Argentijnse ruiter in opspraak na doodschieten paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Argentijnse ruiter in opspraak na doodschieten paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 21:17

* http://www.bokt.nl

Nationaal springruiter Jorge Martínez, eveneens voorzitter van de Argentijnse NVWA voor Vlees- en Bijproducten, is beschuldigd door advocaat Carlos Córdoba voor het doodschieten van zijn eigen paard. Laatstgenoemde is zelf ook eigenaar van een paardenstal. Córdoba heeft tegen Martínez een klacht ingediend bij de FEI en bij de Argentijnse paardenfederatie (FEA). Martínez zou zijn springpaard Okidoki Z hebben doodgeschoten, nadat deze hem van zijn rug afgooide. Volgens de website van Buenos Aires Herald is op het forum The Chronicle of the Horse een artikel verschenen waarin staat dat Martínez zijn paard heeft doodgeschoten.

Een kort onderzoek door de nieuwsredactie van Bokt.nl leverde een post op, geplaatst door Córdoba zelf waarin hij zegt dat hij vernomen heeft dat Martínez zijn eigen paard heeft doodgeschoten. De zaak kwam verder aan het rollen door springamazone Candelaria Tinelli. Zij stuurde de post van Córdoba via Facebook en Twitter verder de wereld in. Martínez wordt ervan beschuldigd dat hij Okidoki Z heeft neergeschoten toen het paard hem tijdens een training er afgooide. De hengst zou geweigerd hebben te springen. Martínez werd er vervolgens afgeworpen, waarop Martínez naar zijn auto liep, een pistool pakte en het paard beschoot. De hengst zou niet direct overleden zijn, maar moest later ingeslapen worden. Volgens Córdoba waren er getuigen.

Martínez is naast actief springruiter ook eigenaar van diverse internationale springpaarden.

Via Facebook en Twitter was er veel commentaar over dit incident. Ook de Argentijnse paardenwelzijnsorganisaties hebben inmiddels van zich laten horen. Toen Córdoba een link van zijn bericht stuurde naar de FEA bleek deze later te zijn verwijderd. Córdoba heeft nu officieel een klacht ingediend bij de FEA en bij de FEI.

De FEI zegt in een verklaring: "De FEI heeft contact gehad met de FEA. De FEA heeft een bijeenkomst gepland. Deze bijeenkomst is bedoeld om deze zaak verder te onderzoeken. Hoewel dit incident niet heeft plaats gevonden tijdens een FEI wedstrijd, veroordeelt de FEI absoluut alle soorten van geweld tegen paarden. De FEI verwacht dat de autoriteiten in Argentinië deze zaak snel en op een fatsoenlijke manier oplossen."

Vanuit de FEA is bevestigd dat er vandaag bijeenkomst is gehouden. Daarbij is bevestigd dat het Internationaal Olympisch Comité het Argentijnse Olympisch Comité heeft het gevraagd over de zaak te rapporteren.

Okidoki Z

Snollygoster

Re: Argentijnse ruiter in opspraak na doodschieten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:19

Als het waar is hem verbieden om ooit nog in de buurt van paarden te komen en een flinke straf geven!

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:21

Bah, ziek ben je dan!

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:27

:r

Die man moet nooit meer in de buurt van paarden kunnen komen!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:29

Als het waar blijkt te zijn ben je echt een psycho.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:32

Als dit echt waar is, dan heeft meneertje Martinez flinke anger management issues... Damn. Flinke beschuldiging.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:33

Ik vraag me af wat er van waar is er wat er oproer is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:35

hmm vaag hoor. Dan ben je ziek in je hoofd als je zoiets doet.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:49

Als je de buitenlandse fora leest (chronicals of the horse- waar ik ook vaak op zit, stuk volwassener dan bokt) dan twijfel ik niet meer. Los daarvan wordt het ook onderzocht door de FEI dus dit zal nog wel een staartje krijgen.

Als het waar is, levenslang opsluiten, want wat is de volgende stap?, de stalhulp ombrengen omdat er een stal niet goed schoon is ?! of het gangpad niet aangeveegd is?

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:50

Hmz, komt Okidoki niet uit Nederland vandaan toevallig?
Maar idd, in en in triest dat iemand dit kan bedenken en dan ook nog zonder met zijn ogen te knipperen daadwerkelijk doet. :n

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:52

Eerst maar eens afwachten wat de uitkomst is.

