Welk recht is van toepassing bij koop paard over de grens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Welk recht is van toepassing bij koop paard over de grens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 18:09

http://kimvoskuilen.nl/
Ingestuurd door mr. K.O.J. (Kim) Voskuilen

Het toepasselijke recht bij internationale overeenkomsten

Na maanden zoeken heeft u eindelijk een erg leuk paard op het oog en u staat op het punt de koop te sluiten. Aangezien u in de grensstreek met Duitsland woont is uw zoekgebied uitgebreid naar onze oosterburen en uitgerekend daar vindt u uw droompaard. Zonder moeite wordt de koop gesloten, maar heeft u wel nagedacht over de vraag: welk recht is van toepassing op de overeenkomst?

Net als in Nederland worden ook in Duitsland dagelijks vele koopovereenkomsten gesloten. Het is echter van belang wanneer u in Duitsland een koopovereenkomst sluit, u met bepaalde zaken rekening houdt. Het gaat immers om een internationale rechtsverhouding, waarbij twee partijen uit twee verschillende landen betrokken zijn en het Duitse recht is niet in een lijn gelijk te stellen met het Nederlandse recht.

Wanneer u zich in de situatie bevindt dat u met een partij met een andere nationaliteit handelt, is niet vanzelfsprekend het Nederlands recht van toepassing op de koopovereenkomst. Dit komt doordat de overeenkomst een internationaal karakter heeft. Indien sprake is van de koop van een roerende zaak, zoals een paard, dan geldt de regel dat de koopovereenkomst wordt beheerst door het recht van het land waar de verkoper zijn woonplaats heeft. Dus heeft u uw Totilas in Duitsland gevonden, bij een verkoper die in Duitsland woont, dan is Duits recht van toepassing.

Ten tweede heeft u de mogelijkheid zelf het toepasselijke recht te bepalen. Wanneer u de koopovereenkomst sluit, kunt u met de verkoper afspreken dat de overeenkomst wordt beheerst door Nederlands recht. Dit heeft als voordeel dat wanneer problemen ontstaan met betrekking tot de koop, u zelf beter begrijpt waar het over gaat en ook iedere jurist u kan bijstaan bij uw probleem. Is Duits recht van toepassing dan zult u zelf de Duitse wetgeving moeten raadplegen of een Duitse jurist moeten inschakelen.

Naast de koopovereenkomst zijn er nog vele andere overeenkomsten die u kunt sluiten. Zo kunt u een stallings- of trainingsovereenkomst sluiten met bijvoorbeeld een Belgische staleigenaar. In dit geval geldt de regel van de ‘kenmerkende prestatie’. Dit houdt in dat het recht van toepassing is van het land waar de partij die de kenmerkende prestatie verricht woonplaats heeft. De kenmerkende prestatie wordt veelal aangeduid als de niet-geldelijke prestatie. Dus wanneer u uw paard stalt bij een Belgische pensionstal, dan betaalt u de stallingshuur iedere maand aan de staleigenaar en zorgt deze op zijn beurt dat het paard op de juiste wijze wordt verzorgd. Deze laatste handeling wordt de niet-geldelijke prestatie genoemd. Dit betekent dat in beginsel Belgisch recht van toepassing is. Het staat u echter vrij om bij het aangaan van de overeenkomst met de staleigenaar overeen te komen dat Nederlands recht van toepassing is.

Let u dus goed op de gevolgen wanneer u een internationale overeenkomst aangaat, en weet dat u de mogelijkheid heeft zelf af te spreken welk recht van toepassing is op de te sluiten overeenkomst. Stel deze afspraken, maar ook alle andere afspraken, op schrift om zo in de toekomst (bewijs) problemen te voorkomen.

mr. K.O.J. (Kim) Voskuilen

Ceriadwen

Re: Welk recht is van toepassing bij koop paard over de grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:46

Goed stuk Sammie. Fijn dat dit soort dingen ook op VN kunnen.

In grote lijnen komt het recht wel redelijk overeen, maar in het recht zit de angel in de details. Een gewaarschuwd mens!

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:19

Met Duitsland zou ik me nog niet al te veel zorgen maken, want het Duitse recht is voor consumenten in de hippische sector een stuk sympathieker dan het Nederlandse, maar op zich is het wel een punt om over na te denken.
Overigens is het veel grotere probleem hiermee nog niet aangestipt, en dat is de bevoegde rechter. Want een keer juridisch advies inwinnen bij (bijvoorbeeld) het Internationaal Juridisch Instituut (http://www.iji.nl), zijn de kosten niet, maar als je in den vreemde moet gaan procederen, lopen de kosten snel op. Dus, Kim Voskuilen, schrijf de andere helft van het verhaal ook nog even..

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:02

FloortjeM je zal het vast niet zo onaardig bedoelt hebben als je het hebt opgeschreven. Maar het komt wel zo over.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:16

Ik wilde het niet zeggen,.........poeh wat een belerend toontje Floor! :roll:

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:23

o, sorry, nee hoor, ik bedoel dat helemaal niet onaardig. Het is alleen zonde als er op een goede manier aandacht is voor een onderwerp, en dat dat dan op een plek terecht komt waar veel mensen er veel aan kunnen hebben, en dat dan en belangrijk stuk mist. En dat beschouw ik dan als een gemiste kans. Dus eerlijk gezegd was het eerder en aanmoediging dan belering ;-)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:44

Gelukkig dan maar, dan heb ik het verkeerd opgevat ;)

Misschien iets voor een deel 2 voor Kim om daar verder op in te gaan :)*

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:30

dat was eigenlijk wat ik bedoelde inderdaad. Nu ik het teruglees, kan die laatste zin inderdaad wel een beetje kattig worden opgevat.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:31

Zegt misschien ook iets over degene die het lezen :D ;)

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:35

Dat is altijd het gevaar in schriftelijke reacties. Je weet niet welke emotie de schrijver heeft in schrift en ook niet de interpretatie waarmee de lezer leest!Als schrijver en lezer moet je ook daaraan denken. Ik ben het met Floortje eens dat als je een dergelijk onderwerp aansnijd je moet proberen zo volledig en onafhankelijk informatief alles weer te geven Zodat het ruim belicht word!Goed dat er aandacht voor is want de grenzen vervagen...