Dordtse (16) springt in mestput om paard te redden [video]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Dordtse (16) springt in mestput om paard te redden [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 10:06

http://www.ad.nl / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokkers, Renske_W, HorseTopShop, Caesar, Bluestar & RoWi

De 16-jarige Dordtse Estee Priester twijfelde geen seconde toen ze een paard bijna kopje onder zag gaan in een mestcontainer. De Dordtse dierenvriendin sprong in de container, hield een uur lang het hoofd van het paard boven de mest en redde zo haar leven.

Bij de pensionstallen aan de Stevensweg in Dordrecht is paardrijdster Estee de heldin van de dag. Paard Rita houdt enkel wat stijve benen en schrik over aan haar avontuur in de mestcontainer, maar bracht het er, dankzij de voortvarende Dordtse, wel heelhuids vanaf.

'Ik heb twee verzorgpaarden en ben eigenlijk dagelijks bij de stallen te vinden. De merrie stond wat te snuffelen bij de ingegraven container. Ineens schreeuwde iemand: 'Rita glijdt in de mest!' Ik weet niet precies hoe het gebeurde. Ze loopt wel eens los en moet op een onbewaakt moment de mest in zijn gestapt. Daarna gleed ze er steeds verder in, ze kon geen houvast vinden.'

Het paard raakt steeds meer in paniek. De verzorgers, die zelf geen kans zien haar te bevrijden, bellen de brandweer. 'Het zag er zo sneu uit. Ik moest gewoon iets doen. Ik heb geen seconde stilgestaan bij de stank. Voordat ik het wist, stond ik in die mestcontainer.' Aan de mest die meteen in haar kleren zuigt, denkt ze niet. Bang voor het angstige paard is ze evenmin. 'Er was al behoorlijk aan Rita gesjord, maar ik geloof dat ze wel aanvoelde dat ik haar kwam helpen. Nadat ik een plekje vond waar ik kon staan, heb ik eerst haar deken van haar afgetrokken. In de mestput stond een laag water en de deken was helemaal doordrenkt. Die wordt natuurlijk hartstikke zwaar.'

De toegesnelde brandweer geeft Estee een band, die ze om de buik van de merrie vastmaakt. Dan wordt het dier uit de mestdrab getrokken. 'Wat een opluchting. Het had veel erger kunnen aflopen. Ook de redding was riskant. Ze had zich kunnen stoten en gewond kunnen raken. Zo'n wond gaat makkelijk infecteren in een mestput. Rita heeft geluk gehad.'

Estee sprong na de redding langdurig onder de douche. 'Het stonk natuurlijk enorm en mijn shirt krijg ik nooit meer schoon. Maar dat maakt niet uit, ik ben blij dat het paard eruit is. Ik kan er niet tegen als ik zie dat ze pijn hebben. Dan moet ik gewoon iets doen.'

De brandweer is blij met de Dordtse tiener. 'Dieren reageren altijd het beste op mensen die ze kennen. Toen wij aankwamen, stond Estee al in de mest en had ze het paard een stuk rustiger gekregen. Dat is natuurlijk hartstikke fijn,' zegt Pablo van der Kuil van de Dordtse brandweer.

Dat ze bij de stallen een held wordt genoemd, gaat Estee te ver. 'Ik houd gewoon heel erg veel van dieren. Ik was voor elk paard in die put gesprongen. Rita is niet mijn paard. Ik aaide haar wel af en toe. Nu ik dit met haar heb meegemaakt, zal ik haar wel vaker opzoeken.

Klik hier, hier, hier voor een foto.

Video + audiofragment

Froukje
Forever young

Re: Dordtse (16) springt in mestput om paard te redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:09

Held! _O_

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:10

Zag het al op fb voorbij komen. Respect! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:13

Geweldig! :))

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:15

Goed werk!

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:16

Ja echt super van dat meissie... Maar ik vraag me af waarom de eigenaren of degene die t paard aan het verzorgen was dit niet zelf gedaan heeft?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:16

en met cap! haha

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:18

NessesDuke schreef:
Ja echt super van dat meissie... Maar ik vraag me af waarom de eigenaren of degene die t paard aan het verzorgen was dit niet zelf gedaan heeft?

waren die er wel bij? Er staat wel verzorgers die de brandweer gebeld hebben, maar kan net zo goed een andere verzorger zijn. En om met 10 man in die container te springen help je het paard ook niet, lijkt me alleen maar gevaarlijker

lovelady1

held _/-\o_

Caesar

NessesDuke schreef:

Het is natuurlijk niet niks en eigenlijk levensgevaarlijk wat ze gedaan heeft. Ze had wel vertrapt kunnen worden in de paniek van het paard om eruit te komen, of verwondingen door het maaien van de benen.

