Dierenartsen in Den Ham bezorgd over eenzame paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Dierenartsen in Den Ham bezorgd over eenzame paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 22:12

http://www.rtvoost.nl/

Dierenartsen van de praktijk in Den Ham maken zich grote zorgen over veel honden en paarden. Ze zien nog te vaak dat de dieren te weinig bewegingsvrijheid krijgen.

Dierenarts Gerrit Kampman denkt dat één op de vijf paarden nauwelijks buiten komt en zelden soortgenoten ziet. "Terwijl een paard een groepsdier is en veel beweging nodig heeft." De problemen spelen vooral bij particulieren die maar één paard bezitten. "Het geld is er vaak niet om nog een tweede paard aan te schaffen." Dierenarts Bulle Koster ziet soortgelijke problemen bij honden. "Honden moeten minstens drie keer per dag worden uitgelaten en een uur vrij rondlopen. Ook op regenachtige dagen. In de praktijk komen honden toch veel te weinig buiten."

Het stoort de dierenartsen uit Den Ham dat er weinig aandacht is voor de problematiek. "Iedereen maakt zich wel druk over de varkens, de kippen en de kalveren op de boerderij, maar bijna niemand durft te praten over strengere regels voor honden- en paardenbezitters. Dat kost kiezers." Bulle Koster hoopt dat het onderwerp dit jaar toch op de politieke agenda komt. "Gevolg kan zijn dat niet iedereen zijn hond of paard kan houden. Het hebben van een huisdier kost nou eenmaal tijd en die moet je hebben."

Voorzitter Rikus Nijeboer van Rijvereniging Sallandruiters uit Hardenberg herkent zich niet in de kritiek. "Bij onze leden zijn de dieren in een goede conditie en bij iedereen die ik ken lopen de paarden regelmatig in groepen buiten. Uiteraard zijn er in enkele gevallen altijd verbeteringen mogelijk." Ook andere Overijsselse rijverenigingen zien de noodzaak niet in van strengere regels.

video en audio

Anoniem

Re: Dierenartsen in Den Ham bezorgd over eenzame paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 07:20

Honden móeten een uur vrij rondlopen? Ik ben bang dat ze dan vaker spoedgevallen krijgen doordat ze onder een auto komen of er een vechtpartij ontstaat.. Niet alle honden zijn geschikt om los te laten lopen en niet overal is daar de ruimte voor.
Ik vind het goed dat ze het probleem van de paarden aankaarten maar dat een hond een uur vrij rond moet lopen vind ik onzin.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 07:28

Misschien dat loslopen in een ruime tuin of hondenveldje dat afgezet is ook loslopen? Dat ze even zelf kunnen bepalen of ze willen rennen of spelen met wat meer ruimte dan kennel of woonkamer?

Denk dat dierenartsen op meer plekken komen dan alleen bij leden van een rijvereniging...

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 07:32

dees_daan schreef:
Honden móeten een uur vrij rondlopen? Ik ben bang dat ze dan vaker spoedgevallen krijgen doordat ze onder een auto komen of er een vechtpartij ontstaat.. Niet alle honden zijn geschikt om los te laten lopen en niet overal is daar de ruimte voor.
Ik vind het goed dat ze het probleem van de paarden aankaarten maar dat een hond een uur vrij rond moet lopen vind ik onzin.

Waarschijnlijk wordt hiermee bedoeld dat de hond los in huis mag lopen (ipv in de kennel zitten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 07:43

donna123 schreef:
dees_daan schreef:

Waarschijnlijk wordt hiermee bedoeld dat de hond los in huis mag lopen (ipv in de kennel zitten).

Ik lees niets over een kennel in het hele verhaal.
3 keer per dag uitlaten + een uur vrij rondlopen staat er. Omdat ze te weinig buiten zouden komen.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:08

Wat goed dat ze dit probleem aankaarten! Ik zie dat steeds meer paardeneigenaren zich meer bewust worden hiervan, maar hondenbezitters niet.

Karlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:36

Helemaal mee eens! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:17

Honden op een flatje die overdag heel de dag in mandje of bench moeten liggen omdat baasje werkt.

Dat komt vaak zat voor. Geen tuin...zelfs grote honden op een 2 kamer flat. En zullen niet de eerste zijn die overdag op het balkon worden geparkeerd.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:28

donna123 schreef:
dees_daan schreef:

Als jij je paard vrij los laat lopen zet je hem toch ook niet op straat????

