Dressuurproeven te zwaar voor paarden, zegt Olympisch ruiter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Dressuurproeven te zwaar voor paarden, zegt Olympisch ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 14:29

* http://www.horseandhound.co.uk / http://www.bokt.nl

Geven sommige FEI dressuurproeven onnodige slijtage aan de paardenbenen? Dat was de vraag die Richard Davison stelde. Hij vroeg zich af of de Grand Prix Special en de jonge paarden proeven voor de zesjarigen niet teveel druk zetten op de ledematen.

Een nieuwe, kortere Olympische Grand Prix Special proef werd gemaakt voor Londen 2012, waar ook Richard aan meedeed in de individuele proef op zijn paard Hiscox Artemis. Maar sinds die tijd heeft de FEI weer de oude proef ingesteld, van welke Richard geloofd dat er teveel herhalingen inzitten van zware onderdelen, zoals de uitgestrekte draf en passage en de overgangen die daarbij horen.

Ook is hij bezorgd om het feit dat in de proeven voor de zesjarige paarden bij de World Breeding Championships for Young Horses nu vliegende galopswissels zijn verplicht. "Om een goede vliegende wissel te kunnen rijden in een proef, zul je thuis al moeten beginnen met het oefenen van changementen wanneer de paarden pas vijf jaar oud zijn." zegt Richard. "Paarden die worden getraind door ervaren ruiters zullen minder risico lopen. Maar binnen de sport in zijn algemeenheid moet je wel nadenken over de impact op de weke delen, die het te vaak herhalen van zware oefeningen met zich mee brengen. Deze oefeningen worden misschien gereden door ruiters en trainers van verschillende niveau's of op verschillende soorten bodems. Waarom gebruiken we in de dressuur niet meer coëfficiënten en sparen we de paarden?"

Coëfficiënten zijn punten die dubbel mee tellen in de dressuurproef en worden gegeven om meer nadruk te geven aan bepaalde oefeningen. Wayne Channon, algemeen secretaris van de International Dressage Riders' Club (IDRC) geeft toe dat de proef voor zesjarigen "te veel, te vroeg vraagt". Hij zegt: "Is het concept achter de jonge paarden wedstrijden om toekomstige Grand Prix paarden te produceren - of gaan we voor flitsende beelden en veel expressie op een jonge leeftijd? Om een Grand Prix paard te vormen moet je veel langzamer gaan."

Trond Asmyr, directeur van de dressuurafdeling van FEI, heeft laten weten dat er geen plannen zijn om de huidige Grand Prix Special proeven aan te passen.

Hopke89

Re: Dressuurproeven te zwaar voor paarden, zegt Olympisch ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:36

Kan ik me helemaal in vinden.
Van mij mag de FEI echt wel eens naar aanpassing van de proeven kijken ook al zijn die plannen er niet. Lijkt me niet onverstandig om ze eens goed te beoordelen in hoeverre het veel van het paard vraagt.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:55

zeker eens. als ik zie wat ze al moeten lopen, moet je zo ongeveer ze met 1 al laten beginnen :')

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:57

Tsja en dat te bedenken dat ze wanneer ze zo'n proef neerzetten ze nog niet eens volledig volgroeit zijn.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:59

wat recreatieruiters met gebrek aan materiaal, kennis en kunde met hun paarden doen, lijkt me vele malen belastender voor paarden dan wat professionals zo nu en dan in een ring van het paard vragen.
Pro's vragen die dingen gemiddeld gezien pas als het paard door 'krachtsport' over de nodige spierkracht en lenigheid beschikt en een vliegende wissel heeft veel minder met kracht dan met coördinatie te maken. Bij een pro hoeft de ruiter het niet meer te oefenen, want die kan het al, dus als het paard het vlot oppakt, is het helemaal geen kwestie van 'over and over again'. Dat is het alleen als de ruiter nog moet leren de juiste hulpen te geven en een oefening daarom vaak fout gaat.

dan heb ik het overigens over de gp-proeven. Die jonge paarden-competities heb ik geen ervaring mee en kan ik daarom niks zinnigs ver zeggen

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:09

Ben ik het mee eens. Ik vind dat men een beetje is doorgeschoten in het paarden 'mooi' laten lopen...

