In de Exquis WDM Masters dressuurwedstrijd CDI5* Kür in Mechelen bleken Daniëlle Heijkoop en Kingsley Siro (Gribaldi x Hemmingway) wederom progressie te hebben geboekt. Na een ijzersterke Grand Prix op vrijdag reed ze op zaterdag in een bijna geheel uitverkochte Nekkarhal een ijzersterke Freestyle, die haar net als in de GP op de tweede plaats deed eindigen, achter de Duitse Helen Langehanenberg met Damon Hill.
Verheugend was dat de breedte van de dressuurtop gestaag toeneemt, want Tommie Visser eindigde met Vingino (Polansky x Variant) als vijfde, terwijl Katja Gevers met Thriller (Gribaldi x Amor) op de achtste plaats eindigde en daarmee zijn beiden niet ver meer af van een plaats in het Olympisch kader. Daarnaast zegevierde eerder op zaterdag Patrick van der Meer met Zippo (Rousseau x Haarlem) in de Grand Prix Special.
Daniëlle Heijkoop was een tevreden amazone. "Toen ik vanochtend op stal kwam dacht ik even dat Siro vermoeid was, maar toen ik er op stapte bleek hij weer topfit. Dat bleek ook in de proef waarin we gewoon een bijna foutloze Kür wisten neer te zetten. In de Grand Prix op vrijdag was Siro echt top", aldus Heijkoop. In de uitslag was de voorsprong van Heijkoop op Ulla Salzgeber, die met Herzruf's Erbe als derde eindigde, gering. Dat werd veroorzaakt door een jury die van mening verschilde. Juryvoorzitter Mariette Withages, die in Mechelen haar laatste wedstrijd op internationaal niveau jureerde, was van mening dat in piaffe en passage de beide combinaties volstrekt gelijkwaardig waren, maar in de drafreprises was in haar ogen Salzgeber net iets overtuigender. Over de winnares Helen Langehanenberg met Damon Hill bestond geen discussie. Langehanenberg vroeg niet het uiterste van haar hengst, maar reed een zeer ontspannen wedstrijd, waarin Damon Hill de oefeningen vloeiend uitvoerde.
Ook Tommie Visser was een tevreden mens. "Ik heb deze Kür nu vier maanden en moet hem nu al weer gaan aanpassen. Vingino wilde in het verleden nogal eens zeer opgewonden raken, maar hij was vandaag haast iets te rustig. Zo viel hij zelfs even uit de galop. Wij scoorden ruim 72% en dat is mooi, maar om van 65% naar deze score te gaan is relatief eenvoudig. Om nu door te stoten naar scores boven de 75% vraagt veel werk en inzet, maar daar gaan we voor".
Katja Gevers kon met Thriller op een zeer geslaagde Grand Prix terugkijken. "In de Grand Prix hadden we geen fouten. Wel wat verbeterpunten, maar echt goed. Nu in de Freestyle hadden we een paar fouten. Zo was de uitgestrekte draf kapot. Die fout kwam ook omdat we nu iets meer last van spanning hadden".
Uitslag Dressuur CDI 5* Kür: •1) Helen Langehanenberg (Dui) - Damon Hill NRW (Donnerhall x Rubinstein I) - 85.850% 2) Daniëlle Heijkoop (Rotterdam) - Kingsley Siro (Gribaldi x Hemmingway) - 81.300% 3) Ulla Salzgeber (Dui0 - Herzruf's Erbe (Herzruf x Caletto I) - 81.075% 5) Tommie Visser (Vijfhuizen) - Vingino (Polansky x Variant) - 72.150% 8) Katja Gevers (Berlicum) - Thriller (Gribaldi x Amor) - 71.000%