PRE voor Emmelie Scholtens

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spekenham
Berichten: 307
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:01

x_Lys schreef:
Lekkere discussie hier weer :).

De andere paarden van Emmelie zijn ook niet na te rijden, strak in de hals en absoluut njet meer lang en laag over de rug kunnen lopen. Tijdens de Pavo cup moesten ze na gereden worden. Het enige wat de Duiste wou was rust en lang en laag over de rug en vanuit daaruit opbouwen. Er kwam geen rust en lang en laag over de rug konden de paarden niet eens. Ook tijdens de hengstenkeuring liet ze de hals niet echt verlengen ook al vroegen ze er om.

Ook ik heb geen slecht woord over voor Emmelie. Ze doet het toch allemaal maar en maakt blijkbaar een hoop waar anders krijg je deze kansen niet. Ik zie alleen zelf andere ruiters liever rijden. En ik denk dat dit filmpje ook wel een beetje de rijstijl van Emmelie is, in combinatie met de gave bokken die ze krijgt!

Maar ik denk dat we hier altijd allemaal goed zijn in commentaar leveren, eigenlijk door jaloezie. Ieder meisje wil toch zulke gave bokken rijden?!


precies zo is het ik ken best wel andere uiters die misschien eleganter rijden maar als je over effectief rijden hebt dan is emmelie daar een mooi voorbeeld van. Vergeet niet dat emmelie niet huis tuin en keuken paarden rijd maar toch hengsten met karakter waar je niet altijd de ontspanning in krijgt die je zou willen. Ik vind eigenlijk best dat ze veel lef heeft om toch altijd weer op die heren te kruipen.

overigens moeten we in de les altijd lang en laag uitrijden hoor dus er wordt echt wel daar aan gewerkt, meestal beginnen we wel gewoon wat meer bovenin en dan meteen met losmaken dus niet aan een langere teugel
Laatst bijgewerkt door spekenham op 17-02-14 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:07

DromenLies schreef:
Ben ook niet kapot van de rijstijl van Emmelie. Veel spektakel en balans dat wel maar het beeld is altijd hetzelfde. Tijdens de pavocup en de hengstenkeuring kreeg zij op bijna elk paard hetzelfde commentaar: meer rust in de gangen, het ziet er net wat gehaast uit. Ook zag je met de pavocup een groot verschil tussen haar paarden en Dancer van Kirsten Brouwer. Haar paarden konden geen van alle halsstrekken laten zien. Als ik dat zou rijden in mijn L proeven kreeg ik daar echt een 4 voor. Bij dit paard zie ik precies hetzelfde als bij de vorige combinaties. Ik doet het haar niet na, en er zijn ook veel dingen goed aan maar ik zie ook steeds dezelfde punten terugkomen die ik zelf liever anders had gezien.


weet je van wie dancer is?? en wie hem heeft gereden tot kirsten hem overnam????

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:07

Hij is erg gaaf en beweegt een stuk ruimer dan met de andere ruiter en blijkbaar verdraagt hij het ook psychisch goed met deze stijl gereden te worden. Met deze leeftijd in deze houding, tja je moet het maar willen, en ik denk dat tijdsdruk + toeschouwers haar ook een beetje pushen, geen tijd om terug naar de basis te gaan? Desalniettemin rijd ze hem nog maar net en is het imo wat vroeg om vanaf een paar minuutjes film van een kersverse combinatie hele negatieve conclusies te trekken. Ik denk dat ze gewoon even zijn geweldige beweging van voren wou laten zien en misschien de rest even voor lief nam. Ik vind hem ruig en hij beweegt geweldig, kijken hoe dit zich ontwikkeld.

spekenham
Berichten: 307
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:12

bliver schreef:
DromenLies schreef:
Ben ook niet kapot van de rijstijl van Emmelie. Veel spektakel en balans dat wel maar het beeld is altijd hetzelfde. Tijdens de pavocup en de hengstenkeuring kreeg zij op bijna elk paard hetzelfde commentaar: meer rust in de gangen, het ziet er net wat gehaast uit. Ook zag je met de pavocup een groot verschil tussen haar paarden en Dancer van Kirsten Brouwer. Haar paarden konden geen van alle halsstrekken laten zien. Als ik dat zou rijden in mijn L proeven kreeg ik daar echt een 4 voor. Bij dit paard zie ik precies hetzelfde als bij de vorige combinaties. Ik doet het haar niet na, en er zijn ook veel dingen goed aan maar ik zie ook steeds dezelfde punten terugkomen die ik zelf liever anders had gezien.


