Eiwitten voor krachtvoer winnen uit gras

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Eiwitten voor krachtvoer winnen uit gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 23:41

www.mensport.nl

De Belgische krant De Standaard vlooide uit hoever onderzoekers staan met het winnen van eiwitten uit gras. De krant sprak onder meer met Laurice Pouvreau van het Nederlandse voedingsonderzoekscentrum NIZO en met hoogleraar Johan Sanders die meewerkte aan de bouw van een mobiele grasraffinaderij. Een veevoederbedrijf onderzoekt momenteel of het eindproduct van de raffinage, een eiwitbrok, gebruikt kan worden in veevoeder.

Pouvreau onderzoekt op het onderzoeksinstituut NIZO in Ede hoe eiwitten uit groenafval geschikt zijn te maken voor de voedingsindustrie. Vorig jaar slaagde haar groep erin om het groene planteneiwit Rubisco uit grassap te zuiveren en het kleurloos te maken met een absorberende stof. De groep wist dit eiwit ook oplosbaar in water te maken en te drogen, zodat de voedingsindustrie het gemakkelijk in ijs of toetjes kan verwerken.

In Nederland zijn nog anderen bezig met de ontwikkeling van producten op basis van gras. Zo test loonwerker Gjalt de Haan, wiens bedrijf gras maait in weides, natuurgebieden en bermen, samen met Wageningen Universiteit membranen waarmee uit grassap fosfaten en aminozuren zijn te filteren. "Als dit lukt", zegt hij, "kunnen de fosfaten worden verkocht als meststof en de aminozuren als voedingsingrediënt."

Een andere 'graspionier' is Johan Sanders. Samen met onder andere De Haan en met geld van de overheid bouwde hij in 2011 een kleine, mobiele grasraffinaderij. Rond de 500 ton gras is inmiddels door de raffinaderij gegaan, waarbij het sap wordt gescheiden van de vezels. Aan het verwarmde grassap wordt melkzuur toegevoegd, waardoor de eiwitten stremmen, zoals bij kaas. Na afscheiden en drogen blijft een voedzame eiwitbrok over. Momenteel wordt onderzocht of het geschikt is als veevoeder.

Een regio als de Achterhoek, met 3.200 veebedrijven, zou voor twee derde zelfvoorzienend kunnen zijn voor krachtvoeder, heeft Sanders berekend. De eiwitten komen dan niet meer van geïmporteerde soja uit Brazilië maar van de lokale grasraffinaderij. Veevoederproeven hebben al aangetoond dat koeien en varkens goed groeien op het planteneiwit Rubisco.
Laatst bijgewerkt door Gem op 07-01-14 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

8nnemiek

Re: Eiwitten winnen uit gras voor krachtvoeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 07:43

Voor gebruik in de voedingsindustrie voor mensen snap ik het wel. Prima uitvinding!
Maar voor vee?? Zet die dieren toch lekker buiten op dat gras! Waarom zo'n duur en lastig proces om brok te maken van gras, terwijl je ook het gras zelf kan voeren.. En er bestaat al zoiets als grasbrok.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 07:55

Omdat gras alleen niet altijd genoeg is? Vooral niet voor productiedieren. Ik vind het erg interessant!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:39

En het gras maar een beperkt aantal maanden per jaar groeit. Is er door te grazen veel meer grasverlies, dus niet alle weides worden daarvoor aangewend. En de percelen moeten wel aan huis liggen, en niet een paar km van het huis af.

Annelies878

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:53

Mijn paard eet niet graag gras :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:13

Is het wel verstandig eigenlijk om dat te doen?

Bv. fruitsuikers zijn, zolang ze in het fruit zitten (waar ze horen) geen enkel probleem, maar als je ze eruit haalt en ergens anders in stopt, schijnen ze opeens niet meer zo gezond te zijn.....

Buiten dat zou ik dat spul mijn dieren neit willen voeren, mijn eerste gedachte is: chemische zooi. Nope, bekijk het maar. Ik voer gewoon muesli.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:20

Yamcha schreef:
Is het wel verstandig eigenlijk om dat te doen?

Bv. fruitsuikers zijn, zolang ze in het fruit zitten (waar ze horen) geen enkel probleem, maar als je ze eruit haalt en ergens anders in stopt, schijnen ze opeens niet meer zo gezond te zijn.....

Buiten dat zou ik dat spul mijn dieren neit willen voeren, mijn eerste gedachte is: chemische zooi. Nope, bekijk het maar. Ik voer gewoon muesli.

Van 1991 tot 1996 heeft Voergezond hiermee ook geëxperimenteerd/onderzoek naar gedaan. Conclusie was volgens hen dat het eindproduct niet gezond is. Beter is het weilandbeheer beter te doen; daar zijn zij toen verder meegegaan met zeer goede resultaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:41

Zo verkeerd is dat nog niet gedacht dus blijkbaar......

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:20

Yamcha schreef:
Zo verkeerd is dat nog niet gedacht dus blijkbaar......

Nee.... Het voorbeeld wat je gaf is ook bewezen. Geraffineerde suikers zijn gewoon ongezond, en dat geldt voor meer zaken. Zonnebloem/sla-olie uit de supermarkt bv (wat velen lukraak aan paarden geven) is ook geraffineerd waardoor het schadelijk is bij overmatige consumptie. Met overmaat bedoeld men dus niet als men de olie gebruikt voor bakken; overmaat = wanneer men dagelijks een scheut over het voer gooit of zelf opdrinkt. Maar goed, daar heb ik al eerder over gepost....