Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:13

Ik ben er zeker nieuwsgierig naar, maar ik heb er nooit actie op ondernomen omdat ik me verder geen zorgen maak. In de zin van: hij eet goed, oogt gezond, is alert, komt nog altijd goed overeind etc.
De 'noodzaak' is er nog niet zo geweest als bij jou Mist

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:20

DPTomboy schreef:
Natuurlijk wil ik erachter komen, ben dan ook al aan het kijken wat ik hem kan geven.
Zou maag compositum werken als het een maagzweer zou zijn?


nee, weggegooid geld, enige dat werkt voor maagzweren is omeprazol. Heb je het topic op medisch over maagzweren al eens gelezen ?

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:24

Ik heb een deel gelezen.
Dan toch maar eens overwegen omeprazol uit amerika te halen...

Geef je dat nu nog standaard als onderhoudsdosis of na een kuur klaar?
en hoe lang raad jij aan het als kuur te geven? 4 weken of 6 weken?

Mariska88

Berichten: 813
Geregistreerd: 30-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:28

Mijn pony is net een haan..

Als donker word gaat hij slapen (liggen) en zodra de zon opkomt hoor ik hem al hinneken..

Maar hij wil ook nog wel eens in de bak languit liggen,, heerlijk gezicht :o

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 23:03

Misschien een gekke gedachte hoor, maar als je nu weet dat je paard echt niet slaapt ( verdere lichamelijke dingen zijn uitgesloten) en daar dus problemen van ondervind zou er dan niet met de DA te overleggen zijn om zo'n paard 1 keer in een bepaalde tijd ''verplicht'' te laten slapen of zou zoiets niet werken?
Hier gelukkig geen problemen, maar kan me wel voorstellen dat zo'n paard op een gegeven moment uitgeput raakt.

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 23:29

Als een paard al jaaaren een slaapprobleem heeft kan het heel goed zijn dat hij verder voor jou zelf normaal oogt en op zich in theorie ook gezond is (eet goed, drinkt goed, plast/mest goed, goede vacht en goede energie).
Je gaat dan pas verschil zien zodra je paard ineens wél weer goed slaapt, je krijgt er een compleet ander paard voor terug. Wellicht zelfs een paard wat je nog nooit gekend hebt als je hem nooit zonder slaapprobleem hebt gehad.

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 08:07

Vind het wel interessant iets. Het is wel iets waar ik mij mee bezig hou bij mijn paard, of ze wel liggend slaapt. Jammer dat het toch nog zo'n issue is bij veel paarden, en er zo weinig over bekend is. Immers zie je het mogelijk niet, omdat je maar een klein deel van een dag bij je paard bent.

Mijn paard slaapt opzich wel, maar ze is niet makkelijk vanwege snel gestresst zijn. Ze is erg gevoelig in haar kop. We hebben het ook wel eens over maagzweren gehad, maar verde rheeft ze daar geen symptomen van (in zoverre dat die te herkennen zijn bij een paard). Ik heb haar nog nooit laten testen op maagzweren, maar stiekem zou het mij niet verbazen als ze het zou hebben vanwege haar stress. Al heeft ze altijd wel onbeperkt ruwvoer gehad.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:47

Het topic is al wat ouder en ik heb niks toe te voegen kwa oplossingen maar heb juist hulp nodig!

Ik ben al langere tijd bezig met mijn paard ik weet niet wat er aan de hand is.
Maar nu kwam ik dit topic tegen, ik wist niet dat paarden een slaaptekort konden hebben. Zal dit het probleem zijn???

Mijn paard is 10 jaar en al 5 jaar in mijn bezit.
Toen ik hem net had zat hij vol met energie, maar nu hij is zoooooo moe.
Hij lijkt soms wel compleet van de wereld, een soort trance...als ik hem uit de wei haal dan duurt het ook niet lang of hij staat op rust en gaat slapen/suffen, soms zelfs met zijn hoofd helemaal omlaag. En als hij dan na 20 min weer wakker word dan rekt hij zich ook uit en staat hij te gapen. Ook onderweg naar de stal is hij sloom en reageerd bijna niet op mij, het lijkt wel of het hem allemaal zoveel moeite kost.
Tijdens het rijden is het een dieseltje maar eenmaal op gang dan loopt hij prima. Heb al verschillende onderzoeken gedaan en DA kan niks vinden ook ontworm ik hem regelmatig.
Hij staat nu 24/7 buiten in een wei met 7 andere ruinen, bij een vrij drukke weg en in het bos, hier staat hij nu z'n 4 maanden. In de winter komt hij wel op stal.
Maar in de zomermaanden lekker buiten, maar nu vraag ik mij af of hij dat dus wel zo prettig vind omdat hij waarschijnlijk niet kan slapen.
Ik zie hem ook altijd staan suffen als ik kom, heb hem nog nooit zien liggen ook niet op de andere stallen, waar hij ook zomers 24/7 buiten staat en swinters binnen.

