PRE voor Emmelie Scholtens

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:26

Ik zeg niet dat hij niet leuk is, maar ik vind hem niet meer helemaal PRE waardig, en kan er niet tegen dat een ras zodanig aanpassen dat het niet meer authentiek is ook nog eens wordt aangemoedigd. Dat is hetzelfde alsof je opeens fjorden van 1.75 gaat fokken. Omdat mensen dat leuk vinden willen.

xAnthea

Berichten: 4436
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:26

@spekenham: Nope, ik droom er niet van om zoals Emmelie te kunnen rijden hoor ;)

Ik wist trouwens niet dat deze PRE 4 jaar is... Dan vind ik het filmpje eerlijk gezegd nog erger := Zo laat je een 4-jarig paard niet lopen imo.

Dat de PRE verKWPN't wordt, vind ik eigenlijk ook wel jammer...

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:27

Ik vind dat ze het anders super doet en zeer goed paard is.. Eindelijk eentje dat niet zo stamperige krabbelaar is vind deze netjes ruim lopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:29

Nicole: Dat bedoel ik net. Waarom eindelijk? Als je een dressuurpaard wilt neem dan een kwpn of kruis hem desnoods met een deftige PRE als je een rustiger karakter wilt. Maar fok toch geen PRE naar de dressuurnormen want dan help je toch een ras naar de z*k?

Iedereen wou altijd hete KWPN'ers. Nu zijn ze te heet en willen ze een rustige PRE. Maar die gangen zijn dan weer niet goed genoeg, dus hop, dan fokken we er wat dressuurgangen in en halen we het barokke eruit. Tot dit weer niet voldoet en dan vinden we wel weer een ander ras om ons op te botvieren.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:30

Cayenne schreef:
! Bij Friezen zie je dit ook steeds meer.


Off topic.
Friezen waren juist heel niet zo barok. Ver voor de 2e wereld oorlog waren dat hele luxe paarden. Alleen was het op een goed moment "mode" om er een soort van koudbloed van te maken om te kunnen concurreren met de Nederlandse trekpaarden. Dat is met de Groninger ook gebeurt. Werd ook een "soort van" luxe koudbloed,

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:32

DeMolenhoek schreef:
Nicole: Dat bedoel ik net. Waarom eindelijk? Als je een dressuurpaard wilt neem dan een kwpn of kruis hem desnoods met een deftige PRE als je een rustiger karakter wilt. Maar fok toch geen PRE naar de dressuurnormen want dan help je toch een ras naar de z*k?

Iedereen wou altijd hete KWPN'ers. Nu zijn ze te heet en willen ze een rustige PRE. Maar die gangen zijn dan weer niet goed genoeg, dus hop, dan fokken we er wat dressuurgangen in en halen we het barokke eruit. Tot dit weer niet voldoet en dan vinden we wel weer een ander ras om ons op te botvieren.


Vind ik niet. Fokkers moeten de kans krijgen om te fokken wat de markt vraagt.

En je kan best een PRE fokken met meer lengte in het lijf en ruime bewegingen maar met de duidelijk Spaanse opdruk.

Anoniem

Re: PRE voor Emmelie Scholtens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:34

Waar zie je hier dan nog de duidelijke Spaanse opdruk buiten de kleur?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: PRE voor Emmelie Scholtens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:35

Halsvorm, croupevorm, schouder en het markante hoofd. :)

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:36

NatasjavE schreef:
Halsvorm, croupevorm, schouder en het markante hoofd. :)


Helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:41

NatasjavE schreef:
Halsvorm, croupevorm, schouder en het markante hoofd. :)


Dan is het volgens mij lang geleden dat je nog eens naast een PRE hebt gestaan. De hals is verre van zo stevig en barok als hij hoort te zijn. Moest de schouder hetzelfde zijn, zouden de gangen niet beïnvloed zijn. Het hoofd is ook verfijnd. Buiten wat meer spier vind ik het niet echt meer PRE waardig. Ik heb deze dieren al vaker mogen bewonderen en dit gebeurd nog regelmatig. Deze verbleekt qua uiterlijk gewoon.

