Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 14:12

smartpakequine.com / http://www.bokt.nl - Ingezonden door ElCid

Een paard wordt opgezadeld, hij doet zijn ogen dicht en laat zijn hoofd zakken. Plots schrikt hij weer wakker. Was dit paard onschuldig aan het dommelen of is er iets ernstigs aan de hand? Dit gedrag kan namelijk wijzen op een tekort aan slaap.

Waarom hebben paarden een tekort aan slaap? Paarden hebben een dagelijkse behoefte aan REM-slaap. Dit slaapstadium kan alleen bereikt worden in een liggende positie. Paarden die niet kunnen of willen liggen kunnen een tekort aan REM-slaap oplopen.

Er kunnen zowel psychische als lichamelijke problemen aan ten grondslag liggen. Als je jouw paard nooit ziet rollen of nooit modder of bodembedekking zoals stro op de rug ziet dan kan het zijn dat het dier er niet toe in staat is om te gaan liggen of om weer op te staan. Dat kan door pijn komen, dan zal er een DA geraadpleegd moeten worden.

Soms gaan paarden niet liggen slapen omdat er een "wachter" ontbreekt en ze daardoor niet durven te gaan slapen. Dit kan opgelost worden door een ander paard bij ze te zetten maar ook een geit kan als "wachter" fungeren.

Paarden die slaap tekort hebben staan vaak te wiebelen op de benen, vallen soms daardoor bijna om of staan zelfs bijna te slapen als ze opgezadeld worden en schrikken dan wakker. Herken jij dit gedrag, dan kan het verstandig zijn om na te gaan of je paard voldoende kan en wil slapen en kun je eventueel de dierenarts inschakelen voor advies.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:16

Mijn paard slaapt altijd om een uur of 9 s'avonds....helemaal lang uit.Dat zie ik op mijn camera.
En in de nacht vermoed ik ook.Dat is het voordeel van ze op stal hebben s'nachts.

SuzanLarissa

Berichten: 2707
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: durkum

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:18

Die van mij slaapt gelukkig ook altijd lekker liggend.
Nadeel zijn de poepvlekken op zijn koppie :+

Maar wel een stukje om over na te denken :)

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:18

Die van mij tref ik altijd aan met mestvlekken op rare plaatsen(tussen de voorbenen, aan één hele zijde op zijn gezicht, in zijn oren, op het voorhoofd etc), dus ik neem aan dat hij zijn dutje wel doet 's nachts :P

roombolletje
Berichten: 1212
Geregistreerd: 06-06-12
Woonplaats: Daar

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:21

Die van mij zit altijd helemaal onder het vlas :+ Jippie -O-

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:22

Tot mest in de oren, ja hoor, die ligt meestal smorgensvroeg nog lekker te snurken.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:31

Dit doet inderdaad een belletje rinkelen. Fijn dat ik nu weet waarom die het deed. :)

Britta31

Berichten: 13155
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:40

Die van mij 31 jaar slaapt staand.Soms een half uur tot 3 kwartier.Ook na het rijden slaapt ze wel
Een half uur(ik kijk door het raampje van de stal).Dus kleine slaapjes over de hele dag.Ze hoeft
Toch niet te liggen? Ze rolt wel veel ,liefs in de modder.

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:43

Ik kan me best voorstellen dat er paarden zijn die niet durven te gaan slapen.. Ik ben blij dat mijn merrie het al zo snel durft, ze staat pas een paar weken op haar nieuwe stalling (na 6 jaar altijd op dezelfde stalling met dezelfde kuddegenoot te hebben gestaan)..
Mijn lieve haflingervent stond bij haar te waken, geweldig.. <3
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=52D39FD6
Ik heb wel het idee dat het bij mijn haflinger zelf wat langer duurde voordat hij zich zo vertrouwd voelde dat hij echt durfde te gaan slapen..

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:44

Hier liggen de paarden ook met grote regelmaat als ze op stal staan.
De oudere merrie gaat standaard liggen nadat ze de brok op heeft, als ik dan later op weer kom dan staat ze weer. De ruin kan overal slapen heb ik het idee, die ligt languit in de wei, in de bak of de paddock en op stal ook. Hij kan ook keihard snurken. Die ligt eigenlijk 's morgens als ik kom voeren om 07.15 nog in diepe slaap. Wordt pas wakker als ik zijn deur open doe of als ik de brokjes in de voerbak gooi.

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:45

Mooi is dat he Sodeletuut om te zien als de een bij de ander staat te waken.
Hier staat de merrie ook altijd bij de ruin te waken als hij tussen de middag zijn siësta pakt.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:45

Heel grappig. Ik zat er de laatste tijd vaker aan te denken dat dingen als slaaptekort bij mensen een groot issue zijn, 'zou dat dan niet bij dieren, zoals paarden, katten, honden, etc. ook kunnen? En hoe zou je dat dan herkennen?' Wel, ik heb mijn antwoord dus :D Gelukkig is dat dan in orde bij mijn knollie. Liggend tukken doet ze iedere nacht ^^ Vroeger hield ze ook siësta's als ze overdag op stal stond, altijd rond de middag. Dan kon ik erbij gaan zitten terwijl ze lag.