weet je van wie dancer is?? en wie hem heeft gereden tot kirsten hem overnam????

precies van emmelie en zij heeft hem klaargemaakt, vind kirsten trouwens wel een hele elegante verschijning maag ook haar graag zien rijden

celano
Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Scheveningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:13

bliver schreef:
DromenLies schreef:
Ben ook niet kapot van de rijstijl van Emmelie. Veel spektakel en balans dat wel maar het beeld is altijd hetzelfde. Tijdens de pavocup en de hengstenkeuring kreeg zij op bijna elk paard hetzelfde commentaar: meer rust in de gangen, het ziet er net wat gehaast uit. Ook zag je met de pavocup een groot verschil tussen haar paarden en Dancer van Kirsten Brouwer. Haar paarden konden geen van alle halsstrekken laten zien. Als ik dat zou rijden in mijn L proeven kreeg ik daar echt een 4 voor. Bij dit paard zie ik precies hetzelfde als bij de vorige combinaties. Ik doet het haar niet na, en er zijn ook veel dingen goed aan maar ik zie ook steeds dezelfde punten terugkomen die ik zelf liever anders had gezien.


weet je van wie dancer is?? en wie hem heeft gereden tot kirsten hem overnam????


nee?

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:14

bliver schreef:
DromenLies schreef:
Ben ook niet kapot van de rijstijl van Emmelie. Veel spektakel en balans dat wel maar het beeld is altijd hetzelfde. Tijdens de pavocup en de hengstenkeuring kreeg zij op bijna elk paard hetzelfde commentaar: meer rust in de gangen, het ziet er net wat gehaast uit. Ook zag je met de pavocup een groot verschil tussen haar paarden en Dancer van Kirsten Brouwer. Haar paarden konden geen van alle halsstrekken laten zien. Als ik dat zou rijden in mijn L proeven kreeg ik daar echt een 4 voor. Bij dit paard zie ik precies hetzelfde als bij de vorige combinaties. Ik doet het haar niet na, en er zijn ook veel dingen goed aan maar ik zie ook steeds dezelfde punten terugkomen die ik zelf liever anders had gezien.


weet je van wie dancer is?? en wie hem heeft gereden tot kirsten hem overnam????


Ja dat weet ik, hij is van Emmelie voor de helft maar wordt al geruime tijd gereden door Kirsten. Bovendien, Kirsten rijdt meerdere paarden die een vergelijkbaar beeld geven met Dancer in mijn ogen, dus het is niet zo dat Kirsten de kwaliteiten van Dancer aan Emmelie te danken zou hebben. En als je er 1 vraagteken achter zet snappen we je ook wel hoor.

Bovendien dat 'zij heeft hem klaargemaakt' heb ik nergens gelezen. Ik heb gelezen dat het een laatbloeier was en dat hij hem daarom in eerste instantie hebben doorgeschoven naar Kirsten.

spekenham
Berichten: 307
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:18

oke ze heeft hem als eerste in de vsn gestart dus in mijn ogen toch degene geweest die dit paard wegwijs gemaakt heeft op concours of dat ze hem ingereden heeft denk ik niet want daar hebben ze daar wel de mensen voor verwacht ik.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:23

emmelie heeft hem zelfs nog op jonge paarden wedstrijden gereden. Volgens mij lest kirsten ook af en toe bij emmelie

Ik vind het echt knap dat jullie vanaf een filmpje van nog geen twee minuten kunnen vertellen hoe slecht dat paard het wel niet heeft. Hij draaft heel simpel alleen maar over de hoefslag en fantastisch over de benen. Iets kort in zn hals misschien maar je kan hier niks van zeggen want het is een trainingsfilmpje en te kort om te zeggen hoe zij traint.

Emmelie kan denk ik beter rijden dan jij en ik bij elkaar in het quadraat maar ook zij heeft minpunten en aangezien zij al haar paarden zelf rijd is het logisch dat ze tegen dezelfde problemen aanloopt. en daarvoor heeft ook zij nog steeds les.

jus

Berichten: 1170
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Alfaz del Pi / Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:27

Klein stukje film waar paard in houding loopt die jury wil zien wil niet zeggen dat die niet langer en ronder kan , ken het paard goed en kan die makkelijk :D Hij is niet zo groot en ook niet de bedoeling geweest om " KWPN " bewegingen te krijgen , die trouwens ook niet allemaal hetzelfde bewegen Een PRE is een ras en een kwpn een op sport gefokt stamboek niet te vergelijken
Zijn trouwens zat PRE die niet kort lopen maar zijn meestal paarden in hogere prijsklasse , wat kost een goede KWPN die goed beweegt ? En hoeveel ruiters worden GP ruiters of ruiters die een paard opleiden tot GP :+