Timo

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:43

xAnthea schreef:
@spekenham: Nope, ik droom er niet van om zoals Emmelie te kunnen rijden hoor ;)

Ik wist trouwens niet dat deze PRE 4 jaar is... Dan vind ik het filmpje eerlijk gezegd nog erger := Zo laat je een 4-jarig paard niet lopen imo.

Dat de PRE verKWPN't wordt, vind ik eigenlijk ook wel jammer...


Waarom zou je niet als haar willen rijden dan?

(Hij is trouwens 5)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:44

DeMolenhoek schreef:
NatasjavE schreef:
Halsvorm, croupevorm, schouder en het markante hoofd. :)


Dan is het volgens mij lang geleden dat je nog eens naast een PRE hebt gestaan. De hals is verre van zo stevig en barok als hij hoort te zijn. Moest de schouder hetzelfde zijn, zouden de gangen niet beïnvloed zijn. Het hoofd is ook verfijnd. Buiten wat meer spier vind ik het niet echt meer PRE waardig. Ik heb deze dieren al vaker mogen bewonderen en dit gebeurd nog regelmatig. Deze verbleekt qua uiterlijk gewoon.


Effe denken??? Euh gisteren nog... :)

Anoniem

Re: PRE voor Emmelie Scholtens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:45

Dan snap ik niet dat je er akkoord mee kunt gaan dat ze dit ras op deze manier naar de z*k helpen...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:47

DeMolenhoek schreef:
Dan snap ik niet dat je er akkoord mee kunt gaan dat ze dit ras op deze manier naar de z*k helpen...



Ik akkoord gaan? Wat heb ik er mee te maken? :')
Hebben PRE fokkers toestemming van de rest van de wereld nodig om iets te fokken wat zij leuk vinden?

Anoniem

Re: PRE voor Emmelie Scholtens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:49

Je zei daarnet dat fokkers perfect de PRE kunnen fokken naar de markt. Nou dan kan ik mijn fokdoel voor de komende jaren ook maar beter veranderen naar tinkers met giga gangen van 1.70 in het zwart zonder sok.

Spenk
Berichten: 21840
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PRE voor Emmelie Scholtens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:51

Ik vind een Pre en een tinker eerlijk gezegd een wereld van verschil hoor :=

Een Pre zie je vaker op het hoogste niveau en tinkers,haflingers,fjorden (niets ten nadele hiervan!) heb ik er eerlijk gezegd nog nooit gezien.

Anoniem

Re: PRE voor Emmelie Scholtens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:53

Ik vergelijk ze ook niet met elkaar, ik vergelijk het fokkerij doel van de mensen met elkaar.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Re: PRE voor Emmelie Scholtens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:58

En naar mijn weten fokken fokkers juist ter verbetering en vraag van het ras. Fok jij paarden wat de mensen niet graag willen blijf jij zitten met je dieren terwijl je het juist wil verkopen enzo

Splendesco

Berichten: 2644
Geregistreerd: 10-01-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:59

Nicole schreef:
Ik vind dat ze het anders super doet en zeer goed paard is.. Eindelijk eentje dat niet zo stamperige krabbelaar is vind deze netjes ruim lopen..
Dat viel mij ook op, vind dit wel een leuke PRE. :j
Hij heeft mooie ruime gangen en niet zo'n extreem dikke nek.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:00

DeMolenhoek schreef:
Je zei daarnet dat fokkers perfect de PRE kunnen fokken naar de markt. Nou dan kan ik mijn fokdoel voor de komende jaren ook maar beter veranderen naar tinkers met giga gangen van 1.70 in het zwart zonder sok.


Dat zou ik inderdaad een geweldige verbetering vinden.
Oh...en maak er vos van en ik ben je vrouw :)

Nee even zonder dolle...