Wat kan ik doen? Hoe weet ik of dit het probleem is? Moet ik van stal wisselen zodat hij altijd snachts binnen staat?

Please help ik ben radeloos!

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:32

Het eerste wat in mij opkomt:
Hoe lang is hij al zo of merkte je dat hij 'achteruit' ging?
Wil hij wel liggen als hij op stal staat (al dan niet slapend?)
Waar staat hij in de rangorde, laten de andere paarden hem met rust?
Heeft hij ergens pijn in zijn lijf waardoor hij letterlijk niet goed in zijn vel zit? (Fysio/Osteopaat gezien?)

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 00:03

Nickas schreef:
Het eerste wat in mij opkomt:
Hoe lang is hij al zo of merkte je dat hij 'achteruit' ging?
Wil hij wel liggen als hij op stal staat (al dan niet slapend?)
Waar staat hij in de rangorde, laten de andere paarden hem met rust?
Heeft hij ergens pijn in zijn lijf waardoor hij letterlijk niet goed in zijn vel zit? (Fysio/Osteopaat gezien?)



Hoi

Tnx voor je reactie!
Ik denk dat het z'n 4 jaar geleden ongeveer is begonnen, toen ik hem net had ( dat is 5 jaar geleden ) was hij topfit. Maar geleidelijk is het zo gekomen.
Dus ik denk sinds hij 24/7 buiten staat. ( ik weet niet of hij dat gewend is bij zijn vorige eigenaar). Ik heb hem nooit zien liggen op stal maar ik ben d'r dan ook niet de hele dag, hij staat in pension en daar word er gevoerd en binnen buiten gezet alleen swinters dan. Hij is ook eigenlijk als ik er nu overna denk heel schoon altijd, nooit vieze plekken ofzo, op stal wel eens stro in zijn staart.
Hij staat laag in rangorde het is echt een doetje wat dat betreft, en de groep is niet echt 1.... Ze zijn eigenlijk allemaal ieder voor zich, ik heb niet het idee dat er onrust is in de groep maar tis ook geen hechte club. Hij is ook gecheckt door een osteo en hij was goed soepel in zijn lijf en had een enkel werveltje vast maar niks schokkend, hij rolt wel in de wei.
Pijn geloof ik niet dat hij dat heeft ik ben altijd heel bewust bezig met mijn paard en check hem regelmatig op alles ik ben soms zelfs te bezorgd over hem ik wil gewoon dat hij het fijn heeft en dan ven ik ook blij. Maar dit vind ik zo lastig en vervelend voor hem, want ik weet niet wat te doen en wat het is

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 00:27

Op de wei is lastiger te controleren of hij regelmatig ligt..maar dat is wel een belangrijk ding om eerst te weten.
Misschien toch een keer zo lang mogelijk in de gaten houden (op wacht), vaak gaan ze ook pas liggen als smiddags het zonnetje doorkomt bijv.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 00:31

kun je hem niet een tijdje snachts binnen zetten?Dan zie je snel genoeg of hij opknapt.Ik denk dat het heel goed mogelijk is dat hij geen echte slaap(rem) genoeg krijgt.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:35

Ik rij op de taxi en kom regelmatig voorbij gereden overdag, maar zie hem nooit liggen, wel staand suffen.
De enige tijd dat ik niet kan cotroleren is snachts. En dan mag ik er ook niet bij omdat het bos dan " gesloten is ".
Ook de stal is in de winter " gesloten " we hebben geen hooi en stro ter beschikking in de winter, maar ik kan het misschien overleggen met de staleigenaar en het gooien op dat ie ziek is en een paar nachten binnen moet?
Evt. Camera ophangen en kijken wat ie doet, hij staat dan wel alleen weet niet of hij dan zowiezo gaat liggen, maar is proberen waard.
Maar wat ik beschrijf zou dus kunnen dat hij niet genoeg rem-slaap heeft?
Hebben jullie dit wel eens meegemaakt?