Hoop dat Genciano dit jaar naar wereldkampioenschappen jonge paarden gaat zou goed zijn voor het ras *\o/*

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:29

Het is niet 1 filmpje, het zijn meerdere keren dat ik haar heb zien rijden en meerdere filmpje en meerdere professionals die zich uitgesproken hebben verschillende evenementen. Niemand hier in dit topic zegt beter te kunnen rijden dan Emmelie en er gaan ook veel dingen goed. Is dat de voorwaarde dat je ergens een mening over mag formuleren? Niet elk paard is hetzelfde dus het lijkt mij helemaal niet logisch dat je bij elk paard tegen hetzelfde probleem aanloopt. Maar goed, dit is mijn mening en ik zie in dit topic dat er ook anderen zijn die dezelfde mening delen. Net zoals jij haar helemaal geweldig vind en dat ook mag vinden, kijk is er net iets anders tegen aan. We zijn het met elkaar oneens, so what..

Freedom30
Berichten: 264
Geregistreerd: 19-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:38

Ik ben fan!

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:23

DeMolenhoek schreef:
NatasjavE schreef:
Halsvorm, croupevorm, schouder en het markante hoofd. :)


Dan is het volgens mij lang geleden dat je nog eens naast een PRE hebt gestaan. De hals is verre van zo stevig en barok als hij hoort te zijn. Moest de schouder hetzelfde zijn, zouden de gangen niet beïnvloed zijn. Het hoofd is ook verfijnd. Buiten wat meer spier vind ik het niet echt meer PRE waardig. Ik heb deze dieren al vaker mogen bewonderen en dit gebeurd nog regelmatig. Deze verbleekt qua uiterlijk gewoon.


Binnen de PRE heb je ook verschillende lijnen en dus verschillende types.
Mijn PRE is ook een luxer type maar toch echt 100% raszuiver :j

Anoniem

Re: PRE voor Emmelie Scholtens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:46

Even serieus he, als dit dier zo loopt heb je dan niet de kans dat je m 'dichttrekt' oftewel de luchtpijp afsluit? Dit gebeurd bij dravers nog wel eens namelijk.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:56

Joolien schreef:
Even serieus he, als dit dier zo loopt heb je dan niet de kans dat je m 'dichttrekt' oftewel de luchtpijp afsluit? Dit gebeurd bij dravers nog wel eens namelijk.


Die kans is zeer aannemlijk :j

Dat wat jij bedoeld bij dravers is overigens wel een afwijking.
Dat heet DDSP

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:08

DeMolenhoek schreef:
Dan snap ik niet dat je er akkoord mee kunt gaan dat ze dit ras op deze manier naar de z*k helpen...



Hoek om je erbij dat ze dat doen?

Er zijn altijd al verschillende lijnen geweest binnen de PRE's waarbij verschillende kwaliteiten gewenst zijn.

De PRE is met name een veelzeidig paard! Dit betekend dat er paarden zijn die fijn zijn voor de koets, voor het hogeschoolwerk, voor de Doma Vaquera (al zijn dit meestal kruisingen) maar ook voor de dressuur. Er zijn heel wat fokkers die al eeuwen ruim bewegende Pre's fokken, daar is niks moderns aan. En als het ene meer in de mode is zie je dat meer en later weer het ander. Dressuur is heel lang niet in de mode geweest in Spanje ;)


Ook het uiterlijk is aan modetrends onderhevig. Nog niet zo lang geleden waren de heel barokke paarden met mega halzen "in".

Maar als je er een foto bij pakt van Americano uit 1927 of Agente uit 1957, noemen veel mensen dat nu een moderne PRE, terwijl dat echt stempelhengsten zijn!!\

Americano uit 1927 !!!;
Afbeelding


Het ras bestaat al heel veel langer dan de laatste 20 jaar ....

Waar alle types ongeacht waar ze voor gefokt zijn aan moeten voldoen. is het vierkantsmodel (Langgelijnder is absoluut niet het fokdoel en er wordt op gecontroleerd bij stamboekopname). Kniehef, wat hij zeker heeft! Hoog aangezette hals ,recht tot convex profiel, kleine oren etc etc etc. Hij voldoet uitstekend..
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 17-02-14 17:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:14

Timo_040 schreef:
Ceriadwen schreef:
Emmelie is een bizar goede ruiter, dit toont in mijn ogen slechts aan dat de PRE niet geschikt is voor het (hogere) dressuurwerk.