Als jij een Tinker wil met veel sok en bont en haar...dan moet jij vooral dat type nastreven.
Net als fokkers van PRE's dat zelf moeten weten of ze een barokke of meer rijtypische willen. :)

Spenk
Berichten: 21840
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:01

Tja de fokkerij past zich aan aan de vraag. Zonde? Dat is een relatief begrip. Een ras wil je nog alijd verbeteren. Dát is fokkerij, en een pre die fijner kan bewegen ten opzichte van korte krabbelende bewegingen. Is dat dan goed selecteren met merries en hengsten en dus een verbetering of is dit vernielen van de fokkerij? In mijn ogen het eerste.

Als we in de fokkerij verbeteren kunnen we net zo goed allemaal op een oerpaardje gaan rondhobbelen.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: PRE voor Emmelie Scholtens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:05

Wat een geweldig paard en een geweldige amazone. Beide toptalenten :)

spekenham
Berichten: 307
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:52

Yvank_ schreef:
Tja de fokkerij past zich aan aan de vraag. Zonde? Dat is een relatief begrip. Een ras wil je nog alijd verbeteren. Dát is fokkerij, en een pre die fijner kan bewegen ten opzichte van korte krabbelende bewegingen. Is dat dan goed selecteren met merries en hengsten en dus een verbetering of is dit vernielen van de fokkerij? In mijn ogen het eerste.

Als we in de fokkerij verbeteren kunnen we net zo goed allemaal op een oerpaardje gaan rondhobbelen.

Dit vind ik nou ook waarom is de pre van emmelie nou ineens de zondebok terwijl hij juist een mooi voorbeeld is van een "moderne"pre waar je blijkbaar toch met een goede scholing nog een heel eind kunt schoppen tussen naar mijn inszien teveel doorgefokte kwpn-ers.
Ik ben helemaal nie thuis in de pre maar dit paard beweegt toch stukken beter dan menig kwpn paard dat ik tegen kom. En hij in nog jong dus wordt alleen nog beter dan wat we nu gezien hebben, en ik weet dat ze daar erg voorzichtig met talent omgaan en zo'n kort filmpje zegt nu niet dat ze het paard overvragen.

x_Lys

Berichten: 2004
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: T Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:56

Lekkere discussie hier weer :).

De andere paarden van Emmelie zijn ook niet na te rijden, strak in de hals en absoluut njet meer lang en laag over de rug kunnen lopen. Tijdens de Pavo cup moesten ze na gereden worden. Het enige wat de Duiste wou was rust en lang en laag over de rug en vanuit daaruit opbouwen. Er kwam geen rust en lang en laag over de rug konden de paarden niet eens. Ook tijdens de hengstenkeuring liet ze de hals niet echt verlengen ook al vroegen ze er om.

Ook ik heb geen slecht woord over voor Emmelie. Ze doet het toch allemaal maar en maakt blijkbaar een hoop waar anders krijg je deze kansen niet. Ik zie alleen zelf andere ruiters liever rijden. En ik denk dat dit filmpje ook wel een beetje de rijstijl van Emmelie is, in combinatie met de gave bokken die ze krijgt!

Maar ik denk dat we hier altijd allemaal goed zijn in commentaar leveren, eigenlijk door jaloezie. Ieder meisje wil toch zulke gave bokken rijden?!

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:00

Ben ook niet kapot van de rijstijl van Emmelie. Veel spektakel en balans dat wel maar het beeld is altijd hetzelfde. Tijdens de pavocup en de hengstenkeuring kreeg zij op bijna elk paard hetzelfde commentaar: meer rust in de gangen, het ziet er net wat gehaast uit. Ook zag je met de pavocup een groot verschil tussen haar paarden en Dancer van Kirsten Brouwer. Haar paarden konden geen van alle halsstrekken laten zien. Als ik dat zou rijden in mijn L proeven kreeg ik daar echt een 4 voor. Bij dit paard zie ik precies hetzelfde als bij de vorige combinaties. Ik doet het haar niet na, en er zijn ook veel dingen goed aan maar ik zie ook steeds dezelfde punten terugkomen die ik zelf liever anders had gezien.