Ik denk haast dat wordt bedoelt in de tuin of afgezet stuk lekker zijn eigen gang laten gaan. Lijkt me wel dat ze naar buiten moeten, en dat er niet binnen los lopen wordt bedoelt, lijkt me dat alle honden dat toch wel mogen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:37

Een paard is geen hond dus die vergelijking gaat niet op.
Vrij rondlopen kan je zien als loslopen tijdens een wandeling, of in een tuin.
Maar als je geen tuin hebt is dat al lastig.
Ik vind het stukje dat de hond een uur vrij rond moet kunnen lopen een beetje overtrokken,
Stel je wandelt 3x per dag een flink stuk met de hond, dan bedoel ik bijvoorbeeld in de ochtend langer dan een half uur, smiddags een uur en in de avond weer een half uur (voorbeeld) voor een kleine hond is dat vaak al genoeg om de energie kwijt te raken, moet die dan persé nog een uur de tuin in?
Mijn honden krijgen genoeg beweging, lopen tijdens de wandelingen ook wel los, lopen in de middag vaak in een groepje dus dat is rennen en spelen en mogen tussendoor de tuin in als ze dat willen, maar die worden er echt niet blij van als ik ze een uur de tuin in gooi met de bedoeling dat ze lekker kunnen bewegen..
Die liggen liever binnen te snurken en spelen ook wel binnen.
En dan het stukje ook als het regent.. Paar druppen oké maar als het echt regent dan worden die van mij er niet heel blij van als ze naar buiten moeten.
Mijn honden zijn hooguit 5 minuten buiten met dit weer als ze de tuin in gaan.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:39

Super bericht van deze dierenarts en ook totaal mee eens!!
Maar dat mag inderdaad niet aangekaart worden. Dan zijn de mensen ineens heel boos.

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:10

Ik dacht dat je een paard niet meer alleen mocht houden?
Wij hebben een shetlander bij onze grote staan. kan niet zeggen dat die echt super veel kost. Ja de smit en enting is het zelfde. Van de wormkuur krijgt ze de rest wat over blijft en dat is net genoeg. Kwa voer, krijgt ze een handje.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:18

dees_daan schreef:
Een paard is geen hond dus die vergelijking gaat niet op.
Vrij rondlopen kan je zien als loslopen tijdens een wandeling, of in een tuin.
Maar als je geen tuin hebt is dat al lastig.
Ik vind het stukje dat de hond een uur vrij rond moet kunnen lopen een beetje overtrokken,
Stel je wandelt 3x per dag een flink stuk met de hond, dan bedoel ik bijvoorbeeld in de ochtend langer dan een half uur, smiddags een uur en in de avond weer een half uur (voorbeeld) voor een kleine hond is dat vaak al genoeg om de energie kwijt te raken, moet die dan persé nog een uur de tuin in?
Mijn honden krijgen genoeg beweging, lopen tijdens de wandelingen ook wel los, lopen in de middag vaak in een groepje dus dat is rennen en spelen en mogen tussendoor de tuin in als ze dat willen, maar die worden er echt niet blij van als ik ze een uur de tuin in gooi met de bedoeling dat ze lekker kunnen bewegen..
Die liggen liever binnen te snurken en spelen ook wel binnen.
En dan het stukje ook als het regent.. Paar druppen oké maar als het echt regent dan worden die van mij er niet heel blij van als ze naar buiten moeten.
Mijn honden zijn hooguit 5 minuten buiten met dit weer als ze de tuin in gaan.

Bij dit soort berichtgeving krijg je altijd de 'jamaar bij mij' 'jamaar ik' 'jamaar mijn honden' jamaar mijn situatie' verhalen.

Prachtig hoor dat het bij jou allemaal zo goed gaat.

Maar ik denk dat de dierenartsen in dit verhaal veel zien en gewoon gelijk hebben. Natuurlijk gaat het bij Pietje, Keesje en Daantje ;) wel prima.

Maar je wilt ze de kost niet geven waar het NIET prima gaat, en als daar aandacht voor is en bewustwording voor komt +:)+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:22

Als ik hier in de regio rondkijk zie ik bij genoeg boerderijen slechts 1 paardje staan.
Vaak lopen ze wel lekker buiten maar wel alleen -O-

Mag van mij wat aan gedaan worden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:28

Waarom slaat de vergelijking paard en hond nergens op?

beiden hebben ruimte en beweging nodig en ook sociaal contact en inderdaad, bij beiden zie je dat veel te weinig gebeuren.

Ik snap de kritiek wel degelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:38

Collie2008 schreef:

beiden hebben ruimte en beweging nodig en ook sociaal contact en inderdaad, bij beiden zie je dat veel te weinig gebeuren.

Omdat honden over het algemeen wel los lopen tijdens een wandeling als dat mogelijk is en paarden niet.
Ik ken niemand die met zijn paard het bos in gaat en het paard daar los gooit bijvoorbeeld.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:54

Heel goed stuk vind ik! Mag zeker meer aandacht komen voor zulke dingen. En ja, natuurlijk zijn er mensen die al heel veel wandelen met hun hond en waar dan een uur buiten niet per se nodig is, maar daar doelt deze dierenarts ook totaal niet op. Die doelt volgens mij inderdaad op al die honden die hele dagen binnen zitten en 2x per dag 5 minuten uitgelaten worden. Daarbij: Als je het zelf prima voor elkaar hebt met je honden en paarden, dan hoef je je ook niet aangesproken te voelen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:59

Ik lees het stuk op de manier dat de honden samen in die 3 wandelingen een uur beweging nodig hebben.
Dus niet 3 keer 5 minuten.
En dan vind ik een uur per dag nog erg weinig.

