Renpaard St Nicolas Abbey ingeslapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Renpaard St Nicolas Abbey ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 19:12

http://www.bokt.nl

Renpaard St Nicholas Abbey (Montjeu - Sadler's Wells x Sure Blade) van trainer Aidan O'Brien is vanmorgen ingeslapen. Het Iers gefokte renpaard dat zes maal in 'Group One' wist te winnen is getroffen door koliek. Dat meldt de Irish Times. De bruine is nog wel klaar gemaakt voor chirurgie, maar toen bleek dat zijn dikke darm gedraaid was. Er is toen besloten het paard om humane redenen in te laten slapen. Het paard liep vorig jaar een beenbreuk op en is daarna met pensioen gegaan. De verklaring zegt verder dat de breuk van St Nicholas Abbey beter genas dan verwacht was. De koliekaanval komt daarom extra wrang over. Ook de hoefbevangenheid waar de hengst last van had genas goed.

In 2009 wist St Nicholas Abbey als tweejarige de Racing Post Trophy te winnen. Hij werd toen ook uitgeroepen tot Europees Kampioen bij de tweejarigen. Een jaar later begon zijn seizoen niet erg sterk. Tijdens de Ormonde Stakes wist de hengst weer de overwinning op te eisen. De Coronation Cup wist hij driemaal op zijn naam te zetten. In 2011 zette hij de Breeders' Cup op zijn naam. Daarmee was zijn jockey Joseph O'Brien de jongste winnaar in de Breeders' Cup ooit. Zijn laatste overwinning was in de Dubai Sheema Classic.

In juli 2013 zou de hengst mee doen aan de Queen Elisabeth Stakes. St Nicolas Abbey stond toen genoteerd als zevende beste racepaard ter wereld. Vier dagen voor de race liep St Nicolas Abbey tijdens een training een beenbreuk op. Twintig schroeven en een stalen plaat werden ingezet om de breuk te laten genezen. Kort daarna kreeg de hengst zijn eerste koliek, door middel van een operatie wist het paard er weer bovenop te komen.

Van zijn 21 races won St Nicolas Abbey er negen. Daarmee wist hij meer dan vijf miljoen euro bij elkaar te racen.

St Nicolas Abbey is zeven jaar oud geworden.

Foto

Django_Mette

Re: Renpaard St Nicolas Abbey ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:20

En weer gaat een paard veel te vroeg. Heel veel sterkte aan de eigenaren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:25

Een gedraaide darm kan je toch prima verhelpen??

Waarom voelt dit voor mij als: we verdienen niets meer met dit dier..dus geven we dr ook niets meer aan uit..

Wie helpt me van die gedachte af?
Ze hebben immers wel zn beenbreuk behandeld...

Wat is dan de humane reden in dit verhaal?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:31

Jolliegirl schreef:

Waarom voelt dit voor mij als: we verdienen niets meer met dit dier..dus geven we dr ook niets meer aan uit..

Ja hoor, dan laat je zo een dier toch ook niet opereren aan een gebroken been om hem met pensioen te laten gaan 8)7
Je moet wel de tekst goed lezen natuurlijk

Mii_X_HarrY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:58

Nens77 schreef:
Jolliegirl schreef:

Ja hoor, dan laat je zo een dier toch ook niet opereren aan een gebroken been om hem met pensioen te laten gaan 8)7
Je moet wel de tekst goed lezen natuurlijk

Echt inderdaad!.. als hij een been breekt en ze laten hem opknappen om nog in pensioen te kunnen dan kan je zo iets niet zeggen. Als je leest kwam het ook wrang over. Ik denk in zo'n situatie dat de eigenaar een juiste beslissing heeft kunnen maken. Waarschijnlijk zal het beestje erg geleden hebben.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:36

Hij zou als dekhengst nog geld verdienen, vandaar dat ze alles geprobeerd hebben om hem te redden.sneu dat hij het niet gehaald heeft, hij heeft enorm geleden de afgelopen maanden, en het ging nu eindelijk goed met hem.hij was enorm afgevallen door de koliek en hij was bevangen geweest na al die complicaties was hij op de betere weg, hij was aangekomen en zijn breuk was aan het genezen zo goed dat hij zijn been weer kon belasten.jammer dat het zo afloopt.beetje het zelfde verhaal als barbaro.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 08:30

owww wat naar, een oneerlijke strijd gestreden. Moet er gewoon een traantje van wegpinken. Rust je zere lijf nu maar uit mannetje.

