Manegehoudster veroordeeld voor uitbuiten stalknecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Manegehoudster veroordeeld voor uitbuiten stalknecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 10:30

www.telegraaf.nl / bokt.nl
Ingezonden door bokker celano

Een Belgische manègehoudster is veroordeeld omdat ze een stalknecht 17 jaar lang heeft uitgebuit.

De nu 51-jarige Philippe D. werkte zeven dagen per week en werd daar amper voor betaald. De man sliep in de paardenstallen en kreeg de restjes van het eten dat zijn bazin de dag ervoor had weggegooid.

Tijdens het proces werden de details rond de uitbuiting duidelijk. Aanvankelijk sliep de stalknecht op een zoldertje en kreeg hij een loon van ongeveer 500 euro per maand. Na een tijdje moest hij in de stal gaan slapen, omdat zijn bazin bang was voor brandstichting. De man vertelde: "Frisse lucht was er niet en me wassen deed ik in de toiletten. Mijn kleren mocht ik wassen in de machine die gebruikt werd voor de paardendekens. Maaltijden bestonden vooral uit restjes van de eigenaars van de dag ervoor."

De manègehoudster hield ook de papieren van de man bij. In zijn 'arbeidscontract' stond dat hij 24 uur per week werkte, terwijl hij die uren soms in een dag presteerde en dat zijn loon werd ingehouden als huur.

In 2009 werd de stalknecht uiteindelijk bevrijd nadat hij na bijna 17 jaar zijn verhaal had gedaan aan zijn halfzus. Zijn bazin eiste zelf ook een schadevergoeding, omdat haar stalknecht pas na zoveel jaar voor een "tergend en roekeloos geding" had gezorgd. Die claim werd door de rechter afgewezen. De vrouw moet de man nu 151.250 euro aan achterstallig loon uitbetalen. Ze kan nog in beroep gaan.

_Anneruth

Re: Manègehoudster veroordeeld voor uitbuiten stalknecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:34

Jeetje dat lijken wel middeleeuwse praktijken. Dat die man nooit eerder zelf is opgestapt .. hoop dat hij zijn geld alsnog krijgt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:36

Er zijn hier wel meer gevallen van uitbuiting van manegepersoneel. Ik ken een man persoonlijk die ook wel zoiets heeft meegemaakt, al was dat niet zo extreem als hier, maar toch erg genoeg.

MareVeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:38

:oo Ga er wel van uit dat hij zn geld krijgt..
Dat niemand vanuit zijn directe omgeving er melding van heeft gemaakt..
Medelijden met die man..

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:38

Dat die man zich dat zo lang heeft laten over zich komen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:41

Ik snap niet dat die man niet veel eerder naar de politie oid is gestapt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:42

Tsja, zal niet na 1 dag zo zijn geweest. Dit soort praktijken gaan langzaam. Het is net als een kikker in een pan water die je langzaam op laat warmen. Arm beest heeft dan niet door dat het te heet wordt en hij sterft. Zo werkt dat ook met uitbuiting. Eerst is alles goed, dan begint het proces langzaam waarbij iemand ook nog eens afhankelijk wordt gemaakt. Gaan zoals je leest dus echt jaren overheen soms.

Net als die 3 vrouwen in Engeland die als slaaf werden gehouden. Zij zijn op den duur ervan overtuigd dat het "normaal" is of dat ze niet aan de situatie kunnen ontsnappen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:48

Maar het gebeurd vaker dan je in de gaten hebt. Kijk maar eens wat er regelmatig met stagiaires gebeurd die stage lopen op een manege.
Staan vaak stallen te mesten en gangpad aanvegen. Sommigen mogen nog amper een paard aanraken.
Hier leert zo persoon niets van, iedereen kan stallen mesten en gangpad aanvegen.

Nu wil ik niet allemaal over één kam scheren, maar stagiaires worden vaak als goedkope krachten gezien.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:04

Tja stagiares in een ziekenhuis mogen ook niet echt de zieken verzorgen vooral niet in het begin van hun opleiding. Dan is het inderdaad ook de *klussen dat je mag doen. That's part of the job. Je moet ook leren om de vuile klussen te doen. Dat vind ik nog een groot verschil tussen het geen met die man gebeurt is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:09

Waarschijnlijk was deze meneer al geestelijk wat zwak en dan kun je mooi uitbuiten.

MareVeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:13

@janderegelaa, dat denk ik ook. Vaak zijn er wel overeenkomsten tussen mensen die worden uitgebuit..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:16

Of illegaal misschien, veel bedrijven hier in België halen illegalen naar hier, buiten ze uit en dreigen ze dan aan te geven als ze zich niet als een zak stront laten behandelen.

Maar goed, dat weten we niet.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:19

Natuurlijk in het begin is het logisch, maar ik heb ook meegemaakt dat een kennis na een jaar stage op een manege nog niet eens wist hoe je fatsoenlijk een paard op moest zadelen en begeleiden naar de bak.

Toen ik haar vroeg wat ze op stage moest doen zei ze alleen mesten, vegen en paarden poetsen???????????
Dan vraag ik me toch af hoe zo manege als stagebedrijf kan blijven.

