Onderzoekers bekijken teugeldruk nader

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Onderzoekers bekijken teugeldruk nader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 19:54

www.horsetalk.co.nl / www.bokt.nl

Afbeelding
Dressuurruiters hebben het meest realistische beeld
van hun teugeldruk. Foto: www.focussed.nl

Hoeveel druk hebben ruiters daadwerkelijk op hun teugels? En, wanneer het aankomt op teugeldruk tijdens contact met de paardenmond, hoe weet een ruiter wat hij aan het doen is?

"Doen ze wat ze denken dat ze doen, of doen ze iets compleet anders?" vroeg Dr. Hayley Randle. Zij presenteerde haar bevindingen uit een studie naar teugeldruk aan de gedelegeerden bij de recente International Society for Equitation Science (ISES) conferentie in Delaware (VS).

Onderzoekers van het Duchy College in Groot-Brittannië onderzochten wat de verschillen zijn tussen de teugeldruk die de ruiter dacht te voeren en de daadwerkelijk gevoerde teugeldruk. Mispercepties tussen deze twee kunnen leiden tot minder welzijn en problemen in de training. "Wanneer de persoon op de grond en de persoon op het paard niet op dezelfde golflengte zitten heb je een barrière tussen hen." zegt Randle, president van het ISES.

Een totaal van 261 participanten waren bij elkaar gekomen van twee aparte Britse nationale paardenevenementen. 89% van deze ruiters waren amateurruiters en 11% professionele ruiters: één hiervan was een Olympisch ruiter en één een Paralympisch ruiter. De meeste participanten reden op zijn minst twee tot drie keer per week en de disciplines die zij reden waren springen, dressuur of recreatief.

Een levensgroot paardenhoofd, genaamd "Data Dave", droeg een hoofdstel met een enkel gebroken trensbit. Tussen het bit en de teugels was een Centaur Rein Tension Gauge geplaatst, een middel om teugeldruk te kunnen meten. Participanten zaten achter "Data Dave" en werden gevraagd om de houding die zij normaal te paard hebben na te doen. Zij kregen de instructies om dezelfde teugeldruk te voeren zoals zij normaliter zouden hebben op een stappend paard. Er werd gevraagd of de participanten de teugeldruk die zij voerden te beoordelen op een schaal van 0 (geen druk) tot 8 (maximale druk), voor zowel de rechter als de linker hand, daarnaast registreerde een observant lampjes op de hand, die enkel voor de observant zichtbaar waren.
Elke participant werd drie keer getest.

Voor de meerderheid van de participanten was zowel de de teugeldruk die zij dachten te voeren, als de daadwerkelijk gevoerde teugeldruk groter voor de rechterhand. Professionele ruiters, mannen en ruiters tussen de 18 en 30 jaar hadden een het meest realistische beeld van de hoeveelheid druk die zij op de teugels hadden. Daarnaast hadden springruiters de grootste discrepantie in teugeldruk, met recreatieve ruiters op de tweede plaats. Dressuurruiters wisten het beste hoeveel druk zij op de teugels voerden.
Ook hadden bijna alle ruiters een significant verschil tussen de teugeldruk die zij dachten te voeren en de daadwerkelijke teugeldruk: de meeste participanten dachten dat zij harder aan de teugels trokken dan daadwerkelijk het geval was.

Er werd feedback gegeven aan de ruiters na het testen: er werd hen verteld welke hand dominant was en wat hun daadwerkelijke teugeldruk was.
De wetenschappers vonden het opmerkelijk hoe vaak handdominantie voorkwam bij de ruiters.

Onderzoeken zoals deze zouden het welzijn van de paarden kunnen bevorderen en de trainingen kunnen vergemakkelijken, door de verwarring tussen trainer en ruiter te verminderen. "Wanneer je een ruiter bent en iemand vertelt je iets te doen, hoe weet je dan dat je de instructies goed uitvoert?" zegt Randle. "En, nog belangrijker, hoe weet je als trainer zijnde dat de leerling snapt wat je hen vertelt en dit correct uitvoert?"

