Wolven vermoedelijk oorzaak van dood negen paarden Duitsland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Wolven vermoedelijk oorzaak van dood negen paarden Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 14:19

www.bokt.nl

Het Duitse Trakehnerstamboek meldt dat zij een inzamelactie op touw gaan zetten voor de familie Kunath van Stoeterij Kirschberg, Duitsland. In de nacht van 10 op 11 december verloren zij in één nacht negen paarden. De kudde van in totaal 12 paarden brak uit de wei en rende de nabijgelegen B6 op. Daar werden meerdere paarden aangereden. Negen overleefden het niet. Eerder dit jaar had de stoeterij ook al te kampen met pech. Zij verloren van het voorjaar 50 ton voer door aanhoudende regen. Een aantal jaar geleden ging er een schuur met voedsel in vlammen op.

Hoewel het indirect bewijs is, vermoeden de betrokkenen dat [de geur van] een wolvenroedel de oorzaak is van de kudde uitbraak. De paarden waren eerder die nacht om onverklaarbare redenen uitgebroken. De familie en de reeds opgetrommelde politie hadden de paarden gevangen en waren met hen terug naar de weide. Plotseling brak er wederom paniek uit en rende de kudde weer weg. Een botsing met drie auto's kon niet voorkomen worden. Twee automobilisten raakten gewond. De weides van de stoeterij zijn degelijk afgezet en worden dagelijks gecontroleerd. De familie Kunath staat bij het stamboek bekend als zeer professionele paardenmensen. In de directe omgeving zijn negen wolvenroedels, alleen al in 2013 zijn 47 nieuwe puppy's geteld. Hun geur kan angst veroorzaken bij paarden. In Duitsland zijn momenteel 24 wolvenroedels. De meeste wolvenroedels zitten in de Oost-Duitse regio Lausitz.

In zowel Nederland, Duitsland en Polen is de wolf al enige tijd bezig aan een opmars. In 1897 werd in Nederland de laatste wolf gesignaleerd. In 1982 kreeg de wolf in meerdere Europese landen een beschermende status. Sinds die tijd gaat het weer beter met de wolf. In Nederland is de wolf nog niet met zekerheid gesignaleerd. In 2013 werd er een dode wolf gevonden. Deze bleek later te zijn doodgeschoten in Oost-Europa en in Nederland langs de weg te zijn gelegd. In 2011 is er een wolf gefotografeerd. De foto's waren echter niet duidelijk genoeg om met zekerheid vast te stellen dat het echt om een wolf ging.

Wil je meer weten over de wolf kijk dan hier.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:21

speculaties en aannames...

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:23

De titel is een beetje misleidend, dacht dat er negen paarden dood waren door een wolvenaanval, kon het me al niet voorstellen.
Wel een erg verhaal en lastig ook natuurlijk! 47 puppy`s is ook best veel!

Vraag me ook wel af hoe lang dat goed gaat..de wolf heeft nou eenmaal jachtterrein nodig en de mens gaat dat niet accepteren denk ik.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:24

Vind de titel nogal misleidend. De dieren zijn omgekomen doordat ze aangereden zijn. Titel vind ik dus niet passend.
Verder blijft het natuurlijk zonde van de paarden.

Toffeltje

Re: Wolven vermoedelijk oorzaak van dood negen paarden Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:33

Zouden wolven dan zo totaal anders ruiken dan honden? Ik kan me bijna niet voorstellen dat zo'n geur alleen paarden compleet in paniek kan brengen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:35

ik weet het niet hoor...het lijkt wel al eeuwen in de mens te zitten om de wolf te verketteren.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:37

die 9 wolvenroedels zitten er al jaren... die ene nacht gaan ze opeens daarom aan de kletter.. en ook een 2 e keer.. en daarvoor is het nooit gebeurd.. dan zal er wel iets anders gebeurd zijn wat er toen was en daarvoor niet.

echt een sensatie verhaal van de journalist...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:44

Als er in de omgeving wolvenroedels zitten, waarom staan de paarden dan s'nachts buiten????

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:50

ik vind de titel wel heel misleidend.....

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:07

yarrah schreef:
Als er in de omgeving wolvenroedels zitten, waarom staan de paarden dan s'nachts buiten????

