Juridisch gevecht na dood paard

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TomL

Berichten: 56
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: in de stal achter de PC :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 12:50


xmulambox
Berichten: 2
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 11:36

ik denk idd ook dat het paard gewoon voor de geldoverdracht (als die er is geweest? dacht het wel toch) gekeurd moest worden. Al wilde de verkopende partij dit niet, dan zou ik dit als kopende partij gewoon regelen. Je kunt niet op iemands roem vertrouwen dat je een goed paard koopt en zeker niet bij een hoge prijs als in dit geval.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:29

hmmm, als je op die site van Nova gaat kijken en je kijkt op vorige topics rond Anky van Grunsven, kom je <a href=http://www.novatv.nl/index.cfm?cfid=24760989&cftoken=26216082&ln=nl&fuseaction=nieuws.details&kolumn_id=3519>deze tegen...

Maar het blijft natuurlijk de vraag, wat is waar en wat niet, sommige media is gelukkig nog altijd heel accuraat, maar het is zeer moeilijk te weten welken...en daarbij zelf als ze accuraat is, het zijn nog altijd mensen die reporteren en helemaal objectief blijven is zeer moeilijk...
Op Nova vond ik Daniëlle niet zo sympathiek over komen, maar mensen kunnen best wel nerveus zijn, en sommige mensen komen heel slecht over als ze nerveus zijn (Heb een vriendin die een schat van een mens is, maar als je haar 't eerst zou ontmoeten als ze nerveus is, komt ze erg snob over, ze voelt zich er daarna altijd rot over en voelt zich dan vreselijk schuldig...verkeerde indrukken geven is niet leuk)
Enfin het is geen leuke situatie voor beide partijen...sowieso gaat er bij dit proces géén winnaar zijn imho

Over het dure leer-paarden kopen...
Een goed leer paard kopen, lijkt mij persoonlijk beter dan het samen met een jong paard te leren, heb ooit twee keertjes op een goed leerpard gereden (van instructrice) en moet zeggen het is al een hele tijd geleden, maar als het nu ff niet wil lukken, probeer me te concentreren hoe het toen voelde, als de oefening goed lukte, en dat helpt een boel bij het aanleren bij m'n jong paard...dat is het nadeel als je je paard dingen moet leren die je zelf aan het leren bent...zou liever ook een beter ondersteuning zijn voor m'n paardje door meer ervaring...en waar doe je die op? juist...op leerpaarden...^^
En als je op zo'n leerpaarden hoger en hoger geraakt in wedstrijden vindt ik het ook dom moest je dan ineens alleen met een jong-onervaren paard wedstrijden mogen doen, om jezelf te bewijzen...
Nou ik weet uit ervaring dat't met jonge paarden niet zo gemakkelijk is ivgl met leerpaarden (m'n ervaren vriendinnen vaak op leerpaarden, en ik op jonge groentjes...het zelfde niveau als ikke dus Tong uitsteken ) Alles heeft natuurlijk z'n voordelen, is bv heel fijn om samen met je jonge paard door de oefeningen te groeien...maar denk dat het voor m'n paardje leuker zou zijn als ik idd, van een leerpaard meer had kunnen leren