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:31

Dat verschilt ook per ruiter. De ene rijdt graag met iets meer teugeldruk dan de ander. Ik heb weleens een paard van een man nagereden en ik vond hem veel te zwaar op de hand. Ik wil zelf de paarden veel lichter hebben. Wel een verbinding maar een licht verende verbinding. Maar sommigen willen meer gewicht in de hand hebben. Is dus een vrij subjectief iets.

HeavensLove

Re: Onderzoekers bekijken teugeldruk nader

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:41

Suzanne, het gaat volgens om het principe wat de ruiter denkt en ook wat de instructeur denkt, weet jij precies hoeveel druk je uitoefent op de teugels en hoe kan je instructeur dat precies bepalen, weet jij zelf ook met welk hand je meer druk zet ... Ik vind vooral dat laatste ook een goed discussiepunt, hoe weet je dat je instructeur gelijk heeft, natuurlijk over sommige dingen heb je zelf ok kennis en dan kan je dat zelf in twijfel trekken, maar als je iets nieuws leert, in hoeverre is dit het juiste, hoe kan je dat weten als ruiter, uiteindelijk vertrouwen we erop dat wat de instructeurs zeggen ook hetgeen is dat waar is

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:05

HeavensLove schreef:
Suzanne, het gaat volgens om het principe wat de ruiter denkt en ook wat de instructeur denkt, weet jij precies hoeveel druk je uitoefent op de teugels en hoe kan je instructeur dat precies bepalen, weet jij zelf ook met welk hand je meer druk zet ... Ik vind vooral dat laatste ook een goed discussiepunt, hoe weet je dat je instructeur gelijk heeft, natuurlijk over sommige dingen heb je zelf ok kennis en dan kan je dat zelf in twijfel trekken, maar als je iets nieuws leert, in hoeverre is dit het juiste, hoe kan je dat weten als ruiter, uiteindelijk vertrouwen we erop dat wat de instructeurs zeggen ook hetgeen is dat waar is

Ja maar dat verschilt ook per paard heel erg. Het ene paard heeft meer druk nodig om te bereiken wat je wilt dan het andere paard. Ene paard geeft heel makkelijk na op een lichte druk en de andere is wat minder fijngevoelig.
Je zet de druk die nodig is op dat moment en dat is zo variabel. Dat verschilt per paard en per moment. Daar kan je geen standaard op loslaten. De instructeur kan inderdaad niet altijd zien hoeveel druk de ruiter heeft op de teugel maar deze kan wel uitleggen hoe het hoort te voelen en hoe je dat kan bereiken. En eventueel kan de instructeur het paard ook even voelen voor de zekerheid. Meestal kan ik van de grond wel zien hoe het voelt maar heel soms verrast een paard me weleens. Dat hij veel lichter of zwaarder voelt dan ik gedacht had.

emilyxhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:19

Ik vind het ook altijd apart dat mijn instructrice zegt dat je meer druk op de teugels moet pakken.
Hoe weet ze dat dan?
ik snap het wel

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:04

Citaat:
de meeste participanten dachten dat zij harder aan de teugels trokken dan daadwerkelijk het geval was.

Dit verbaast me eigenlijk, ik had verwacht dat mensen zouden denken dat ze een lichte teugelvoering hadden, terwijl dat apparaat uit zou wijzen dat dat niet zo was. Of ze moeten gedacht hebben dat ze maar beter wat hoger konden inschatten, zodat het mee zou vallen ;) .

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 08:21

Ik heb in een ander topic een stuk over teugeldruk gepost en daaruit bleek juist dat ruiters dachten dat ze met minder druk reden, terwijl ze veel druk in de mond hadden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:03

Vind het een beetje een apart onderzoek..
Ik denk dat ze met een echt paard meer exacte uitslagen zullen krijgen, aangezien elk paard ook immers anders is.
Dan zouden ze meteen eens moeten meten wat de druk is met slofteugel, aangezien er nog steeds veel te veel slofteugelmisbruikers rondrijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:10

Volgens mij is het toch het allerbelangrijkste om een paard goed van achter naar voor te laten lopen om zo tot een zo fijn en licht mogelijk contact te komen. Volgens mij is het een van de grootst gemaakte ruiter fouten nog altijd het teveel met de hand in werken..en teveel vast houden aan die voorkant.