Theo Timmerman wint WB vierspannen in Mechelen *video's*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Theo Timmerman wint WB vierspannen in Mechelen *video's*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 13:03

http://www.knhs.nl

Afbeelding
Koos de Ronde
Foto: Fei.org

Door een superstrakke foutloze rit tijdens de winning round zette Theo Timmerman de achtste etappe van de FEI Wereldbeker vierspannen in Mechelen op zijn naam. Het was Oranje boven in de spannende finale in de Nekkerhal, want huidig Wereldbekerkampioen Koos de Ronde werd tweede! De Hongaar József Dobrovitz sr. eindigde met zijn Lipizzaners als derde, net onvoldoende voor kwalificatie voor de finale in Bordeaux.

Timmerman pakte in het parcours van Johan Jacobs zijn laatste kans om zich te kwalificeren voor de finale in Bordeaux begin februari. Hij ging echter zonder hoge verwachtingen de ring in. "Mijn jaar kon al niet meer stuk”, zei Timmerman nuchter, doelend op zijn Nederlandse en Europese titels van dit jaar. “Ik heb gewoon mijn eigen wedstrijd gereden, het liep zeer goed. Toen Dobrovitz er twee ballen af reed, wist ik dat ik de volle 10 punten kon pakken, omdat Koos met een wild card reed. Ik had wat speling, maar de paarden voelden zo goed, dat ik op volle snelheid kon rijden.”
Timmerman realiseerde hiermee zijn eerste Wereldbeker overwinning ooit en staat nu derde in de tussenstand. Voor De Ronde, die met een wild card reed, had het de vijfde overwinning in Mechelen kunnen worden, maar een afgereden bal weerhield hem daarvan. “Ik had een foutloos rondje van 124 seconden moeten rijden om te winnen. Dat had erin gezeten, maar ja, die ene pechbal!”
De Ronde reed met dezelfde opstelling als in Londen, waar hij ook tweede werd. “We hebben in Londen met 5 paarden 3 verschillende opstellingen geprobeerd en dit blijkt de optimale opstelling”, aldus De Ronde, die in Leipzig een laatste kans heeft om zich te kwalificeren voor Bordeaux. Hij staat nu met Georg von Stein op een gedeelde vierde plek in de competitie, waarin de beste zes een finaleplaats krijgen.
Wild cardrijder Glenn Geerts (BEL) besloot er voor eigen publiek ‘gewoon voor te gaan’. Het 24-jarige talent moest een reservepaard uit zijn outdoorspan inzetten, nadat hij een aantal weken geleden plotseling één van zijn achterpaarden verloor. Hij kon niet de snelheid pakken die nodig was voor een topnotering en eindigde als zevende.

Voor FEI O-jurylid Peter Bonhof was Mechelen zijn laatste optreden als internationaal jurylid. Gezien zijn leeftijd is het volgens FEI reglementen niet meer geoorloofd om internationaal te jureren. “Ik vind het jammer, maar ik heb al 4 jaar verlenging gekregen en nu houdt het echt op. Gelukkig blijf ik op nationaal niveau wel actief, want ik zou het niet willen missen”, aldus Bonhof.

De volgende Wereldbekerwedstrijd vierspannen wordt gehouden in Leipzig op 17-19 januari. IJsbrand Chardon en Koos de Ronde komen daar aan de start. Chardon is al verzekerd van deelname aan de finale.

Uitslag Wereldbekerwedstrijd vierspannen Mechelen 30 december 2013:
1. Theo Timmerman (NED) 251,75
2. Koos de Ronde (NED) 256,27
3. József Dobrovitz sr. (HUN) 273,60
4. Tomas Eriksson (SWE) 134,19
5. József Dobrovitz jr. (HUN) 136,80
6. Georg von Stein (GER) 136,96
7. Glenn Geerts (BEL) 143,85

Stand na 8 van de 9 wedstrijden:
1 IJsbrand CHARDON NED 32
1 Boyd EXELL AUS 32
3 Theo TIMMERMAN NED 23
4 Koos DE RONDE NED 21
4 Georg VON STEIN GER 21
6 Tomas ERIKSSON SWE 20
7 József DOBROVITZ HUN 18
8 Michael BRAUCHLE GER 15
8 Daniel SCHNEIDERS GER 15
10 József DOBROVITZ jr. HUN 14

IJsbrand Chardon start in:
Leipzig (17-19 januari 2014)

Koos de Ronde start in:
Leipzig (17-19 januari 2014)

De Wereldbekerfinale vindt plaats in Bordeaux, Frankrijk, van 7 tot en met 9 februari 2014.

Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 31-12-13 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Video's toegevoegd

SETEFURII

Re: Theo Timmerman wint WB vierspannen in Mechelen *video's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:40

Het was prachtig om te zien, enkel jammer dat het rechtervoorpaard bij József Dobrovitz roze/oranje schuim had. Paard leek ook wel heel nerveus, vast op de tong gebeten.
Een verdiende overwinning voor Theo Timmerman! :)

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:46

Wat een supergave rit van Theo Timmermans!

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 00:51

Ik was erbij, het was echt spannend om te zien.
Het staat er niet bij in het artikel maar het prijzengeld was €20400

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 03:46

SETEFURII schreef:
Het was prachtig om te zien, enkel jammer dat het rechtervoorpaard bij József Dobrovitz roze/oranje schuim had. Paard leek ook wel heel nerveus, vast op de tong gebeten.
Een verdiende overwinning voor Theo Timmerman! :)

zagen wij inderdaad ook.. Aan het begin van de 2e manche was het weer weg, dus wij dachten dat het aan de roze mond lag, maar later kwam het toch weer terug.

was echt gaaf om te zien! Alle Nederlandse fans gingen uit hun dak, vooral onze menvereniging :o

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 06:50

Verdiende overwinning en wat was het spannend tussen Theo en Koos.

xZiva_ schreef:
was echt gaaf om te zien! Alle Nederlandse fans gingen uit hun dak, vooral onze menvereniging :o

Alleen de Nederlandse fans? Heel de Nekkerhal stond op ontploffen. :D

PS: ik hoop dat die jongen die "wat zijn die Belgen stil" scandeerde geen lid was jullie. Wat vond ik dat vreselijk onsportief. :o

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:17

Gini schreef:
Verdiende overwinning en wat was het spannend tussen Theo en Koos.

xZiva_ schreef:

Alleen de Nederlandse fans? Heel de Nekkerhal stond op ontploffen. :D

PS: ik hoop dat die jongen die "wat zijn die Belgen stil" scandeerde geen lid was jullie. Wat vond ik dat vreselijk onsportief. :o

ik geloof niet dat die bij ons hoorde :) wij zaten op vak c rij 13, en helemaal achteraan zat ook een groep, die waren wel zulke dingen aan het roepen, dus ik denk dat je die bedoelt :))

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:08

Ja, die bedoelde ik. :D
Ik zat trouwens in vak c, rij 16. Wie weet hebben we elkaar stiekem gemeet. :+

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:18

Wieweet ja! :D ik weet wel dat er Nederlanders achter me zaten die heel het springen zaten af te kraken, en als ik af en toe naar achter kon kijken zag ik een paar hele enthousiaste (kleine) kinderen die stonden te juichen voor elk land :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:27

Ja, iedereen was eigenlijk zeer enthousiast. Langs mij zat een meisje dat bij ieder paard de hele optoming analyseerde. Ook leuk :+

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:33

dat zaten wij eerlijk gezegd ook te doen :+
wij zaten ook nog te praten over de springruiter die tijdens het scheren 2 rondjes had overgelaten waar zijn sporen zaten, de reden ervan weten we nog steeds niet, maar scherpe sporen of iets had ie niet. :+

wij hadden trouwens wel een hele luidruchtige man bij ons, die tegen het meisje naast hem in haar gezicht zat te praten (echt in haar gezicht :') ) kind was geloof ik doodsbang, ik zal even kijken of ik toevallig een foto heb (ik heb veel foto's gemaakt met mijn beetje grote camera waar de mensen achter me niet echt blij mee waren := )

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:18

Oh, maar af en toe vond ik het ook wel gezellig. Wat moet je anders zeggen zo een hele proef lang. :D
Arm kind. :') Ik heb wel iemand foto's zien maken, maar dat was maar met een klein toestelletje.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:20

Gini schreef:
Oh, maar af en toe vond ik het ook wel gezellig. Wat moet je anders zeggen zo een hele proef lang. :D
Arm kind. :') Ik heb wel iemand foto's zien maken, maar dat was maar met een klein toestelletje.

ach, ik vind hem groot, maar voor andere is ie waarschijnlijk behoorlijk klein.. :=

maar dit is trouwens behoorlijk off-topic, dus misschien kunnen we verder pb'en :))