Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Piekosjj

Berichten: 5486
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 00:45

Enorm interessant om te lezen dat paarden ook last van slaapproblemen kunnen hebben. Eigenlijk enorm logisch, maar toch denk je er niet snel aan. Ik zie vooral mijn ruin nooit liggen, maar hij is hartstikke happy en actief dus dit zal hij vast geregeld doen. Dan ben ik er meestal ook een groot deel vd dag niet, dus dan kan hij lekker slapen. Mijn merrie ligt in de zomer heel vaak in de zon een tukkie te doen, vooral sinds ze drie jaar geleden een exceemdeken heeft gekregen doet ze dit vaak. Ligt ze gerust een uur in de zon te dutten, de levensgenieter.

Lis_Ol

Berichten: 4471
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 00:50

ik zat het stuk gister te lezen, erg interessant!
ging er vandaag op letten, al weet ik dat mijn paard altijd liggend slaapt, toen ik vanmorgen aankwam zat het stro in zijn voor pluk en manen.
Maar toch merk ik na een drukke en inspannende dag dat hij ook wat sloom kan zijn, maar dat mag ook wel met 20 jaar :)

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:33

Nickas schreef:
Zou het niet interessant zijn om ipv pb er hier over te praten? Misschien kan het voor anderen ook interessant zijn...


ja inderdaad Nickas; maar je wil niet weten hoe vaak ik al afgeschoten ben in topics op "medisch" waarbij er wordt gesteld (vaak door een DA) dan hun paard narcolepsie heeft :') wat totaal andere symptomen heeft en niet vergelijkbaar is- en zelfs heel sporadisch voorkomt en erfelijk is
Zelfs mijn eigen DA kwam daarmee vanwege een gebrek aan kennis, ze gaf ook toe dat dit nooit behandeld werd tijdens de opleiding tot paarden DA.

Ik was daarom al heel blij met dit bericht op bokt (want als het op VN staat dan is het WAAR! paarden kunnen dus slaapproblemen hebben *\o/* )

Wil mijn pb aan Canisia hier wel gedeeltelijk neerzetten;

hey Canisia,

Ik herken mezelf heel erg in jouw verhaal, in die zin dat ik ook alles uit de kast heb getrokken om er achter te komen waar het slaapprobleem vandaan kwam. In mijn geval was ook onze beider soulmate M.ist op 14 mei 2011 overleden en sindsdien had ik geen zin meer om uit bed te komen en G.ardy geen zin meer om te slapen. G.ardy is als veulen met haar opgegroeid, ze is 27 jaar bij ons geweest.

Wellicht heb je mijn berichten teruggelezen en weet je dat het begon bij zandkoliek, en dat ze 18 uur gelegen heeft waarna ik de dakplaten van de stal heb gehaald en een kraan heb laten komen.
Door alle verwondingen heeft ze heel lang op pijnstillers ontstekingsremmers gestaan waarmee de ellende begonnen is achteraf gezien.
ik heb :
diverse heel uitgebreide bloedonderzoeken laten doen; niets!
- eierstokken en blaas laten scannen (zij is ook zo heftig hengstig)
- urine onderzoek
- artrose heeft ze al jaren maar rollen in de wei deed ze nog steeds, evenals sprintjes trekken, bokken e.d.
- ik heb haar stal 2x zo groot laten maken door een aannemer
- stal wit geverfd
- hijsbalk laten monteren want als ze omver viel (paard van 1.84cm) dan lag ze geheid vast.
- urenlang geskyped met dr Bertone
- nachtenlang gewaakt, zelfs op een matras in de stal.

Mijn beste aanschaf waren de camera's waarmee ik ook terug kon kijken. Geloof me, ze wankelen net zo lang totdat ze op een nacht neervallen. En ter vergelijking, nadat ik abler ben gaan voeren op 28 augustus 2012 lag/ligt ze snachts 2-3x een half uurtje tot een uur. Net zoals mijn andere 3 paarden. Dit is NORMAAL!! een paard hoort elke nacht te liggen.

Ik vrees daarom dat je de keren dat jouw paard wel heeft gelegen, ze ook gewoon omvergevallen is.

Hoe het komt bij jouw paard, want er is voor mij wel duidelijk een trend zichtbaar met het maagzweren/slaap verhaal, dat zal altijd een raadsel blijven maar ik weet wel dat maagzweren niet oplossen door onbeperkt hooi of supplementen, enige dat wel werkt is omeprazol.