Na een tijdje hoor je toch een stagiaire ook dingen te leren zoals opzadelen, omgang met paarden, werken met paarden etc.

Zelf heb ik ook opleiding gevolgd voor de zorg, nou tijdens stage wordt je gelijk aan het wassen gezet hoor. Alleen medicijnen, zalven etc krijg je niet onder je hoede. Dit krijg je vaak erbij als je laatstejaars bent en dan nog eerst onder begeleiding.

Daarbij wil ik ook de twee situaties niet met elkaar vergelijken, maar wilde gewoon aangeven dat uitbuiting vaker gebeurd dan dat je het in de gaten hebt.
En misschien ook op de manege waar je rijd.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:20

ik zeg niet dat het hier het geval is, maar dit gebeurt ook heel vaak met mensen die uit het buitenland komen hoor. Ook in nederland! Die mensen hebben weinig geld, geen plek om naar toe te gaan, en hun papieren worden achtergehouden door de werkgever. Die mensen laten het dan maar gebeuren.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:23

Goed dat dit aan het licht gekomen is. Ik denk dat dit veel vaker gebeurd dan de maatschappij weet. Ik denk dat er onder de Oost Europese werknemers, ook in Nederland, veel schrijnende gevallen zitten.
Je kunt je afvragen waarom deze man dit zolang over zich heen heeft laten komen, echter weten wij niet wat de mentale staat van deze persoon is. We weten niet of en dreigementen in het spel waren. Het is dus heel moeilijk oordelen als je de zaak niet van buiten kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:29

janderegelaa schreef:
Waarschijnlijk was deze meneer al geestelijk wat zwak en dan kun je mooi uitbuiten.

Is dit serieus?

Ook iemand die niet 'geestelijk wat zwak' is kan worden uitgebuit. Ik ben het wat dat betreft eens met Zilfstar, hier gaan jaren overheen en het sluipt er wellicht langzaam in. Maar daar valt moeilijk over te oordelen, omdat we de precieze situatie niet kennen. Ik vind het nogal kort door de bocht om te stellen dat deze man waarschijnlijk 'geestelijk wat zwak' is.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:33

Ik hoop dat deze manegehoudster stopt met het uitbaten van deze manege. Dit soort mensen zijn het niet waard om nog als zelfstandige te mogen rondlopen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:40

Volledig mee eens Alex.
Enkel zijn het nou net die mensen die de meeste winsten uit hun bedrijven weten te kloppen door zo een praktijken toe te passen.
Op veel bedrijven zijn stagairs dan ook goedkope of bijna gratis werk krachten en krijgen ze meestal niet veel anders te doen dan uitmesten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:42

Maar dat hangt ook deels af van wat jij zelf met zo'n bedrijf afspreekt als stagair(e)

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:54

Die man moet wel hart voor z'n werk hebben anders hou je dat toch niet vol?

Gebeurd in Nederland ook nog gerust hoor (paarden sector daar gelaten) wij hebben hier wel een 5 werk busjes op de parkeerplaats gehad. Lag 15 man in te slapen! Polen die hier heen gehaald werden behalve de bus hadden ze niks!
Ook zo een geval van papieren achter gehouden door de baas.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:55

Anoniem schreef:
janderegelaa schreef:

Is dit serieus?

Ook iemand die niet 'geestelijk wat zwak' is kan worden uitgebuit. Ik ben het wat dat betreft eens met Zilfstar, hier gaan jaren overheen en het sluipt er wellicht langzaam in. Maar daar valt moeilijk over te oordelen, omdat we de precieze situatie niet kennen. Ik vind het nogal kort door de bocht om te stellen dat deze man waarschijnlijk 'geestelijk wat zwak' is.

Uiteraard kan iemand die niet 'geestelijk zwak' is worden uitgebuit. Maar als je restjes eten krijgt en niet mag douchen e.d. en daar niets aan doet. Sta je naar mijn idee - in ieder geval in die periode - niet helemaal met beide benen op de grond. Als hij gevangen werd gehouden, of bedreigd werd, dan is het weer een ander verhaal. En het lijkt me dat deze man ook wel erg alleen was. Blijkbaar nooit visite of mensen die écht in hem geïnteresseerd waren. Triest verhaal. Hoop dat hij met dat geldbedrag goed voor zich zelf gaat zorgen....

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:58

Ook al heb je van te voren van alles besproken wat je tijdens de stage gaat leren. Zodra het te veel tijd en geld gaat kosten, gaat het toch vaak ten koste van de stagiaire.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:15

Ik vraag me af hoe iemand die op die manier met de mede mens kan om gaan, ook nog allerlei dieren kan houden?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:16

Toen ik nog in de paarden werkte gebeurde dit ook op die stal. Daar waren 2 Poolse jongens in dienst. Die kregen 200 gulden per maand (per persoon) en kost en inwoning. Zij werkten meer dan fulltime en al het geld ging direct naar familie in Polen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:18

Jeetje, wat bizar. Hopelijk komen ze er alsnog aan uit en hebben ze er beide van geleerd.

Ik vraag me inderdaad ook af hoe je met je dieren omgaat als je zo met mensen omgaat.