MAAR ik vindt een groot verschil tussen een LEERPAARD, en wat ze in engeland een PUSH-BUTTON paard noemen...
Zo'n paarden kennen ALLES al, worden gereden door de trainers, en de eigenlijke wedstrijd ruiter rijdt er alleen op in les bij die trainer...en dan op wedstrijd en scoren...toegegeven, je moet nog altijd talent hebben, toewijding en gewoon goed kunnen rijden vanaf een bepaald niveau, maar toch...zo'n paarden zijn in zichzelf terug getrokken, en zijn echt, ook in hun eigen ogen gereduceerd tot machines...dus dat hoeft voor mij niet >.< Heb ooit zo'n paardje mogen rijden, ze hadden die bij onze manege op stal gezet om te verkopen, ik heb toen het geluk gehad die twee weekjes te mogen rijden tot ie verkocht werd, maar dat beestje wou alleen maar werken, vanaf ik opstapte luisterde die( echt alle oefening, en ik vind me nou niet zo geweldig rijden >.<), in de stal stond die onbeweeglijk stil, etc etc...super beleefd paardje...maar dat beestje durfde gewoon nooit geen lol te hebben, niet dat ie echt bang was, maar hij was gewoon euh...gedrild zeg ik maar...
Hij voelde zich ook duidelijk geen paard meer...dus imho dat er Push botton paarden zijn vindt ik gewoon JAMMER, als ruiter mis je de echte band met je paardje, vind je wedstrijd prestaties dan ook ineens een boel minder waard (hoe fantastisch ze dan ook mogen zijn, komt dat dan niet wat fake over?) en belangrijkste; is gewoon niet goed voor je paard..ljikt me...
Maar zoals ik zei er is een groot verschil tussen een leerpaard en een pushbutton paard...

En dit lijkt misschien ooc maar naar wat ik las, leek het of Daniëlle eerder een push button paard dan een leerpaard wou, als ze er zo direct al fenomenale resultaten van verwachtte...maar ja, zoals ik al zei, het is moeilijk te weten wat waar is en wat niet...zeker in zaken als deze

In engeland was er een onlangs ook zo'n zaak, maar daar won de verkoper omdat bij een verkoop het dier verkocht wordt 'as is' dus in de toestand waar de koper het dier ZIET wanneer hij het koopt, de rechter oordeelde toen dat de koper duidelijk ook dacht dat't dier gezond was dus dat hij bij twijfel de dierenarts maar had moeten laren keuren...

Maar bij deze zaak ligt alles blijkbaar ook veel ingewikkelder^^'
En het is trouwens überhaupt niet gezegd dat die rechter in die engelse zaak gelijk had ofzo, dat laat ik in't midden...

En dit is vreselijk ooc: maar die kerstman in't logo is zo geslaagd vind ik

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 10:02

RUBYWHITE schreef:
tsss belachelijk dat een 19jarige zo`n paard krijgt, en idd wie bezuinigt er nu op een keuring maar wel zoveel betalen voor een paard?????en ja, niet alles valt op een keuring te zien hè...


waarom belachelijk????

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 10:07

Als ik het geld had gehad had sanne dat misschien ook wel gekregen als ze fanatiek wedstrijdruiter was.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 10:14

gijsenkim schreef:
Als ik het geld had gehad had sanne dat misschien ook wel gekregen als ze fanatiek wedstrijdruiter was.


wie is sanne?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 10:16

mn dochter

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 10:18

ow okeej Haha!

TomL

Berichten: 56
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: in de stal achter de PC :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 10:27

Ik vind er nogal een verschil zitten tussen "fanatiek wedstrijdruiter" en professioneel ruiter...
Als ik al een paard zou gaan kopen zou ik er toch echt geen tonnen voor uitgeven. Spijt me zeer, maar welk dier is zijn prijs _echt_ waard. Maar dat is een hele andere discussie.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:23

Je zegt het "ik zou het niet doen". Als andere mensen er dat geld voor over hebben is dat toch hun goed recht? Wie zijn jullie om te oordelen wie zo'n paard mag kopen en voor welke prijs?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:25

Het is dan denk ik aan mij om te beoordelen of ik wel of niet zo veel geld aan een paard uit wil geven.... toch

Als ik het zo kan betalen zou ik het misshien wel doen

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:25

Zover ik weet heeft Opa de helft van het geld betaald. Paard hoefde niet gekeurd te worden want hij was 5 maanden daarvoor nog binnenstebuiten gekeerd door Sjef zelf.

Wanneer ze de rest van het geld zouden betalen weet ik even niet meer, maar dat zou volgens mij na levering moeten zijn.

