Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19882
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:24

Leuk toch, die schimmels hé ! :D :D

FromNorway

Berichten: 746
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Tussen de buren

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:25

Die van mij liggen soms zo diep te slapen dat ik al meerdere malen in paniek ben opgebeld om te melden dat alle paarden dood in de wei lagen :')

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:26

wat hebben jullie allemaal viespeuken!Die van mij liggen nooit in hun poep.Helemaal niet met hun hoofd...dat slaapt toch niet lekker?

MirandaMalik

Berichten: 9903
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:28

Pandora2 schreef:
Leuk toch, die schimmels hé ! :D :D

Ik doe gewoon net alsof ie bont is. O:)
FromNorway schreef:
Die van mij liggen soms zo diep te slapen dat ik al meerdere malen in paniek ben opgebeld om te melden dat alle paarden dood in de wei lagen :')


Haha, ze waren al met de defibrillator bezig? :P

Pandora2
Berichten: 19882
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:28

Geen idee Geerke, nog nooit geprobeerd :') :') Maar ik denk als paard zijnde, heeft het wel iets...aangezien er redelijk wat melding van gemaakt wordt, en dan vooral de schimmels vinden het geweldig blijkbaar ! Warm en zacht misschien ? :D

MirandaMalik

Berichten: 9903
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:29

geerke schreef:
wat hebben jullie allemaal viespeuken!Die van mij liggen nooit in hun poep.Helemaal niet met hun hoofd...dat slaapt toch niet lekker?

Juist wel, zo'n lekkere warme drol als kussentje. :j

abbycootje

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-10-08
Woonplaats: Christchurch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:30

apart heb t die vann mij inderdaad wel eens zien weg doezelen..
Maar het lijkt me niet dat hij een tekort aan slaap heeft, hij slaapt sochtends rond 10/11 uur altijd liggend.
Eind van de middag heb ik hem ook wel eens zien liggen maar volgens mij is dat niet echt om een vaste tijd.
en snachts ligt hij ook (te zien aan hoeveelheid stro in zn staart zit)

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:30

Afbeelding

Zo tref ik die van mij regelmatig aan. <3
Foto is gemaakt vanuit mijn slaapkamerraam *\o/* ,ik hoef niemand uit te leggen hoe ik me het laplazerus schrok de 1ste x dat ik ze zo aantrof..... :Y)
Maar ze slapen hier dus wel goed :)

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:35

dit is iets wat heel erg onderschat wordt (en waar ik als ik dat opperde op bokt al diverse malen voor afgeschoten ben! want nee...het paard had zeker narcolepsie, wat iets heel anders is; een neurologisch probleem)

Een van mijn paarden kreeg chronisch slaaptekort door maagzweren- dat heeft even geduurd voordat ik daar achter was dat het daarvan kwam, met als gevolg dat ze uiteindelijk gewoon neerstortte, uiteindelijk soms op stal, waarbij ze dan vaak vastlag ( merrie van 1.84cm- na 2 keer heb ik een hijsbalk in de stal laten monteren)

2 jaar geleden rond deze tijd hadden we -10 een week lang en toen stond ze in het zonnetje smiddags, viel in slaap en gelijk in remslaap ( ik heb camera's overal die via interenet te bekijken zijn) mijn moeder belde op naar mijn werk maar ik had het al gezien en ben naar huis geraced, door 20 minuten op die ondergrond + het ijs wat er nog lag had ze nog een temp van 36graden, Heb voor de 2e keer een kraan moeten laten komen om haar omhoog te hijsen ;( was er inmiddels expert in, en geloof me, je eigen paard omhoog hijsen...gaat door merg en been, en met de hijsbalk was ik er inmiddels expert in geworden.

