Keuring Friese stamboekhengsten live bij Omrop Fryslân

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Keuring Friese stamboekhengsten live bij Omrop Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 09:32

www.kfps.nl / bokt.nl

Het Frysk Hynder, het Friese Paard, staat tussen 9 en 11 januari 2014 weer in de kijker tijdens de jaarlijkse hengstenkeuring van ‘Het Friesch Paarden-Stamboek’ in Leeuwarden. Op zaterdag 11 januari zendt Omrop Fryslân vanaf halfnegen 's ochtends de keuring van de Friese stamboekhengsten uit. Kijkers kunnen reageren via sms en twitter. Een presentator van Omrop Fryslân en een deskundige van het stamboek zullen live commentaar geven bij de beelden van de hengstenkeuring. Er zullen ook interviews afgenomen worden. Buitenlandse kijkers kunnen de uitzending online volgen, met Engels commentaar.

Naast de keuringen zijn er showrubrieken te zien, maar het hoogtepunt van de dag is ieder jaar de benoeming van de ‘Kampioen stamboekhengst’. De afgelopen twee jaar ging Norbert 444 met die titel naar huis.

De jaarlijkse hengstenkeuring van de Koninklijke Vereniging ‘Het Friesch Paarden-Stamboek’ is bedoeld als selectie voor jonge hengsten en keuring van de goedgekeurde KFPS-stamboekhengsten. Dit jaar wordt het een bijzondere editie vanwege het 135-jarige bestaan van het stamboek. Elke avond wordt het muziektheaterspektakel Faderpaard opgevoerd. Theatermaker Jos Thie inspireerde zich daarvoor op het gedicht ‘It Faderpaard’ van dichter Tsjêbbe Hettinga. Omrop Fryslân maakt opnamen van dat spektakel, die later in 2014 worden uitgezonden.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:39

Leuk. Vorige jaar was het er ook voor en mijn favoriet heeft toen gewonnen. Dit jaar ga ik weer even zitten kijken

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:58

Super!!! Kan niet heen dus kan ik de grande finale nog ff via de tv mee kijken!!

ivy_power89

Re: Keuring Friese stamboekhengsten live bij Omrop Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:23

Ennuhhhh wordt het in het fries gepresenteerd???

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:40

ivy_power89 schreef:

Ik heb werkelijk geen idee. Misschien kun je Omrop Fryslân even een mailtje sturen en het vragen ;)

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:50

ik ga er de vrijdag/vrijdag avond naartoe :)

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:05

leuk ik ga er vrijdag en zaterdag heen

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:22

Afgelopen jaar was het inderdaad in het Fries.

Ons zoontje was toen 6 weken. Dus was ik er voor het eerst in jaren er niet bj, maar op tv was ook echt super!!!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:15

ivy_power89 schreef:

Ga er maar vanuit van wel. Helaas... Vind dat echt stom en een gebrek van die omroep dat zelfs zulke grote dingen per se in het Fries worden gepresenteerd. Dat was vorig jaar voor mij een reden om weg te zappen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:56

Waarom. Het is wel de Friese omroep. Dan moet je via internet gaan kijken. Wordt het hoogstwaarschijnlijk in het engels gedaan, voor de buitenlanders.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:57

Oooeeeh, dat ga ik kijken. Kei leuk

ManonOlsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:35

Ik ben morgenavond van de partij bij Faderpaard, heel erg benieuwd. Weinig affiniteit met het Friese ras, wel erg veel met paarden!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:38

Aranel schreef:
ivy_power89 schreef:

Ga er maar vanuit van wel. Helaas... Vind dat echt stom en een gebrek van die omroep dat zelfs zulke grote dingen per se in het Fries worden gepresenteerd. Dat was vorig jaar voor mij een reden om weg te zappen.