Wat jammer dat er gelijk weer word geschreeuwd over kosten die het dier zou maken. De kans is groot dat het al in ver stadium was. Wat wellicht begon als koliek, keertje spoelen, stappen etc. Waarbij ze er pas te laat achter kwamen. Wellicht was hij al aan het opgeven, waardes niet goed etc.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:43

MIsschien toch een beetje te krachtig gevoerd ??
hij had toch ook geen dekdienst nu?
ik snap dit niet.......

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:50

Wat sneu!
iamsam wat is dat voor een opmerking?

Ik denk dat die mensen heus wel weten wat nog haalbaar is en wat niet hoor ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:42

Jolliegirl schreef:

Dat is niet helemaal het geval. St. Nicolas Abbey zou als hij herstelt zou zijn in de dekdienst gaan. Gezien zijn karakter en zijn resultaten op de renbaan zou het potentieel een topper kunnen zijn.

De beenbreuk heeft hij al opgelopen op 23 july 2013. Vlak daarna kreeg hij koliek waarvoor hij is geopereerd. Vervolgens bleef het doktoren, er is oa therapie met maden toegepast om te voorkomen dat er wild vlees ging vormen. Door het vele stil staan in de boks werd hij ook nog eens hoefbevangen.

Ik kan mij goed voorstellen dat nu weer een koliekaanval hem teveel is geworden.

http://en.wikipedia.org/wiki/St_Nicholas_Abbey_(horse)

De opmerking over 'te krachtig gevoerd' is misplaatst, het paard stond al een half jaar in een boks te revalideren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:49

Alles om geld dus...
Ik vind dat zo sneu..

Wel een beenbreuk repareren met de nodige tijd en herstel..zodat ze daarna met dekken geld kunne. Verdienen...
Maar een koliekaanval niet behandelen?
Een erdraaiing

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:50

Een verdraaiing is meestal wel op te lossen dacht ik..

Gewoon sneu voor het paard dit.. Zolang revalideren.. En dan dit..

Sorry zit mobiel..en kon mn bericht niet wijzigen..

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:33

Dat is helemaal niet altijd op te lossen, bij een verdraaiing kunnen er ook stukken darm afsterven dus dat is helemaal niet meestal op te lossen. Vind je mening daarover behoorlijk bekrompen Jolliegirl, ben het wel met je eens dat het gewoon ontzettend sneu is. Het is gewoon een keer klaar.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:43

Goh, het gaat over de rensport en meteen word er weer vanuit gegaan dat het alleen maar om geld gaat 8)7 .

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:11

Volgens mij doel ik op dekdienst ennniet op rensport....

T was.meer een vraag ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:14

Verdraaiingen in de dunne darm zijn 'makkelijker' te opereren dan in de dikke darm. Alleen al vanwege het feit dat de dikke darm grotendeels tussen de heupen/in het bekken ligt waardoor je er niet bij kunt.

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:06

Jolliegirl schreef:
Alles om geld dus...
Ik vind dat zo sneu..

Wel een beenbreuk repareren met de nodige tijd en herstel..zodat ze daarna met dekken geld kunne. Verdienen...
Maar een koliekaanval niet behandelen?
Een erdraaiing

Geloof me ze hebben er alles aan gedaan om hem te helpen. Op een gegeven moment is het gewoon klaar. Ja natuurlijk kan geld een factor zijn in zo'n beslissing maar denk je echt dat ze zomaar een paard opgeven vanwege koliek wat meer dan €5 miljoen verdiend heeft en waarschijnlijk nog miljoenen had kunnen verdienen als dekhengst.
Erg sneu na alle tegenslagen leek het juist beter te gaan :(

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:14

Ik ben toch bang dat je het verkeerd begrijpt Jolanda. Dit is niet zomaar het eerste het beste paard, van een eigenaar die er ook niks voor hoeft te laten. Denk je werkelijk dat het om geld gaat? Hij heeft de kans van de wereld gehad om te herstellen van een breuk, bevangenheid, eerdere koliek. Denk je dan werkelijk dat ze zeggen 'nee niet meer hoor nu is het klaar'. Buiten wat hij kon verdienen als dekhengst, had dit ook een wereldse verbeteraar kunnen worden.
Als ze hem hadden kunnen helpen, hadden ze het echt wel gedaan. Voor hetzelfde geld kregen ze hem niet meer in de benen om geopereerd te kunnen worden.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:38