Ruiter beboet met €1800,- voor gooien van zweep naar auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Ruiter beboet met €1800,- voor gooien van zweep naar auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:35

En het paard mag de automobilist wel in gevaar brengen?

Als je als ruiters doelbewust naast elkaar blijft rijden op de openbare weg dan ben je fout bezig. Dat geldt ook voor fietsers / voetgangers / scooters / auto's. Je mag elkaar niet hinderen.

Als er een goede berm beschikbaar is ga je daarin rijden, lijkt me ook lekkerder voor de benen van het paard. En als je over de openbare weg moet gewoon NIET naast elkaar rijden.

aishcream

Berichten: 584
Geregistreerd: 07-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:38

Oo ik snap die ruiters wel hoor ! Ik zou ook pislink wordem }:)
Ik vindt de boete niet terecht en al helemaal zoveel geld niet!
Is toch logisch dat je boos reageert em het enige manier om dat te laten merken is met je zweep gooien *D
Als je een beetje gezond verstand hebt ga je niet achter paarden staan toeteren en snap je ook wel dat je nog geluk hebt gehad want ze hadden ook iets harders kunnen gooien
Nee ik snap die auto niet maarja ik was dr niet bij dus kan het ook vekeerd hebben hoor :? En ja ruiters konden ook ff aan de kant gaan

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:39

Ceriadwen schreef:
De boete is terecht. Naar wat ik uit het stuk haal reden de ruiters naast elkaar, en kon de automobilist hier niet langs. De automobilist maakt zijn aanwezigheid kenbaar door te toeteren maar dat deerde de dames ruiters niet.

Sterker nog, deze gingen in "de aanval" gewoonweg omdat de automobilist laat weten dat hij er ook is, en er langs wil.

Boete is zeer terecht.


Hier ben ik het mee eens. Automobilist heeft verkeerd gehandeld, maar je zweep bewust gooien vind ik net zo fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:39

aishcream schreef:
Oo ik snap die ruiters wel hoor ! Ik zou ook pislink wordem }:)
Ik vindt de boete niet terecht en al helemaal zoveel geld niet!
Is toch logisch dat je boos reageert em het enige manier om dat te laten merken is met je zweep gooien *D
Als je een beetje gezond verstand hebt ga je niet achter paarden staan toeteren en snap je ook wel dat je nog geluk hebt gehad want ze hadden ook iets harders kunnen gooien
Nee ik snap die auto niet maarja ik was dr niet bij dus kan het ook vekeerd hebben hoor :? En ja ruiters konden ook ff aan de kant gaan



En als je als ruiter gezond verstand hebt blijf je kalm en maak je melding bij de politie. Je mag NOOIT het recht in eigen hand nemen. Dan heb je namelijk alle kans dat er aangifte tegen jou gedaan wordt voor openbare agressie / geweldpleging. En daar staat in Nederland volgens mij zelfs een gevangenisstraf op.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:40

Snollygoster schreef:
@Ceriadwen de verkeersregels gelden dan misschien wel zowel voor ruiter als automobilist, maar men zal toch altijd rekening moeten houden dat paarden dieren zijn die onvoorspelbaar kunnen zijn. Een automobilist zal sowieso altijd alles moeten doen om het paard niet in gevaar te brengen.

Nee dat is niet waar. Een automobilist is verantwoordelijk voor zijn eigen voertuig, een ruiter voor diens.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:41

Dat zeg ik ook niet, ik bedoel alleen maar dat je elkaar gewoon moet respecteren. Als een ruiter zich aan de regels houdt vind ik dat de automobilist er ook rekening mee moet houden dat een paard altijd onverwacht kan reageren, en al het mogelijke moet doen om het niet in gevaar te brengen. Je bent ook wettelijk verplicht om te vertragen als je naast een paard doorrijdt, maar toch zijn er talloze automobilisten die gewoon aan dezelfde snelheid blijven rijden, voor expres heel dicht langs je door komen of nog eens extra gas bij geven.
Maar ik vind ook dat je als ruiter je aan de regels moet houden uiteraard. Het is niet omdat je op een paard zit dat je absolute voorrang hebt op alles en iedereen, ik vind dat de ruiter ook al het mogelijke moet doen om een automobilist niet te storen en zijn/haar paard in bedwang te houden.