De medicijnen die hij kreeg, kreeg hij ook al bij Anky op stal. Daarbij blijkt dat dit niet de 1e keer is dat Anky en Sjef dit soort geintjes flikken. Andere mensen hebben er blijkbaar niks mee gedaan, maar aangezien Opa toch geld zat heeft en niet ook niet met zich laat sollen is de rechter deze keer een prima oplossing.

De vraag blijft of Opa zelf niet beter had moeten weten door het paard alsnog te laten keuren, maar ja. Net wat je zegt, hartstilstand kan iedereen overkomen. Ook wanneer je de dag ervoor door de medische mallemolen bent gegaan. Shit happens he!

Maar ja, sinds die nieuwe wet die de kopers moet beschermen denk ik dat Anky en Sjef wel eens naast de pot kunnen plassen, deze keer!

Ben benieuwd! Daar gaat je goede naam Bloos

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:28

Juist niet want een hartstilstand kan niet gezien worden als een verborgen gebrek.........

Een paard kan helemaal binnenstebuiten gehaald zijn in de ochtend en goed gevonden worden om savonds dood in de bocx te liggen.

De nieuwe wet is voornamelijk bij bv HKO erg intressant

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:33

Ja, maar waar kreeg hij dan die medicijnen voor?

Die harstilstand kan idd iedereen overkomen, dat weet ik.

Maar hij kreeg ergens medicijnen voor dus was er iets niet helemaal jofel.

Tja, het blijft allemaal speculeren, maar ik ben erg benieuwd wat er allemaal uitkomt strakkies!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:05

ja, waarvoor kreeg hij die medicijnen???

Vinaba

Berichten: 9757
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:27

ik vin het wel zielig voor dat 19 jarige meisje want dan heeft ze eindelijk een paardje overlijd ie maja ze hadden hem tog moeten nakijken!!! Boos! Boos! Boos!

Lielle

Berichten: 66267
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:33

kjoetie, lees het topic eens voordat je gaat roepen. Idool was bepaald niet haar eerste paardje

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:37

hahaha, ja kjoetie, ze vond het volgens mij helemaal niej zo boeiend Verward

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:43

Zou toch mooi zijn. Krijg je van je lieve opa een paardje...is het er meteen eentje van bijna een halve miljone euries Haha!

Maar goed, weer back on topic! Knipoog

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 13:40

gee.....
wat kan anky daar nou aan doen....
dat paard was ja al 2 maand van hun Boos!
het zal hun eigen schuld wel zijn....
nou euh...

XXIES EVELYN Cool

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 13:45

Ik heb het hele topic vanaf het begin gevolgd en alle bronnen gelezen, erg interessant.

Waar ik nou het meest benieuwd naar ben (zoals iedereen waarschijnlijk), is waaraan het paard is overleden en idd waar de medicijnen voor waren.

Het is en het blijft erg rot voor beide partijen Scheve mond

welshcoco
Berichten: 94
Geregistreerd: 19-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:45

Dat is hun eigen schuld, hadden Idool maar ff moeten laten keuren!
En ieder paard kan toch dood gaan???
En een paard van 4 ton laat je zeker keuren. De prijs kan ik wel begrijpen!
Wat liep hij? Grand Prix ofzo?
Nou dan is die prijs nog niet zo raar.

XXX Nizzku

Lielle

Berichten: 66267
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 15:54

welscoco, ik denk dat mensen hier hem eerder wat goedkoop vonden Knipoog

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 19:48

Lydiia schreef:
Waar ik nou het meest benieuwd naar ben (zoals iedereen waarschijnlijk), is waaraan het paard is overleden en idd waar de medicijnen voor waren.


Hij is overleden aan een hartstilstand!

Waar de medicijnen voor waren weet ik NOG niet, maar daar kom ik wel achter Knipoog

Lielle

Berichten: 66267
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 19:50

ja, iedereen overlijdt aan een hartstilstand, de vraag is waardoor die wordt veroorzaakt.