Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:21


Hopke89

Berichten: 1399
Geregistreerd: 18-04-12
Woonplaats: Friesland

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:49

Oh genieten zulke foto's.

amyz

Berichten: 6916
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 01:16

Die van mij laten allebei door niks hun beauty sleep verstoren... Gingen zelfs op show lekker languit snurken in hun box, temidden van alle herrie :+
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-BPVZX4BA.jpg
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 2523_n.jpg

Los daarvan herken ik ook geen symptomen, maar wel ontzettend interessant, nooit bij stil gestaan dat dit bij paarden natuurlijk ook kan voorkomen!

Mijn hengst houdt de wacht over ''zijn'' twee merries, heb hem daar laatst op betrapt toen ik op stal aan het oppassen was. Heel lief, toen mijn merrie opstond draaide hij zich om en ging staan suffen. Aan het stro in zn staart en manen te zien doet hij ook rustig zn dutjes. Die van mij gebruiken overigens hun mest niet als kussen gelukkig :')

puttertje

Berichten: 879
Geregistreerd: 21-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 01:23

Afbeelding
1 januari 2014 net na 12 uur Muziek ,Lampje en maar :z :z :z :z :z :z :z :z :z :z :z :z

Muiron net 9 maanden oud

Hopke89

Berichten: 1399
Geregistreerd: 18-04-12
Woonplaats: Friesland

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 04:04

Mijn paard slaapt beter dan dat ik slaap. Lig weer wakker.

19marjo90

Berichten: 964
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 08:28

Mijn paard slaapt meerdere malen, in ieder geval overdag. Hij ligt dan echt languit. Er is al vaak door stalgenoten gedacht dat hij dood was... Hij blijft vaak ook zo liggen tot je naast hem staat. Dan tilt hij zijn hoofd op en begint ontzettend zielig te kreunen en te steunen :D
'S avonds heb ik hem al lange tijd niet kunnen betrappen liggend in de stal. Wel is het zo dat als ik bij hem in de stal sta, hij per se met zijn hoofd tegen mij aan wil dutten (staand) en dan hoor je aan zijn ademhaling dat hij steeds verder weg zakt.
Wanneer de overgang is van 'snachts op stal naar 24/7 op de wei dan merk ik wel dat hij slaaptekort heeft. Dan is hij een weekje chagrijnig en maakt foutjes.

Time2Tri

Berichten: 6141
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 09:09

Britta31 schreef:
Die van mij 31 jaar slaapt staand.Soms een half uur tot 3 kwartier.Ook na het rijden slaapt ze wel
Een half uur(ik kijk door het raampje van de stal).Dus kleine slaapjes over de hele dag.Ze hoeft
Toch niet te liggen? Ze rolt wel veel ,liefs in de modder.


Voor de REM slaap moet een paard echt toch wel gaan liggen , al is het maar 20 minuten .
Een paard kan geloof ik 2 of 3 weken zonder REM slaap .

Bij een paard met slaap tekort zie je dan ook scenario waar het paard staat te dommelen,
hoofd /hals steeds verder zakt ...het paard in de REM slaap komt , de spieren zich ontspannen.
Dan komt het moment dat hij door z,n benen zakt ...en schrikt dan weer wakker .
Mijn oudje van 24 heeft dat ook af en toe .

Voorbeeldje :

http://www.youtube.com/watch?v=67jc3fV26TY

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 09:14

Hier had ik voor m'n nieuwe poown speciaal een schuilstal opgestrooit. Doe ik anders nooit, maar vooruit ik denk dan kan ze daar in slapen omdat ze hiervoor niet 24/7 buiten stond. Ze is wat kleiner dan mijn merrie, dus ik heb de opening zo ingericht dat alleen de kleine die stal in kan. Ideaal zou je zeggen.

Nou mevrouw heeft er een keer een drol neergelegd, maar ze heeft wel elke dag het zand tot aan haar oren. Die slaapt dus lekker buiten. Ook goed. :+

En mijn grote merrie tijdens een siësta (vanaf 1.12) Meenemen kon ik die dag wel vergeten, ze gaf niet thuis. :Y)


mikaatje

Berichten: 91
Geregistreerd: 23-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 09:53

DPTomboy schreef:
Mijn paardje had denk ik een slaaptekort.
ogen vielen dicht en zijn benen hielden hem niet meer en zakte dan op de grond.
De rest van de paarden lag wel allemaal genoeg en hij was gek op rollen.
Wist niet wat ik er aan kan doen, nu doet hij het nog steeds wel maar in mindere mate.
Dus mocht er iemand tips hebben, graag!