DA had haar eigenlijk al afgeschreven als "oud paard- kan niet in de benen komen" maar ik WIST dat dat niet het probleem was(mede ook door de koliek aanvallen die ze om de week had- spoot zelf ook buscopan want ik had DA rekeningen van 500euro per maand), uiteindelijk via Abler omeprazol besteld en na 1 week ging ze weer ZELF liggen om te slapen _/-\o_ in het begin veel te lang omdat ze compleet uitgeput was waardoor het soms lang duurde voordat ze op kon staan omdat haar ene kant letterlijk "in slaap was" net alsof je zelf te lang op je knieen zit en je been in slaap valt. Na een maand....en nu 2 jaar later geen problemen meer met slapen of opstaan, totaal niet! *\o/* en (klop af) sindsdien ook geen koliek meer!

Behalve het niet "durven" slapen omdat er niemand over waakt zijn er ook paarden die door lichamelijke ongemakken niet durven te gaan liggen; artrose, maagklachten, de lijst is lang...
Ik ben er samen met Joe Bertone uitgekomen, een amerikaanse DA die ik had benaderd ivm haar slaapprobleem, hij doet al 20 jaar onderzoek hierna; http://www.thehorse.com/articles/28927/ ... eprivation

DPTomboyJarig

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:39

Goh mijn paard is toch echt altijd smerig maar had we degelijk een slaaptekort, hij rolt alleen erg graag. nu valt het minder op dat hij 'valt' maar nog steeds wel eens dat ik aan zijn voorbenen kan zien dat hij er weer door is gezakt (voorkant vies), wel minder vaak en niet als ik er bij ben.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:42

DPTomboy schreef:
Goh mijn paard is toch echt altijd smerig maar had we degelijk een slaaptekort, hij rolt alleen erg graag. nu valt het minder op dat hij 'valt' maar nog steeds wel eens dat ik aan zijn voorbenen kan zien dat hij er weer door is gezakt (voorkant vies), wel minder vaak en niet als ik er bij ben.


een van de signalen is wondjes op de voorkoten van de voorbenen, die ontstaan door wegzakken en weer corrigeren, en dus net niet vallen, heb hier foto\s en fimpjes van, vreselijk

DPTomboyJarig

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:48

Mist schreef:
DPTomboy schreef:
Goh mijn paard is toch echt altijd smerig maar had we degelijk een slaaptekort, hij rolt alleen erg graag. nu valt het minder op dat hij 'valt' maar nog steeds wel eens dat ik aan zijn voorbenen kan zien dat hij er weer door is gezakt (voorkant vies), wel minder vaak en niet als ik er bij ben.


een van de signalen is wondjes op de voorkoten van de voorbenen, die ontstaan door wegzakken en weer corrigeren, en dus net niet vallen, heb hier foto\s en fimpjes van, vreselijk


klopt, heeft mijn paard zo nu en dan.
Afgelopen zomer eigenlijk aldoor..

Maar wat ik kan doen om het te stoppen..
mogelijkheid tot liggen, soortgenoten, maar helaas wel de leider van de kudde en die taak neemt hij heel serieus.

savieralover

Berichten: 1701
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:50

das best interessant! heb mijn paard liggend nog nooit betrapt maar kan het de dag daarna wel altijd zien aan mestvlekken en stro in zijn staart ^^

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:01

Maar wat ik kan doen om het te stoppen..
mogelijkheid tot liggen, soortgenoten, maar helaas wel de leider van de kudde en die taak neemt hij heel serieus
.[/quote]

Dat is een moeilijk traject, die van mij is ook de onbetwiste leider, maar daar had het in haar geval niets mee te maken.

Van Joe (Bertone) heb ik zelfs bv verhalen gehoord dat een paard dit kreeg van hoogspanningsmasten in de buurt (na verhuizing geen problemen meer) Je kunt niets anders doen dan uitsluiten; Ik heb zelfs haar stal bijna 2x zo groot gemaakt, wit geschilderd....ik wist het ook niet meer !