Ik denk dat iedereen Ceriadwen verkeerd begrijpt..
Correct me if I'm wrong, maar imo bedoeld ze dat DEZE PRE niet geschikt is voor het hogere werk. Niet een PRE in het algemeen..

Ik denk dat PRE's welzeker het hogere werk aankunnen.. Net als een Fries of een Haflinger, maar minder geschikt dan een warmbloed. Mijn mening! :)


PRE's zijn warmbloeden! Alleen origineel gebleven, dus geen ander bloed aan toegevoegd.
Friezen zijn overigens ook warmbloeden alleen wel meer koudbloed percentage. Haflingers niet, dat zijn koudbloeden.
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 17-02-14 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:16

DeMolenhoek schreef:
Nicole: Dat bedoel ik net. Waarom eindelijk? Als je een dressuurpaard wilt neem dan een kwpn of kruis hem desnoods met een deftige PRE als je een rustiger karakter wilt. Maar fok toch geen PRE naar de dressuurnormen want dan help je toch een ras naar de z*k?

Iedereen wou altijd hete KWPN'ers. Nu zijn ze te heet en willen ze een rustige PRE. Maar die gangen zijn dan weer niet goed genoeg, dus hop, dan fokken we er wat dressuurgangen in en halen we het barokke eruit. Tot dit weer niet voldoet en dan vinden we wel weer een ander ras om ons op te botvieren.


Een PRE is over het algemeen in het werk een stuk heter dan een KWPNér. Ze zijn alleen dapperder qua omgeving etc.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: PRE voor Emmelie Scholtens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:59

Dankjewel cyrina voor je duidelijke uitleg, had al een beetje het gevoel dat de discussie kant noch wal raakt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110806
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: PRE voor Emmelie Scholtens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:10

Jeetje Cyrina, ik zie daar toch echt geen PRE in, meer een arabisch volbloed :=

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:30

Er zijn maar weinig PRE's die deze hengst niet ergens aan het bgin van hun stamboom hebben.
Kun je nagaan hoe iedereen beïnvloed is door de paarden van de afgelopen 10 jaar. Al waren en zijn deze types er nog zat.

Graag gedaan Essie!


Hier Agente uit 1957 DE stempelhengst in de bruine kleur;

Afbeelding

JessicaD88
Berichten: 903
Geregistreerd: 12-09-06

Re: PRE voor Emmelie Scholtens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:39

Vind het er al super uitzien! Ik denk dat als ie straks sterker wordt, hij ook meer lengte in de hals gaat krijgen.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: PRE voor Emmelie Scholtens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:07

Ik vind het triest dat je een paard zo in de krul trekt, hij is bovendien nog maar 4. Geweldig paard, de manier van rijden vind ik verschrikkelijk.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:59

JessicaD88 schreef:
Vind het er al super uitzien! Ik denk dat als ie straks sterker wordt, hij ook meer lengte in de hals gaat krijgen.


Ik denk dat dat nu ook al niets zo'n probleem is bij dit paard, kracht genoeg. De houding waarin hij loopt op dit filmpje is gekozen door de ruiter.

spekenham
Berichten: 307
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:19

Lante schreef:
Ik vind het triest dat je een paard zo in de krul trekt, hij is bovendien nog maar 4. Geweldig paard, de manier van rijden vind ik verschrikkelijk.

Nou paard is geen 4 en ik vind het beeld er prima uitzien, paard loopt gewoon lekker met de oortjes erop en sjouwt gewoon in een ontspannen houding door de bak, ik zie geen paard dat het vervelend vind om zo te moeten lopen overigens kan dit wel de laatste 5 minuten zijn van zijn werk en heeft hij eerst een half uur met zijn neus over de grond mogen lopen, een paard dat zo kan lopen en van nature eigenlijk al een korte hals heeft zal sneller op deze manier het werk aankunnen. Ik vind he tjuist superknap dat ze een paard met een toch wel zware hals zo fijn nageeflijk heeft lopen en dat vind ik juist het belangrijkste bij een jong paard.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: PRE voor Emmelie Scholtens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:28

hij word hier zeker niet in de krul getrokken. Ben het helemaal mee eens dat hij hier te rond is voor een wedstrijd houding, maar het is een trainingsfilmpje van enkel wat rondjes over de hoefslag.