Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
FloortjeM schreef:wat recreatieruiters met gebrek aan materiaal, kennis en kunde met hun paarden doen, lijkt me vele malen belastender voor paarden dan wat professionals zo nu en dan in een ring van het paard vragen.
Pro's vragen die dingen gemiddeld gezien pas als het paard door 'krachtsport' over de nodige spierkracht en lenigheid beschikt en een vliegende wissel heeft veel minder met kracht dan met coördinatie te maken. Bij een pro hoeft de ruiter het niet meer te oefenen, want die kan het al, dus als het paard het vlot oppakt, is het helemaal geen kwestie van 'over and over again'. Dat is het alleen als de ruiter nog moet leren de juiste hulpen te geven en een oefening daarom vaak fout gaat.
dan heb ik het overigens over de gp-proeven. Die jonge paarden-competities heb ik geen ervaring mee en kan ik daarom niks zinnigs ver zeggen
Molfre schreef:FloortjeM schreef:wat recreatieruiters met gebrek aan materiaal, kennis en kunde met hun paarden doen, lijkt me vele malen belastender voor paarden dan wat professionals zo nu en dan in een ring van het paard vragen.
Pro's vragen die dingen gemiddeld gezien pas als het paard door 'krachtsport' over de nodige spierkracht en lenigheid beschikt en een vliegende wissel heeft veel minder met kracht dan met coördinatie te maken. Bij een pro hoeft de ruiter het niet meer te oefenen, want die kan het al, dus als het paard het vlot oppakt, is het helemaal geen kwestie van 'over and over again'. Dat is het alleen als de ruiter nog moet leren de juiste hulpen te geven en een oefening daarom vaak fout gaat.
dan heb ik het overigens over de gp-proeven. Die jonge paarden-competities heb ik geen ervaring mee en kan ik daarom niks zinnigs ver zeggen
Dus als ik jou zo hoor, dan oefent zo'n GP ruiter 2-3 keer de vliegende galopwissel en dan kent het paard hem? Dat denk jij echt? Dat dat niet keer op keer weer geöefent en verfijnt wordt? En daar win je dan een wedstrijd mee? Dacht het toch niet...
Wie moet er dan oefenen? alex66 schreef:ik kan het alleen maar met floortjeM eens zijn! dressuur maakt een paard niet kapot, de klunzen die denken te kunnen rijden maaken paarden kapot.
alex66 schreef:ik kan het alleen maar met floortjeM eens zijn! dressuur maakt een paard niet kapot, de klunzen die denken te kunnen rijden maaken paarden kapot.

silmitan schreef:Iemand die dressuurmatig goed rijdt, maakt het paard alleen maar sterker en kan blessures voorkomen.
Het is dus van paardenbelang dat je een instructeur hebt die begrijpt wat dressuuroefeningen met je paard doen en daar een verantwoorde opbouw in aanbrengt, rekening houdend met de leeftijd van je paard.
Ik denk dat op dat gebied nog heel veel te winnen valt.
Ik maak zelden (ken alleen mijn eigen instructrice) instructies mee waarbij wordt uitgelegd wat er fysiek met je paard gebeurd. Als je dat begrijpt, snap je ook waarom sommige oefeningen nog niet lukken. Het heeft te maken met onvoldoende kennis van het bewegingsapparaat van het paard.
Gevolg blessures en bezoeken van osteopaten. 9 van de 10 x had dit niet nodig geweest als met bovenstaande rekening was gehouden.