- genoeg (droge) ruimte om te slapen ?
- kunnen ze andere paarden zien vanuit de stal waar ze in (moeten) slapen
- geen ruzie met de buurman/vrouw?
- lichamelijke ongemakken uitgesloten ? rolt het paard in de wei/paddock; dus -> geen problemen met opstaan (die van mij rolde wel gewoon dus vandaar dat ik het commentaar van DA "niet kunnen opstaan" weggewuifd heb)
- stress door een drukke stal e.d.
- een ander paard die de leiding over wil nemen ?
- 100 duizende andere dingen!

Sjolvir

Berichten: 25313
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:05

Mist, gelukkig dat je uitgevonden hebt wat er met haar was.

Gooiske, moet heel veilig zijn bij jou, lekker met zijn 3en voor lello in de zandbak en maar snurken.

Geerke, volgens mijn fjord kan je alleen maar slapen met een poepkussentje.
Je moet je hoofd namelijk wel op iets zachts en warms leggen natuurlijk.


Wat ik ook heel leuk vond om te zien, dat mijn 2 paarden en het andere paard in hun wei en de paarden een weiland verder als ze echt gingen slapen, als het waren 1 groep vormden bij de afrastering
en dan pas gingen slapen.
Geloof wel dat Sjol het vaakst de wacht mocht houden

DPTomboyJarig

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:25

DPTomboy schreef:
Maar wat ik kan doen om het te stoppen..
mogelijkheid tot liggen, soortgenoten, maar helaas wel de leider van de kudde en die taak neemt hij heel serieus
.


Mist schreef:
Dat is een moeilijk traject, die van mij is ook de onbetwiste leider, maar daar had het in haar geval niets mee te maken.

Van Joe (Bertone) heb ik zelfs bv verhalen gehoord dat een paard dit kreeg van hoogspanningsmasten in de buurt (na verhuizing geen problemen meer) Je kunt niets anders doen dan uitsluiten; Ik heb zelfs haar stal bijna 2x zo groot gemaakt, wit geschilderd....ik wist het ook niet meer !

- genoeg (droge) ruimte om te slapen ?
- kunnen ze andere paarden zien vanuit de stal waar ze in (moeten) slapen
- geen ruzie met de buurman/vrouw?
- lichamelijke ongemakken uitgesloten ? rolt het paard in de wei/paddock; dus -> geen problemen met opstaan (die van mij rolde wel gewoon dus vandaar dat ik het commentaar van DA "niet kunnen opstaan" weggewuifd heb)
- stress door een drukke stal e.d.
- een ander paard die de leiding over wil nemen ?
- 100 duizende andere dingen!


Al die punten kan ik uitsluiten, alleen het feit dat hij 24/7 buiten met inloopstal (met stro) staat zou wat kunnen zijn. Maar als ik hem opsluit wordt hij alleen maar gestrest.
Paard rolt altijd na het rijden en overdag ook nog als hij zin heeft. Rolt om en staat soepel op. geen concurrentie van de andere paarden over de leiding, iedereen gaat voor hem opzij als hij een keer boos kijkt.. hij zou juist degene moeten zijn die het makkelijkst kan gaan slapen..
Het is nu wel minder dan eerst, dus ik was al heel blij, dan zal hij misschien toch wel eens slapen dacht ik..
Maar het blijft erg zoeken naar wat het probleem is!

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:31

Ik merkte dat mijn paard zo'n 2.5 a 3 wkn kon zonder echt te gaan liggen, je kon er dan ook de klok op gelijk zetten dat er na 2.5-3wkn iets zou gebeuren ;( dat kan per paard natuurlijk verschillen.