Ik ben het er niet mee eens dat vooral bij particulieren paarden geen soortgenoten zien.
Juist op veel pensionstallen zien ze elkaar wel maar door de tralies heen, maar bij elkaar zetten mag niet want stel je voor dat ze een keer trappen.

Ik ben het echt met deze man eens.
Zowel paarden als honden zijn dieren die niet alleen horen te leven en hebben beweging nodig.
En inderdaad het gejamaar, niks ja maar, zorg maar dat je het goed voor elkaar hebt voordat je aan een dier begint.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:07

dees_daan schreef:
Collie2008 schreef:

Omdat honden over het algemeen wel los lopen tijdens een wandeling als dat mogelijk is en paarden niet.
Ik ken niemand die met zijn paard het bos in gaat en het paard daar los gooit bijvoorbeeld.

Nee dat is azijnpissen en het bericht uit zijn verband trekken

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:11

Een paard los in het bos nee, elke dag los in de wei, ja dat wel.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:14

Ik ben het er helemaal mee eens en wil ook nog wel even wat olie op het vuur gooien. Als we het dan hebben over het in "kuddeverband" houden van paarden, omdat dat in de natuur ook zo is, wil ik het ook nog even hebben over het hebben van maar 1 hond. Ook een hond is een roedeldier en zou dus niet alleen gehouden mogen worden.

Verder zie je inderdaad meteen iedereen die niet in de gelegenheid is om zijn hond een uur los te laten lopen in de verdediging schieten. Als we dan aan het welzijn van onze dieren denken en ze zo "natuurlijk" mogelijk willen houden, honden (lees wolven, waar onze honden van afstammen) lopen in de natuur ook hele afstanden om hun prooi te verschalken, dus een uurtje vrijheid is inderdaad eigenlijk nog maar weinig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:15

een paard is wel vergelijkbaar met een hond....paard is een kudde dier en een hond een roedeldier.
Ik begrijp het artikel wel,en ben het er ook mee eens.Zowel een paard die 23 uur per dag op stal staat en een hond die het grootste gedeelte in een bench opgesloten zit vind ik niet kunnen.

Maar goed,ik heb makkelijk praten....ben de hele dag thuis en mijn 6 honden hebben 5 hectare tot hun beschikking.Lopen de hele dag buiten.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:26

Ik ben het er roerend mee eens dat er veel meer aandacht voor moet komen en dat ook dierenartsen dat nu gaan uitspreken is alleen maar positief. Ik denk dat zij de nodige schrijnende gevallen dagelijks langs zien komen. Het houden van paarden (en honden) is denk ik behoorlijk uit de hand gelopen. Als je niet de ruimte, geld en tijd hebt om het dier te geven wat het nodig heeft zou je er niet eens aan moeten (mogen?) beginnen.
Wat die voorzitter van de rijvereniging zegt over 'de conditie' van de paarden en dat ze 'regelmatig' in groepen buiten lopen zegt natuurlijk niets. Zegt het iets over de 'psychische' conditie van het paard of alleen over de fysieke? Eén keer per maand naar buiten is ook 'regelmatig' maar is echt ver beneden de maat.
Ik denk dat het goed is dat er in het openbaar veel meer aandacht komt voor dit soort algemeen maatschappelijk aanvaard dierenleed

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:28

@geerke
Ik heb nu ook handig praten omdat ik alles aan huis heb.
Voorheen had ik dat niet en was het ook met die stelling eens.
Mijn paard kwam in groepsverband elke dag buiten op de stal waar hij stond.

Honden had ik 2 kleintjes, en die hadden altijd toegang tot de tuin dmv van een groot kattenluik.
Toen ze jong waren rende ze de hele kamer door, de berging in, dan hoorde ik het luikje klapperen, dan renden ze de tuin rond, klapperde weer naar binnen en zo ging dat 10 minuten door. Om daarna hijgend in de mand in slaap te vallen :)

Daarnaast werd er nog gewandeld, maar op die manier kun je ook als je niet buitenaf woont het al een stuk beter maken voor een hond.

Heb je geen tuin, weet je dat je echt heel veel extra tijd er in moet stoppen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:30

maar wie gaat er controleren bij mensen die werken, dat de hond gewoon 8 uur thuis zit en als het tegenzit,in een bench opgesloten?
Controleren ofdat paarden voldoende buiten lopen is al niet te doen.Ze hebben al geen tijd om alle verwaarloosde dieren na te checken.