Omdat wolven over het algemeen geen paarden aanvallen maar bijvoorbeeld reeen, herten en schapen ed. Geen risico dus om ze buiten te laten.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:11

Inderdaad ik doe voor school momenteel onderzoek naar de wolf/gevaren/kans dat hij naar nederland komt, in dit gebied van OP zitten al jaren wolven(roedels).
Wolven jagen voornamelijk op 2hoevigen dus schapen/wild(hert) en is een oppertunist mbt voedsel.

Degelijk afgezet met een goed stroomdraadje? Degelijk noem ik hout met gaas eronder oid in "wolf gebied".

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:33

Iemand moet de schuld krijgen. Dus waarom geen staats gevaarlijk wild dier.
Hebben ze weer een reden om straks een dier uit te roeien.
Die wolven leven daar al jaren en zullen niet de reden zijn dat die paarden aan de kletter zijn gegaan.
Misschien zijn ze in duistsland wel karbiet aan het schieten. Dat lijkt me meer een reden om tot 2 x toe aan de boemel te gaan.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:47

Misschien een idee om nachtcamara's op te hangen in de omgeving ?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:57

Lijkt me sterk dat als er al jaren wolven wonen de paarden daar ineens van gaan schrikken. Inderdaad, verschil wolf- hond zal ook niet zo groot zijn qua lucht.

Citaat:
Degelijk noem ik hout met gaas eronder oid in "wolf gebied".

Dan zul je al heel hoog hek moeten plaatsen, anders springen ze er zo overheen

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:59

_xManadisx_ schreef:
yarrah schreef:

Omdat wolven over het algemeen geen paarden aanvallen maar bijvoorbeeld reeen, herten en schapen ed. Geen risico dus om ze buiten te laten.

Wel als een roedel dwars door een kudde paarden gaat om een ree te vangen...... En die gevaar is er gewoon.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:06

Tja, maar is t dan de schuld van de wolven? Of van de reeen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:08

yarrah schreef:
_xManadisx_ schreef:

Wel als een roedel dwars door een kudde paarden gaat om een ree te vangen...... En die gevaar is er gewoon.

Die wolven zitten daar al jaren. Als ze een reëel gevaar hadden gevormd, dan hadden die paarden nooit of te nimmer buiten moeten staan, imo.

tine10 schreef:

Euh, wat dacht je van de mensen die hun paarden gewoon buiten laten staan?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:11

Mimo schreef:
ik vind de titel wel heel misleidend.....

Ik ook := Ik dacht echt, wauw.. Grote roedel dan!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:38

_San87_ schreef:
[

Die wolven zitten daar al jaren. Als ze een reëel gevaar hadden gevormd, dan hadden die paarden nooit of te nimmer buiten moeten staan, imo.

tine10 schreef:

Euh, wat dacht je van de mensen die hun paarden gewoon buiten laten staan?

Maar dan kunnen de paarden nooit meer naar buiten, want wolven jagen ook overdag, dus dit vind ik persoonlijk een onzin-opmerking.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:42

Tegenwoordig leven wolven meer in de schemering/nacht :). En zullen dan dus ook jagen.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:51

yarrah schreef:
_xManadisx_ schreef:

Maar dan zullen ze nog niet voor het paard gaan maar voor het ree. Jullie zijn wel heel kort door de bocht met je moet je paarden binnen houden. Dan mogen in zweden! Finland, canada, en amerika de paarden niet meer naar buiten? Dat ik pure onzin. Als hier wolven zouden zijn blijft ook mijn paard gewoon buiten. Stroomdraad is genoeg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:53

Lees anders even over het woord reëel heen :)).

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:56

Nou, ik zie hier dus geen gevaar in.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:58

Die Duitsers kennelijk ook niet. Ik ook niet. De kans dat een wolf een paard pakt is klein, maar wil je het risico niet lopen, dan zet je ze 's nachts binnen. Dat paarden nu opeens schrikken van een roedel wolven (twee keer in één nacht) dat er al jaren leeft... M'n neus.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:03

Zo raar is dat niet hoor! Wolven ruiken heel anders dan honden, bovendien staat er nergens dat de weiden alleen afgezet zijn met alleen stroomdraad. Duitse stoeterijen kennende is alles afgezet met degelijk hout en stroom :o

Ook hier in Niedersachsen krijgen we steeds meer te maken met wolven, de plaatselijke schaapherder klaagt in de lammertijd ook over verlusten...En zo ver wonen wij niet van Nederland af..namelijk maar een half uurtje :D