Blog: Heb jij een ‘fixed’ mindset of een ‘groei’ mindset?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog: Heb jij een ‘fixed’ mindset of een ‘groei’ mindset?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 18:28

http://paardenlifestyle.com/

Geloof jij er in dat je net zo goed kunt worden als Edward Gal als je maar je best doet? Of geloof je dat je niet genoeg talent hebt om dat te bereiken? Ik verwacht dat je het laatste zal zeggen.

Als er in de media over topruiters, zoals Edward Gal wordt gesproken, wordt vrijwel altijd het woord ‘talentvol’ genoemd. Het is volgens velen het rijkunstige gevoel dat topruiters onderscheidt van andere ruiters, maar kunnen wij dat rijkunstige gevoel ook ontwikkelen of “hebben we dat simpelweg niet in ons?”

Hoe ver gaan onze mogelijkheden om een goede ruiter te worden? Zijn de mogelijkheden eindeloos als je maar je best doet of moeten we in vaste kaders denken, zoals we dat ook bij onze paarden doen? We kunnen met onze kwaliteiten de Z2 behalen, maar meer zit er niet in? Welke mindset heb jij als het gaat over jouw vaardigheden, talenten en mogelijkheden?

Grofweg twee mindsets
Carol Dweck is een vooraanstaande Amerikaanse psychologe die een interessante theorie heeft over mindset en de mogelijkheden die je hebt. Zij heeft jarenlang onderzoek gedaan naar prestatie en succes in het bedrijfsleven, onderwijs en in de sport en kwam tot de ontdekking dat je grofweg twee verschillende mindsets kunt hebben, namelijk een ‘fixed’ mindset of een ‘groei’ mindset.

Het hebben van één van de twee mindsets kan een heel groot verschil uitmaken in hoe je presteert en hoe gemotiveerd je bent om je doelen te behalen. Het verklaart zelfs de belangrijkste oorzaak van motivatieproblemen en faalangst. Maar wat is nu het verschil tussen een fixed en een groei mindset en welke mindset heb je zelf?

Mindset: fixed of groei?
Als je een fixed mindset hebt, zie je bekwaamheid als een relatief vaste eigenschap en talent, dat heb je of dat heb je nu eenmaal niet. Ruiters met een groei mindset zien echter wel in dat sommige ruiters misschien beter zijn in het aanleren van bepaalde vaardigheden, maar zien talent en bekwaamheid als een potentieel dat ontwikkeld kan worden. De focus ligt op verbetering en ontwikkeling.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de twee mindsets in de sportwereld tot hele verschillende motivaties kunnen leiden. Zo zullen mensen met een fixed mindset liever willen laten zien wat ze goed kunnen en wat ze minder goed kunnen verbergen.

Vertaald naar de paardensport zullen ruiters met een fixed mindset misschien liever langer in een bepaalde klasse blijven rijden dan dat ze zichzelf blootstellen aan risico’s van het starten in een hogere klasse waarin hun ‘tekortkomingen’ mogelijk aan het licht kunnen komen. Of blijven misschien liever wel helemaal weg van het wedstrijdterrein.

Ruiters met een groei mindset zullen daarentegen de “risico’s” van het starten in een hogere klasse, en de fouten die gemaakt kunnen worden, zien als leermomenten en groeimogelijkheden. Fouten die gemaakt worden, helpen je om jezelf te verbeteren als ruiter.

Lees hier de rest van het artikel

jumerenik

Re: Blog: Heb jij een ‘fixed’ mindset of een ‘groei’ mindset?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:50

oh wat een leuk articel. ben er zojiust achter gekomen dat ik volgens dit articel een 'groei' minset heb. *\o/*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:53

Oh ik heb duidelijk een fixed mindset. :j
Dat wordt trouwens als vrij negatief neergezet in het artikel. Toch is dit niet terecht denk ik. Fixed kan ook positieve kanten hebben.
Ik denk ook dat de wat minder talentvolle vaker een Groei mindset hebben dan de Fixed maar misschien doe ik daar een gevaarlijke uitspraak.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 02-01-14 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:54

Wat een leuk artikel! Interessant ook, zeker.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:54

Heel interessant! Ik heb duidelijk een fixed mindset :P

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:58

''Als je een fixed mindset hebt, zie je bekwaamheid als een relatief vaste eigenschap en talent, dat heb je of dat heb je nu eenmaal niet. Ruiters met een groei mindset zien echter wel in dat sommige ruiters misschien beter zijn in het aanleren van bepaalde vaardigheden, maar zien talent en bekwaamheid als een potentieel dat ontwikkeld kan worden. De focus ligt op verbetering en ontwikkeling.''
Hier heb ik een groei mindset

''Onderzoek heeft uitgewezen dat de twee mindsets in de sportwereld tot hele verschillende motivaties kunnen leiden. Zo zullen mensen met een fixed mindset liever willen laten zien wat ze goed kunnen en wat ze minder goed kunnen verbergen.

