Blog: Acht fases van het paardrijden. In welke fase zit jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog: Acht fases van het paardrijden. In welke fase zit jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 16:43

http://paardenlifestyle.com/

Voor buitenstaanders is de paardensport soms maar een merkwaardige sport. Het kost ontzettend veel tijd, geld en gaat vaak gepaard met tegenslagen waar we geen invloed op hebben, zoals blessures van het paard. Toch willen we onze sport voor geen goud opgeven. Hoe komt dat? Waarom worden wij zo gelukkig van de paardensport?

Tegenwoordig wordt er steeds vaker onderzoek gedaan naar geluk. Wat is nu geluk en hoe kun je er voor zorgen dat je je gelukkiger voelt? Het is al lang duidelijk dat geld niet tot het ultieme geluk leidt. Althans, vanaf een bepaalde inkomensgrens maakt het voor ons geluksniveau niet meer uit of je nog veel meer of iets minder verdient.

Wat wél een bewezen geluksfactor is, is flow. Flow is een mentale toestand waarin je volledig opgaat in datgene wat je aan het doen bent en laat de paardensport daar nu uitermate geschikt voor te zijn. Ruiters zeggen wel eens als ze gaan paardrijden: “even mijn hoofd leegmaken.” En dat is ook vaak het geval. Je kunt even de alledaagse perikelen vergeten en helemaal opgaan in de samenwerking met je paard.

De 7 kenmerken van flow
Maar wat is die flow dan precies? Uit een onderzoek waarin 8000 interviews zijn afgenomen met sporters en mensen uit het bedrijfsleven zijn zeven kenmerken van flow naar voren gekomen.

De eerste kenmerk is volledige focus. Als je in een flow zit tijdens het paardrijden, ben je helemaal geconcentreerd bezig met de handelingen die je moet verrichten. Een tweede kenmerk is dat je een gevoel van extase hebt; alsof je buiten de realiteit staat. De alledaagse perikelen zijn er even op dat moment niet. Ten derde is het zo dat je veel helderheid hebt over de hulpen die je moet uitvoeren en het doel waar je mee bezig bent en, ten vierde, heb je er vertrouwen in dat je die hulpen ook goed kunt uitvoeren. Je beschikt over voldoende rijvaardigheden, maar tegelijkertijd is het uitdagend voor je.

Een vijfde kenmerk van flow is dat je een gevoel van sereniteit over je hebt. Je hebt een innerlijke rust over jezelf. Een zesde kenmerk is dat je volledig het gevoel van tijd uit het oog verliest. Je gaat helemaal op in het moment en het lijkt wel alsof de tijd voorbij vliegt. Tenslotte zit je in een flow tijdens het paardrijden als je de activiteit ook daadwerkelijk plezier vindt of er voldoening uit haalt.

Lees hier verder.

Verwante blogs
[VN] Blog:Wie is bij jou de zwakste schakel? Je paard of jijzelf?
[VN] Blog:Hoe perfectionisme je manier van rijden kan belemmeren
[VN] Blog: Hoe hoog leg jij de lat voor jezelf en je paard?
[VN] Blog: Heb jij een ‘fixed’ mindset of een ‘groei’ mindset?

Lynnepinny

Re: Blog: Acht fases van het paardrijden. In welke fase zit jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:49

Hmm, klinkt interessant.
Maar met mijn 1 uurtje per week paardrijden bij de manege zou ik het echt niet weten. Laatst had ik overigens wel iets vergelijkbaars. Ik zat op een vrij snel, heet paardje die het liefst op haar hardst de bak rond wilde racen. Tóch heb ik haar onder controle gehouden. Ik betrapte mezelf er wel op dat ik constant met controle en rust bezig was waardoor alles om me heen een soort van verdween. Dunno.. :+

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:53

Laatst een stukje in de 'flow' gezeten. Keurig gecontroleerd galopje, alleen, buiten, zat letterlijk te huilen zo goed voelde het. Alsof je 1 was en alles om je heem vergeten was.

Verder interessant stuk. Ik ben het er wel mee eens :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:07

Ik heb niks met dit zweverige gedoe en herken ook geen kenmerken van de 'flow', Ik ga gewoon elke dag naar mijn paard maar heb geen gelukzalig gevoel als ik rij, misschien is het een te normaal onderdeel van mijn leven geworden na 38 jaar?