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:49

Myne durft niet te liggen in de modder bang dat die vies is geen idee veder of hij lig of niet hij oogt goed net als de ijslander. Ze rollen alleen als geen modder lig

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:49

Zelf heb ik het nooit meegemaakt, heb allemaal normaal slapende paarden.
Maar of het zin heeft hem uit de kudde te halen en in zijn eentje op stal te zetten betwijfel ik, dan is hij vast heel onrustig.
En je weet dan nog steeds niet of hij op de wei gewoon slaapt, dat zou toch het handigst zijn om te weten.
Kun je niet een kleiner stuk afzetten en daar een camera plaatsen?
Het kan bijv. ook zijn dat je paard gevoelig is voor het gras en last heeft van (lichte) spier-of hoefbevangenheid , dan kunnen ze ook traag worden zonder dat je duidelijk wat aan ze ziet.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:49

Elias7 schreef:
Ik rij op de taxi en kom regelmatig voorbij gereden overdag, maar zie hem nooit liggen, wel staand suffen.
De enige tijd dat ik niet kan cotroleren is snachts. En dan mag ik er ook niet bij omdat het bos dan " gesloten is ".
Ook de stal is in de winter " gesloten " we hebben geen hooi en stro ter beschikking in de winter, maar ik kan het misschien overleggen met de staleigenaar en het gooien op dat ie ziek is en een paar nachten binnen moet?
Evt. Camera ophangen en kijken wat ie doet, hij staat dan wel alleen weet niet of hij dan zowiezo gaat liggen, maar is proberen waard.
Maar wat ik beschrijf zou dus kunnen dat hij niet genoeg rem-slaap heeft?
Hebben jullie dit wel eens meegemaakt?



ik heb het zelf nooit meegemaakt,die van mij staan snachts op stal en zie op de camera dat ze lekker liggen te slapen af en toe.

Mijn vriendin had haar paarden,geloof toen vijf stuks,een keer in een groot weiland gezet.Na een week vond ze het oudste paard zich niet lekker gedragen.Keek erg moe was sloom.Ze heeft hem toen weer teruggezet bij een inloop stal samen met zijn maatje,een pony.Daar knapte hij binnen een paar dagen weer op.
Hij durfde dus in die kudde niet echt te gaan slapen,en op de kleinere wei met schuilstal wel.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:18

MirandaFuego schreef:
Zelf heb ik het nooit meegemaakt, heb allemaal normaal slapende paarden.
Maar of het zin heeft hem uit de kudde te halen en in zijn eentje op stal te zetten betwijfel ik, dan is hij vast heel onrustig.
En je weet dan nog steeds niet of hij op de wei gewoon slaapt, dat zou toch het handigst zijn om te weten.
Kun je niet een kleiner stuk afzetten en daar een camera plaatsen?
Het kan bijv. ook zijn dat je paard gevoelig is voor het gras en last heeft van (lichte) spier-of hoefbevangenheid , dan kunnen ze ook traag worden zonder dat je duidelijk wat aan ze ziet.


Lichte spier of hoefbevangenheid heb ik ook aan gedacht en heb bij hem regelmatig de graskorf om omdat ik hem op gewicht wil houden en iid bang hiervoor ben, maar hij is niet enorm dik al vind ik dat zelf.
Weide afzetten ziet mijn stalbaas niet zitten

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:23

geerke schreef:
Elias7 schreef:
Ik rij op de taxi en kom regelmatig voorbij gereden overdag, maar zie hem nooit liggen, wel staand suffen.
De enige tijd dat ik niet kan cotroleren is snachts. En dan mag ik er ook niet bij omdat het bos dan " gesloten is ".
Ook de stal is in de winter " gesloten " we hebben geen hooi en stro ter beschikking in de winter, maar ik kan het misschien overleggen met de staleigenaar en het gooien op dat ie ziek is en een paar nachten binnen moet?
Evt. Camera ophangen en kijken wat ie doet, hij staat dan wel alleen weet niet of hij dan zowiezo gaat liggen, maar is proberen waard.
Maar wat ik beschrijf zou dus kunnen dat hij niet genoeg rem-slaap heeft?
Hebben jullie dit wel eens meegemaakt?



ik heb het zelf nooit meegemaakt,die van mij staan snachts op stal en zie op de camera dat ze lekker liggen te slapen af en toe.

Mijn vriendin had haar paarden,geloof toen vijf stuks,een keer in een groot weiland gezet.Na een week vond ze het oudste paard zich niet lekker gedragen.Keek erg moe was sloom.Ze heeft hem toen weer teruggezet bij een inloop stal samen met zijn maatje,een pony.Daar knapte hij binnen een paar dagen weer op.
Hij durfde dus in die kudde niet echt te gaan slapen,en op de kleinere wei met schuilstal wel.



