Ruiter beboet met €1800,- voor gooien van zweep naar auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FleurVerona

Berichten: 70
Geregistreerd: 03-11-12
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:15

Ik snap de frustratie van de ruiter helemaal. Het gebeurt mij vaak genoeg dat er een paar sukkels op scooters langsrijden als ik aan het rijden ben (bak licht naast de weg) en dan lekker even gaan toeteren of schreeuwen en kijken of paardje schrikt, zo boos kan ik daarom worden, ik zou alleen niet met een zweep gaan gooien :+

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:19

Snadrem schreef:
Was het een stalen longeerzweep met een sloopkogel er aan of zo?


Vind ik leuk :D

Ik heb eens een voorruit ingeslagen met de achterkant van een menzweep. Reeds met een huifkar vol toeristen op een smal fietspad (met vergunning van de gemeente op zak) voor mijn werk destijds. Een van de bewoners langs dat pad had blijkbaar in de procedure voorafgaand aan de vergunning bezwaar aangetekend maar vergunning was toch verleend.
Hij vond het nodig nadat hij mij eerst bijna vooruit duwde met zn bumper om ons vervolgens van de weg af te rijden en met de zijkant van zijn auto tegen de wagen richting hekwerk te drukken. Dikke paniek uiteraard achterin bij de toeristen, godzijdank een megabraaf paard ervoor die niet op of om keek.
Toen hij vervolgens voorbij kwam had ik mijn zweep al omgedraaid en gaf een flinke tik op zn voorruit als waarschuwing dat ik dit niet accepteerde (had de politie ook al aan de lijn op dat moment via de portofoon op de bok). Tsja en die sneuvelde.
Politie was gelukkig snel ter plaatse en ik kon de toeristen veilig afzetten bij het eindpunt. Hij was blijkbaar een bekende dus hij werd meteen ingerekend en meegenomen en hebben hem de rest van de zomer niet meer gezien. Tsja je hebt er gekken bij hoor.

Maar 1800 euro schade???? Nee zoveel veroorzaakt een rijzweepje niet idd.
Laatst bijgewerkt door Vippie op 24-12-13 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

CastaMickey

Berichten: 7261
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:20

degene die hier boete zou moeten krijgen is die bestuurder!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Ruiter beboet met €1800,- voor gooien van zweep naar auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:22

ik dacht al...dat is vast niet in Nederland.Dat krijg je hier nieteens als je een paard laat verhongeren.
Beetje omgekeerde wereld.De autobestuurder verdient eerder de boete.

LisannePruts

Berichten: 1383
Geregistreerd: 11-09-13
Woonplaats: Brabant

Re: Ruiter beboet met €1800,- voor gooien van zweep naar auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:24

Pff... sommige mensen hebben echt geen hobby's

Lord_Ik

Berichten: 1190
Geregistreerd: 29-09-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:24

En wat hebben we vandaag geleerd ? Geef NOOIT toe dat je met een zweep hebt gegooid :D die viel toch gewoon uit je hand ?

Ik heb al geleerd om gewoon in het midden van de baan te rijden als ik het te gevaarlijk vind om een bestuurder langs te laten of als er eentje met veel te hoge snelheid langs wil. Ik ga wel opzij als er plek genoeg is en als ze traag rijden geeft het me niet echt dat ze optrekken, ze kunnen toch nooit op snelheid komen voor ze voorbij zijn dan :+

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:28

Dat lukt misschien in België maar hier in de randstad wordt je gewoon van de weg gereden hoor, knipperen nog niet eens met hun ogen.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:53

En wat kunnen we hier van leren.... Ten alle tijden keihard ontkennen dat je express je zweep heb gegooid. :D Er gewoon van maken dat je hem liet vallen omdat je paard schrok van het aso gedrag van de bestuurder.

Ik heb in het verleden ook wel eens keihard met mn zweep op een auto gemept. Die trok expres keihard achter me op, om vervolgens een paar cm achter de benen van mn paard tot stilstand te komen. Toen hij daarna inhaalde heb ik flink uitgehaald.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:53

Lord_Ik schreef:
En wat hebben we vandaag geleerd ? Geef NOOIT toe dat je met een zweep hebt gegooid :D die viel toch gewoon uit je hand ?

