Canadese vrouw krijgt Schots accent na val van paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Canadese vrouw krijgt Schots accent na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 22:16

http://www.zita.be/

Het leven van een Canadese vrouw kreeg na een zware val van haar paard wel een heel onverwachte wending: ze ontwikkelde spontaan een Schots accent. En dat terwijl ze nooit eerder in Schotland was geweest.

Sharon Campbell-Rayment, eigenares van een manège in de provincie Ontario, maakte haar noodlottige val op 11 juli 2008. Ze tuimelde van haar lievelingspaard Malachi en kwam ongelukkig op haar hoofd terecht. Ze was een tijdlang bewusteloos, maar toen ze wakker werd kon ze zich enkel uitdrukken in oncontroleerbaar gestotter. Na acht weken intensieve spraaktherapie kwamen de woorden er weer vloeiend uit, al sprak ze nu in een sterk Schots accent en gebruikte ze typische woorden als "wee" (klein) en "grand" (prachtig).

Ze leerde niet alleen leven met haar accent, maar beschouwt het nu als een "zegen". Ze ging haar stamboom uitpluizen, en het bleek dat haar voorouders ruim honderd jaar geleden vanuit Schotland naar Canada gekomen waren. In september 2010 ging ze met haar man op rondreis in Schotland om meer over haar erfgoed te weten te komen.

Hoe ongelooflijk de aandoening van Sharon ook mag zijn, er bestaat een medische term voor: het buitenlandsaccent-syndroom (Foreign accent syndrome of FAS). De vrouw is een van ongeveer zestig mensen op de wereld die eraan lijdt.

"De dokters hebben me gezegd dat ik het Schotse accent misschien mijn hele leven zal hebben, maar het zou ook van het ene moment op het andere kunnen verdwijnen. Ik denk echter niet dat ik het zo snel zal loslaten", zegt Sharon lacherig aan de Britse krant The Mirror.

Sharon heeft haar manège intussen omgevormd tot kuuroord voor mensen die hersentrauma's hebben opgelopen. "Men heeft soms moeite om begrip op te brengen voor hersenschade, omdat er niet altijd lichamelijke gevolgen zijn. Het verandert wel je leven: bij mij was het alsof ik weer helemaal vanaf nul moest beginnen."

sophianemo

Re: Canadese vrouw krijgt Schots accent na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:23

Wat bijzonder..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:25

waar ik als eerste aan moest denken was dat ze eigenlijk nog met dubbele tong praatte door eventuele hersen schade ipv accent :+
gelukkig ziet ze het als een zegen :)

Jellie

Wow, wat een bijzonder verhaal..

mysa
correspondent/vertaler

Had al eens van dat syndroom gehoord maar weet niet wat de wetenschappelijke verklaring ervoor is.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:29

Interessant