niet zo heel raar hoor om te betalen voor het gebruik.

Nee ik ook niet. Maar waarom altijd alleen maar de ruiters?

Laat de fietsers en wandelaars ook maar eens fraai mee betalen.

Mooi een geel label aan je fiets of jas.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:01