Ik heb al geleerd om gewoon in het midden van de baan te rijden als ik het te gevaarlijk vind om een bestuurder langs te laten of als er eentje met veel te hoge snelheid langs wil. Ik ga wel opzij als er plek genoeg is en als ze traag rijden geeft het me niet echt dat ze optrekken, ze kunnen toch nooit op snelheid komen voor ze voorbij zijn dan :+


haha zie nu pas dat jij ook al zoiets had gezegd.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:55

Idd omgekeerde wereld. De boete is te belachelijk voor woorden
Zo te lezen ben ik niet de enige die zoiets al eens heeft meegemaakt. En zijn me toch ook een gekken op de wereld.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Ruiter beboet met €1800,- voor gooien van zweep naar auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:57

De boete is terecht. Naar wat ik uit het stuk haal reden de ruiters naast elkaar, en kon de automobilist hier niet langs. De automobilist maakt zijn aanwezigheid kenbaar door te toeteren maar dat deerde de dames ruiters niet.

Sterker nog, deze gingen in "de aanval" gewoonweg omdat de automobilist laat weten dat hij er ook is, en er langs wil.

Boete is zeer terecht.

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:03

Onderschat nooit een zweep hoor, die fout heb ik laatst gemaakt :')

[VVDD] Paardrijden is levensgevaarlijk!!!

Kan me de frustratie van de amazone goed voorstellen, hier word je soms ook bijna van de weg afgereden door van die lolbroeken...

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:04

Als ruiter hoor je aan auto aan komen rijden, daarvoor heb je geen toeter nodig. Daarbij fiets ik ook wel eens met 2 naast elkaar snachts waar het eigenlijk niet past en ben ik zo ook een keer bijna van mijn fiets gereden. Kun je zeggen dat dat mijn eigen fout is, maar als de automobilist een normale snelheid had gehad, was ik al aan de kant geweest voor hij bij ons was. Naast elkaar rijden met paarden is vaak een goede manier om de auto's te doen afremmen, dan ga je netjes aan de kant en kan de auto rustig langs rijden.
Ik denk dat de voorlichting naar automobilisten duidelijker moet zijn, zodat ze niet van dit soort rare smoezen kunnen gebruiken om onder hun asociale weggebruik uit te komen.
En wat betreft zweep. Ik rijd buiten altijd met zweep, nodig of niet nodig voor paard, hij gaat mee. Al is het maar om auto's en honden op afstand te houden.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Ruiter beboet met €1800,- voor gooien van zweep naar auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:09

Beetje omgekeerde wereld, je hoort op de openbare weg niet te hinderen of je nou op de fiets of te paard zit.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:15

Je hoort ook geen andere in gevaar te brengen en een beetje compassie met de ruiters en paarden mag ook wel. Daarbij zij lopen daar en als men er niet langs kan dan wacht totdat het wel gaat en om dan te gaan toeteren vind ik asociaal. Helaas ken ik deze situatie niet geheel maar zoals ik het lees vind ik het echt niet terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:21

Je kan ook gewoon op de openbare weg in de berm én achter elkaar rijden. Zeker als je weet dat je op een weg rijdt waar ook auto's komen.

Daarbij is het gooie nvan een zweep naar een auto niet alleen openbare agressie, maar ook vandalisme en misschien wel mishandeling omdat je moedwillig iemand aanvalt / eigendommen beschadigd. Daar mag van mij best een hoge boete op staan.

Auto's moeten maar tolerant zijn naar ons ruiters, maar wij andersom niet?

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:22

Ceriadwen schreef:
De boete is terecht. Naar wat ik uit het stuk haal reden de ruiters naast elkaar, en kon de automobilist hier niet langs. De automobilist maakt zijn aanwezigheid kenbaar door te toeteren maar dat deerde de dames ruiters niet.

Sterker nog, deze gingen in "de aanval" gewoonweg omdat de automobilist laat weten dat hij er ook is, en er langs wil.

Boete is zeer terecht.

Ik ben het hier helemaal mee eens. En buiten "je gedragen op de openbare weg" om, ik weet wat het kost om "maar een krasje" op je dak te laten repareren: het hele dak moet opnieuw gespoten worden. 900 euro en dat was mijn peugeotje. Bij dat merk zal het wel wat duurder zijn.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:23

Eens met Jans.