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:38

Het komt allemaal uit de wetenschap dus volgens mij niet zo zweverig :) Ik heb overigens ook niet altijd een gelukzalig gevoel, maar soms wel een gevoel alsof je alles om je heen vergeet en dat je hoofd dan helemaal leeg is. Ikzelf denk altijd heel veel (zodra ik wakker word gaat de motor draaien), dus ik vind dat het heel erg prettig als ik in zo'n "flow" zit én je rijdt dan beter omdat je meer vanuit je gevoel rijdt en een goede focus hebt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:41

Probleem met alles om je heen vergeten en doen alsof je alleen op de wereld bent is al een probleem als je met meerderen in een bak rijdt en uit moet kijken wat anderen doen, en bakregels in de gaten moet houden.

Ik bereik alle fases als ik alleen ben. Als ik met anderen rijdt soms nieteens fase 1.

limagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:55

Ik rijd zelf pas zo'n 1,5 jaar, maar merk wel dat ik soms zo geconcentreerd aan het rijden ben dat ik niets meer hoor of zie van wat er om me heen gebeurt :+

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:02

Interessant! Ik heb als allerergste dat ik de tijd vergeet als ik met paarden bezig ben :+

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:06

Ik herken wel stukken uit de tekst ik kan echt wel zo lekker rijden dat ik de tijd compleet vergeet en alleen maar door wil gaan omdat we zo lekker aan het werk zijn samen en daarna heb dat ik na het rijden nog echt met een grote glimlach en heel veel trots voor mijn paardje omdat het zo lekker ging.
dan waren we samen echt bezig in de goede flow blijkbaar.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:55

Leuk artikel en ook de aanverwante artikelen. Ik bevind me vooralsnog vooral in de spanning, de lessen dat het goed gaat zijn spaarzaam maar zijn er gelukkig wel en dan is het fantastisch te merken dat ik vooruit ga. Maar soms als het mis gaat en ik even bang ben vraag ik me weleens af waar ik in godsnaam aan begonnen ben. Antwoord: de uitdaging; iets nieuws gaan doen en dan je grenzen verleggen.
Zeker raakt mijn hoofd helemaal leeg door het paardrijden en dat is ook genieten en gezond.
Hopelijk binnenkort een eigen paard en dan op naar die flow....

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:51

Ik herken het wel. Alleen dan op een totaal andere manier want ik hobbel gewoon lekker buiten met mijn paardje rond
dus ben helemaal niet bezig met of ik alle hulpen kan uitvoeren.
maar ik ontspan, heb plezier en denk inderdaad even aan niks anders dan hoe lekker we samen aan het rijden zijn.
Denk dat dat voor mij het Flow gevoel is.

en tuurlijk is het extra leuk als je merkt hoe goed we op elkaar afgestemd zijn en ze bij de minste hulpen of geluidjes weet wat ik van haar verwacht

vind het in het artikel alleen wel een beetje lijken alsof je alleen die "flow" kan bereiken als je goed kan rijden en veel van jezelf vraagt...
lijkt mij dat als je er plezier in hebt en lekker ontspant en geniet je ook zo'n "flow" moment kan ervaren...

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:04

Ik heb inderdaad een tijdje terug die laatste fase bereikt, ik was alleen op buitenrit en zat in een flinke galop. Het was lekker weer, de zon scheen en de omgeving was super mooi. Toen was ik echt super gelukkig, echt een heerlijk gevoel! <3 Helaas ging het na die rit steeds minder met het buitenrijden en werden hij en ik steeds angstiger dus nu hebben we buiten al een tijdje niet eens fase 1 bereikt, al denk ik dat dat eerdaags wel weer gaat komen.

Met het rijden in de bak heb ik tijdens een goede training ook de laatste fase wel eens bereikt, maar dat is toch anders dan buiten. Heb ook heel vaak dat ik zo geconcentreerd bezig ben dat ik met les mijn instructrice gewoon niet hoor. Heb al een aantal keer gehad dat ze me stond te roepen zonder dat ik het hoorde :')

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:18

Ik herken dit zeker! Maar niet als ik les heb, dan moet ik uiteraard blijven opletten. Ik vergeet dan wel de tijd en ben geconcentreerd bezig, maar heb geen gevoel van sereniteit over me.
Als ik helemaal alleen ben én paardlief werkt ook nog eens wel mee dan is dat een fantastisch gevoel en dat wordt precies beschreven door die punten!