Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:31

Mijn bijrijdpaard staat heel vaak te slapen als ik dr poets/ opzadel, maar dat is gewoon omdat t een heel rustig beest is :D
Kheb dr al een aantal x zien liggen, en 's nachts ligt ze volgens mij ook.

trysteffy

Berichten: 3238
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:34

De mijne licht nooit op stal of in de paddock. Hij slaapt altijd staand.
We weten niet waarom misschien een ongelukje in stal gebeurd in zijn veulen tijd?
Hij is bij de vorige eigenaar eigenlijk altijd 24/7 buiten geweest.
Als ik hem in de bak doe gaat ie gelijk rollen vorig jaar was het iets warmer en het zonnetje scheen warm en dan ging ie wel lekker in de bak liggen en even slapen.
Op het land ligt ie altijd.

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:36

Die luipaarden bij mij die liggen vaak zat me met zijn drieën aan te kijken.
Afbeelding
Pablo ligt nagenoeg iedere morgen om 6 uur gestrekt te slapen buiten. En De vos doet dat binnen aan het vlas in haar oren te zien :+

lail

Berichten: 241
Geregistreerd: 05-11-08
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:07

Pelryo schreef:
kunnen paarden ook teveel slapen?

mijn pony's liggen beiden languit zodra de zon schijnt. 's ochtends moet ik ze roepen voor hun ochtendhooi, meestal hebben ze dan niet door dat ik er ben.
Ze liggen vaak in diepe slaap zonder wachter.



Dat vraag ik me ook af. Mijn merrie slaapt echt belachelijk veel, 's ochtends voor het voeren slaapt ze, na het voeren gaat ze slapen, na het middagvoer gaan ze slapen en na het rijden. Als ze aan haar stal staat om gepoetst te worden of tijdens het afzadelen dommelt ze ook altijd weg. Verder ziet ze er prima uit en is ze altijd opgewekt (als ze niet slaapt dan).

_Cher

Berichten: 1123
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:44

lail schreef:
Pelryo schreef:
kunnen paarden ook teveel slapen?

mijn pony's liggen beiden languit zodra de zon schijnt. 's ochtends moet ik ze roepen voor hun ochtendhooi, meestal hebben ze dan niet door dat ik er ben.
Ze liggen vaak in diepe slaap zonder wachter.



Dat vraag ik me ook af. Mijn merrie slaapt echt belachelijk veel, 's ochtends voor het voeren slaapt ze, na het voeren gaat ze slapen, na het middagvoer gaan ze slapen en na het rijden. Als ze aan haar stal staat om gepoetst te worden of tijdens het afzadelen dommelt ze ook altijd weg. Verder ziet ze er prima uit en is ze altijd opgewekt (als ze niet slaapt dan).


Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar, mijn merrie slaapt ook super veel. Zodra ze op stal staat en het voer op heeft ligt ze al te slapen, ze is ook erg flegmatiek. Buiten slaapt ze eigenlijk weinig, alleen als ze op stal staat.

Mondy

Berichten: 11878
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:48

Hmm zijn al die mestvlekken op mn few spot toch nog ergens goed voor :D

Sjolvir

Berichten: 25297
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:56

Da's wel gezellig zo'n slapend trio!

Hier hebben we ook een wachter, meestal is dat Sjol, maar die ligt zelf ook gewoon, alleen de betrap ik zelden. (maar vlekken leveren het bewijs en in de zomer ligt ze nog wel eens als je haar in de verte ziet, maar als ze je auto heeft gehoord niet meer).

Grote luiwammes, als je voor zeg... 9 uur hem wilt hebben, vind je hem in de zomer altijd zo.
Afbeelding

Aangezien Sjol in de winter het vlas en de poep aan haar oren heeft zitten, vertrouw ik erop dat die ook liggend slaapt en Toobs heeft vaak ook van alles in zijn haar hangen en slaap kreukeltjes in zijn vel.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:58

Hier had ik echt nog nooit echt over nagedacht. Mijn paard is gelukkig een echte slaapkop. Die ligt echt zo vaak gestrekt. Helemaal als het ook nog lekker zonnig is... :+ ze staat zich 's ochtends ook altijd heerlijk uit te rekken op alle mogelijke manieren.

joafan2003
Berichten: 422
Geregistreerd: 03-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:04

Mijn hengstje zuchtte en ging liggen toen ik aankwam-had de hele nacht gewaakt over zijn net gecastreerde weidemaatje! Zo leuk om te zien hoe ze voor elkaar zorgen!

Die bonte van mij zit altijd helemaal tot aan zijn oren toe onder de mestvlekken.

Nu ik erover nadenk heb ik een aantal dagen geen vlas in mijn Shetjes manen gezien, even in de gaten houden of die wel slaapt- is welk alert en actief.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:23

Mijn pony's slapen naar mijn weten ook prima. :) Heb een merrie met veulen die ik dikwijls samen slapend in de stal aantref. Veulens slapen natuurlijk veel meer, dus die kon eerder overdag ook wel even een dutje doen in het weiland.

Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:53

toen mijn paard nog bij een boer in pension stond, kreeg degene die 's morgens vroeg kwam melken altijd de schrik van haar leven. Ze dacht in het begin altijd dat ie dood lag, hij lag dan helemaal op z'n zij in de wei met gestrekte benen. Ze rende er dan heen en hij gaf pas sjoege als ze in z'n oor stond te gillen :+ :D

Ik ben zelf ook wel eens op de rem gegaan met de auto als ik hem vanaf de snelweg zo zag liggen, auto aan de kant, alarmlichten aan en door de greppel, over de omheining om te kijken of ie het nog deed..... mafkees

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:00

Mijn paardje had denk ik een slaaptekort.
ogen vielen dicht en zijn benen hielden hem niet meer en zakte dan op de grond.
De rest van de paarden lag wel allemaal genoeg en hij was gek op rollen.
Wist niet wat ik er aan kan doen, nu doet hij het nog steeds wel maar in mindere mate.
Dus mocht er iemand tips hebben, graag!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:10

Mijn paard tref ik regelmatig liggend aan als ik s ochtends heel vroeg kom. Ook zie ik in het land veel rol en ligplekken en ze is constant smerig van de modder. Geen reden voor paniek denk ik zo hihi!
Op dit moment staat ze helaas alleen, maar daar heeft ze lak aan want ze ligt nog steeds.

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:14

het is idd wel iets wat soms wordt onderschat volgens mij. Ik merkte toen we net waren verhuisd dat ze nooit lag, en dat zat mij niet lekker. Ik wilde haar toen buiten houden het liefst zo lang mogelijk, maar uiteindelijk toch binnen gezet omdat ze nooit lag, en dat zat mij niet lekker. Binnen slaapt ze gelukkig wel lekker languit en als ze chill is en het rustig weer is ook in de paddock. Mara dan moet er idd wel eentje bij zijn om te waken.

Fijne ondergrond, maatje om te waken en rust in het koppie creeeren. Mijn paard lag niet omdat ze niet voldoende op haar plek was in de paddock. Dat is nu wel anders. Of nou ja, anders, er zijn periodes dat ze ook niet happy is buiten (zo bv even van 'slag' rond oudjaar) en dan ligt ze ook niet.

marylleke
Berichten: 1
Geregistreerd: 11-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:38

Mijn paard slaapt altijd goed maar ik heb zelf last van slaaptekort :P

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:50

Bij mijn schimmel is het heel makkelijk te controleren en die slaapt elke nacht plat.
Mijn vorige paarden sliepen ook veel op stal. Hadden niet echt vaste tijden. Sowieso liggen er bij ons op stal vaak paarden en in de paddocks ook. Als het zonnetje schijnt ligt meer dan de helft op de grond

_Nancy

Berichten: 14106
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:52

Ik hoorde laatste van stalgenootje dat die van mij toen languit lag te slapen en die van haar 'de wacht' hield zeg maar.
Dus volgens mij slaapt die van mij wel goed zat haha :+


Ik zie ook altijd dat ze ligt, aangezien ik haar iedere dag borstel en zij iedere dag aan 1 kant tot haar hoofd toe vies is :+

Sabinaa__

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Deventer

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:43

Ook hier ligt er altijd 1 te snurken en onder het vlas! Hij sliep keer heel vast, lipje bewoog en zn benen haha vast een droom! Ik moest hem wakker schudden :')

CaVaLaPhoto

Berichten: 1618
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Heythuysen

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:07

Die van mij liggen ook vaak genoeg op de grond. Zeker de jongste. Maakt niet uit waar, maar als ik s'ochtends het houtvezel uit zijn vacht borstel en naar de wei breng is hij nog schoon. Maar als ze weer van de wei uit naar stal gaan, dan is meneer weer een en al modder.
Maar werd mij ook verteld door zijn fokkers dat hij erg graag ligt, heb alleen nog nooit een moment gehad dat ik er bij kon zitten.
De Shet van middelbare leeftijd heb ik nog niet heel lang, maar ik betrap hem de laatste tijd er op dat hij toch wel vaker houtvezel op zijn rug heeft liggen dan alleen aan zijn beentjes :P
Dus denk dat het met die van mij ook wel goed zit wat de REM-slaap betreft.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:09

marylleke schreef:
Mijn paard slaapt altijd goed maar ik heb zelf last van slaaptekort :P



dat komt door je paard.... :+

XxLMMxX
Berichten: 3128
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:11

Ik hoor regelmatig van stalgenoten dat ze mn pony slapend aantreffen in der boks.
Van de zomer heb ik der ook wel een aantal keer languit op het land zien liggen.
Ik denk dus dat het wel goed zit met haar.
Ik tref de andere paarden uit haar groepje trouwens ook weleens slapend op het land, minder dan haar, maar ik zie ze wel.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:14

Aan de mestvlekken van de mijne te zien elke ochtend zal ie wel slaap genoeg hebben :=

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:16

Hier ook 3 goeie slapers ! :D Vlas van oortjes tot staartje en slaapkreukeltjes in hun velletje !
De oudste durft ook nog wel eens een middagdutje doen op de wei...lekker languit...maar enkel bij goed weer uiteraard {:}

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:17

Mijn paard heeft elke dag een nieuwe drol op zijn gezicht dus slapen doet ie wel! :')
Afbeelding
Ik zie ze ook vaak liggen als ik 's avonds laat in de stal kom en struikel soms over ze in het donker. :+
Maar nu de paddock natter is en hij liever binnen rolt lag hij laatst wel vast in de stal.

Belmera

Berichten: 280
Geregistreerd: 27-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:20

Die van mij mocht afgelopen zomer 24/7 op de wei. Dit bleek geen succes. Ze nam daar dr rust niet om te gaan liggen..
Ook dr plas doet ze liever op stal.
dus voortaan staat ze gewoon weer inde nacht op stal.