Btw-tarieven en de veehandelsregeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Btw-tarieven en de veehandelsregeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 11:41

* www.knhs.nl

Na overleg van de Sectorraad Paarden (SRP) met het ministerie van Financiën en de Belastingdienst zijn enkele belangrijke tegemoetkomingen richting de sector tot stand gekomen.

BTW-landbouwregeling voor fok-en opfokbedrijven
De Belastingdienst keurt alsnog goed dat paardenfok- en -opfokbedrijven de btw-landbouwregeling blijven toepassen. Dit geldt zowel voor de levering van paarden door deze bedrijven als de opfokdiensten aan derden.
Het is helaas op dit moment nog niet geheel duidelijk of deze goedkeuring alleen betrekking heeft op fok- en opfokpaarden, of ook op andere paarden. De SRP probeert hierover snel duidelijkheid te krijgen en zal de sector hierover zo snel mogelijk informeren. Voorwaarde voor het toepassen van de btw-landbouwregeling is wel dat een bedrijf tenminste één hectare cultuurgrond bedrijfsmatig in gebruik heeft.
De btw-landbouwregeling houdt in dat een bedrijf buiten de heffing van btw blijft: het bedrijf is dan geen btw verschuldigd over de omzet, en krijgt ook geen btw-teruggave over de kosten. Fok- en opfokbedrijven kunnen kiezen voor toepassing van de btw-landbouwregeling of voor de normale btw-regeling. De btw-landbouwregeling is niet voor elk bedrijf de beste keuze. Laat u hierover adviseren door uw accountant of fiscalist.

BTW-veehandelsregeling voor alle soorten paarden
De Belastingdienst keurt ook alsnog goed dat paardenhandelaren de veehandelsregeling op verzoek kunnen toepassen op de levering van alle –soorten- paarden (dus niet alleen slachtpaarden, fokmerries en dekhengsten).
De veehandelsregeling werkt hetzelfde als de btw-landbouwregeling, een bedrijf blijft hiermee buiten de heffing van btw. Paardenhandelaren hebben dus de keuze tussen toepassing van de btw-veehandelsregeling of de normale btw-regeling. Ook de veehandelsregeling is niet voor elk bedrijf de beste keuze. Laat u hierover adviseren door uw accountant of fiscalist.

De Belastingdienst heeft in een overleg met de SRP aangegeven dat beide bovenstaande goedkeuringen per 1 april 2014 worden heroverwogen. De SRP zal zich ervoor inzetten dat de regelingen op bovenstaande wijze toegepast kunnen blijven worden.

Bovengenoemde besluiten zijn hier terug te lezen.

Voor de volledigheid, het 6%-tarief geldt bij levering van paarden vanaf 1 januari 2014 alleen nog voor slachtpaarden, fokmerries en dekhengsten. Zie hiervoor dit eerder geplaatste bericht op VN

kiana

Re: Btw-tarieven en de veehandelsregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:49

Dus handelsstallen kunnen gewoon met veehandelsregeling werken en hun sportpaarden zonder BTW in en verkopen ? Ben benieuwd hoelang de EU dat toestaat aangezien er in Belgie en Duitsland het hoge tarief toegepast wordt en er dus oneerlijke concurentie is. Wel positief voor de Nederlandse handelsstal !

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:01

ja maar dan kunnen zo helemaal geen kosten aftrekken. Ik denk dat toch veel handelstallen daar veel aan hebben. Want je kan veel op je aftrekposten gooien.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 08:58

Kiana en bliver, volgens mij denken jullie nou niet helemaal goed.
Ook onder de landbouwregeling betaal en ontvang je gewoon de geldende btw over je producten bij in en verkoop.
Echter je hoeft dit niet te specificeren, en kunt de betaalde btw niet verrekenen met de ontvangen btw.
Je werkt dus gewoon met de incl prijs, zowel bij in alsook verkoop.
Dit is mss makkelijker, maar als je veel inkoopt of investeerd en dus veel btw betaald, is een btw boekhouding mogelijk financieel aantrekkelijker, omdat je dan de btw kunt verrekenen, als je meer btw hebt betaald dan ontvangen, kun je het verschil terug vragen van de belasting.
Vandaar ook het advies dit met de accountant te overleggen.
Verder kun je bedrijskosten gewoon aftrekken van het bedrijfsresultaat, echter alles met incl bedragen.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:05

wolter schreef:
Kiana en bliver, volgens mij denken jullie nou niet helemaal goed.
Ook onder de landbouwregeling betaal en ontvang je gewoon de geldende btw over je producten bij in en verkoop.
Echter je hoeft dit niet te specificeren, en kunt de betaalde btw niet verrekenen met de ontvangen btw.
Je werkt dus gewoon met de incl prijs, zowel bij in alsook verkoop.
Dit is mss makkelijker, maar als je veel inkoopt of investeerd en dus veel btw betaald, is een btw boekhouding mogelijk financieel aantrekkelijker, omdat je dan de btw kunt verrekenen, als je meer btw hebt betaald dan ontvangen, kun je het verschil terug vragen van de belasting.
Vandaar ook het advies dit met de accountant te overleggen.
Verder kun je bedrijskosten gewoon aftrekken van het bedrijfsresultaat, echter alles met incl bedragen.