Mijn paard had hetzelfde. Ben hem toen glucosamine gaan voeren en sindsdien was het probleem opgelost omdat die 's nachts weer iedere nacht ging liggen. Buiten rolde die voor de glucosamine wel heel veel maar ging 's nachts toch niet liggen. Had ook altijd overal schaafwondjes van het vallen.

EstherMe

Berichten: 2207
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:11

savieralover schreef:
das best interessant! heb mijn paard liggend nog nooit betrapt maar kan het de dag daarna wel altijd zien aan mestvlekken en stro in zijn staart ^^


Die van mij speelt ook varkentje dus ik gok dat ze wel slapen :D

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:14

mikaatje schreef:
DPTomboy schreef:
Mijn paardje had denk ik een slaaptekort.
ogen vielen dicht en zijn benen hielden hem niet meer en zakte dan op de grond.
De rest van de paarden lag wel allemaal genoeg en hij was gek op rollen.
Wist niet wat ik er aan kan doen, nu doet hij het nog steeds wel maar in mindere mate.
Dus mocht er iemand tips hebben, graag!


Mijn paard had hetzelfde. Ben hem toen glucosamine gaan voeren en sindsdien was het probleem opgelost omdat die 's nachts weer iedere nacht ging liggen. Buiten rolde die voor de glucosamine wel heel veel maar ging 's nachts toch niet liggen. Had ook altijd overal schaafwondjes van het vallen.


Wat apart!
Ik zal eens kijken of ik hem dat mag gaan geven. Dat geef je toch bij artrose normaal gesproken??

Ditano, dat filmpje is wel precies hoe het gaat ja!

Time2Tri

Berichten: 6141
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:39


mikaatje

Berichten: 91
Geregistreerd: 23-05-06

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:17


Hopke89

Berichten: 1399
Geregistreerd: 18-04-12
Woonplaats: Friesland

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:07

Kan het ook kwaad een paard wakker te maken?
Ik heb dat wel eens gedaan toen ik paard voor eigenaar klaar moest zetten zodat deze mee naar les kon. Goh die moest ver weg komen. Koppie kwam echt zo wat half slapend omhoog uiteindelijk van: huh wat, ikkuh? Eigenlijk wou ze verder slapen maarja dat kon op dat moment even niet dus met een kreun en steun kwam ze toen wel overeind maar vond t wel sneu. Lag ze zo lekker te slapen...

Vitaquilla
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-11-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:03

Een waker? Hier liggen ze regelmatig met z'n alle tegelijk in coma! Ben soms al wel een half uur op stal voordat er ook maar 1 is die door heb dat ik er ben!

Mijn veulen had wel slaap problemen! Door z'n extreem lange benen kon hij niet zelf opstaan en durfde hij niet te gaan liggen.. Maar dat is na 3 weken beter geworden en had hij de controle over zijn benen gevonden.. Best raar om een veulen zwalkend op z'n benen te zien slapen.

Jankeke
Berichten: 351
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:15

Belmera schreef:
Die van mij mocht afgelopen zomer 24/7 op de wei. Dit bleek geen succes. Ze nam daar dr rust niet om te gaan liggen..
dus voortaan staat ze gewoon weer inde nacht op stal.


Bij mijn ruin ging dat precies hetzelfde. Ik zag hem zelden of nooit liggen. Nu gaat hij 's nachts op stal en ligt hij wel getuige de poepvlekken tot aan zijn oren en stro in de manen en staart. Ook is hij nu veel actiever en levendiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:49

Hopke89 schreef:
Als er geen wachter staat dan voelen ze zich veilig.



Hmm. Dan voelen die van mij zoch dus veilig. We hebben er ook 3 geiten bij maar effe serieus daar heb je niks aan als wachter toch.

Siepie
Berichten: 5671
Geregistreerd: 28-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:51

Elke morgen kom ik Lola zo tegen als ik haar naar buiten doe:
Afbeelding

Dus die slaapt ook wel liggend gok ik :+

Britta31

Berichten: 13175
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:54

Ik heb ook geitjes maar de paniek van geitjes slaat over op de pony.Ze zijn toch een beetje kuddegenoten.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:56

geerke schreef:
wat hebben jullie allemaal viespeuken!Die van mij liggen nooit in hun poep.Helemaal niet met hun hoofd...dat slaapt toch niet lekker?

Dat is een lekker warm kussen hoor :)

1 doe dat bij mij ook altijd.
De rest gelukkig niet.