Omdat een paard (zoals je wellicht al gelezen hebt) altijd maagzuur aanmaakt, en niet alleen als ze eten zoals bij een mens/hond/kat krijgen de maagzweren nooit de kans om te genezen. Wat omeprazol doet is simpelweg het zuurpompje dat het maagzuur produceert stilleggen, waardoor de maagzweren kunnen helen. Dit duurt minimaal 4-6wkn.

Als ik je verhaal lees dan zijn er talloze momenten waarop jouw paard maagzweren heeft kunnen ontwikkelen (verwaarlozing, verhuizingen etc) en als die niet bestreden worden dan blijven ze gewoon bestaan.

Ik stel voor dat we een test doen. Ik heb op dit moment Abler genoeg in huis. Als ik jou eens voor 2 wkn de zakjes opstuur, en het zijn idd maagzweren dan zou je paard na een week toch weer wel moeten gaan liggen om te slapen.

Als je dit ziet zitten dan moet je me even doorgeven hoe zwaar je paard ongeveer weegt en natuurlijk je adres. Dan stuur ik ze morgen op. Je kunt dan kiezen of de zakjes voor kostprijs over te nemen (ongeveer 2euro per zakje voor 1.75kg behandeld gewicht) of dat je zelf bestelt en mij hetzelfde aantal weer terug stuurt.

Let op, kan zijn dat jouw paard, net als de mijne op het begin zo uitgeteld is dat ze in het begin veel te lang liggen. Mijn paard lag de eerste weken soms 3-4 uur aan een stuk- wat ook niet goed is, zeker niet voor een paard van 1.84. Duurde dan wat langer voordat ze op kon staan omdat de kant waar ze op lag "in slaap" was en ze daar even geen kracht had. Na 2 weken was dit genormaliseerd en lag ze gewoon weer kort 2-3 keer per nacht.

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:55

Pfoe... zou mijn paard dan ook maagzweren hebben? In de ruim 8 jaar dat ik hem ken heb ik hem nooit zien liggen. Niemand heeft hem ooit zien liggen. Hij ligt alleen om te rollen maar staat dan meteen weer op. Hij heeft nooit 'ligplekken' op zijn lijf, geen stro in het haar, geen ligplekken op stal.
Maar tijdens zijn staande 'dut uurtjes' kiepert ie soms wel om. Maar dit kan ook toe te schrijven zijn aan het feit dat hij als gevolg van een hersenbloeding zijn benen niet meer op slot kan zetten.

Hij heeft wel periodes van stress gekend maar het is nu al jaren stabiel. Heeft verder geen symptomen van maagzweren voor zover je dat uberhaupt kan zien.
Is er iets 'vrij' op de markt verkrijgbaar om (preventief) te geven of gaat dit altijd via de dierenarts? (in het kader van zelf dokteren zou dat laatste natuurlijk beter zijn).

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:04

Ja, ik ken een paard die nooit ligt. Die valt soms ook om in stal. Die heeft een slaapprobleem en word nog steeds door de molen gehaald.
Paard heeft een dubbele stal zodat hij zichzelf niet bezeerd. Links en rechts staan ook paarden.

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:15

Ik dacht altijd: het ligt vast aan de hersenbloeding die hij heeft gehad (inmiddels 11 jaar terug) dat hij omvalt en hij wil de boel zo goed in de gaten houden dat hij het zichzelf niet gunt om te gaan liggen (hij is ook leider van de kudde). En dat het dan inmiddels een gewoonte is om gewoon niet te gaan liggen.

DPTomboyJarig

Berichten: 815
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:53

Ik kom ook weer even binnenvallen.

Het ging een tijdje beter met Tomboy maar sinds de merrie's weer hengstig zijn (hebben hem en 3 merrie's) lijkt het weer slechter. of dat het verband is geen idee maar dat bedacht ik net ineens. Ze staan altijd bij elkaar, hebben een inloopstal en schuilstal dus nooit echt alleen. Wel staat hij vaak in zijn eentje in de inloopstal.

Het is een luchtzuiger, komt door een maagzweer die hij had volgens de vorige eigenaar. Nu ik dit zo hoor heeft hij daar misschien toch wel last van (en speelt dan met stress extra op, kan dat??).
Maar ik vind het niet nodig om hem te pesten door met een camera zijn maag in te gaan, kan je omeprazol ook krijgen zonder eerst de diagnose te hebben. Je ziet vanzelf of het werkt en dat is voor mij genoeg...

