Valegro niet meer te koop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Valegro niet meer te koop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 14:06

* http://www.eurodressage.com / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Valegro en Charlotte Dujardin. Foto: FEI.org

Een jaar lang was de toekomst van dressuurpaard Valegro onduidelijk, het paard werd door eigenaren Carl Hester en Roly Luard met tegenzin te koop aangeboden. Eind december 2013 hakte Hester de knoop door en kondigde hij aan dat Valegro niet langer te koop staat. Door middel van het oprichten van een syndicaat probeert het eigenaarsduo de kosten voor het houden van Valegro op te brengen.

Hester vertelt Eurodressage dat hij erg opgelucht is dat Valegro bij Charlotte Dujardin zal blijven. Hij zal ervoor zorgen dat Valegro niet verkocht wordt en zoekt nu naar investeerders. Vorig jaar, na de Olympische Spelen in Londen, werd er al een potentieel syndicaat gevormd door fans van het paard. Zij vroegen op een Brits dressuurforum om donaties zodat ze een aandeel in het eigendom van Valegro konden kopen, om een eventuele verkoop van het paard te voorkomen. Toentertijd steunde het eigenaarsduo deze geïmproviseerde poging tot het vormen van een syndicaat niet. Nu zoekt Hester zelf naar ondernemers die groots in Valegro willen investeren.
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 01-01-14 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Re: Valegro niet meer te koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:07

Vindt ik leuk :-)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:13

Wat moet zo'n paard kosten dan? :roll:

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:19

Denk veel geld. Maar fijn dat Dujardin nog kan doorgaan met Valegro.
Gebeurd te vaak dat een goed team uiteen moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:57

Ach. Ik kon hem toch vast niet betalen

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:01

simodi schreef:
Wat moet zo'n paard kosten dan? :roll:

Ja dat vraag ik me ook af! Naast stalling en voer.. je zou denken dat zo'n paard genoeg opbrengt op wedstrijd om van onderhouden te kunnen worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:03

Wat denk je dat wedstrijden op dat niveau kosten?

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:04

Geen idee, daarom vraag ik het me af :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:06

Meer dan ze op brengen. Bokt heeft een beetje een geromantiseerd beeld over internationale dressuursport vrees ik.. :)

Vraag me ook af wat een "investeerder" hier uit zal halen gezien investeren meestal gebeurt omdat ze er op termijn wat uit zullen gaan halen.. Wat wint men hier mee behalve wat reclame?

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:07

Wat ik me nou afvraag; als je beiden als eigenaar het paard niet wilt verkopen, waarom bied je 'm dan toch te koop aan?

Ik dacht dat een goed paard net zo veel eet als een slecht paard, waarom is zo'n paard dan zo duur in onderhoud?

Maar hardstikke leuk dat de combi blijft, het is leuker dat zulke paarden op concours verschijnen dan dat ze verkocht worden en van het toneel verdwijnen.
(we kunnen 'm toch ook kloonen? van Jazz zijn er toch ook al een paar)
Laatst bijgewerkt door swatch op 01-01-14 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:08

Een paard als Valegro is zo duur in onderhoud omdat hij toch door getraind moet worden en als hij niet meer op wedstrijden verschijnt wordt hij minder waard. En wedstrijden op dat niveau kosten vele malen meer dan ze opleveren.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:12

Dat laatste vraag ik me eigenlijk wel af of dat zo is. Hij wint alles, dus overal het maximale prijzengeld.
En dit grand-prix paard is toch niet duurder in onderhoud als een ander grand-prix paard daar op stal?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:13

Inschrijvingsgeld op die wedstrijden is vaak even hoog als het winstgeld. (en dan heb je de reis, de stalling ter plaatse en de logementen van de ruiters en grooms er niet eens bij geteld). Dus nee, van de wedstrijden worden ze niet rijk van 'm.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:21

dat begrijp ik wel, maar ze hebben toch ook grote sponsors die bijdragen in de kosten?
Als ik bijv. kijk naar de wereldbeker dressuur 2012 uitgekeerd prijzengeld:Dressuur totaal € 273.000,
Reem Acra FEI World Cup Dressage: € 250.000, CDI: € 23.000
Dan lijkt me dat wel toereikend op dit niveau, toch?
Weet eigenlijk niet of je hiervoor inschrijfgeld betaalt, dat kun je dan weer niet vinden...