Ik heb vroeger op de manège verkeerslessen te paard gehad, dus ik ben wel gedrild :Y)

Lambiekske

Berichten: 481
Geregistreerd: 12-06-07
Woonplaats: stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:41

Ze had 'm beter met die zweep tussen z'n ogen kunnen meppen..... :D

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:43

Ceriadwen schreef:
Snollygoster schreef:
@Ceriadwen de verkeersregels gelden dan misschien wel zowel voor ruiter als automobilist, maar men zal toch altijd rekening moeten houden dat paarden dieren zijn die onvoorspelbaar kunnen zijn. Een automobilist zal sowieso altijd alles moeten doen om het paard niet in gevaar te brengen.

Nee dat is niet waar. Een automobilist is verantwoordelijk voor zijn eigen voertuig, een ruiter voor diens.


Ik heb pas mijn theoretisch rijbewijs gehaald en er staat in het leerboek toch duidelijk dat een automobilist verplicht is om te vertragen en al het mogelijke moet doen om het paard niet in gevaar te brengen. Dit geldt trouwens ook voor koeien, schapen en andere dieren die zich op de weg begeven.
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 24-12-13 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:43

Lambiekske schreef:
Ze had 'm beter met die zweep tussen z'n ogen kunnen meppen..... :D


Vooral doen, dan ben je 3 jaar van de straat :j

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Ruiter beboet met €1800,- voor gooien van zweep naar auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:45

8)7

Lambiekske

Berichten: 481
Geregistreerd: 12-06-07
Woonplaats: stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:52

Jans schreef:
Lambiekske schreef:
Ze had 'm beter met die zweep tussen z'n ogen kunnen meppen..... :D


Vooral doen, dan ben je 3 jaar van de straat :j

Dat krijg je niet eens voor moord dus dat zal wel meevallen 8-)

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:54

Snollygoster schreef:
Dat zeg ik ook niet, ik bedoel alleen maar dat je elkaar gewoon moet respecteren. Als een ruiter zich aan de regels houdt vind ik dat de automobilist er ook rekening mee moet houden dat een paard altijd onverwacht kan reageren, en al het mogelijke moet doen om het niet in gevaar te brengen. Je bent ook wettelijk verplicht om te vertragen als je naast een paard doorrijdt, maar toch zijn er talloze automobilisten die gewoon aan dezelfde snelheid blijven rijden, voor expres heel dicht langs je door komen of nog eens extra gas bij geven.
Maar ik vind ook dat je als ruiter je aan de regels moet houden uiteraard. Het is niet omdat je op een paard zit dat je absolute voorrang hebt op alles en iedereen, ik vind dat de ruiter ook al het mogelijke moet doen om een automobilist niet te storen en zijn/haar paard in bedwang te houden.

Ik heb vroeger op de manège verkeerslessen te paard gehad, dus ik ben wel gedrild :Y)

Nee je bent niet wettelijk verplicht te vertragen als je een paard tegenkomt op de weg, daarnaast kan je niet van alle weggebruikers verwachten dat ze weten hoe een paard eventueel zou kunnen reageren.

Daarnaast kan je niet zeggen dat mensen expres dit of dat doen, dat kan namelijk ook gewoon onwetendheid zijn mbt het wezen paard. En dat kan je mensen niet kwalijk nemen.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:00

Snollygoster schreef:
Ceriadwen schreef:
Nee dat is niet waar. Een automobilist is verantwoordelijk voor zijn eigen voertuig, een ruiter voor diens.