Anoniem

Re: Ruiter beboet met €1800,- voor gooien van zweep naar auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:25

:)

Ik heb het zelf toen ik nog buitenreed écht nooit in mijn hoofd gehaald om naast elkaar op een weg te rijden waar ook auto's reden. Altijd in de berm en achter elkaar. Hoe ongezellig dat ook was. Op ruiterpaden was het prima om naast elkaar te rijden.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:28

Wat een belachelijk ventje! Iedereen met een beetje gezond verstand weet toch dat je niet moet toeteren achter een paard!
Ik ben zo zelf ook ooit afgestapt en met mijn zweep achter een paar jongens aangerend die het kennelijk leuk vonden om met een voetbal naar mijn paard te trappen, ze wisten niet hoe snel ze weg moesten zijn toen ik afstapte :Y)

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:30

Ik vind die boete echt onzin maar sommige automobilisten zijn niet snugger. Ik reed laatst langs de weg en er kwam van twee kanten verkeerd. De auto van achter remt af en houd keuring afstand. Met dat hij passeert steek ik mijn hand op om hem te bedanken en wat doet hij, juist hij toetert, puur uit vriendelijkheid hoor. Niet helemaal slim van meneer maar kan dat getoeter ook wel begrijpen. Mensen bedoelen het wel goed. En je weet niet wat zijn intensie was van zijn getoeter.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:31

Zodra iemand zich op een paard op de openbare weg begeeft is deze verkeersdeelnemer en gelden de regels zoals opgesteld in de weg en verkeerswet. Dat houd in dat je daar rijd waar toegestaan is en dat je geen hinder bent voor overige verkeersdeelnemers.

Zo heel moeilijk is dat niet. Wij ruiters hebben altijd op een of andere manier het idee dat het verkeer zich vooral altijd aan ons aan moet passen. Zo is het nou eenmaal niet, wij moeten ons aanpassen aan het overige verkeer.

Komt daar ook inderdaad zoals Jans zegt een Act of Agression bij kijken zoals het paard richting een auto sturen en een zweep gooien naar de auto, dan vind ik dat de dame in kwestie er nog bekaaid van afgekomen is.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:32

Weet je wat ik eigenlijk erg vreemd vind maar misschien is dat wel stof voor een ander topic..
Je bent soms verplicht om op de weg te rijden. Vaak een 50 kilometer weg maar je paard gaat een heel stuk langzamer. Dus je krijgt gevaarlijk situaties als mensen je willen gaan inhalen en geen geduld hebben.
Of ze snappen het niet.
Ik heb eens van een situatie gehoord van een meisje met haar shetje die in het donker op het fietspad liep, ze kreeg een boete want ze moest op de weg lopen. Automoblisten zien je dan toch liever in de berm of op het fietspad.
iig vind ik dat je op levende have zit dat altijd, hoe getraind ook, een keer kan schrikken en dan is het beter dat de mensen even afremmen en er dan veilig omheen gaan.
Hoevaak gebeurt het niet dat mensen kosten wat kost langs willen en je niet zien als een mede/weggebruiker
Zweep gooien is idd niet de oplossing :)
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 24-12-13 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:32

Iedereen "weet" dat je niet moet toeteren naar een paard. Voor niet iedereen is dat even vanzelfsprekend, iemand die zelf nog nooit met paarden in aanraking is geweest omdattie in hartje stad woont bijvoorbeeld. En eens eenmalig ergens buiten moet zijn.

Daarbij weet iedereen toch ook dat je geen dingen naar mensen moet gooien? Of auto's moet beschadigen? Jullie doen allemaal net hier of dat dan wel mag terwijl JIJ dan degene bent die misschien wel de bak in draait :+ dan denk je de keer daarop wel na over je eigen weggedrag..

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:34

@Ceriadwen de verkeersregels gelden dan misschien wel zowel voor ruiter als automobilist, maar men zal toch altijd rekening moeten houden dat paarden dieren zijn die onvoorspelbaar kunnen zijn. Een automobilist zal sowieso altijd alles moeten doen om het paard niet in gevaar te brengen.