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:46

meggiemeg schreef:
Mooi is dat he Sodeletuut om te zien als de een bij de ander staat te waken.
Hier staat de merrie ook altijd bij de ruin te waken als hij tussen de middag zijn siësta pakt.

Ja echt heel mooi inderdaad.. Ik vind het ook erg leuk dat mijn merrie en ruin elkaar zo leuk vinden, terwijl er ook andere vriendjes zijn om uit te kiezen. Maar zij staan toch vaak bij elkaar. :)

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:48

Alles ligt hier meerdere malen per dag plat te slapen,
Soms zijn ze zo diep weggezakt dat ze je niet eens horen aankomen :+
Laatst bijgewerkt door unamie op 11-01-14 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:48

Die van mij gaan eigenlijk alleen liggend slapen als het zonnetje schijnt en het zand lekker warm is. Nu in de winter zie ik ze nauwelijks liggen. Ze kunnen gewoon op de wei gaan liggen, maar ze blijven liever staan vreten :+ Ik heb niet het idee dat ze een slaaptekort hebben.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:49

Mijn 2 paarden slapen weinig,de ene slaapt meer dan de ander.De leider zie ik eigenlijk nooit slapen,hij is áltijd de waker.

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:01

aan de ligplekken in de bak te zien en aan de deken van mijn paard en het zand op zijn wangen, de vachten van de pony & de ezel wordt er door alle 3 mijn dieren regelmatig gelegen.
Ze staan buiten (de ezel&pony kunnen wel binnen, maar doen dat alleen als het met bakken uit de lucht valt).

Mijn paard ligt ook rustig in de blubber te pitten, tot mijn grote ergernis. Droge plekken genoeg in de bak van 40 x 20, maar nee hoor, meneer gaat in het natste stuk liggen

Blubje11

Berichten: 411
Geregistreerd: 13-10-11
Woonplaats: N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:03

Britta31 schreef:
Die van mij 31 jaar slaapt staand.Soms een half uur tot 3 kwartier.Ook na het rijden slaapt ze wel
Een half uur(ik kijk door het raampje van de stal).Dus kleine slaapjes over de hele dag.Ze hoeft
Toch niet te liggen?
Ze rolt wel veel ,liefs in de modder.



een paard kan als hij staat z'n spieren niet ontspannen wat voor die REM slaap wel moet volgens mij, dus moeten ze wel degelijk kunnen liggen.

ik was een tijd terug bij de paarden, en ik zat zelf te eten en ff pauze houden, en toen gingen ze in het zonnetje liggen slapen terwijl ik er bij zat. Dat was toch wel heel lief(penny-moment :P)

vind mn eigen paard ook altijd onder de modder, dus die zal wel durven te liggen en rollen:)

Lovethokkaa
Berichten: 338
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:04

ik vind mijn ponys sochtends als ik ze voer altijd als modderklontjes terug ... en mijn merrie slaapt zelfs overdag soms nog, dan kan je gewoon bij haar gaan liggen xD
xx

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:07

ik heb er eentje die lijkt zelfs te dromen: hij slaat dan al liggend wilde met z'n benen alsof ie aan het galopperen is, als ie dan wakker wordt, kijkt ie heel verbaasd om zich heen

Klarinda

Berichten: 4707
Geregistreerd: 28-06-11
Woonplaats: Ermelo

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:10

Ik zie mijn pony af en toe wel liggen slapen :D En dat hoort hij ook niks, als ik hem roep :+

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:11

Hier ligt alles elke dag plat.
Ben ik in de ochtend eens wat eerder op stal zie ik ze vaak ook nog liggen.

Britta31

Berichten: 13155
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:15

Kan zijn dat ze in de nacht wel ligt.Ik kan dat niet zien aan het hooi,maar ze is toch op haar gemak hier
Bij ons.Ze krijg wel meer slaap dan ze op de manege kreeg(veel penny meisjes).Ze kan in de zomer wel heel dood in de wei liggen.O maar dan ligt ze toch nu en dan.

tootje71

Berichten: 5112
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:16

overdag zie ik ze nooit liggen wel staande slapen s'nachts liggen ze wel ook de bekende poepvlekken op vreemde plaatsen komt mij bekend voor heb ook niet het idee dat ze slaap tekort hebben.

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Heeft jouw paard een tekort aan slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:26

kunnen paarden ook teveel slapen?

mijn pony's liggen beiden languit zodra de zon schijnt. 's ochtends moet ik ze roepen voor hun ochtendhooi, meestal hebben ze dan niet door dat ik er ben.
Ze liggen vaak in diepe slaap zonder wachter.