Aha dus het komt wel voor dat ze niet duven te liggen en daardoor slaaptekort krijgen en vreemd gedrag vertonen. Ik ben heel blij met je reactie, ik denk dat mijn paard dit ook heeft. Toch maar opzoek gaan naar plek waar hij snachts lekker binnen staat en zijn eigen plekje heeft en tot rust kan komen, ik hoop echt dat dit de oplossing is, vind het ze sneu voor hem dat ik niet kon vinden wat het was.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:11

Mijn paard kreeg slaaptekort door maagzweren (zie post pg 3) oorzaken kunnen divers zijn zoals medisch
- niet durven liggen omdat ze moeilijk opstaan (artrose e.d.)
- maagzweren dus
- andere buikklachten
of omgevingsfactoren;
- aggressief paard in de groep
- stress door onrustige stal o.i.d.
- in ruinen groepen komt het vaker voor blijkbaar

zie ; http://veterinarycalendar.dvm360.com/sl ... =canonical

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:14

Elias7 schreef:
MirandaFuego schreef:
Zelf heb ik het nooit meegemaakt, heb allemaal normaal slapende paarden.
Maar of het zin heeft hem uit de kudde te halen en in zijn eentje op stal te zetten betwijfel ik, dan is hij vast heel onrustig.
En je weet dan nog steeds niet of hij op de wei gewoon slaapt, dat zou toch het handigst zijn om te weten.
Kun je niet een kleiner stuk afzetten en daar een camera plaatsen?
Het kan bijv. ook zijn dat je paard gevoelig is voor het gras en last heeft van (lichte) spier-of hoefbevangenheid , dan kunnen ze ook traag worden zonder dat je duidelijk wat aan ze ziet.


Lichte spier of hoefbevangenheid heb ik ook aan gedacht en heb bij hem regelmatig de graskorf om omdat ik hem op gewicht wil houden en iid bang hiervoor ben, maar hij is niet enorm dik al vind ik dat zelf.
Weide afzetten ziet mijn stalbaas niet zitten


Ze hoeven niet persé dik te zijn om daar gevoelig voor te zijn.
Maar als ik jou was zou ik idd gewoon een plekje zoeken waar hij zich op zijn gemak voelt, dat is natuurlijk altijd belangrijk. :j

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:15

Interessant artikel.

Op stal is mijn paard heel relaxt en brengt een groot deel van de dag door met suffen en slapen.
Nu hij 24/7 op de wei staat weet ik niet. In het begin stond hij wel vaak te dutten, nu is hij meer van het volledig de tijd benutten aan eten. Doordat ik mijn been gebroken heb en hij een uur verderop staat, ben ik niet in de mogelijkheid om daarheen te gaan. Maar volgens mij rolt hij alleen maar.
Hij oogt verder gelukkig maar zou mij niks verbazen als hij hier wel slaap te kort krijgt.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:29

tell-tale signs zijn wondjes/schuurplekken aan de voorkant van de kogels. Als ze in slaap sukkelen proberen ze zich staande te houden (zoals de foto's in het artikel) en dan beschadigen ze zichzelf vaak.

Patriciadr

Berichten: 116
Geregistreerd: 17-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:31

Bij mijn paardjes is het verschillend. Vaak rond een uur of 10 gaan ze slapen, de ene staat meestal en de ander gaat liever liggen! :)

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:57

Die van mij wordt ook wel gezien dat hij bijna omvalt. Hij heeft ook harde plekken op zijn kogels op de voorbenen. Hij heeft het overal, op het land en op stal. Ook in een loopstal gehad.
Nu heeft elke stal wel zijn nadelen. Ik zou heel graag zelf een stal bouwen en zijn vriendjes uitkiezen, maar dat is nog onbereikbaar. (hij staat nu overigens wel op een pensionstal waar ik de indruk heb dat hij zich wel op zijn gemak voelt)
Ook heeft hij artrose in zijn voorknie en door zijn hoogte (1.86) en bouw (slank en pas in de zomer mooi op conditie, dus veel bot) ligt hij denk ik ook niet graag.
Ik denk niet dat hij een maagzweer heeft omdat hij bijna altijd zijn krachtvoer opeet en ook szomers 24/7 buiten op gras niet ligt te slapen.
Slaapt hij genoeg? Geen idee, ben bang van niet. Blijkbaar heeft hij er mee leren omgaan.
Heeft hij er last van? Ja, als hij valt natuurlijk wel. Maar de dierenarts erbij gehad, zelf ook niet de indruk dat hij echt tekort komt. Geen wallen onder de ogen en dergelijke....
Kon hij maar praten, dan had ik zijn ongemakken eerder ontdekt.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:41

Ik heb inmiddels de nogmaals DA gevraagd om advies en wat zij ervan denkt, wacht nog op antwoord.
Maar ben inmiddels ook op zoek gegaan naar een ander plekje voor hem waar hij het hele jaar door snachts binnen staat zodat hij een "eigen" plekje heeft en tot rust kan komen snachts. Ook ga ik me verdiepen in het maagzweer verhaal, kan geen kwaad toch om een supplement ertegen te geven?