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 00:25

Wauw 'Mist' heeft me echt al onwijs kunnen helpen en ook dit topic over maagzweren: [MD] Maagzweer, Ervaringen?

Ik zal proberen het verloop van mijn inmiddels bijna 19 jarige arabische merrie zo kort mogelijk uit te leggen.

Van veulen tot 16jaar bij 1 eigenaar gestaan, onbeperkt ruwvoer en natuurlijke voeding. In september 2011 verkocht naar Belgie, daar bij een dominante ruin en 24u pdag op de wei. In november 2011 als een hoopje botjes met wonden op haar kogels teruggehaald door haar oude eigenaresse. Het idee was toen puur ondervoeding maar niks meer. Ze is meerdere malen compleet gecontroleerd door de DA's. In Januari 2012 zag ik haar voor het eerst, nog erg mager maar wel energiek. Op dat moment hadden mijn zus en ik besloten haar toch te kopen, maar wel met eerst nog meer herstel tijd op haar oude vertrouwde plekje. April 2012 kwam ze naar ons. Ze herstelde beetje bij beetje en we begonnen lichte arbeid op te pakken. Goed aankomen in gewicht en bespiering bleef echter lastig, maar het ging vooruit. Echter die zomer ging alles weer achteruit zonder goede reden. Bloedonderzoek leverde niks op en ook de DA kon er verder niks nuttigs over zeggen. Ze at alleen nog hooi en gras, was intens moe, slofte met haar voorhand en zakte in zodra ja haar ging poetsen. Na 2 maanden zoeken op internet en uren observeren kwamen we uit op het artikel wat hier in de eerste pagina staat gegeven en meerdere soortgelijke filmpjes en artikelen. Uiteindelijk na veel getest met verschillende soortgenootjes op de wei kwamen we tot de conclusie dat het 24u buiten staan haar de kop koste. Vanaf begin september stond ze weer een nachtje op stal en de volgende dag stond mevrouw er weer! Op en top hersteld en energiek. Problem solved dachten we, voor altijd binnen snachts en ze slaapt goed.
Vanwege te weinig ruwvoer en buitensta problemen zijn we in november 2012 van stal gewisseld, het leek erop dat ze ook op deze stal gewoon sliep. In december 2012 kwam ons 2e paardje erbij, een arabische ruin van 7. Ze klikte perfect vanaf de eerste seconden, dus we hoopten dat ze door hem ook het vertrouwen om buiten te slapen terug kreeg. Op deze stal heeft zij nog 1 terugval gekregen, ze is vaak heftig hengstig en stond daar tussen 2 ruinen in. Nadat we haar op de hoekstal hadden gezet met alleen onze eigen ruin naast haar, leek het erop dat ze weer lag. We hebben haar zelfs 1x maximaal 5 minuten liggend gezien in de paddock, helemaal blij dat ze dit eindelijk durfte, nog wel erg kort maar oke.
In de tussentijd was ze nog steeds niet zo aangekomen als dat we zouden willen en ook de bespiering bleef slecht. Aangezien we ook hier ruwvoer beperkingen kregen opgelegd zijn we in april 2013 verhuisd naar een stal waar we alles zelf bepalen en regelen. Nog steeds het meest ideale plekje ooit, rustige stallen, zij op de hoekstal, elke dag lange dagen naar buiten en onbeperkt ruwvoer. Al snel leek het erop dat ze hier gewoon lag snachts op stal en we hebben haar ook nooit meer zien inzakken, tot afgelopen februari 2014. Niks was veranderd kwa stallen of voeding, osteo erbij gehaald en alle mogelijkheden die we konden verzinnen uitgetest zonder succes. Wel bleek dat haar organen niet naar behoren werkte, hierdoor