Ik heb pas mijn theoretisch rijbewijs gehaald en er staat in het leerboek toch duidelijk dat een automobilist verplicht is om te vertragen en al het mogelijke moet doen om het paard niet in gevaar te brengen. Dit geldt trouwens ook voor koeien, schapen en andere dieren die zich op de weg begeven.

Voor zover ik weet is dat alleen in Belgie zo, niet in Nederland

Anoniem

Re: Ruiter beboet met €1800,- voor gooien van zweep naar auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:01

In Nederland wordt wel aangeraden "behoedzaam" met paarden om te gaan in het verkeer (heb even een theorieboek erbij gepakt), maar het is niet verplicht om af te remmen.

En klaarblijkelijk ben je met een paard aan de hand een voetganger. :)

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Ruiter beboet met €1800,- voor gooien van zweep naar auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:03

Wel ik ben van België en hier is het wél wettelijk verplicht om te vertragen bij het naderen van dieren op de weg, lekker puh :')

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:09

Snollygoster schreef:
Wel ik ben van België en hier is het wél wettelijk verplicht om te vertragen bij het naderen van dieren op de weg, lekker puh :')

Is toch prettig om te weten. In Nederland is dit (nog) niet zo.

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 15:09

Jans schreef:
In Nederland wordt wel aangeraden "behoedzaam" met paarden om te gaan in het verkeer (heb even een theorieboek erbij gepakt), maar het is niet verplicht om af te remmen.

En klaarblijkelijk ben je met een paard aan de hand een voetganger. :)



Ook met een paard aan de hand ben je een bestuurder. Je bent namelijk een geleider van vee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:11

Waar lezen mensen hier dat de meiden naast elkaar reden en doelbewust naast elkaar bleven reden, dus niet aan de kant gingen voor de bestuurder? Bovendien zou de man al na een paar seconden zijn gaan toeteren, het is dus niet alsof ze bewust lekker tien minuten de auto ophielden (waar ik, nogmaals, ook in het oorspronkelijke artikel niets over kan vinden, dat doelbewust naast elkaar blijven rijden).

Anoniem

Re: Ruiter beboet met €1800,- voor gooien van zweep naar auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:12

Ik reageerde op een ander die het had over dat ruiters vaak naast elkaar blijven rijden ipv even ruimte maken als ze op de weg zijn.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:15

WildWings schreef:
Waar lezen mensen hier dat de meiden naast elkaar reden en doelbewust naast elkaar bleven reden, dus niet aan de kant gingen voor de bestuurder? Bovendien zou de man al na een paar seconden zijn gaan toeteren, het is dus niet alsof ze bewust lekker tien minuten de auto ophielden (waar ik, nogmaals, ook in het oorspronkelijke artikel niets over kan vinden, dat doelbewust naast elkaar blijven rijden).


Volgens Chesters bleef de auto enkele seconden achter hun rijden om vervolgens te toeteren. "De Audi reed op slechts twee meter afstand van de achterbenen van onze paarden" vertelde ze bij de hoorzitting in het Macclesfield Magistrates Court. "Jessica en ik hadden een kleine conversatie over de bestuurder van de auto waarna Jessica haar paard omdraaide en richting de auto reed."

Het dik gedrukte daar haal ik uit dat zij naast elkaar reden. Daarnaast als je een kleine conversatie hebt over een bestuurder die achter je paarden rijd dan ben je al wel iets langer dan een paar seconden onderweg.

Vitaquilla
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-11-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:16

Met een zweep kan je veel schade aanrichten hoor! Heb ook wel is een zweep gegooid naar een vrachtwagen die mij en mijn paard (180 hoog en in knal geel reflecterende deken en jas gekleed) over t hoofd zag en met zn uitzwaai ons de af sloeg. 3x over de kop onder aan de dijk terecht gekomen had die man nog niet doot wat er was gebeurd en wilde doorrijden.. toen mijn zweep ( zo een dressuurzweep met puntig rond dopje op t handvat) richting zijn cabine gegooid en die ging zowaar dwars door zn raam heen!