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:23

Die internationale jonge paarden proeven heb ik ook altijd enorm zwaar gevonden. Om daar mee mee te kunnen moet je vroeg en hard beginnen trainen. Het geldt niet voor allemaal, maar een heel aantal jonge paarden die aan de kop rijden in Verden bij de zes jarigen, moeten hun dressuurcarriere vroegtijdig stoppen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:42

Worden er ook eens een paar wakker, nu de rest nog.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:10

FloortjeM schreef:
wat recreatieruiters met gebrek aan materiaal, kennis en kunde met hun paarden doen, lijkt me vele malen belastender voor paarden dan wat professionals zo nu en dan in een ring van het paard vragen.
Pro's vragen die dingen gemiddeld gezien pas als het paard door 'krachtsport' over de nodige spierkracht en lenigheid beschikt en een vliegende wissel heeft veel minder met kracht dan met coördinatie te maken. Bij een pro hoeft de ruiter het niet meer te oefenen, want die kan het al, dus als het paard het vlot oppakt, is het helemaal geen kwestie van 'over and over again'. Dat is het alleen als de ruiter nog moet leren de juiste hulpen te geven en een oefening daarom vaak fout gaat.

dan heb ik het overigens over de gp-proeven. Die jonge paarden-competities heb ik geen ervaring mee en kan ik daarom niks zinnigs ver zeggen

Dus als ik jou zo hoor, dan oefent zo'n GP ruiter 2-3 keer de vliegende galopwissel en dan kent het paard hem? Dat denk jij echt? Dat dat niet keer op keer weer geöefent en verfijnt wordt? En daar win je dan een wedstrijd mee? Dacht het toch niet... -O-

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:24

Molfre schreef:
FloortjeM schreef:

Dus als ik jou zo hoor, dan oefent zo'n GP ruiter 2-3 keer de vliegende galopwissel en dan kent het paard hem? Dat denk jij echt? Dat dat niet keer op keer weer geöefent en verfijnt wordt? En daar win je dan een wedstrijd mee? Dacht het toch niet... -O-

Waarschijnlijk is het idee achter de opmerking dat de ruiter zelf de juiste hulp in ieder geval niet meer hoeft te leren waardoor het nog langer zou duren. Maar ook profs oefenen door om verfijning aan te brengen. Dus het word alsnog redelijk vaak herhaald.

Wat ik me dan wel weer afvraag.. wanneer ben je nou prof?

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:47

ik begrijp niet zo goed wat voor jou de reden is om het meteen zo persoonlijk te spelen, Moifre, maar ik sta al een aantal jaren met mijn neus op een heel aantal paarden die door echte profs naar die gp worden gereden en mijn eigen paard heeft dat pad ook gelopen. Dus ja, dat denk ik. Die paarden werken misschien 3x 10 minuten of een kwartiertje op een dag en dat vier of vijf dagen per week. Die paarden worden vooral scherp aan de hulpen gezet, op kracht gewerkt en strak in hun coördinatie. Als de ruiter dan iets vraagt (want die weet waneer het paard genoeg kracht en coördinatie heeft om een oefening aan te kunnen), dan is het paard sterk en gehoorzaam genoeg om te doen wat er gevraagd wordt. Een oefening wordt niet beter door m steeds weer opnieuw te doen, maar door de randvoorwaarden te verbeteren.

mijn paard scoort zevens en achten op haar wisselseries, maar als ik een enkel wisseltje wil rijden, gaat-ie de helft van de keren in tweeën ;-) Wie moet er dan oefenen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:29

FloortjeM ik denk ook wel dat je gelijk hebt dat het voor deel van de recreatie geldt dat dat belastender is dan de profs en hoeveel zorg die eraan besteden en hoeveel vaardigheid die hebben... maar naar wie kijken die recreatieruiters? Denk dat de profs (en dus ook de FEI etc.) ook moeten rekening houden met het feit dat ze een voorbeeldfunctie hebben. Dat dus best mag worden aangegeven dat het wel rustiger kan en met meer oog voor het paard zeker in de jonge paarden competities etc.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:54

Sowieso, prof of niet...je zit wel op een jong paard die nog vol in ontwikkeling is en in de groei. Dus alleen al daarom mag er in proeven meer rekening gehouden worden met wat ze in bepaalde groei en ontwikkelingsstadia aankunnen. Nog niet eens meegeteld dat recreanten zogezegd misschien vaker en langer bepaalde oefeningen daadwerkelijk trainen.

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:10

Goed punt, ik moet zeggen dat ik die wedstrijden voor jonge paarde maar dubbel vind. Aan de ene kant mooie gelegenheid om talent te spotten aan de andere kant ook een hele belasting voor een nog niet helemaal door ontwikkeld paard. En over de verschillen in trainen, tja, het is altijd de vraag wat er achter gesloten deuren gebeurd... Voor de oudere paarden volg ik het ook wel, maar lijkt het mij minder impact hebben dan voor een jong paard. Hopen dat er verandering komt.