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:28

Potverdikkie was net zo lekker aan t sparen :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:46

Bellarose schreef:

Inderdaad, had al een ticket geboekt om te gaan proefrijden. :D

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:55

Bellarose schreef:

:+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:56

swatch schreef:
dat begrijp ik wel, maar ze hebben toch ook grote sponsors die bijdragen in de kosten?
Als ik bijv. kijk naar de wereldbeker dressuur 2012 uitgekeerd prijzengeld:Dressuur totaal € 273.000,
Reem Acra FEI World Cup Dressage: € 250.000, CDI: € 23.000
Dan lijkt me dat wel toereikend op dit niveau, toch?
Weet eigenlijk niet of je hiervoor inschrijfgeld betaalt, dat kun je dan weer niet vinden...

Dat gaat over bedragen over de gehele wedstrijd. Dus meerdere proeven en dan verdeeld over de plaatsingen.

Verder is het stallen van een paard op zo'n concours echt ongelofelijk duur. Dan moeten de ruiter en groom(s) nog ergens verblijven, moet je er heenrijden, moet thuis de stal blijven draaien. Inschrijfgeld zou ik niet weten op dit niveau, kan me ook wel voorstellen dat de echt grote namen geen inschrijfgeld betalen omdat zij ook publiekstrekkers zijn maar degenen daar net onder betalen echt veel inschrijfgeld ook nog.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:05

Veel wedstrijdkosten worden door de wedstrijdorganisatie betaald voor de ruiters, OS, EK en WK worden vervoerskosten etc vaak door de nationale bonden betaald dus die kosten hoeven de ruiters niet zelf te betalen.

Verkopen gebeurt vaak onder druk van kopers met een dikke portemonnee, wie kan het zich permiteren een bod v enkele miljoenen af te wijzen?? Een paard verzekeren voor dergelijke bedragen is onmogelijk en ze hoeven maar koliek te krijgen en alles wat overblijft is slachtgeld....
Dus als geld aantrekkelijker is dan de band met het paard is de keuze snel gemaakt. Hier is de band blijkbaar belangrijker dan geld anders was-tie allang verkocht, interesse genoeg voor het paard :D
Wie in zon syndicaat instapt, doet het vaak voor sentimentele redenen. Hier is geen sprake van verkoop als paard een bepaalde waarde behaald heeft dus het is geen goede investering maar toch denk ik dat er wel een aantal personen bereid zijn om het paard voor GB te behouden :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:45

Wat zo een paard moet kosten? Ik denk een paar ton!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:51

rapido schreef:
Wat zo een paard moet kosten? Ik denk een paar ton!

_O- Ik denk dat daar best nog een nulletje bij mag ;)

Evitaali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:51

hadden we maar zo'n geldpotje maar geopend voor Totilas...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:09

Vergeet niet dat een grote stal per maand soms wel rond de 80.000 euro kost. En dat er niet elke maand paarden verkocht worden en meerendeel ook niet voor recordbedragen. Zo'n paard verkopen geeft je wel ruimte..

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 18:03

Ik denk niet dat er nog een verwende rijkeluisdocher of zoon te vinden is die wil afgaan zoals ...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 18:16

nicolanca schreef:
Ik denk niet dat er nog een verwende rijkeluisdocher of zoon te vinden is die wil afgaan zoals ...

Dat was ook mijn gedachte, misschien was er ook wel geen goede koper... Het is een ruin, dus het enige dat je er mee kunt is uitbrengen in de sport. Na het debacle met Totilas staat niet iedereen meer te springen om een topdressuurpaard te kopen. Maar idd fijn dat de combi blijft.