Hopke89

Berichten: 1399
Geregistreerd: 18-04-12
Woonplaats: Friesland

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:04

Wij hebben thuis 2 geiten en ze zijn heel alert op de omgeving. Ontgaat ze gewoon niks. Heb er tijdelijk een fjord bij gehad en die maakte dankbaar gebruik van hun hulp want de geiten riepen wel als er brok aan kwam en tot die tijd kon hij prima gras eten.

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 03:28

Wauw eindelijk een topic over het slaapprobleem bij paarden _/-\o_ zoveel paarden kamper ermee en door zo weinig eigenaren en DA's wordt er gezocht naar een oplossing.. :(

Ik zit, sinds ik 2jaar geleden mijn arabische merrie (van inmiddels bijna 19) heb gekocht, tot over mijn hoofd in de vraagtekens van haar slaapprobleem. Ze is behoorlijk getraumatiseerd door een eerdere verwaarlozing. Het is tijden goed gegaan, maar nu helaas weer een aantal maanden bergafwaarts. Na altijd alleen maar inzakken, zagen we haar gister op de camera voor het eerst volledig op de grond vallen en langzamerhand zakt de moed echt in me schoenen..
Ben al meerder malen weggewimpeld bij DA's, de osteo is een heel eind gekomen en sinds kort met de hulp van een natuurgeneeskundige zijn we weer een stap vooruit gegaan, maar nog vrijwel niks kwa slapen.. Ze kamt met meerder psychologische en lichamelijke problemen, welke waarschijnlijk allemaal met elkaar in verbinding staan. Opzich gaat alles nu wel de goede kant op, behalve dus het slapen.. vandaar dat ik nu tot half 4 snachts wakker ben en haar op de camera aan het controleren ben..

Mist schreef:
Ik merkte dat mijn paard zo'n 2.5 a 3 wkn kon zonder echt te gaan liggen, je kon er dan ook de klok op gelijk zetten dat er na 2.5-3wkn iets zou gebeuren ;( dat kan per paard natuurlijk verschillen.

Ik wens je heel veel sterkte om er achter te komen wat dit is, want het is slopend, voor je paard, maar ook voor jou... mocht je willen filosoferen staat mijn pb box open, maar misschien kun je net als ik ook Joe een mailtje sturen, hij staat er open voor (althans toen wel) en wil je waarschijnlijk graag helpen.

even een toevoeging; om er achter te komen of er werkelijk geen lichamelijke klachten zijn als bv pijn kun je overwegen in samenspraak met je da om het paard een paar weken op pijnstillers te zetten en dan te kijken of hij/zij wel gaat liggen elke nacht. Cameras zijn dan erg handig maar niet iedereen heeft die optie. Dubbelzijdig plakband is ook een goede indicatie.

het is zo moeilijk! mijn paard had ook pijn, op zijn minst een zeurende pijn die zich 1x per 2 weken uitte in gaskoliek....maar ze rolde wel...


Mist, sta jij er wellicht voor open wanneer ik jou morgen een pb stuur met de gedetaileerde versie van mijn merrie haar situatie? Ik weet eerlijk gezegd niet meer waar ik nog verder moet zoeken en het is voor het eerst dat ik iemand dezelfde erkenning voor dit probleem hoor geven.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:41

geen probleem hoor ! pb me maar! maar wellicht is het ook een aanrader om de laatste 6-7 pagina's van het maagzweren topic op medisch door te lezen, Blijkbaar staan slaapproblemen vaker in verband met maagzweren aangezien daar ook 3 andere mensen zitten wiens paarden niet meer liggend wilde slapen.

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:30

Zou het niet interessant zijn om ipv pb er hier over te praten? Misschien kan het voor anderen ook interessant zijn...

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 00:15

Ja klopt, maar ik weet inmiddels dat het kleinste detail mee kan wegen aan een slaapprobleem waardoor ik al op 3 a4tjes zit om het exacte verloop van afgelopen 2 jaar met mijn merrie te beschrijven. Dat wordt denk ik iets te veel van het goede om hier te plaatsen.

Ik zit momenteel met een miljoen vraagtekens en theorieën, waardoor ik het ook niet zo 1,2,3 kan samenvatten. Wellicht kom ik met het uitschrijven ervan, nu wel op een duidelijker vertelbaar verhaal, waardoor ik makkelijker hier kan uitleggen. Zodra ik het korter kan verwoorden, breng ik jullie hier natuurlijk op de hoogte. Dit is nog een veel te onbekend probleem, dus hoe meer informatie en situaties erover bekend worden hoe beter!