Ben erg blij dat ik dit gedaan heb en die man vond t niet leuk maar zei zelf t verschrikkelijk te vinden wat er gebeurd was en t ook begreep. Dit heeft me een grote dierenarts rekening, een gebroken zadel, kapot tuig, ik een gescheurde buikwand en een zwaar getraumatiseerd paard opgeleverd. De chauffeur heeft alles netjes vergoed en me zelfs geholpen mijn paard weer vertrouwen te even in vrachtwagens..
Eind goed al goed! :o

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:19

Ik heb vroeger ook wel op motorkappen gezeten moet ik eerlijk zeggen. Ik realiseer me dat dat niet netjes is maar vanuit een diepgeworteld gevoel om wat mij lief is te beschermen reageer ik soms wat....basaal.... Inmiddels, een paar jaar verder, blijf ik er iets rustiger bij, maar mijn god wat ontstaan er soms linke situaties met paarden in het verkeer. Nu is mijn paard haast meer verkeersmak dan ik, dat scheelt :D
Ik hoop dat ze in beroep gaan en dat er toch iets recht gezet wordt.

overigens vind ik het net zo link wanneer automobilisten zonder af te remmen langs voetgangers of fietsers rijden. het is fatsoenlijk om af te remmen, wellicht tijd om dat iets minder vrijblijvend te maken?

Vitaquilla, wat een vreselijk verhaal... maar wat netjes van de chauffeur hoe die er mee om gegaan is!

Anoniem

Re: Ruiter beboet met €1800,- voor gooien van zweep naar auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:21

Ondanks wat er gebeurd is vind ik dat dus wel voor die chauffeur spreken Vitaquilla! Ontzettend netjes ook dat hij jullie geholpen heeft weer vertrouwen te geven in vrachtwagens +:)+

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:24

Vitaquilla schreef:
Met een zweep kan je veel schade aanrichten hoor! Heb ook wel is een zweep gegooid naar een vrachtwagen die mij en mijn paard (180 hoog en in knal geel reflecterende deken en jas gekleed) over t hoofd zag en met zn uitzwaai ons de af sloeg. 3x over de kop onder aan de dijk terecht gekomen had die man nog niet doot wat er was gebeurd en wilde doorrijden.. toen mijn zweep ( zo een dressuurzweep met puntig rond dopje op t handvat) richting zijn cabine gegooid en die ging zowaar dwars door zn raam heen!

Ben erg blij dat ik dit gedaan heb en die man vond t niet leuk maar zei zelf t verschrikkelijk te vinden wat er gebeurd was en t ook begreep. Dit heeft me een grote dierenarts rekening, een gebroken zadel, kapot tuig, ik een gescheurde buikwand en een zwaar getraumatiseerd paard opgeleverd. De chauffeur heeft alles netjes vergoed en me zelfs geholpen mijn paard weer vertrouwen te even in vrachtwagens..
Eind goed al goed! :o

Dit is een hele andere situatie en in deze situatie kan ik alleen maar zeggen dat je heel goed gehandeld hebt. Een vrachtwagenchauffeur heeft gewoonweg minder overzicht en kan jou heel makkelijk over het hoofd zien. Hoeft geen onwil te zijn, zoals het verloop van jouw post laat zien.

Vera96

Berichten: 2165
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:29

Ceriadwen schreef:
Zodra iemand zich op een paard op de openbare weg begeeft is deze verkeersdeelnemer en gelden de regels zoals opgesteld in de weg en verkeerswet. Dat houd in dat je daar rijd waar toegestaan is en dat je geen hinder bent voor overige verkeersdeelnemers.


Als je als ruiter rijdt waar toegestaan moet je midden op de weg, lijkt me allemaal niet slim.