Vertaald naar de paardensport zullen ruiters met een fixed mindset misschien liever langer in een bepaalde klasse blijven rijden dan dat ze zichzelf blootstellen aan risico’s van het starten in een hogere klasse waarin hun ‘tekortkomingen’ mogelijk aan het licht kunnen komen. Of blijven misschien liever wel helemaal weg van het wedstrijdterrein.

Ruiters met een groei mindset zullen daarentegen de “risico’s” van het starten in een hogere klasse, en de fouten die gemaakt kunnen worden, zien als leermomenten en groeimogelijkheden. Fouten die gemaakt worden, helpen je om jezelf te verbeteren als ruiter.''

en hier een fixed. :')

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:58

Ik heb duidelijk een fixed mindset. Is er een pilletje om dat te veranderen? :D

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:00

ik heb een groei mindset

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:11

Diedelo schreef:
ik heb een groei mindset

welkom bij de club :D

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:16

Fixed.. -O-

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:16

Groei :D

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:22

fixed als het op de paadensport aankomt, maar met Paard&Lifestyle heb ik het idee dat ik meer een groei mindset heb

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:24

Ik geloof wel dat talent een vaststaande eigenschap is (fixed mindset) maar ook dat je met motivatie heel ver kunt komen (groei mindset) en ik start meestal net iets hoger dan het waard is (groei mindset).
Dus... ik weet het niet :+

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:26

Vroeger groei, nu fixed.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:38

Urielle schreef:
Ik geloof wel dat talent een vaststaande eigenschap is (fixed mindset) maar ook dat je met motivatie heel ver kunt komen (groei mindset) en ik start meestal net iets hoger dan het waard is (groei mindset).

_O-

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:42

Zeker een "groei" mindset; had het er van het weekend nog over dat ik (met mijn wispelturige paard) 'gewoon' op wedstrijd wil gaan en 'we zien wel waar het schip strandt' ipv thuis maar door blijven trainen.

Verder ben ik van mening dat talent voor het grootste deel heel hard werken/trainen is, met de juiste kansen die voorbij komen. Een leuk boek hierover is "Outliers" door Malcolm Gladwell - http://www.bol.com/nl/p/outliers/100100 ... 0112265beo

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:45

Een zeer interessant artikel!
Ik heb een groei mindset :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:53

Hier ook duidelijk een groei mindset...ben het er trouwens niet mee eens dat ruiters met een fixed mindset meer talent hebben. Talent is ook relatief...je kan talent hebben in je fysieke vaardigheden,mentaal of in je gevoel...tis maar net hoe je het wil zien. Ik denk dat ieder mens uniek is en dan wel talent heeft voor het ene en het andere...ongeacht de mindset.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:20

Elisa2 schreef:
Hier ook duidelijk een groei mindset...ben het er trouwens niet mee eens dat ruiters met een fixed mindset meer talent hebben. Talent is ook relatief...je kan talent hebben in je fysieke vaardigheden,mentaal of in je gevoel...tis maar net hoe je het wil zien. Ik denk dat ieder mens uniek is en dan wel talent heeft voor het ene en het andere...ongeacht de mindset.

Klopt maar ik bedoel dan ook lichamelijk talent. Een groei mindset biedt meer potentieel tot ontwikkeling en geestelijk talent zal dan ook meer met de groei mindset te maken hebben.
Maar iemand die een fixed mindset heeft zal het voornamelijk op lichamelijk talent doen, die hoeft er immers ook weinig moeite voor te doen. Misschien heeft zo iemand ook wel nooit echt hoeven vechten om iets te bereiken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:58

Duidelijk een groei mindset.
Ik geloof echt absoluut niet dat talent een vaststaand gegeven is :D
Er zijn een aantal mentale en fysieke eigenschappen die je een voorsprong kunnen geven op andere mensen, maar zeker bij de paardensport is dat echt minimaal. Bij de ruiters dan, paarden hebben wel iets meer talent nodig :D
Verder moet je gewoon heel hard werken om ergens goed in te worden. Daarom moet je het gewoon heel heel erg leuk vinden om te doen, anders zal je nooit ergens heel hard voor werken :D.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:05

Groei, oh lord op het eerst dacht ik fixed maar toen ik verder las toch groei. Maar ergens past dat niet in het kopje faal angst. Terwijl ik toch graag de uitdaging aan ga.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:12

Er zijn 10 soorten mensen op de wereld, zij die binair kunnen tellen en de rest.

Oftewel een zeer grove oversimplificatie van "mindsets" imo.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:27

Ik ben fixed :')

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:35

Urielle schreef:

Heb ook meer dit idee eigenlijk. Ik ben meer voor 50tinten grijs dan zwart of wit :+

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 00:13

Vaker fixed dan groei.. Daar ga ik wat bewuster over nadenken en wat meer om te zetten naar groei.