Zulkr uitspraken vibd ik erg gevaarlijk om te maken. Of het nou wel of niet waar is, het zal in beide gevallen grote gevolgen hebben.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:53

Hoe kom je erop om dat te doen?? Bizar....

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:56

Afschuwelijk zeg.
Je zult zn vrouw maar zijn, en de piepers aan laten branden....

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:56

valine schreef:
Maar idd, in en in triest dat iemand dit kan bedenken en dan ook nog zonder met zijn ogen te knipperen daadwerkelijk doet. :n

Dit is een andere Okidoki. De NL'se Okidoki is in 2010 overleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:57

Dit was okidoki niet van Albert Zoer die was verkocht aan Jose Larocca uit Argentinie.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:02

MariekeS_ schreef:
valine schreef:

Dit is een andere Okidoki. De NL'se Okidoki is in 2010 overleden.

Oh... Dan is het idd niet dezelfde Okidoki.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:28

Als dit waar is dan moet deze meneer minstens voor altijd geschorst worden van welke wedstrijd dan ook op welk niveau dan ook. Hij zou zich niet als trainer of begeleider mogen uitgeven van paarden en ruiters. Gewoon een levenslang verbod op elke bemoeienis op wat voor een manier dan ook dat te maken zou kunnen hebben met de sport.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:54

"beschoot" ipv "beschot"
Even artikel op spelfoutjes controleren...

Wat een achterlijke gladiool zeg...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:58

Maar Okidoki klinkt best Nederlands toch? Of is dat ook gewoon een buitenlands gangbare naam?

Hoe dan ook, als dit waar is echt ziek. Hoe krijg je het in godsnaam in je verstand :n En het zet me aan het denken hoe hij verder zijn dieren behandeld... Als 'ie weigert wordt hij neergeschoten, wat dan als hij bijvoorbeeld in stal iets 'verkeerd' doet of onder het zadel een pas verkeerd zet?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:00

Het paard is snel uit zijn lijden gehaald..
Je zult als paard bij zulke lieden in leven blijven..

Maar er lopen genoeg driftkikkers in dit wereldje rond waarbij je nooit iets ziet was ze uitvreten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:32

Echt onvoorstelbaar dat iemand zo'n woede kan hebben tegen een dier dat zo met ons mee wilt werken... als het paard niet springt, heeft het daar vast een reden voor. Voor zo'n vent zou ik ook niet willen werken. Vreselijk dat het paard daardoor zo geeindigd is.

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:33

Hoezo snel? Er staat bij dat de DA het arme beestje een spuitje moest geven :( (voordat de DA er was etc.)

Dit is wel een zware beschuldiging maar mocht het bewezen worden: jaar cel, geen recht op eigendom van welk diersoort dan ook én voor altijd gebannen van welke vorm van paardensport wedstrijden. Dát lijkt me op zijn plaats.

IkheetRuby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:40

Oke, ik vloek ook wel eens op m'n paarden maar dit slaat echt alles -O-
Idioot figuur! Zoals Wendelina al zei, verbannen uit de paardensport is wel het minste wat ze kunnen doen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 02:32

Ben ik nou de enige die zich gewoon NIET kan voorstellen dat iemand dit doet?
En dan bedoel ik niet zozeer de hoge 'zieligheids-' of 'walgelijkheids'factor van een dergelijke actie,

maar wáarom in hemelsnaam, zou welk eender (prof.)ruiter dan ook, 1 van zijn beste sportpaarden doodschieten? Dan loop je alleen financieel al toch een heel groot verlies op?! En wat te denken van je ruitercarriere?

En stél dat het waar is....... dan zou z.s.m. sectie op het lichaam van het paard verricht moeten worden om meer duidelijkheid te krijgen. Maar dat kadaver is waarschijnlijk al lang 'weggemoffeld' of vernietigd.
Blijft over als enig potentieel bewijs: getuigenverklaringen. Maar ook getuigen kunnen enorm onder druk worden gezet. En dan de DA, die het paard na de beschieting uit z'n lijden heeft verlost volgens het verhaal....... als die er was, zou die dan bereidt zijn de waarheid te vertellen?

:=
Ik weet het nog net zo net niet.

swikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 03:32

Dit meen je toch niet?!? Een professionele ruiter? >;) Ik kan me zoiets gewoon niet voorstellen :?
Verhalen die van mond op mond gaan, veranderen, dat ben ik met vorige berichten eens. Hij is uiteindelijk ingeslapen maar het bericht zegt "doodgeschoten". Dat is feitelijk dus al niet waar..................