Hoezo een gebrek,, het is toch een Friese zender, wees blij dat het er op komt.
En misschien een mooi moment om je wat verdiepen in de taal die zo aan het Friese paard verbonden is.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:41

Ik ben er zaterdag, tweede keer voor mij! Ontzettend veel zin in! :D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:22

Ja ik vind het een gebrek. Kan me herinneren dat om die reden er veel mensen weggezapt zijn of de Engelse versie keken.
Ik denk dat de zender hierdoor kijkers mis zal lopen maar goed, we zullen zien :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:39

Aranel schreef:
Ja ik vind het een gebrek. Kan me herinneren dat om die reden er veel mensen weggezapt zijn of de Engelse versie keken.
Ik denk dat de zender hierdoor kijkers mis zal lopen maar goed, we zullen zien :)

Hier sluit ik mij bij aan, het is vaak zeer moeilijk om als niet-fries het op die manier te moeten volgen

annapipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:56

Is de show niet het belangrijkste?

Ik snap dat mensen het vervelend vinden dat het in het Fries is, als Fries zijnde kan ik me er heus wel wat bij voorstellen. Je zou een suggestie aan 'Omrop Fryslân' kunnen sturen om het live te ondertitelen (wordt dan waarschijnlijk volgend jaar). Het zal wat vertraagd zijn, maar iets is beter dan niets.

Anders inderdaad de Engelse uitzending volgen, of proberen het Fries te volgen, is lastig, maar in grote lijnen weet je vaak wel wat er vertel wordt. Ik kan me niet voorstellen dat iemand wegzapt omdat je het niet kan verstaan, dan vindt diegene het misschien ook niet interessant genoeg om de hengsten te bekijken en zelf een oordeel en mening te vormen.
Ik ga zaterdag en ben echt super benieuwd, ik bied me aan als tolk voor diegene die er bij is en het Fries niet kan volgen!

Op t.v. kun je ook mee twitteren, misschien zijn er mensen (als mijn batterij het toelaat ik ook) die de belangrijkste punten willen vertalen en iedereen op de hoogte houdt.

Veel plezier iedereen en laat je vooral verwonderen en geniet van al het zwart, daar gaat het uiteindelijk om!

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:59

Ik ben blij dat de hengstenkeuring zelf gewoon in het Nederlands is. :+ Verder snap ik wel dat het vervelend is voor mensen die geen Fries kunnen en er niet bij kunnen zijn, maar het wel willen volgen. Hopelijk gaan ze daar volgend jaar iets aan doen..

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:18

pff ik moet werken dus kan er helaas niets van zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:15

Ik ben net bij Faderpaard geweest! Prachtig zeg!
En de show was wel Fries hier hing ondertiteling op het scherm.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:03

Wat een schitterende beesten zeg :3
Wel veel onrust, lijkt me verschrikkelijk moeilijk voor zo'n hengst om dan braaf in je sexy-pose te moeten gaan staan terwijl je uit elkaar klapt van energie en spanning. Wat blijven ze dan braaf.

Verder, zag ik nou zonet een vent zn paard met t handvat van zn zweepje een paar keer op zn neus te meppen na afloop omdat hij niet braaf stil stond, ipv het zwieberen met t zweepje om reactie uit te lokken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:13

Het is een Friese omroep, ik vind het logisch dat het in het fries is.
Er zullen niet-friezen weg zappen maar ik denk dat als alles in het Nederlands moet er ook weer 'echte' friezen weg zappen.
Daarnaast zijn de mensen die aan het woord zijn ook weer echt fries en ik denk dat het niet klinkt als die nu ineens om moeten schakelen naar het Nederlands.
Fries is gewoon de taal van de omroep dus ik vind het logisch dat dat nu ook zo is.
Je kan idd de Engelse versie volgen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:01

Norbert weer kampioen.
Ik vond Mewes leuker eigenlijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:37

Terechte kampioen en reserve kampioen.
Vond dat Hessel zich ook goed liet zien.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:22

Heb weer enorm genoten! Prachtige hengsten en een super sfeer!