Ik lees het anders....bij de veehandelsregeling. Geen BTW bij in-en Verkoop en dus ook niet op evt materialen bij bv verbouwing.
dit staat er : De veehandelsregeling werkt hetzelfde als de btw-landbouwregeling, een bedrijf blijft hiermee buiten de heffing van btw.

Ga je de boel dus verbouwen waarbij het een fikse investering is, dan is het mogelijk niet voordeliger. Maar heb je alles op de rit, dan kan het aantrekkelijker zijn.

Ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd lezen , graag jou mening. Val jij onder deze regeling ?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:20

Ja zo las ik het ook, maar indd misschien hebben wij het mis.

Als jij een handelstal hebt waar je gewoon de gangbare stalkosten hebt (hooi stro bix en huur accomodatie) en je verkoopt paarden voor tonnen dan zou dat heel voordelig zijn. Maar zit jij in het goedkopere tarief paarden is het toch lekker als je die gangbare kosten gewoon kan aftrekken want dat kan aanzienlijk schelen. Als het indd zo werkt

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:19

kiana schreef:
Ik lees het anders....bij de veehandelsregeling. Geen BTW bij in-en Verkoop en dus ook niet op evt materialen bij bv verbouwing.
dit staat er : De veehandelsregeling werkt hetzelfde als de btw-landbouwregeling, een bedrijf blijft hiermee buiten de heffing van btw.

Ga je de boel dus verbouwen waarbij het een fikse investering is, dan is het mogelijk niet voordeliger. Maar heb je alles op de rit, dan kan het aantrekkelijker zijn.

Ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd lezen , graag jou mening. Val jij onder deze regeling ?

Ik val/werk idd onder de landbouwvrijstelling.
Ik hoef daardoor over mijn afgeleverde goederen geen btw in rekening te brengen en af te dragen, en geen btw boekhouding te voeren.
Ik moet echter wel over alle producten en diensten die ik inkoop van een btw plichtige, gewoon de geldende btw betalen.
Bedrijven die dus veel inkopen/investeren betalen veel btw en kunnen dat niet verrekenen, het kan dan financieel aantrekkelijker zijn om wel btw boekhouding te voeren, zodat je de betaalde en ontvangen btw tegen elkaar weg kunt strepen.
Heb je dan meer btw betaald dan ontvangen, dan kun je het meerdere terugvragen van de belasting.
Dit is echter een definitieve keus, je mag later niet weer terug naar de landbouwregeling.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:38

bliver schreef:
Ja zo las ik het ook, maar indd misschien hebben wij het mis.

Als jij een handelstal hebt waar je gewoon de gangbare stalkosten hebt (hooi stro bix en huur accomodatie) en je verkoopt paarden voor tonnen dan zou dat heel voordelig zijn. Maar zit jij in het goedkopere tarief paarden is het toch lekker als je die gangbare kosten gewoon kan aftrekken want dat kan aanzienlijk schelen. Als het indd zo werkt

bliver, je gangbare kosten kun je uiteraard gewoon op mindering brengen van het bedrijfsresultaat/winst, echter de btw kun je als btw vrijgestelde niet apart verrekenen.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:24

wolter schreef:
kiana schreef:

Ik val/werk idd onder de landbouwvrijstelling.
Ik hoef daardoor over mijn afgeleverde goederen geen btw in rekening te brengen en af te dragen, en geen btw boekhouding te voeren.

Ik moet echter wel over alle producten en diensten die ik inkoop van een btw plichtige, gewoon de geldende btw betalen.
Bedrijven die dus veel inkopen/investeren betalen veel btw en kunnen dat niet verrekenen, het kan dan financieel aantrekkelijker zijn om wel btw boekhouding te voeren, zodat je de betaalde en ontvangen btw tegen elkaar weg kunt strepen.
Heb je dan meer btw betaald dan ontvangen, dan kun je het meerdere terugvragen van de belasting.
Dit is echter een definitieve keus, je mag later niet weer terug naar de landbouwregeling.

Duidelijk, dank je wel. Ik las dat er inmiddels ook een aanvulling / betere uitleg was over het artikel.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 06:20

Bedankt voor de uitleg.