Ik wens je heel veel sterkte om er achter te komen wat dit is, want het is slopend, voor je paard, maar ook voor jou... mocht je willen filosoferen staat mijn pb box open, maar misschien kun je net als ik ook Joe een mailtje sturen, hij staat er open voor (althans toen wel) en wil je waarschijnlijk graag helpen.

even een toevoeging; om er achter te komen of er werkelijk geen lichamelijke klachten zijn als bv pijn kun je overwegen in samenspraak met je da om het paard een paar weken op pijnstillers te zetten en dan te kijken of hij/zij wel gaat liggen elke nacht. Cameras zijn dan erg handig maar niet iedereen heeft die optie. Dubbelzijdig plakband is ook een goede indicatie.

het is zo moeilijk! mijn paard had ook pijn, op zijn minst een zeurende pijn die zich 1x per 2 weken uitte in gaskoliek....maar ze rolde wel...

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:03

Mijn paard ligt nooit, kan wel goed rollen en opstaan.
Maar niemand heeft hem ooit liggend zien slapen en hij is nu 21.
Hij dondert ook wel eens om, met als gevolg wondjes op de voorkoten en soms een buts op zijn hoofd. Hij valt gewoon voorover. Hij is gelukkig nooit daardoor vast komen te liggen ofzo.
Ik ben vooral benieuwd of er wat aan te doen is.
Hij is wel leider van de kudde op dit moment maar toen hij dat niet was lag hij ook niet. Maak me er wel eens een beetje zorgen over maar als ik met hem bezig ben is hij wel altijd wakker en alert.
Ben vooral benieuwd wat voor consequenties het voor hem heeft, op het omvallen na dan...

pepelien
Berichten: 257
Geregistreerd: 09-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:08

Paard slaapt goed alleen kampt haar baas met een ernstig slaapprobleem!
Wat doe je hieraan?

Hopke89

Berichten: 1399
Geregistreerd: 18-04-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:10

Mijn paard is toen hij uit de opfok kwam wel even wat van slag geweest qua eten en hij was ook wat uit zijn doen qua gedrag maar, kreeg al wel snel te horen dat meneer 's avonds bij laatste keer om de hoek kijken op stal heerlijk languit in het stro lag te pitten. In het begin kwam het hoofdje wel omhoog maar later bleef hij heerlijk voor dood liggen. Ik was toen zooo blij met dat bericht.
De mijne is een heuse slaapkop, dat was hij als veulen al..
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:19

Afbeelding

De wacht houden? Moet dan dan? :')
De linker ligt vaak helemaal languit. Ligt veel meer dan de rechtse. Maar die ligt snachts in haar stal wel.. de rechtse staat inderdaad weleens te dommelen overdag.

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:20

Wauw wat toevallig! Mijn merrie staat sinds kort alleen in een gebouw omdat haar buurvrouw verplaatst is. Dat vind ze op zich niet erg aangezien ze niet echt van andere paarden houdt. Maar sinds deze week vind ik dat ze wel erg rustig is bij het poetsen terwijl ze normaal een stresskip is. Of het komt door 'slaaptekort' of omdat ik de laatste tijd lekker lang en lekker poets en kriebel... Hoe dan ook, de 16e komen er nieuwe buren :)

KimD

Berichten: 20477
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:30

Ook hier slapen ze met drie tegelijk languit. Inderdaad ook al meerdere malen in paniek opgebeld dat er echt iets mis was met de paarden. := Maar ze ebben dan ook geen 'wachter', is dat dan een teken dat ze zich zo veilig voelen dat ze dat niet nodig hebben of?

Sjolvir

Berichten: 25313
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:33

KimD schreef:
Ook hier slapen ze met drie tegelijk languit. Inderdaad ook al meerdere malen in paniek opgebeld dat er echt iets mis was met de paarden. := Maar ze ebben dan ook geen 'wachter', is dat dan een teken dat ze zich zo veilig voelen dat ze dat niet nodig hebben of?


Of het zijn gewoon enorme luiwammessen :D Die zich niet nodeloos van hun broodnodige slaap laten beroven.

Hopke89

Berichten: 1399
Geregistreerd: 18-04-12
Woonplaats: Friesland

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:35

Als er geen wachter staat dan voelen ze zich veilig.