was haar voedselopname niet geweldig en kwam ze ook zo lastig op gewicht. Inmiddels is ze ook onder en behandeling van een natuurgeneeskundige, zij kon ook vertellen dat een aantal organen niet helemaal goed waren, maar kon dit herleiden naar haar hypofyse. De klier in de hersenen die o.a. de hormoonregulatie regelt. Dit kon verklaren waarom de organen niet goed werden aangestuurd en ze zo extreem hengstig was. Tevens leidde zij het inzakken en het niet slapen af van onwijs psychologische problemen. Mentaal gezien heeft ze het nooit kunnen verwerken dat ze na 16jaar vertrouwd plots verkocht is, de verandering van plek, eigenaar en soortgenoten was te veel. Waarom het goed ging en deze winter plots weer opdook, gaf zij aan dat ze nu pas echt begint te settelen bij ons en te accepteren dat dit echt haar plekje is. Zodra ze op rust staat, zakt ze eigenlijk weg in een soort depressieve gedachte, waarbij ze zich niet meer druk maakt om wat er met haar lichaam gebeurd. Als medicatie krijgt ze druppels voor haar organen, koppie en hengstigheid en het advies was zeker doorgaan met dingen doen (voor zover ze dit aangeeft aan te kunnen), aangezien ze echt een paard is wat onwijs happy wordt zodra ze mag werken. Ze staat dan ook nog steeds elke dag onwijs energiek voor je en als je niet beter zou weten zou je zeggen dat er niks aan de hand is met haar. De behandelingen sloegen goed aan en meerdere dingen verbeterde duidelijk, behalve het slapen.. We dachten dat het puur tijd nodig zou hebben, totdat we haar afgelopen zaterdag op de inmiddels aangeschafte camera, zagen inzakken tot vervolgens compleet op de grond vallen.. Direct begonnen we ons af te vragen of al die keren dat we mest en stro tegenkwamen op haar lichaam, wel van het liggen kwam? Of was dit van het volledig neervallen?
Dit was het punt dat ik niet langer meer wilde wachten en Mist hier op bokt benaderde. Inmiddels met haar verhaal en de verhalen die ik op het topic over maagzweren heb gelezen ben ik ervan overtuigd dat dit het is..
De verhuizing naar Belgie kan opzich al voor genoeg stress gezorgd hebben dat zich toen al een maagzweer heeft ontwikkeld waardoor ze niet kon liggen en eigenlijk zichzelf verwaarloosde zonder bewuste ondervoeding van de eigenaresse. Terug bij de oude eigenaar knapte ze redelijk op, de stress werd stukken minder. De verhuizing naar ons heeft ze goed opgepakt, totdat ze zomers de wei op gingen. Haar onzekerheid met buiten slapen, wellicht nog een woekerende maagzweer zorgen er snel voor dat alles weer verergerd kan worden. Terug slapen op stal verbeterde ze aanzienlijk, maar ze is nooit volledig goed op gewicht en bespiering gekomen.
De stress van 2 ruinen naast haar als hengstige merrie kunnen er ook weer voor gezorgd hebben dat een maagzweer opkomt, met het niet liggen als gevolg.
En afgelopen februari was er lichtelijk bonje in de kudde en ben ik 3 weken op vakantie geweest.. ook dit kan weer voor genoeg stress gezorgd hebben en het waarschijnlijk in zoverre maten aangewoekerd hebben dat ze er nu nog steeds last van heeft, ondanks dat ze goed op haar gemak is. Ditmaal is het zover dat ze zeker sinds half februari al niet meer ligt, maar waarschijnlijk alleen zo nu en dan volledig is omgevallen (en wij dachten dat ze had geslapen).