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:13

Ik kan me hier helemaal in vinden, het citaat in mijn profiel zal dit beamen:

'Dressuur is geen doel op zich. Daar waar dressuur het doel is, gaat heel veel mis ten koste van het paard. Hij moet op driejarige leeftijd in de sport lopen en als hij zeven is moet hij al met een been in de Grand Prix staan. En dan verbazen eigenaren zich dat een paard niet gezond oud wordt. Het zijn echter de eigenaren zelf die de paarden in de neerwaartse spiraal brengen. Ze overbelasten het paard fysiek waardoor het uiteindelijk ook psychisch ten gronde gaat. Als je de dieren als knechten behandelt in plaats van als de edele dieren die ze zijn, dan worden ze niet oud' ~ Egon von Neindorff

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:15

ik kan het alleen maar met floortjeM eens zijn! dressuur maakt een paard niet kapot, de klunzen die denken te kunnen rijden maaken paarden kapot.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:18

alex66 schreef:
ik kan het alleen maar met floortjeM eens zijn! dressuur maakt een paard niet kapot, de klunzen die denken te kunnen rijden maaken paarden kapot.

het maakt toch niet uit hoe fantastisch je kan rijden, de wissels zijn belastend voor een niet volgroeid paard. en ja, die zal ook geoefend moeten worden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:23

alex66 schreef:

Daar sluit ik mij bij aan.....
GP zal best zwaar zijn, maar de paarden die dat lopen zijn allemaal behoorlijk op leeftijd!

De meesten nemen pas afscheid van de wedstrijdsport als ze 18/19 jaar zijn
, gaan met pensioen rond de 24 en worden daarna nog rond de 30!
Dus of ze er nu zoveel van lijden, ik denk van niet ;)

Zegt wat over de geestelijke en fysieke fitheid van die paarden,
dat bereik je mi alleen maar door kundige training en goed management.

Dus ik snap niet zo zeer waar dit vandaan komt......de praktijkvoorbeelden zeggen anders.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 02:00

Proeven zijn zwaar, maar de goede dressuurpaarden van tegenwoordig doen de meeste oefeningen met gemak, daarvoor worden ze gefokt en uitgekozen, zoals changementen, die doen ze ook als ze los lopen, ik denk dat de trainingen thuis zwaar zijn, elke dag een uur trainen, dat is zwaar voor jonge paarden. Denk dat er mentaal meer 'kapot' gaan dan lichamelijk.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:45

Iemand die dressuurmatig goed rijdt, maakt het paard alleen maar sterker en kan blessures voorkomen.
Het is dus van paardenbelang dat je een instructeur hebt die begrijpt wat dressuuroefeningen met je paard doen en daar een verantwoorde opbouw in aanbrengt, rekening houdend met de leeftijd van je paard.
Ik denk dat op dat gebied nog heel veel te winnen valt.

Ik maak zelden (ken alleen mijn eigen instructrice) instructies mee waarbij wordt uitgelegd wat er fysiek met je paard gebeurd. Als je dat begrijpt, snap je ook waarom sommige oefeningen nog niet lukken. Het heeft te maken met onvoldoende kennis van het bewegingsapparaat van het paard.

Gevolg blessures en bezoeken van osteopaten. 9 van de 10 x had dit niet nodig geweest als met bovenstaande rekening was gehouden.

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:59

silmitan schreef:
Iemand die dressuurmatig goed rijdt, maakt het paard alleen maar sterker en kan blessures voorkomen.
Het is dus van paardenbelang dat je een instructeur hebt die begrijpt wat dressuuroefeningen met je paard doen en daar een verantwoorde opbouw in aanbrengt, rekening houdend met de leeftijd van je paard.
Ik denk dat op dat gebied nog heel veel te winnen valt.

Ik maak zelden (ken alleen mijn eigen instructrice) instructies mee waarbij wordt uitgelegd wat er fysiek met je paard gebeurd. Als je dat begrijpt, snap je ook waarom sommige oefeningen nog niet lukken. Het heeft te maken met onvoldoende kennis van het bewegingsapparaat van het paard.

Gevolg blessures en bezoeken van osteopaten. 9 van de 10 x had dit niet nodig geweest als met bovenstaande rekening was gehouden.

Hier sluit ik me bij aan.
Mijn eigen instructrice stipt dit wel altijd aan, waardoor ik dit nog niet nodig heb gehad en ook hoop dit niet nodig te hebben.. Maar ook zij zegt, veel instructeurs krijgen ook niet meer de opleiding die zij heeft gehad.(Ze hoort bij de 'oude garde')