Neemt niet weg dat ik erg veel respect heb voor deze meid!! Ik denk dat er genoeg zouden zijn die hetzelfde hadden gedaan, maar DOE het ook daadwerkelijk maar eens. Top!

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:19

Bijzonder verhaal, gezien een normaal mens het niet overleefd in een mestcontainer / put.
Laatst bijgewerkt door Lietjuh_ op 14-01-14 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

IkheetRuby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:21

Geweldig, respect voor het meissie! Ik weet niet of ik dit zelf had gekund, vaak wanneer een paard in échte nood is, sta ik aan de grond genageld.. aan mij heb je niets.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:24

Schijnt goed te zijn voor je huid

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:24

Ik begrijp heel goed dat het gevaarlijk is voor jezelf! En begrijp me niet verkeerd ik vind haar ook echt een held!

Maar ik denk (en je weet nooit hoe je zal reageren in zo een situatie) maar mijn paardje betekend heel veel voor mij en ik zal er wel bij springen denk ik!

Er staat ook bij dat ze weleens los loopt... Dan kan je er als stal eigenaar toch ook wat aan doen om het iets veiliger te maken?
Nogmaals ik vind haar een held dat ze dit gedaan heeft hoor.. Maar had ook voorkomen kunnen worden als ik dit zo lees!

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:26

dat avontuur was bij ons gisteren!
Tuurlijk achteraf gezien een actie, wat fout had kunnen aflopen, maar daar heeft Estee op dat moment
niet aan gedacht. Je lijf zit zo vol met adrenaline en ze wilde hoe dan ook de pony eruit hebben.

Super gedaan!
Gelukkig pony er niets, behalve een stijf lijf, aan over gehouden.. en de mensen eromheen ook niet!

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:27

Lietjuh_ schreef:
Bijzonder verhaal, wellicht verstandiger om te vermelden om wat voor mest container dit gaat, gezien een normaal mens het niet overleefd in een mestcontainer / put.

het gaat om een in de grond gebouwde 40ft container
Laatst bijgewerkt door noahlady op 14-01-14 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:32

Wauw, echt goed van haar zeg! Ze is echt een held! _/-\o_

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:35

Ik hoorde het bij Giel vanochtend op 3FM. Heel goed gedaan! Super actie!

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:38

Wauw echt super stoer!

lotteklappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:39

Echt super van dat meisje! Zo erg haar best doen om dat paard eruit te krijgen, daar heb ik wel respect voor :j

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:42

Super gedaan!

(Maare een ingegraven mestput op een paardenbedrijf zonder afsluiting/draad erom? Niet heel slim...)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:43

Ik hoop en ga er van uit dat ze eerst ingeschat heeft of het veilig was, want les 1 EHBO: breng nooit jezelf in gevaar.

Goed dat ze alles gedaan heeft voor dat paard, maar je eigen leven er voor op het spel zetten is nooit een goed idee. Planken erover leggen was misschien handiger geweest dan er gewoon direct induiken maar hoe dan ook getuigt het van goede inzet en achteraf praten is altijd makkelijk natuurlijk :j Gelukkig is alles goed afgelopen en zetten ze nu ook een hekje erom (het had ook een klein kind kunnen zijn natuurlijk).

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:47

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:47

Toen ik las dat het meisje een plekje vond waar ze kon staan, dacht ik dat de diepte wel mee zou vallen, tot ik de foto zag, verschrikkelijk, pony zat echt helemaal in de mest :(:)

Super gedaan van haar!

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:49

Ashley5760 schreef:
Super gedaan!

(Maare een ingegraven mestput op een paardenbedrijf zonder afsluiting/draad erom? Niet heel slim...)

je loopt er niet zo in hoor, althans normaal gesproken niet, haha
hij is niet tot aan de rand ingegraven, maar er staat een stuk boven de grond,dus we moeten een hobbel op, om de kruiwagen te legen