Ik kan nog niks met 100% zekerheid zeggen, maar op de een of andere rede lijkt alles nu op zijn plaats te vallen. We gaan in elk geval zo snel mogelijk beginnen met de Abler en ik houd jullie op de hoogte of het werkt!

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:10

ik heb net Canisia een link gestuurd met foto's van mijn paard haar verwondingen op de koten + 2 filmpjes waar ze omver valt na enige tijd wankelen. Ik ga hem niet openbaar hier op bokt delen, maar als er mensen zijn die ook me dit soort problemen zitten wil ik het wel per pb doorsturen op verzoek.

Weet niet meer wie het zei, maar een paard kan idd zijn benen op slot zetten in de zg "slow wave sleep" een "dutje" dus. Maar ook paarden kunnen niet zonder remslaap en als ze die niet krijgen over langere tijd dan lukt het op slot zetten vd benen op een gegeven moment ook niet meer.

Ik heb filmpjes waarop mijn paard zodanig uitgeput is dat ze gewoon letterlijk neervalt in remslaap. Ziet eruit alsof je een paard schiet in een slachthuis, ineens plat, verschrikkelijk, Deze staan niet in boven genoemde link, die zijn net even te schokkend.

Daarnaast heb ik ondervonden dat als ze dan uiteindelijk neervallen in remslaap, ze een heel onrustige remslaap hebben. van schoppen tot in de lucht bijten, heel agressief, vandaar dat mensen denk ik soms een epileptische aanval vermoeden mochten ze dit toevallig zien. Na een paar maanden werd/is de remslaap van mijn paard een 85% rustiger, wel wat beweging met de benen/oren maar niet meer in het luchtledige schoppen en galloperen op de grondliggend. ;(

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:58

Maar als jouw paard dan in de rem/slaap valt, blijft ze dan wel slapen?
Mijn paard dondert (bijna) om maar schrikt dan gelijk helemaal wakker.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:54

ze doen alles om niet om te vallen, doet pijn om het alleen al te zien, maar uiteindelijk kunnen ze niet meer tegen de slaap vechten en vallen ze toch. Mijn paard stond makkelijk 2.5 week te wankelen waarna ze toch uiteindelijk een keer omver viel (camera's!) dat kan per paard verschillen

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:01

Maar ik bedoel: ze slaapt dus verder nadat ze omgevallen is?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:15

canisia@Wat een verhaal ;(

Mijn vriendin heeft een redelijk oud paard,24 ...die in de kudde dus ook niet slaapt.Zij kreeg dat door toen hij er moe ging uitzien en futloos.Eenmaal op een ander stuk land met enkel een pony en inloopbox ging het een stuk beter.
Dat is ook een reden waarom die van mij s'nachts op stal staan,kunnen ze daar veilig liggen.En dat doen ze ook zie ik op mijn camera. :D

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 01:24

Ja het kan goed het stukje stress zijn wat kan komen met kuddes die niet goed samengaan. Het nadeel is dat stress op zich weer voor maagzweren kan zorgen.. Je krijgt dan het beetje het kip en het ei verhaal met wat er eerder is of wat de oorzaak is van wat. Al met al denk ik dat het psychologische gedeelte een hele grote factor speelt en dat dit nauw samenhangt met maagzweren.

Wat Mist hier verteld over heel onrustig spartelend slapen áls ze dan zijn ingestort en even blijven liggen, wist ik niet, maar klopt ook bij mijn merrie weer perfect in het plaatje..

Ik heb hier een link waar mijn merrie en haar beste maatje staan te rusten in de wei. Dit zelfde beeld laat ze ook zien als ze lekker op rust staat tijdens het poetsen/opzadelen en ook nacht in nacht uit 's nachts op stal. Het lijkt vrij onschuldig voor een keertje, maar het kost ze bakken kracht en energie, want ze wíllen gewoon niet liggen maar hun lichaam kan niet langer blijven staan.

https://vimeo.com/96726858

En afgelopen weekend hebben we voor het eerst gezien dat ze ook daadwerkelijk volledig is ingezakt, zoals Mist hierboven ook al beschreef. Het beeld op dit filmpje is wat schokkerig vanwege de internet verbinding van de camera en helaas stopte de verbinding ook hierna.. uiterlijk 10minuten later stond ze sowieso alweer rechtop, dus zulke instort slaapmomenten zetten ook zeker geen zode aan de dijk om op te knappen.

https://vimeo.com/96726857

Inmiddels zie je het al snel aankomen, reageren de oren niet meer snel op geluid en zakt het hoofd tot bijna op de grond naar beneden.. is het zeker dat je paard erna gaat staan zwalken met knikkende beentjes..

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:56

Dat eerste filmpje is exact zoals het bij mijn paard ook gaat...

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:16

ditano schreef:
Voor de REM slaap moet een paard echt toch wel gaan liggen , al is het maar 20 minuten .
Een paard kan geloof ik 2 of 3 weken zonder REM slaap .

Bij een paard met slaap tekort zie je dan ook scenario waar het paard staat te dommelen,
hoofd /hals steeds verder zakt ...het paard in de REM slaap komt , de spieren zich ontspannen.
Dan komt het moment dat hij door z,n benen zakt ...en schrikt dan weer wakker .
Mijn oudje van 24 heeft dat ook af en toe .

Voorbeeldje :

http://www.youtube.com/watch?v=67jc3fV26TY


jeetje, als mijn paard zoiets zou doen zou ik me toch wel serieus zorgen gaan maken :(

Maag zweren dus veel voorkomend als je dit topic zo leest. Maar goed als ze een keer een poepvlek op hun hoofd hebben is dat dus totaal geen bewijs dat ze ook werkelijk geslapen hebben, kunnen net zo goed gerold hebben of gevallen......
Maar goed zolang ze niet zulke rare dingen uithalen als dat filmpje, lijkt me dat het wel goed zit?
Ik zie mijn pony's niet veel/bijna nooit liggen (maar ik kom ook nooit op die tijdstippen op stal...)

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:09

Nickas schreef:
Maar ik bedoel: ze slaapt dus verder nadat ze omgevallen is?


zie dat ik gisteren geantwoord heb per pb en niet in het topic; ja, dat kan (althans dat is voorgekomen bij mijn paard)

Dit was ook 1 van de keren dat ik haar bijna kwijt was, thank god voor de camera's _/-\o_
Januari 2012 hadden we 1 week waarbij het -10 graden was en er lag sneeuw, een dikke laag, paarden stonden dus voor de stallen en de uitloop. Om een uur of 15.00 zag ik op de camera dat mijn paard in slaap viel in de sneeuw, gelijk in remslaap. Mijn moeder die meekijkt op de camera's zag het ook en begon naar mijn werk te bellen. Toen ik een half uur later thuis kwam lag ze klem tussen de stallen en de palen van de uitloop. Op het ijs/sneeuw kreeg ze geen grip om op te staan. Heb gelijk een loonwerker gebeld die er binnen 15 minuten was en we hebben haar weer omhoog gehesen met de kraan. Ze had nog een temperatuur van 36 graden.

Als ik geen camera's had gehad, of het niet gezien had dan was ik pas om 5 uur thuis geweest en dan was het te laat geweest ;(

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:22

Oke, erg slechte kwaliteit, maar ik ben er van de week in geslaagd mijn bijna omvallende paard vast te leggen.
Hij stond al even te wankelen voor ik mijn mobiel erbij pakte. Na deze ´bijna val´ was hij weer wakker en alert.


Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:40

Maar al te bekende beelden ;( heb je er al een verklaring voor kunnen vinden ? Weet als geen ander hoe moeilijk het is om er achter te komen waar het vandaan komt.

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:45

Geen idee. Hij doet dit al zolang ik hem ken (ruim 8,5 jaar).
Tot nu toe altijd geweten aan een hersenbloeding die hij 11 jaar geleden heeft gehad.
Maar hij is nog nooit onderzocht op maagzweren, zoals hier in het topic ook wordt genoemd.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:00

Het is (blijkbaar weet ik nu) een vaker voorkomend verschijnsel bij maagzweren, maar het is niet zo dat elk paard met maagzweren dit heeft. En niet elk paard met slaaptekort maagzweren heeft (snap je het nog :P )

Van iemand die zelf heel slecht slaapt...het is slopend, dit merkte ik ook zeker aan mijn paard. Los van dat ik haar bijna een paar keer kwijt was.

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:03

Het gekke is, ik merk niks aan mijn paard. Hij is eigenlijk altijd vrolijk, alert, heeft goede looplust...
Misschien houdt hij zich 'groot' tegenover mij?

DPTomboyJarig

Berichten: 815
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:07

Herkenbaar Nickas! hier precies hetzelfde, paard helemaal vrolijk en blij, gisteren nog een rit van 24 km gemaakt waarbij hij ook niks liet merken..

Enige is dat die van mij een luchtzuiger is, was hij al toen we hem kochten.
Komt door een maagzweer zeiden ze daar, maar was behandeld. Luchtzuigen zou een gewoonte zijn (waar ik nu toch wel een beetje aan twijfel)

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:01

Maar jullie willen er toch (hopelijk) wel achter komen waardoor de paarden niet meer slapen ? In dierproeven zijn ze er achter gekomen dat als je dieren continue wakker houdt, ze uiteindelijk dood gaan. Daar is meer dan genoeg info over te vinden op internet.

Bij paarden zal dit niet snel gebeuren omdat ze uiteindelijk toch eens omver vallen en wel slapen. De reden dat paarden zo lang zonder slaap kunnen is waarschijnlijk omdat het voedseldieren zijn voor roofdieren.

DPTomboyJarig

Berichten: 815
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:03

Natuurlijk wil ik erachter komen, ben dan ook al aan het kijken wat ik hem kan geven.
Zou maag compositum werken als het een maagzweer zou zijn?